Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Driver alltid med flere bøker samtidig. Nå holder jeg på med andre del av Don Quijote. Selv om humor var annerledes på 1600-tallet er den ganske grei å lese.

 

Den er kanskje ikke noe for alle og enhver, men jeg anbefaler den for foilk som er interessert i hvordan litteraturen, humor og menneskene har utviklet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser Lord of the Flies - William Golding.

 

Ligger på rundt side 100 etter to dager. Står veldig lite på hver side så kunne vel strengtalt kommet meg gjennom den på 1 dag, men tar resten på bussen i morgen. En ting som jeg stusser litt over, andre som har lest den og synes at språket hans er litt små vanskelig? Selv om det ikke er veldig komplisert engelsk som blir brukt er det et par fremmedord, og ord han bruker til å beskrive ting som jeg stusser veldig over - googling av definisjonen på diverse ord gir meg heller ikke forklaring som passer til måten de blir brukt i boken.Til tider sliter jeg med å se for meg i hode det han beskriver fordi jeg ikke klarer å "gripe" hele avsnittet helt. Kan være jeg ikke har lest nok engelske skjønnlitteratur, men har lest en del faglitteratur og har i hvert fall gjennomsnittlig engelskkunnskaper. Anyone?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

<

Leser Lord of the Flies - William Golding.

 

Ligger på rundt side 100 etter to dager. Stå veldig lite på hver side så kunne vel strengtalt kommet meg gjennom den på 1 dag, men tar resten på bussen i morgen. En ting som jeg stusser litt over, andre som har lest den og synes at språket hans er litt små vanskelig? Selv om det ikke er veldig komplisert engelsk som blir brukt er det et par fremmedord, og ord han bruker til å beskrive ting som jeg stusser veldig over - googling av definisjonen på diverse ord gir meg heller ikke forklaring som passer til måten de blir brukt i boken.Til tider sliter jeg med å se for meg i hode det han beskriver fordi jeg ikke klarer å "gripe" hele avsnittet helt. Kan være jeg ikke har lest nok engelske skjønnlitteratur, men har lest en del faglitteratur og har i hvert fall gjennomsnittlig engelskkunnskaper. Anyone?

 

Følte akkurat det samme da jeg leste boken! Er et eller annet med skrivemåten hans jeg ikke kan sette fingern på!

Lenke til kommentar

<

 

Følte akkurat det samme da jeg leste boken! Er et eller annet med skrivemåten hans jeg ikke kan sette fingern på!

 

Godt å høre jeg ikke er alene da! :) Nesten som jeg skulle ha lest den på norsk i stede, selv om original språket alltid er best. Har vel noe med at han har ganske lange og abstrakte skildringer hvor han bruker en del ord som er ganske uvante, og ikke blir brukt særlig mye i lignende kontekst lengre(?) Selv når jeg oversetter et avsnitt til norsk i hode mitt (som jeg gjør svært sjeldent) virker det ofte rart.

 

Edit: Hele boka er egentlig nesten som en lang Novelle. (I den norske betydningen av ordet.)

 

Etter litt googling fant jeg forøvrig flere Engelsk-talende som slet med boka (eks, jeg er ikke nødvendigvis 100% enig):

 

Good story, poor writing, agreed with you.

There were times that I had to re-read a passage five or six times before it was made clear to me the intent of the author. Writing in a complex style is all well and good, but Golding is just... confusing and backward.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste akkurat ferdig Inferno av Dan Brown. Ganske underholdende, men oppskriften er den samme som alltid. Hadde ikke regnet med at det gikk slik det gikk da (prøver å ikke spoile her).

 

Skal gå igang med et større leseprosjekt nå, må få lest en del av de legendariske bøkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettopp ferdig med "The Grapes of Wrath" av John Steinbeck. Litt småtreg i starten men den andre halvdelen er som en tour de force. Anbefaler denne til de som er interessert i hvordan livet til fattige bønder under "The Great Depression" var i Usa. Og egentlig alle andre. Ganske lettlest bok er det også, få karakterer og holde styr på og lett å ha oversikt over hendelsesforløpet hele tiden. Nå leser jeg "The Hobbit" som jeg egentlig startet på samtidig, men ble nedprioritert så er bare 100 sider inn. Koselig bok så langt.

Lenke til kommentar

Prøver å lese ferdig "Golddigger" av Alexia Bohwim, men det går noen måneder hver gang jeg leser i den. Det er så flaut å lese. Uten at jeg helt forstår hvorfor, for den virker ikke så forskjellig fra "MILF" og "Frognerfitter", og de pløyde jeg på 1-2-3. Likte de godt også. Liker jo "Golddigger" også, men den er verre å konsentrere seg om, av en eller annen grunn …

Lenke til kommentar

Driver alltid med flere bøker samtidig. Nå holder jeg på med andre del av Don Quijote. Selv om humor var annerledes på 1600-tallet er den ganske grei å lese.

 

Den er kanskje ikke noe for alle og enhver, men jeg anbefaler den for foilk som er interessert i hvordan litteraturen, humor og menneskene har utviklet seg.

 

Virkelig? Humoren i Don Quijote traff meg godt, spesielt i samspillet mellom Don Quijote og Sancho. Jeg lo godt av sekvensen hvor Sancho forsøker å beskrive Dulcinea for Don Quijote og hvor mye beskrivelsen avviker fra hvordan Don Quijote hadde sett henne for seg; en delikat prinsesse kontra en kraftig bondejente.

Lenke til kommentar

 

Virkelig? Humoren i Don Quijote traff meg godt, spesielt i samspillet mellom Don Quijote og Sancho. Jeg lo godt av sekvensen hvor Sancho forsøker å beskrive Dulcinea for Don Quijote og hvor mye beskrivelsen avviker fra hvordan Don Quijote hadde sett henne for seg; en delikat prinsesse kontra en kraftig bondejente.

 

Nåja, den boka var virkelig ikke for meg. Jeg slet veldig med å lese meg gjennom boka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...