Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pensum fører til at jeg leser ganske mye samtidig akkurat nå.

Cora Sandel sin Alberte og Jakob har jeg skummet igjennom, blar tilbake og leser litt nå, går sånn høvelig.

Ble endelig ferdig med Sigrid Undset sin "Jenny" i dag, tok alt for lang tid. Leser Bjørneboe sin "Semelweiss" samstundes og den liker jeg ganske godt. Finfint budskap. Og så ... så vet jeg ikke, jeg må konsultere pensumlisten og bli ferdig med det og språkhistorie/språkkunnskap før jeg får lese videre på Sandman Slim-serien. :c

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Begynner å nærme meg 3\4 av "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant". Hadde ingen forventinger, jeg må si jeg liker den. Minner meg en del om Arto Paasilinna sine bøker. Absurde situasjoner, finurlige setningsformuleringer, boka inneholder til og med en referanse til nevnte forfatter.

 

God underholding.

Lenke til kommentar

Leste nettopp "Møtet ved Milepelen" av Sigud Hoel i forbindelse med skole. Første og deler av andre del var fryktelig kjedelig, men herregud så det tar seg opp!

 

Fra slutten av andre del og gjennom hele tredje del er går det i et heseblesende tempo, hvor Hoel på magisk vis klarer å skildre, få frem gromt med stemning, vise karakterene sine fra vidt forskjellige vinkler, dytte inn mer action enn Avengers og samtidig løse opp i knuten med løse tråder. Satt igjen med et "wow" etter siste setning.

 

Eneste annet kritikkverdig må være at Hoel forklarer "rett frem" hva han mener, og dytter konklusjon/budskap opp i ansiktet på deg. De underliggende temaene som Hoel har bygget opp gjennom hele boken drar han frem i lyset, og det er tydelig at han ønsker sterkt å få folk til å forstå. Det ville nok dog gitt langt mer effekt om leseren selv måtte analysere seg frem til "svarene".

 

Anbefales uansett. Relativt kort, bare noen hundre sider.

Endret av Error
Lenke til kommentar

 

 

Eneste annet kritikkverdig må være at Hoel forklarer "rett frem" hva han mener, og dytter konklusjon/budskap opp i ansiktet på deg. De underliggende temaene som Hoel har bygget opp gjennom hele boken drar han frem i lyset, og det er tydelig at han ønsker sterkt å få folk til å forstå. Det ville nok dog gitt langt mer effekt om leseren selv måtte analysere seg frem til "svarene".

 

 

Dette går igjen i i "Veien til verdens ende", og er noe av den samme kritikken jeg hadde mot den. Er likevel også en god bok, anbefales. Må nesten sjekke ut "Møtet med Milepælen" nå. :)

 

Nå leser jeg "Pixley Mopogo" av Tore Renberg. Jarle Klepp-bok, tro mot serien. Likte man de foregående liker man denne, ikke noe spesielt nytt rent utover selve fortellingen. Er ca 3/4 inni.

 

Leser samtidig "Fakta om Finland" av Erlend Loe (for avveksling). En skikkelig "Loe" bok, men likte skiftet i forhold til hovedkarakteren som her er noe paranoid og lider av angst. Ikke like langtekkelig som "L", men kanskje ikke like fengende som "Doppler." Er ca halvveis.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Noen som har anbefalinger på thriller/fantasy/horror bøker/serier etc som er oversatt til norsk?

Ikke at jeg ikke klarer å lese språket, men er litt lei etter å ha pløyd meg gjennom en del fantasy på engelsk.

Finnes det på norsk, velger jeg moderspråket.

 

Sist leste: Guds venstre hånd, De velvillige, The God illution, Det sorte hjertet..

Lenke til kommentar

Løgneren Locke Lamora av Scott Lynch er første bok i en serie hvor nummer tre kommer på engelsk (originalspråket) til høsten. Dermed har du egentlig bare første boka i en serie uten å vite om resten vil bli oversatt. Personlig er jeg skeptisk til bokserien det ikke er sikkert vil bli oversatt hele veien, feks Wheel of Time hvis oversettelse stoppet etter bok 11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...