Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

For 10000-ende gang, å stjele ett spill er ikke det samme som å hente det ned, da taper butikken også sin utgave, som de kunne solgt for penger og som de ahr betalt for å få inn i hylla.

Å bryte loven er en "prinsipp" sak, og ikke noe man måler i kroner. Her oppfattet jeg det som et moralskt spørsmål og ikke et spørsmål om kroner og øre. Om du laster ned et spill fra nettet, er det i teroien det samme som å stjele det hva angår moral. Angående lover er det selvsagt verre å stjele det fra en butikk. Hva angår kroner er det verre å laste det ned fra nettet sett fra spillutviklernes side, mens det er verre for spillbutikken om det stjeles fra en butikk. Dere diskutere flere aspekter i denne saken, og dere blander dem sammen. Dere har flere debatter gående, og folk argumenterer for forskjellige saker, dere vil aldri bli enige om dere ikke skiller mellom sakene her... Dere hører jo ikke på hverandre fordi dere diskuterer forskjellige ting, herregud...

 

Dere må nå først finne ut hva dere diskuterer før dere i det hele tatt kan komme frem til noe... Er det snakk om det økonomiske aspektet, det moralske etc?

 

:nei: *oppgitt*

 

EDIT: Trykkleifer + +

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For 10000-ende gang, å stjele ett spill er ikke det samme som å hente det ned, da taper butikken også sin utgave, som de kunne solgt for penger og som de ahr betalt for å få inn i hylla.

Å bryte loven er en "prinsipp" sak, og ikke noe man måler i kroner. Her oppfattet jeg det som et moralskt spørsmål og ikke et spørsmål om kroner og øre. Om du laster ned et spill fra nettet, er det i teroien det samme som å stjele det hva angår moral. Angående lover er det selvsagt verre å stjele det fra en butikk. Hva angår kroner er det verre å laste det ned fra nettet sett fra spillutviklernes side, mens det er verre for spillbutikken om det stjeles fra en butikk. Dere diskutere flere aspekter i denne saken, og dere blander dem sammen. Dere har flere debatter gående, og folk argumenterer for forskjellige saker, dere vil aldri bli enige om dere ikke skiller mellom sakene her... Dere hører jo ikke på hverandre fordi dere diskuterer forskjellige ting, herregud...

 

Dere må nå først finne ut hva dere diskuterer før dere i det hele tatt kan komme frem til noe... Er det snakk om det økonomiske aspektet, det moralske etc?

 

:nei: *oppgitt*

 

EDIT: Trykkleifer + +

Det er du som blander sammen to ting her, å stjele og å kopiere noe er ikke det samme, hverken moralsk eller økonomisk, hverken teoretisk eller praktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

noen som gidder å lage en poll? jeg kan ikke av en eller annen grunn..

 

"Er piratkopiering greit?"

 

1. Ja, jeg skal aldri mer kjøpe spill!

2. Nei, det er umoralsk, en skam og ikke no' annet en tullball assa!

3. Ja, piratkopiering er greit, så lenge det ikke flyter over, og dessuten så kjøper jo folk spill uansett

4. Jeg driter i det.

Lenke til kommentar

Sier ikke at kopiere og stjele er det samme, om du leser posten min ser du at jeg ikke sier det. Når du laster ned noe du ikke har rettighetene til er ikke det å kopiere, det er å stjele/plagiere. Har man rettighetene til det man laster ned kan det sees påsom å kopiere, men ikke når man ikke har betalt for produktet. Så hvordan du kommer frem til at jeg sidestiller kopiere med å stjele skjønner jeg ikke...

 

Du som briner ordet kopiere inn åp banen her... Ikke legg ord i munnen på meg takk, klarer det fint selv.

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

Hva med produsentene? Er det moralsk å lage ett dårlig produkt å kreve like mye for det som ett bra produkt? Er produktet bra bør det selge også da fordelene med å ha ett orginalt produkt bør oppveie for prisen. Tenker da på medfølgende manualer, lisens nøkkel for online spilling og oppdateringer som enkelt lar seg installere.

Lenke til kommentar
Hva med produsentene? Er det moralsk å lage ett dårlig produkt å kreve like mye for det som ett bra produkt? Er produktet bra bør det selge også da fordelene med å ha ett orginalt produkt bør oppveie for prisen. Tenker da på medfølgende manualer, lisens nøkkel for online spilling og oppdateringer som enkelt lar seg installere.

endelig!

Lenke til kommentar
Jeg sier bare en ting til alle på forumet som er for eller i mot piratkopiering og spesielt når det er snakk om ordet moral med hensyn til tapene spillprodusentene har.

 

Laster dere ned piratkopierte filmer?

 

DET lurer jeg fælt på!

eller software, mp3 osv osv...

Lenke til kommentar

Tror det er ytterst få/ingen her inne som har helt rent mel i posen. Så det å fremstå som den bamhjertige samaritan hvor kun spill blir tatt i betraktning, blir helt feil og og aldri så hyklerisk...

 

Som folk før meg skriver... hvem her har betalt for sin Windows og office versjon? Photoshop f.eks? Fortjener ikke produsentene av disse produktene penger for det de har laget (ok, ok, Microsoft var et bad eksempel i dette tilfellet, men likevel.... ;) )

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
Tror det er ytterst få/ingen her inne som har helt rent mel i posen. Så det å fremstå som den bamhjertige samaritan hvor kun spill blir tatt i betraktning, blir helt feil og og aldri så hyklerisk...

 

Som folk før meg skriver... hvem her har betalt for sin Windows og office versjon? Photoshop f.eks? Fortjener ikke produsentene av disse produktene penger for det de har laget (ok, ok, Microsoft var et bad eksempel i dette tilfellet, men likevel....    ;) )

Jeg. På den maskinen jeg sitter og skriver dette på finnes ingen piratkopier. Windows er lovlig, har betalt for Office. Selv programmer som finnes i gratis versjoner har jeg stort sett betalt for "Pro" versjoner av hvis jeg bruker dem. Alle spill jeg har spilt er kjøpt i butikken.

 

Det finnes gratis software og nedlastet software, men bare med produsentens velsignelse. Og ber de om en hundrelapp i shareware betaling så sender jeg det. Men så er jeg programvareutvikler selv, en av disse som i teorien skulle tjene på at folk kopierte mine programmer uten å spørre om lov.

 

Jeg kan fortelle fra erfaring at det ikke fungerer slik. Jeg har solgt software (egen og andres) i snart 20 år. F. eks. et utviklingsverktøy som dusinvis av folk på universitetet hadde og brukte etter at vi solgte et par pakker der. De hadde akkurat samme argumentene: "Må se om det virker først, før jeg betaler." 5 år senere var det så godt som ingen av dem som var blitt betalende kunder, men likefullt mange av dem som fortsatt brukte det. Noen av dem endog kommersielt. Og det var et produkt som krevde support og jevnlige oppgraderinger, så motivasjonen til å betale for en lovlig versjon var der. Men de kopierte vel patcher og oppgraderinger også.

 

For 8-9 år siden utviklet jeg et "shareware" basert produkt. Det var kun to av flere hundre brukere som tilbød seg å betale. Gjett hvor mange jeg laget etter det. Til gjengjeld fikk jeg hyggelige eposter flere år senere fra folk som fortalte hvor fornøyd de var med det. De synes vel de hadde gjort meg en tjeneste ved å "gjøre markedet større". Ellers takk, den slags tjenester klarer jeg meg uten.

 

Jeg skulle gjerne hatt Photoshop, og Illustrator og en masse kule programmer, men jeg har ikke råd til dem. De koster mer enn de er verd for meg idag, så da bruker jeg dem ikke. Istedet bruker jeg Corel, som ligger innefor mitt budsjett. Jeg brukte Adobe sine programmer før, når jeg jobbet med denslags og kunne forsvare kostnaden. Men jeg kunne ikke tenke meg å fortsatt bruke dem hvis jeg ikke hadde en lovlig kopi...

 

Tror ikke jeg har noen pirat DVD eller MP3 heller. Venter heller til de kommer i "3 for 200" hylla.

 

Men jeg jobber som sagt med å lage programmer, så jeg er vel litt spesiell. Det får være grenser for å skyte seg selv i foten...

 

Bare så det er sagt: Jeg vet ikke om vi kan håndheve noen "Den som selv er uten skyld" regler i moraldiskusjoner som denne, da ville jo piratene ha enerett på å mene noe. :hmm:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
' date='03/08/2004 : 15:51'] noen som gidder å lage en poll? jeg kan ikke av en eller annen grunn..

 

"Er piratkopiering greit?"

 

1. Ja, jeg skal aldri mer kjøpe spill!

2. Nei, det er umoralsk, en skam og ikke no' annet en tullball assa!

3. Ja, piratkopiering er greit, så lenge det ikke flyter over, og dessuten så kjøper jo folk spill uansett

4. Jeg driter i det.

Et par kommentarer:

1. En poll må være balansert for å gi et riktig bilde. Du har tre alternativer for de som enten gjør det selv eller ikke har noe imot det (på den ene eller annen måte), og bare en for de som mener det er galt. Det er altså større sjanse for at folk svarer ja...

 

2. Svaralternativer bør ikke tillegge folk meninger. Jeg ville svart 2 fordi jeg mener kopiering er galt, men mener ikke nødvendigvis at det er en skam eller "tullball assa".

 

...twfa

Lenke til kommentar
Noe sier meg også at du egentlig ikke har peil på noenting om piratkulturen, siden du kaller oss en grådig kultur, kanske du burde komme deg på insiden litt engang og se hvordan det virkelig er, og da snakker vi ikke om halvdøde dustete Peer-to-Peer nettverk om Kazaa, DC++ og slikt, folk som bruker dette kan vel knapt heller kalles pirater nesten.

Å, så dere er mere som Robin Hood - 'tar fra de rike og gir til de fattige' liksom? :roll:

 

Sikkert en nobel ide, men hovedproblemet med den er at mange som piratkopierer idag har god råd og fint kunne kjøpt de spillene de er interessert i men ikke gidder å gjøre det siden de får det gratis istedet.

Ikke sagt noenting om det, jeg sa at han burde ta en titt in i warez kulturen, og da ikke P2P nettverk og dritt.

 

Mulig du missforstod det jeg sa om P2P nettverk i tråden du quotet, det jeg mente var at P2P nettverk er såpass elendig at det knapt kan kalles warez.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...