Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

TRBNGR Sagan om Denim folket. Av Håkon Moslet.

 

Her står jo rett og slett at om Turboneger, alt fra prosjektene medlemmene hadde før de ble med i bandet og alt om bandet fra de startet til idag. Vi får også et eget kapittel om hver av medlemmene. Jeg synes det kunne bli litt for lange kapittler i lengden, men det var bare noen kapittler(skulle sikkert være lange). Ellers var boken greit anbefaler denne til alle som liker Turboneger eller som har lyst til og sette seg inn i bandet.***

 

Karakter 8/10

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
jeg vil gjerne gi han en kokebok der man lager enkel, god og lettvint mat på kort tid. Noen anbefalinger?

 

"Far lukter svidd" er en kokebok som er veldig enkel og lettlest som handler om grilling.

"Far heter daddy" en kokebok om de enkleste retter, som havregrøt og speilegg, men også litt mer avanserte amerikanske retter.

Begge av Craig Whitson

 

Ihvertfall et tips;)

 

Et annet tips er en bok av Andreas Viestad (mat-skribent i Dagbla'), som heter "Hvordan koke vann: alt du burde kunne om mat men ikke våget å spørre om". Ganske lettfattelig og interessant lesning for hobbykokker.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale Straff av Birger Baug. Fikk anbefalt den av en venn som fortalte at den hadde fem i VG, var solgt til to land og ble omtalt som den beste debut siden Jo Nesbø. Forventningene var defor høye da jeg leste den i påsken, men den innfridde! Leste den i løpet av to dager, og den var sterkt komponert, samtidig som den reiser noen moralske spørsmål det er vel verdt å tenke over. Gleder meg til den neste!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Humlehjertene av Olav Bauer er en virkelig fin bok.

Tiden er 1967-1969 og stedet er Paris. Ungdommsopprøret er sentralt samt outsider rollen til hovedpersonen.

Olav Bauer skriver en morsom og muntlig oslo dialekt, og er en av mine favoritt forfattere.

 

Forbrytelse og straff av Mikhajlovitsj Dostojevskij er også en av de beste bøkene jeg har lest. Handler om etiske dilemmaer til en ung fattig student. Han tar livet av en pantelånerske og stjeler pengene hennes. Men bryter sammen av skyldfølelse og anger.

En menget god bok fra St. Petersburg i Russland som dere virkelig burde lese.

Endret av Funkpower
Lenke til kommentar

Her er noen bøker som jeg synes er verdt å lese;

 

Den digitale festning av Dan Brown

 

Becky's siste måltid av Robin Cook

 

Min søsters blikk av Cammie McGovern

 

Idas Dans av Gunnhild Corwin

 

PS: Jeg elsker deg og Der regnbuen ender av Cecelia Ahern

 

Englevakt av Brit Rocca De Barros

Endret av amher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Forfatter: Peter Elbling

Navn: The Food Taster

0452284341.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Jeg fikk boken anbefalt av en venninne og jeg kan vel trygt si at den innfridde på de fleste punkter når det gjelder hva jeg ser etter i en bok. For det første er den hylende festlig omtrent fra første side, med sin noe spesielle galgenhumor. For det andre leverer den en rekke intelligente betraktninger rundt livet generelt og døden spesielt. Boken er lettlest og suger deg inn. Før du vet ordet av det har det gått mange timer og du ligger der fremdeles og leser når du egentlig burde lagt deg for lenge siden, for å komme deg opp på jobb/skole. Anbefales på det varmeste. Om jeg skal sammenligne med noen andre forfattere, blir det nok en ekstraordinær mix mellom Douglas Adams, Terry Pratchett og Rafael Sabatini.

 

 

Bøker som bør leses er DaVinci-koden og Den digitale festning, begge av Dan Brown. Knallgode bøker som er skummelt vanskelige å legge fra seg.

Søppel :D

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Forfatter: Peter Elbling

Navn: The Food Taster

0452284341.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Jeg fikk boken anbefalt av en venninne og jeg kan vel trygt si at den innfridde på de fleste punkter når det gjelder hva jeg ser etter i en bok. For det første er den hylende festlig omtrent fra første side, med sin noe spesielle galgenhumor. For det andre leverer den en rekke intelligente betraktninger rundt livet generelt og døden spesielt. Boken er lettlest og suger deg inn. Før du vet ordet av det har det gått mange timer og du ligger der fremdeles og leser når du egentlig burde lagt deg for lenge siden, for å komme deg opp på jobb/skole. Anbefales på det varmeste. Om jeg skal sammenligne med noen andre forfattere, blir det nok en ekstraordinær mix mellom Douglas Adams, Terry Pratchett og Rafael Sabatini.

 

 

Bøker som bør leses er DaVinci-koden og Den digitale festning, begge av Dan Brown. Knallgode bøker som er skummelt vanskelige å legge fra seg.

Søppel :D

 

Enig med du. Gidder ikke lese sånt. Ren kommers, og utrolig dårlig språk. Den Digitale festning var jo noe møkk fra ende til annen.

 

Er så mye bedre kvalitetslitteratur man kan lese. :)

Lenke til kommentar

Noen bøker får jeg en spesiell og god følelse av mens jeg leser. Noen av dem:

 

- Ringenes Herre av Tolkien

- Harry Potter av Rowling

- Bartimeus-trilogien av Jonathan Stroud

- Twilight-serien av Stephenie Meyer

- Den Mørke Materien av Philip Pullmann

- Artemis Fowl-serien av Eoin Colfer

- Haikerens Guide til Galaksen av Douglas Adams

- Den Hemmelige Hagen av Frances Hodgson Burnett

 

De fleste kjenner nok til disse bøkene, men likevel :p

Lenke til kommentar
Noen bøker får jeg en spesiell og god følelse av mens jeg leser. Noen av dem:

 

- Ringenes Herre av Tolkien

- Harry Potter av Rowling

- Bartimeus-trilogien av Jonathan Stroud

- Twilight-serien av Stephenie Meyer

- Den Mørke Materien av Philip Pullmann

- Artemis Fowl-serien av Eoin Colfer

- Haikerens Guide til Galaksen av Douglas Adams

- Den Hemmelige Hagen av Frances Hodgson Burnett

 

De fleste kjenner nok til disse bøkene, men likevel :p

Skriv gjerne litt om hver bok, istedet for så mange. Ellers blir det hele nokså verdiløst, beklager.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syndens høst av Marius Gabriel. Hvis du likte filmen Åndenes Hus, vil du like denne boka.

 

En familiesaga fra Spania i begynnelsen av 1900-tallet. Det hele starter med at en ung kvinne blir voldtatt av godseierens sønn - og det blir opptakten til flere tiår med løgn, begjær, svik - og det topper seg i det tvetydige og ladete forholdet mellom Eden og hennes mystiske kidnapper. Gjennom seksti år og tre generasjoner - fra Spania til Kalifornia, fra Vietnam til Madrid - forfølges de av fortidens skygger.

Lenke til kommentar
Skriv gjerne litt om hver bok, istedet for så mange. Ellers blir det hele nokså verdiløst, beklager.

Helt enig. Alt for mange som bare ramser opp bøker de liker, uten å gi noen som helst annen grunn til at andre skal lese dem. Et bilde, litt fakta og din egen mening er tusen ganger mer interessant enn bare en enslig tittel. Noen linjer om hvorfor boka er bra, burde hvertfall vært et minstekriterie å ha med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil anbefale Tor Ulvens roman AVLØSNING. Da jeg leste teksten bakpå bokomslaget, som er et utdrag av én setning i boken, ble jeg nærmest forhekset:

 

og aldri kom hjem, og denne fluen, en helt

vanlig husflue, hadde funnet, av alle byens

hundretusener lamper, i sommerkveldens bløte

tusmørke, akkurat den lampen, hvor den

begynte å vandre rundt, inne i den åpne skålen,

eller rettere sagt langs kanten, nøyaktig langs

periferien, og fluens skygge ble, av lyspæren bak

den, vanvittig forstørret, en kjempeskygge som

feide langs taket i store sveip, taktfast, utrettelig,

omigjen og omigjen, den samme runden, i

samme retning, en levende urviser, med lyset og

sine døde artsfrender innenfor seg, omigjen og

 

Nøyaktig slik er stemningen nærmest boken gjennom. Det er ingen bestemt handling. Romanen starter med en 3.pers-forteller som plutselig (midt i en setning) avbrytes av en lang serie bevissthetsstrømmer fra tilsammen 14 personer, som avløser hverandre ettersom boken går. Disse fragmentene er skrevet i 2.person, altså en "du-forteller". På slutten kommer 3.personsfortelleren tilbake, nøyaktig der setningen ble avbrutt, og avslutter boken.

 

Disse glimtene av de forskjellige personene er ofte ladet med fortvilelse, håpløshet, korte glimt av lykke, minner, forventninger osv. I tillegg er boken proppfull av helt fantastisk gode og ofte ekstremt detaljerte skildringer av de mest hverdagslige ting. Utdraget over er en del av en to sider lang setning der en person ligger i sengen og reflekterer over et minne der lampen spiller en viktig rolle. Når jeg leste ble jeg ofte sittende og nikke for meg selv, for Ulvens observasjoner er så godt gjengitt at man kjenner seg helt igjen.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hva Ulven forsøker å gjøre med alle disse detaljerte skildringene og håpløsheten som preger boka, men det virker som om han prøver å skrive frem et absolutt "nullpunkt", der ingenting lenger spiller noen rolle. På en måte. Noen steder går skildringene så langt at det han opprinnelig begynte å beskrive, f.eks en gardin, ikke lenger fremstår som noe annet enn noe helt materielt og sjelløst. Og midt oppi denne meningsløsheten flyter menneskene.

 

Tor Ulven var visst svært opptatt av døden og menneskets eksistens, noe som er tydelig. Boka er hvertfall veldig, veldig godt skrevet. Ulven hadde et kjempeordforråd som gjør alt utrolig presist og fargerikt. Anbefales for de som ønsker en litt annerledes leseropplevelse, der det først og fremst er språket og stemingen, og ikke handlingen, som driver deg gjennom romanen.

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...