Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Man har sin rett til å karre til seg det som karres kan her i verden. Det er opp til andre å reagere samt lage hindre og lover for å stoppe deg. Samvittigheten er også en fin ting.

 

For min egen del gir jeg blaffen i store selskap som f.eks. Micro$oft, EA games og Ubisoft. De tjener for mye spenn til at samvittigheten min kicker inn.

 

Har mer sansen for de små, som Webteh. Om BSPlayer skulle komme til å koste spenn i fremtiden, ville jeg nok kjøpe den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med produsentene? Er det moralsk å lage ett dårlig produkt å kreve like mye for det som ett bra produkt? Er produktet bra bør det selge også da fordelene med å ha ett orginalt produkt bør oppveie for prisen. Tenker da på medfølgende manualer, lisens nøkkel for online spilling og oppdateringer som enkelt lar seg installere.

Det er fortsatt ingen menneskerettighet å kunne fråtse i dataspill. Og fortsatt så er det forskjellig hva folk oppfatter som et "bra produkt". Noe av det verste jeg vet er naive drittunger som tror det er spillprodusentenes plikt å forsyne dem med gratis kvalitetsspill.

 

Selv er jeg overbevist om at flesteparten her ville kjøpt flere spill hvis de ikke hadde hatt tilgang til "bredbånd" og fildeling, og det er idag mye lettere å unnskylde seg med at "dettte spillet er for dårlig til at jeg gidder å kjøpe det, men jeg er fortsatt villig til å bruke 8 timer+ på spillet....".

 

Det er de store utviklerne som har mest å tape på piratkopiering pga. en patetisk robin hood-mentalitet. De små utviklerne vinner ved at de uansett ikke ville solgt flere eksemplarer ved spillet, da piratkopieringen i det hele gir dem flere kunder.

Lenke til kommentar
I tillegg er det på langt nær gitt at 100.000 nedlastede spill = 100.000 tapte salg. Det er forskjell på å laste ned noe gratis, og å kjøpe noe til 500 kroner. Man ligger mer tanke ned i bruken av 500 kroner enn en-to timers nedlasting...

Enig. Det er derfor jeg kommer med ett eksempel der kanskje 20% av de som laster ned spillet, faktisk kjøper det fremfor å laste det ned.

 

Og når det gjelder debatten om VHS eller DVD er billigst. DVD er nå gjennomsnittelig billigere enn VHS noen gang har vært. Og sonesystemet er laget primært for å hindre at noen i Norge får tak i en DVD med en film som ikke er satt opp på norske kinoer enda.

Lenke til kommentar
Og sonesystemet er laget primært for å hindre at noen i Norge får tak i en DVD med en film som ikke er satt opp på norske kinoer enda.

Tror du virkelig på det? Hvorfor skulle de gjøre det? Var det ett stort problem når det var vhs? (nei det var det ikke), hvorfor er regioner som ikke har særlig sammkjørte kino-releases klumpet sammen? Det er for at det skulle være vanskeligere å importere fra andre land der det er billigere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og sonesystemet er laget primært for å hindre at noen i Norge får tak i en DVD med en film som ikke er satt opp på norske kinoer enda.

Tror du virkelig på det? Hvorfor skulle de gjøre det? Var det ett stort problem når det var vhs? (nei det var det ikke), hvorfor er regioner som ikke har særlig sammkjørte kino-releases klumpet sammen? Det er for at det skulle være vanskeligere å importere fra andre land der det er billigere.

 

AtW

de VHS filmene søstra mi tok hjem fra usa funket ikke her i norge, hvis jeg ikke husker helt feil... Og med hensyn til soner på dvd, hvilken oppegående person som har kjøpt DVD de siste 3 årene har ikke kjøpt sonefri? :hmm:

Lenke til kommentar
Og sonesystemet er laget primært for å hindre at noen i Norge får tak i en DVD med en film som ikke er satt opp på norske kinoer enda.

Tror du virkelig på det? Hvorfor skulle de gjøre det? Var det ett stort problem når det var vhs? (nei det var det ikke)

...men hvorfor ikke, svarer du ikke på.

 

Når VHS ble lansert, var internett bare noe militæret i USA brukte til primitive tekstoverføringer. Det er først nå, etter at DVD er blitt ett faktum, at internett og internetthandelen har tatt av. Før dette, var det ikke så lett for den vanlige mann å handle ting på nettet, først fordi det ikke fantes, og deretter fordi nettet var lite utbredt. Man har, på slutten av VHS'ens storhetstid, imidlertid sett at det ble handlet mer og mer VHS over landegrensene.

 

Det at noen filmer klumper sammen flere soner, kommer nok av det at sonesystemet er en flopp, og man gidder ikke legge for mye tid i det lenger. Det selges vel ikke DVD spillere i dag som man ikke kan gjøre sonefrie på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Og sonesystemet er laget primært for å hindre at noen i Norge får tak i en DVD med en film som ikke er satt opp på norske kinoer enda.

Tror du virkelig på det? Hvorfor skulle de gjøre det? Var det ett stort problem når det var vhs? (nei det var det ikke)

...men hvorfor ikke, svarer du ikke på.

 

Når VHS ble lansert, var internett bare noe militæret i USA brukte til primitive tekstoverføringer. Det er først nå, etter at DVD er blitt ett faktum, at internett og internetthandelen har tatt av. Før dette, var det ikke så lett for den vanlige mann å handle ting på nettet, først fordi det ikke fantes, og deretter fordi nettet var lite utbredt. Man har, på slutten av VHS'ens storhetstid, imidlertid sett at det ble handlet mer og mer VHS over landegrensene.

 

Det at noen filmer klumper sammen flere soner, kommer nok av det at sonesystemet er en flopp, og man gidder ikke legge for mye tid i det lenger. Det selges vel ikke DVD spillere i dag som man ikke kan gjøre sonefrie på en eller annen måte.

Akkurat det som er poenget mittt, de vil hindre handel over landegrensene pga prisforskjeller, ikke fordi noen filmer lanseres andre steder til andre tidspunkt, vet ikke åssen det er med deg, men jeg kjøper ihvertfall filmer fra utlandet av prishensyn.

 

Tenkte mer på at land som ikke har noe særlig til felles utenom samme prisnivå ligger i samme sone.

 

Og at sonesystemet er en fiasko er jeg enig i (derfor jeg skrev skulle, og ikke skal), men det endrer ikke det opprinnelige målet med systemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man har sin rett til å karre til seg det som karres kan her i verden. Det er opp til andre å reagere samt lage hindre og lover for å stoppe deg. Samvittigheten er også en fin ting.

 

For min egen del gir jeg blaffen i store selskap som f.eks. Micro$oft, EA games og Ubisoft. De tjener for mye spenn til at samvittigheten min kicker inn.

 

Har mer sansen for de små, som Webteh. Om BSPlayer skulle komme til å koste spenn i fremtiden, ville jeg nok kjøpe den.

Dette var en av de jeg ikke forstår.

 

Så det er ok og ta av folk som tjener mye penger?

 

 

Har fulgt med på denne debatten fra starten, tror ikke det er så lett og snu pirat trenden, men slike debatter er sundt så vi kanskje kan få satt fokus på dette så den yngra garde ikke arver slike elendige moralske vaner som piratkopiering er.

Lenke til kommentar
Man har sin rett til å karre til seg det som karres kan her i verden. Det er opp til andre å reagere samt lage hindre og lover for å stoppe deg. Samvittigheten er også en fin ting.

 

For min egen del gir jeg blaffen i store selskap som f.eks. Micro$oft, EA games og Ubisoft. De tjener for mye spenn til at samvittigheten min kicker inn.

 

Har mer sansen for de små, som Webteh. Om BSPlayer skulle komme til å koste spenn i fremtiden, ville jeg nok kjøpe den.

Dette var en av de jeg ikke forstår.

 

Så det er ok og ta av folk som tjener mye penger?

:thumbdown: store pengemaskiner produserer altfor mye crap til at jeg gidder og støtte dem. Kjøper opp merkenavn alla harry potter og lurer småbarn til og kjøpe dem med og blåse ut reklamer på lørdags morgen når alle barna er benka foran tv-skjermene. juletidene gjør meg spesielt kvalm...

 

Moralen til disse firmaene er langt nede i søpla.... Jeg venter faen med enda på en patch til generals så jeg kan spille d på en normal måte uten at d kræsjer, d var d siste spillet jeg kjøpte for egne penger fra EA. Westwood hadde jeg aldri problemer med før d ble oppkjøpt av samlebåndet for drit spill også kalt EA...

Lenke til kommentar

Men denne litt "stjel fra de rike og gi til de fattige-mentaliteten" som nevnt ørten ganger, hvem skal bestemme hvilke spill-giganter det er greit å "stjele" fra og hvilke som ikke er? Hva med tilfeller der et lite selskap gir ut et spill gjennom en gigant (les: EA, Ubi....)? Er det ok å stjele fra disse? Mens jeg er inne på det. "Alle" er jo enige om at karene på id-software er kjernekarer, men allikevel blir Doom3 lastet ned i bøtter og spann... Synes i utgangspunktet at piratkopiering er en uting...

Lenke til kommentar

Doom3 er et typisk eksemper på piratkopiering ettersom det er et singleplayer spill (og dessuten mange spekulasjoner på maskinkrav) som gjør det mer fristende å laste ned. Det at id har "tapt" 20 mill hitill er nok ikke helt sant.. Tipper mange av de som laster ned spillet anbefaler andre å kjøpe det ettersom det er et kvalitets spill, men fakta er at ikke alle har råd til å cashe ut med de 500spenna det koster å for 20-30 timers underholdning på pcn. En annen ting som kanskje får folk til å laste ned doom3 er vel den nedprioriterte multiplayer delen, coop mode hadde vært en god ide imo.

Tror for å være helt ærlig at multiplayer spill er framtiden for pc ettersom du må ha en gyldig cdkey for å spille de.

 

Tipper hl2 går unna som hakkamøkk når det kommer ut pga av mp mulighetene.

Lenke til kommentar
Akkurat det som er poenget mittt, de vil hindre handel over landegrensene pga prisforskjeller, ikke fordi noen filmer lanseres andre steder til andre tidspunkt, vet ikke åssen det er med deg, men jeg kjøper ihvertfall filmer fra utlandet av prishensyn.

 

 

Om det var på grunn av prisforskjeller, hvorfor er da Norge i samme region som f.eks. England som har mye billigere DVD'er enn oss?

 

Sorry men du tar feil ATWindsor, Afseth har helt rett her... :thumbup:

 

What are "regional codes," "country codes," or "zone locks"?

 

Motion picture studios want to control the home release of movies in different countries because theater releases aren't simultaneous (a movie may come out on video in the U.S. when it's just hitting screens in Europe). Also, studios sell distribution rights to different foreign distributors and would like to guarantee an exclusive market. Therefore they required that the DVD standard include codes to prevent playback of certain discs in certain geographical regions. Each player is given a code for the region in which it's sold. The player will refuse to play discs that are not coded for its region. This means that a disc bought in one country may not play on a player bought in another country. Some people believe that region codes are an illegal restraint of trade, but no legal cases have established this.

 

(Hentet fra offisiell DVD FAQ - http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html)

 

EDIT: Legg merke til siste setning i svaret...

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
Man har sin rett til å karre til seg det som karres kan her i verden. Det er opp til andre å reagere samt lage hindre og lover for å stoppe deg. Samvittigheten er også en fin ting.

 

For min egen del gir jeg blaffen i store selskap som f.eks. Micro$oft, EA games og Ubisoft. De tjener for mye spenn til at samvittigheten min kicker inn.

 

Har mer sansen for de små, som Webteh. Om BSPlayer skulle komme til å koste spenn i fremtiden, ville jeg nok kjøpe den.

Dette var en av de jeg ikke forstår.

 

Så det er ok og ta av folk som tjener mye penger?

De blir jo fullstendig ødelagt av å ha så mye penger, man gjør dem en tjeneste ;)

 

Har fulgt med på denne debatten fra starten, tror ikke det er så lett og snu pirat trenden, men slike debatter er sundt så vi kanskje kan få satt fokus på dette så den yngra garde ikke arver slike elendige moralske vaner som piratkopiering er.

Denne moralen kan diskuteres. Jeg kan jo si at det er umoralsk å bruke penger på spill, fordi det ikke er til ditt eget beste å "kaste" vekk penger på sånt. Det er mao. en elendig moralsk vane å bruke penger på spill, invester dem heller i pensjonssparing :p

Lenke til kommentar

På rommet mitt har jeg en 2m høy stabel med spillesker av den gamle typen, jeg har rundt 15 spill av nyere dato. Men nå i siste har jeg kun kjøpt spill som jeg ville ha av kvalitetsmessige grunner.

 

Jeg spiller for det meste Battlefield:1942|DesertCombat. Grunnen til at jeg kjøpte BF var fordi jeg hadde lest mye skryt om spillet og det var i en sjanger som passet meg.

Vel, jeg har ergret mye over BF og hatt mye glede av det også. Når BF ble sluppet vil jeg si det ble sluppet i et veldig uferdig beta stadie. Oftest fikk jeg ikke spilt i mer enn 10min før jeg ble kastet ut av serveren pga. "Connections Problems", noe som gjaldt de fleste. Disse problemene ble ikke helt løst før etter 2-3 patcher. Etter at dette problemet var løst gikk spillet flytende en liten stund før de neste to par patchene kom. Da gikk alt treigere og lagget hvis det skjedde for mye. I tillegg hadde jeg gått fra GeForce2 Ultra til Radeon 9800pro. wtf? tenkte jeg, alt er jo føkka! Eneste muligheten til å spille BF da, var i 800x600, ellers fikk man en veldig abstrakt verden som hadde passet best som kunst generator. Tror det tok 3 patchers tid fra Dice/EA sin side før dette problemet ble løst, (mens ATi fortvilet prøvde å ordne på sine drivere, og når de hadde fikset det fra sin side, kom atter en patch fra Dice/EA som gjorde at problemet kom tilbake igjen (skjedde bare en ekstra gang)). Fortsatt savner jeg den gode ressursbruken BF hadde før, for lagging skulle ikke eksistert i et slikt spill; når FarCry går flytende her med nesten alt på high settings.

 

Dette er hva som gjør at folk hater EA, de presser utviklerne til å slippe uferdige spill som godt kunne vært mye mye bedre om det ikke hadde skjedd. Derfor gidder jeg ikke lengre kjøpe spill fra EA, de kommer jeg i såfall til å laste ned.

 

I går lastet jeg ned Doom 3. Kvaliteten jeg får ut av det med mitt dårlige system, er noe mellom FarCry og Morrowind + litt lag. Jeg har veldig dårlig råd nå, ettersom jeg er ferdig på VGS og dermed tok også stipendet slutt. Jeg bor hjemme, har ikke jobb og jeg skal i militæret om litt over to måneder. Jeg skal kjøpe D3 og HL2 etter militæret, samme hva, så for meg er det liten vits å kjøpe noe spill akkurat nå.

 

 

For å si det sånn, jeg er gal og ung, jeg driter i moraler, og har dårlig råd. Jeg kjøper kun det jeg virklig har lyst på i programvare/musikk/film verden, resten laster jeg ned for å slå ihjel tid. Min pirat andel på PC'en, Spill: 3-20% pirat, andre programvarer 100% pirat (woohoo, skrik opp fanatikere!), musikk 90% pirat (altfor dyrt), film 50% (går en del på kino), anime 99% pirat (ikke noe av det nye jeg ser på finnes i norge).

 

:tease::tease::tease:

 

Husk: Det er ikke i Norge bransjene taper mest på pirat virksomhet, men i lavkostnadsland hvor et spill etter norske priser ville vært rundt en månedslønn eller mer. I Ukraina koster f.eks hver spill CD 20kr.

Lenke til kommentar
Akkurat det som er poenget mittt, de vil hindre handel over landegrensene pga prisforskjeller, ikke fordi noen filmer lanseres andre steder til andre tidspunkt, vet ikke åssen det er med deg, men jeg kjøper ihvertfall filmer fra utlandet av prishensyn.

 

 

Om det var på grunn av prisforskjeller, hvorfor er da Norge i samme region som f.eks. England som har mye billigere DVD'er enn oss?

 

Sorry men du tar feil ATWindsor, Afseth har helt rett her... :thumbup:

 

What are "regional codes," "country codes," or "zone locks"?

 

Motion picture studios want to control the home release of movies in different countries because theater releases aren't simultaneous (a movie may come out on video in the U.S. when it's just hitting screens in Europe). Also, studios sell distribution rights to different foreign distributors and would like to guarantee an exclusive market. Therefore they required that the DVD standard include codes to prevent playback of certain discs in certain geographical regions. Each player is given a code for the region in which it's sold. The player will refuse to play discs that are not coded for its region. This means that a disc bought in one country may not play on a player bought in another country. Some people believe that region codes are an illegal restraint of trade, but no legal cases have established this.

 

(Hentet fra offisiell DVD FAQ - http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html)

 

EDIT: Legg merke til siste setning i svaret...

Bare fordi det ikke er ulovlig betyr ikke at det ikke er sant, det har jo ingenting med saken å gjøre. Og jeg protesterer ikke på at dette med tidspunkt for releases er filmselskapenes "unnskyldning" og den ofisielle versjonen. Klart dette har litt å si, men å opprettholde ett prisskille er det viktigste. Storbrtannia er i samme sone som norge fordi sone2 allerede er den dyreste sonen, kan jo nesten ikke ha en egen sone for norge heller.

 

Det er bare å se på folks handlingsmønster, folk kjøper i all hovedsak dvd fra utlandet av to grunner, fordi det er billigere, ellerr fordi det rett og slett ikke er mulig å få tak i "din" sone fordi folk ikke har orket å gi det ut (typisk små titler), det var det samme med vhs, hvor mange kjenner du som kjøper dvd fra USA bare for å få filmen litt før den kommer ut på¨dvd i norge.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare fordi det ikke er ulovlig betyr ikke at det ikke er sant, det har jo ingenting med saken å gjøre. Og jeg protesterer ikke på at dette med tidspunkt for releases er filmselskapenes "unnskyldning" og den ofisielle versjonen. Klart dette har litt å si, men å opprettholde ett prisskille er det viktigste. Storbrtannia er i samme sone som norge fordi sone2 allerede er den dyreste sonen, kan jo nesten ikke ha en egen sone for norge heller.

 

Det er bare å se på folks handlingsmønster, folk kjøper i all hovedsak dvd fra utlandet av to grunner, fordi det er billigere, ellerr fordi det rett og slett ikke er mulig å få tak i "din" sone fordi folk ikke har orket å gi det ut (typisk små titler), det var det samme med vhs, hvor mange kjenner du som kjøper dvd fra USA bare for å få filmen litt før den kommer ut på¨dvd i norge.

 

AtW

Herregud mister! Har du så vanskelig for å innrømme at du tar feil...? Folk kjøper selvsagt DVD fra andre land hvor det er billigere, men det er likevel ikke noen grunn til at det er delt opp i soner! Poenget er nettopp dette med filmselskapene som selger filmer til andre kontinenter som dermed må kunne gi kjøper en garanti for at DVDen ikke blir tilgjengelig før filmen kommer ut på kino, fordi kjøper ville tapt enorme summer på det ved at færre så filmen på kino.

 

Men siden du tydeligvis har tenkt ut og gjennomskuet mesterplanen til filmselskapene og deres plot for å lure hele verden til å kjøpe dyre DVD titler, er det lite poeng i å få deg til å innse virkeligheten... faktisk kan jeg vel henvise skaperne av FAQ'en til deg slik at de får den vikrelige begrunnelsen bak soneinndelingen...

 

Storbrtannia er i samme sone som norge fordi sone2 allerede er den dyreste sonen, kan jo nesten ikke ha en egen sone for norge heller.

 

Dette fordi begge landene ligger i Europa (som også er sone 2), det er praktisk! Hvorfor ligger Ungarn, bulgaria, Tsjekkia, Polen etc i sone 2 dersom din teori skulle ha vært korrekt? Er ikke akkurat dyre DVD titler der... Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet! Dessuten tviler jeg på at det er i filmskapernes interesse å passe på at folk ikke kjøper billigere DVD'er i andre land, dette tar som oftest landene seg av individuelt gjennom toll og avgifter, og har phuck og ingenting med soneinndelingen å gjøre. Hvorfor er det ikke soneinndeling på spill, eller tilsvarende regionsbeskyttelse? Eller musikk for den del? Dersom det var på grunn av risforskjeller burde jo dette også finnes der. Hadde du lært litt om sosial-/makroøkonomi hadde du visst at slike ting reguleres gjennom toll og avgifter...

 

Å sammenligne VHS med DVD blir helt på trynet av flere grunner, men hovedsaklig av kvaliteten man får på en DVD som er overlegen hva man fikk på VHS. Med dagens teknologi og hjemmekinoteknologi, er det snakk om to forskjellige verdener, for ikke å snakke om opplevelser som tilbys gjennom de to formatene. DVD er en mye større trussel i dag for kinoene, enn hva VHS var for en god del år tilbake. For det andre var netthandel fraværende når VHS regjerte, og kan derfor ikke sammenlignes med situasjonen i dag, ei heller når DVD og regionene ble lansert.

 

hvor mange kjenner du som kjøper dvd fra USA bare for å få filmen litt før den kommer ut på¨dvd i norge.

 

De fleste! Prisene i USA og England er ikke så store (eks. play.com), og når man tar i betraktning at lanseringsdatoer på DVD i USA og Europa kan være på flere måneder, er det nettopp for å få filmen tidligere. Andre svært gode grunner er at lyden på sone 1 titler ofte er kodet i bedre format enn hva sone 2 tilbyr (DTS vs. DD 5.1). Det er ingen andre enn Norge selv som er ansvarlige for de høye DVD prisene, det er ikke filmselskapene eller noen som har med distribusjonen av DVD som står for den høye prisen, men toll og avgifter! Fatter ni inte det!? :dontgetit:

 

Alkohol i Norge: Bondevik, som er kristen og avholdsmann, har blitt tvunget til å sette ned prisen på alkohol flere ganger. Grunnen er at andelen som kjøpte sprit på polet gikk kraftig ned

Måtte bare rippe opp i dette da jeg leste denne artikkelen i VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237532

Igjen, grensehandelen var bakgrunnen for reduserte alkoholavgifter!

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...