Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

 

Fight club

Jeg hadde sett filmen en del ganger, og den er en av mine absloutte yndlingsfilmer. Derfor var det helt naturlig å lese boken som står bak denne fantastiske filmen. Og boka er ikke mindre imponerende enn filmen!

 

Forfatter: Chuck Palahniuk.

Handlingsreferat: Den navnløse hovedpersonen har et kjedelig liv og jobber innen bilindustrien. Han er plaget med søvnproblemer, og begyunner å oppsøke diverse terapigrupper med dødende mennesker...

 

Hovedpersonen er vel egentlig ikke navnløs, omtales han ikke som Jack?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel komme med mine anbefalingar

 

Spenning/krim:

Tom Egeland - Lucifers evangelium..

Dan Brown - Det tapte symbol: Langdon må løse forskjellige kodar for å redde sin venn. Han må finne ut kva frimurar koden skjular. Det er få som veit. Vil han klare å løyse kodane? Vil han klare å redde vennen sin? Vil han overleve.. for å finne dette ut må ein nok lese boka.

 

Krigsroman:

Markus Zusak - Boktyven: Her får vi historia i frå døden sjølv. Vi følgjar ein lita jente. Det er andre verdkrig. Livet er ikkje ein dans på roser. Det er ein kamp om å overleve. Døden treffer denne jente to gongar. Kva møtar er det lurar du kanskje på.. vel da må du blad i boka. Eg klarte ikkje å leggje i frå meg boka når eg begynnte på den..

 

Fantasy:

Kenneth Bøgh Andersen - Djevelens læregutt, Dødens terning: Det er ein serie om Philip Engel som havnar i helvete og får seg noken venar i Helvete. I den første boka havnar han i helvete med ein feil, men Lucifer vil prøve å trene han opp, sida han snart skal dø.

I bok to kjem Philip tilbake til helvete, denne gongen for å hjelpe døden med å finne ein spesiel terning.

Korleis dette ender får du finne ut på eiga hand..

 

Phillip Pullmann - Det gyldne kompasset, Den skarpaste kniven, ein kikert av rav: Ein trilogi. Der vi følgar ein jente i frå bok ein til bok tre. Ein fantasy trilogi utan like. Anbefalast å lese den

Ruben Eliasen - Phenomena 1-6: Handlar om to alve barn som har fått sin skjebne skrevet. Vi følgjar alvebarna gjennom derias skjebne der dei både opplevar sorg og kjærleik

Derek Landy - Skulduggery Plesant serien: Ein dektetiv som er død, eit vandrandes skjellet. og med sin hjelper Stehphenie løysar dei mysteriar.

C.S. Lewis - Legenden om Narnia.. Denne serien kjennar vel dei fleste!

Sissel Chipman - Mørkets dotter

 

 

Så er det sjølvsagt mange andre bøker :)

Endret av lenekg
Lenke til kommentar

* Sigrid Undset - Kristin Lavransdatter - Kransen.

 

* Knut Hamsun - Victoria

 

* Bergljot Hobæk Haff - Skammen

 

* Hanne Ørstavik - Kjærlighet

 

* Christian Krohg - Albertine

 

* Anne Holt - Det som er mitt + Salige er de som tørster + Blind Gudinne + Mea culpa + Død Joker + Uten ekko + Sannheten bortenfor

 

* Unni Lindell - Rødhette

 

* Erlend Loe - Muleum

 

* Greg Iles - alt som eksisterer av bøker, egentlig. Fins ikke unntak.

 

* Jane Austen - Pride and Prejudice + Sense and Sensibility

 

* Emily Brontë - Wuthering Heights

 

* Harlan Coben - her liker jeg vel også det meste, men så elsker jeg nok krim/thriller.

Lenke til kommentar

Må selvfølgelig nevne Harry Potter og Twilight - serien(drama - og kjærligehtshistorie mellom en jente og en vampyr), to veldig gode fantasy serier. J.K Rowling og Stephenie Meyer skriver så ufattelig bra, er vanskelig å legge fra seg bøkene.

 

Ellers vil jeg anbefale Idas dans, som er en mors fortelling om datterens siste år av sitt liv. Datteren på 17 år får leukemi, og må kjempe for livet. Det er en veldig trist bok, men også så vakker fordi den er så full av kjærlighet og vennskap. Og hun skriver veldig bra og fengende. Boka ble lest på noen timer og tårene rant..

En lignende bok er Regines bok, om Regine Stokke som kjempet mot kreft og lagde blogg om det. Dette har blitt til bokformat inkludert kommentarer, noen ord fra venner og familie og fantastiske bilder laget av denne tapre, skjønne jenta.

 

Og siden vi er inne på virkelighetshistorier, så kan jeg også anbefale Jeg elsker deg og finner deg uansett, en historie om en jente som blir forfulgt av sin voldelige kjæreste, som stadig må bytte adresser og lever i frykt. God bok som skaper følelser.

 

Ellers synes jeg bøkene til Marian Keyes er morsomme:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Rart at ingen har tatt opp "Dragonlance" utrolig bra bøker innen Fantasy sjangern. Det er ca 120 forskjellige bøker i DL, men mange forskjellige forfattere. Begynn og les 'Dragonlance Chronicles Bok 1-3' og du er hekta....

 

Så må jeg si meg enig med SBS angående

 

Dark Elf Trilogy av R. A. Salvatore.

 

The Voyage of The Jerle Shannara serien til Terry Brooks

 

Meg må nok plusse på noe sånn som hele Shannara serien

som består av:

 

Sword Of Shannara

First King of Shannara

The Elfstones of Shannara

The Wishsong of Shannara

Talismans of Shannara

Scions of Shannara

Elf Queen of Shannara

Druid of Shannara

 

 

Og til Drizzt serien (Drow Elf):

 

The Icewind Dale Trilogy Collector's Edition

Legacy of the Drow Collector's Edition

The Cleric Quintet Collector's Edition

Paths of Darkness Collector's Edition

The Thousand Orc's

The Lone Drow

 

Sword of Truth serien er og høyt oppe:

 

Wizard's First Rule

Stone of Tears

Blood of the Fold

Temple of the Winds

Soul of the Fire

Faith of the Fallen

The Pillars of Creation

Naked Empire

 

 

 

Jeg kunne sikkert anbefale 100 til men dette holder for nå...

 

 

Jeg vil anbefale "Harry Potter", "Ringenes Herre" og Twilight(Seriene, altså). Det er de beste bøkene jeg har lest hittil. "Percy Jackson" var også ganske bra, men jeg har bare lest den første. Det er de bøkene jeg leser på nytt og på nytt og på nytt. Jeg trenger nemlig og kunne noen gode bøker utenat, for en av mine fremtidsdrømmer er og bli forfatter.

 

Men "Ringenes herre" og "Harry Potter" seriene er de beste, så de anbefaler jeg virkelig! (Stor Harry Potter fan)

Hehe!

 

En ny bruker postet litt feil, denne havnet i rapporter.

Flyttet den hit.

 

Mvh

Jarmo :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Wow, har ikke engang fått lest hele tråden, det var mye! Men skal gjøre det!

Jeg elsker bøker, så :love:

 

Philip Pullman - Trilogien Den mørke materien. Lenge siden jeg har lest men, husker at jeg kunne ikke legge dem fra meg. Bra serie for alle, men fortsatt, anbefaler spesielt for leseglade barn og tenåringer, kanskje som julegave.

 

For deg som liker litt blanding av tider, kjærlighetshistorier og 1800 og tidlig 1900 tallet anbefaler jeg på det sterkeste Kate Morton sine; Den glemte hagen og Tilbake til Riverton.

Ikke nødvendigvis de aller beste bøkene jeg har lest, men favoritter siden jeg er litt besatt av de årene :!:

 

Markus Zusak! Boktyven. Å, hvor lenge fikk jeg ikke den anbefalt før jeg endelig plukka den opp i en bokhandel. Det eneste noen rakk å si var "andre verdenskrig" og jeg ignorerte det, fordi jeg har fått så mye om det fra overalt at :nei: Men det var feil! En av de beste, mest rørende, spesielt utformede bøkene jeg noensinne har lest! Verdt det!

 

Haruki Murakami! Etter skjelvet. Og det var det for meg, så ble jeg Murakami-interessert.

 

Neil Gaiman Coraline! En kultbok du må lese :thumbup:

 

Ariana Franklin Et pseudonym for en mer kjent forfatter jeg ikke husker navnet på. Dødens mesterinne. Det er litt mørkt, litt krim, litt eldgammel CSI, litt mørk humor, alt om hverandre. Bra.

 

Mark Haddon The Curious Incident of The Dog in The Night-Time! Boka er rett og slett kjempebra, genial! En autistisk gutt finner nabohunden død og bestemmer seg for å prøve å oppklare drapet. Og skriver bok om det. Det hele utvikler seg til noe mye mer, men gjennom hans, hovedpersonens, øyne blir det litt ...underlig.

 

Boken over alle bøker jeg har lest:

 

Simon Strange: Mnem

Les Mnem, nå, nå, nå! :omg: Elsker den boka. :eek:

Hva er den spør du? Alt. Alt! Den er en lang roman som allikevel er så mange forskjellige historier, som virkelig bare er en eneste en, den er så spesiell. Les den!

Mnem

 

 

Til slutt må jeg bare anbefale Bokelskere.no, ikke spam :glare:

Bare et vennlig hint for alle bokelskerne, kan lage ditt eget bibliotek med bøkene dine, ønskelister, anbefale, diskutere, men åh herregud så mange bøker man får lyst på :rofl:

Endret av EveryNever
Lenke til kommentar

Takk for tipset om bokelskere.no, EveryNever! Skal lage meg en konto i kveld og legge inn bøkene jeg har lest hittil. Skal også kjøpe inn Mnem på neste bokbestilling. :)

 

Kan forøvrig anbefale noen bøker med det samme:

 

Bram Stoker - Dracula. For alle som lurer på hvordan den originale Dracula er. Atmosfærisk (er dette egentlig et ord?), spennende og veldig bra skrevet.

 

Haruki Murakami - After Dark. En av mine favoritter fra denne forfatteren. Hele boka utspiller seg en natt i Tokyo, hvor en rekke hendelser blir vevd i sammen på ekte Murakami-vis. Hvis du vil ha en magisk leseropplevelse; sett av en natt og les hele boka i en omgang.

 

Knut Hamsun - Pan. En kjærlighetshistorie satt i nordnorsk natur. En av de beste bøkene til Hamsun, også fin for de som er ny til forfatteren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min beste bokanbefaling må være Hobbiten. Den er skrevet utrolig bra, og det er dype og gode skildringer. Bilder av handlingene popper konstant opp i hodet på deg. En av få bøker jeg har hatt problemer med å legge fra meg.

 

Kort sagt så handler dette om tiden før Ringenes Herre, da ringen havnet i hendene til Bilbo mens han er på et eventyr.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spenning: Shantaram av Gregory David Roberts. Handler om en som rømmer fra fengslet i Australia og havner i den indiske byen Bombay. (siden han er rømling, får vi ikke vite hans egentlige navn, men han får tilnavnet Lin av inderne) Her blir en doktor for ca. 25.000 slumbeboere, og han blir senere en del av det omstridte mafia-miljøet. Kjempebra bok og mye er tatt fra forfatterens liv selv. :!: Anbefales!

 

Til ettertanke: Alkymisten av Paulo Coelho :new_woot: Handler om gjetergutten Santiago, og hans drøm om å finne en av verdens rikeste skatter. Fra Spania reiser han til Tanger og gjennom Egypts ørken til han til slutt møter alkymisten. En av de beste bøkene jeg har lest, og den fikk meg til å se på livet fra et helt annet perspektiv :D

Endret av Adii
Lenke til kommentar

 

 

(snip)

 

Bøkene er spennende, morsom, trist, romantisk, grufull og sist men ikke minst kunnskapsrik. Jeg vil ikke påstå at de er helt lettleste, men til å være historiske romaner så er de ikke langt fra det! Særlig World Without End er litt av en tung murstein, så hvis du har tenkt å gi deg ut på bøkene bør du nok være leseglad og ha en liten hunger for kunnskap...

 

 

 

Det er morsomt med det, men jeg har altid vært en av de som ikke er noe leselysten. Fikk "Rebecca koden" - Ken Follett av fatteren min da jeg var 14 år gammel. Dette snudde om alt. Leste "World Without End" på en helg, mesterlig bok! Ble lange netter :p Dog vil jeg anbefale å lese de to forgående bøkene i serien: Stormenes Tid Del 1: Sverdet og korset, og Del 2: Katedralen. Da blir fortellingen og utviklingen ekstra spennende :)

 

Selv vil jeg anbefale "Rebecca koden" og "Nålen" av Ken Follett. Historiene foregår i 2. verdenskrig begge to.

 

Leste nå nylig en kjekk fantasybok av Paul Hoffman: "The left hand of god". Dette er en action fantasy som foregår noe ala 1300 tallet i England.

Lenke til kommentar

"Jeg har sett verden begynne" og "Jeg har hørt et stjerneskudd" av Carsten Jensen (reiseskildringer begge to) anbefales sterkt til lesing. Bøkene er velskrevet og begge bøkene gir en deilig følelse av å reise sammen med forfatteren.

 

"Kon-Tiki ekspedisjonen" av Thor Heyerdahl (også reiseskildring) er en bok som jeg anbefaler å lese. Gir et godt innblikk i hvordan Kon-Tiki reisen foregår, på en enkel og utrolig spennende måte.

 

"Shakespeares hemmelighet" av Jennifer Lee Carrel (krim) var en utrolig fengende bok for dem som liker historisk blandet med det fiktive. Tar opp en av teoriene rundt Shakespeare, og blander det inn i storyen på en utrolig spennende måte. Utrolig spennende lesning.

 

Har lest et par bøker til som jeg gjerne ville anbefalt, men kommer - desverre - hverken på forfatter eller tittelnavn.

Endret av Thrinduil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg skal bestille noen bøker nå... :D

 

Har en jeg kan anbefale på det sterkeste; "Thirteen Reasons Why" av Jay Asher. Norsk tittel: 13 gode grunner. En jente tok selvmord, og et par uker etterpå finner en av vennene hennes en pakke med 7 kassetter foran døra si. Hun hadde spilt inn sine 13 grunner på kassetter, og sendt dem rundt til de det gjaldt - som et slags kjedebrev. Mer kan jeg ikke si... ;)

Leste den ut på fire timer og to pakker papirlommetørkler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Elantris av Brandon Sanderson er å anbefale! Meget god fantasy bok. Forfatteren Brandon Sanderson fortsatte The Wheel of Time serien etter at Robert Jordan døde. Noe som han gjorde veldig bra. Historien i Elantris er helt unik, og boken kan ikke sammenlignes med noen annen fantasy bok. Den er noe for seg selv :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...