Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Jeg har lest ganske mange bøker men yndlingene må være hestenesklan, demonata, Jo Nesbø sine bøker. Disse er veldig brae! Jo skumlere jo bedre :D

Du bør lese bøkene til Jussi Adler-Olsen (Kvinnen i buret, Fasanjegerne, Postkort fra P, Journal 64 og Marco-effekten.) Det begynner som vanlig krim, men dreier seg om gamle saker som aldri er blitt løst, av en eller annen grunn. Det i seg selv er jo greit nok, men en scene i den første boken endret historien ganske så radikalt for min del, og fikk meg til å elske boken. Tar det i en spoiler, selv om det kanskje ikke er den største spoileren, akkurat.

 

 

En dame er kidnappet og våkner opp i et tomt rom. En stemme høres fra en høytaler:

 

"Vet du hvorfor du sitter her?"

"Nei," svarer damen forvirret.

"Da spør vi igjen neste år."

 

:p

 

 

Ellers har vi jo så klart "Jeg vet hvem du er", av Yrsa Sigurdarsdottir. Tre folk drar til en liten øy ved Island og skal pusse opp et hotell. Det... går jo til helvete, for å si det sånn. Høres banalt ut, men er noe av det beste jeg har lest på lenge. Elsker grøssere og blir så godt som aldri skremt, men enkelte gansker kjente jeg frysninger langt nedover ryggen her. Sykt bra til tider. Hun har også skrevet "Dødsskipet", og selv om den også er meget bra, var den nok ikke i nærheten av denne. Men begge to anbefales varmt. Tror hun har skrevet flere, men aner ikke om de er på norsk ennå.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale Nattmenneske, De dødes tjern, Døde menn går i land og Skjult mønster, alle av André Bjerke, originalt utgitt under pseudonymet Bernhard Borge.

 

Ser at Da Vinci-koden nevnes. Fordi som har lest denne kan det være gøy å lese den norske parodien Madonna-gåten av Knut Nærum, Elisabeth Botterli og Peder Udnæs.

 

Ellers anbefaler jeg:

 

Bøker av Tom Egeland:

Sirkelens ende

Paktens voktere

Lucifers evangelium

Nostradamus testamente

 

Siste akt av Nils Nordberg og Klaus Hagerup.

Lenke til kommentar

Resten av bøkene til Tom Egeland er stort sett også å anbefale, skjønt jeg likte ikke Fedrens løgner. Ulvenatt er vel laget som tv-serie også?

 

Ja, bøkene jeg nevnte handler alle om Bjørn Beltø.

 

Ulvenatten er blitt TV-serie ja.

 

Jeg skal snart begynne på Skyggelandet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Syk pike - skrevet av Espen Holm. Denne boken fant jeg i nettbutikken til WWF, så forhåpentligvis går litt av pengene som jeg brukte på å kjøpe boken til ett veldig godt formål...

 

Madame Terror - Jan Guillou. I denne boken får palestinerne tak sin egen ubåt, og dem tar kverken på heile den israelske marinen. Jan Guillou`s politiske standpunkter er veldig fremtredende i denne boken, og forfatteren er ganske kritisk til blant andre George W. Bush og Donald Rumsfeld...

 

Dessuten har jeg lest heile Millenium-trilogien av Stieg Larsson, og dette var tre veldig spennende bøker. Det er veldig synd at forfatteren døde før han rakk å publisere alle bøkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er vel først ut jeg da. Den absolutt beste boken jeg har lest per i dag er "The Da Vinci Code" av Dan Brown. New York Times bestseller og den kom rett og slett bare på meg som en fullstendig overraskelse. Trodde jeg hadde kjøpt en OK bok som jeg så skulle kose meg med, men det viste seg jo da at den var absolutt umulig å legge fra seg. Etter et par dager var jeg ferdig og jeg er fremdeles i sjokk over mye av innholdet i boken. Les denne og du kommer til å få en ganske stor, ny forståelse over en del ting smile.gif

 

"Da Vinci-koden" er en fantastisk bra bok. Den har endel fellestrekk med "sirkelens ende" av Tom Egeland, som kom ut to år før. Mange har ment at Brown har plagiert Egeland, men det nekter Egeland for.

 

Jeg har lyst til å nevne at det er skrevet en norsk parodi på denne boka. Den heter "Madonna-gåten" og er skrevet av Knut Nærum/Elisabeth Botterli/Peder Udnæs (Botteri og Udnæs er manusforfattere i Nytt på nytt). Den følger det samme mønsteret som "Da Vinci-koden" men handlinga er lagt til Norge.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ble ferdig med boka: "Døde menn bør ikke våkne" (original tittel: "Darkness all around") av Doug Magee. Den var bra, men det skal ikke så mye til å se at det er gjort dårlig korrekturlesing av den norske oversettelsen. Med dette mener jeg at noen navn er skrevet forskjellig (enten med en bokstav for lite eller for mye), feil tegnsetting (f.eks punktum der det skulle vært komma), små ord som preposisjoner blir ofte gjentatt, enkelte ord er bøyd gramatisk feil.

 

Ser man bort i fra dette så er den det en god historie som klarer å forvirre leseren slik en god krim skal.

 

Den er utgitt på Aller forlag og jeg kom over den i en Joker-butikk. Originalversjonen på engelsk kan fåes på cdon.com. Den norske oversettelsen kan fåes på allershopping.no.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

14.

Av Peter Clines.

Nå leser jeg ikke bøker, men hører på lydbøker når jeg er på jobb. Og har hørt en del bøker siden før sommeren.

 

Denne boken er det beste jeg har hørt. Og har en blanding av spenning, HUMOR og litt scify.

Omtrent hele boken på rundet 10timer spilletid skjer inne i en leilighetsbyggning der alle karakterene bor.

Historien har vell ca 8 personer med veldig sære og artige egenskaper.

 

Hovedpersonen flytter inn og merker kjapt at det er mange småting som er litt for merkelig til å ignorere. Etter hvert så starter alle dem andre personene som bor i bygget en slags ettermiddagsklubb der dem utforsker huset. Dem finner VELDIG MYE rart, kule og spennende ting. Mange wow øyeblikk!

 

Det er skjeldent jeg får noe latterutbrudd eller lignende når jeg hører på lydbøker, men av denne boken sto jeg å gapskratta ofte. Noen ganger bare kutta jeg ut omgivelsene og ble bare slukt opp av boka.

Regner med det var et merkelig syn der jeg står å gapskratter med hørselsværnene på :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen av de som er mye inne på denne tråden, skjønner skikkert at jeg liker bøkene til Tom Egeland, og jeg har snart lest alle hans litterære verk. Dette innlegget har også med Egeland bøker å gjøre, nemlig hans to første.

 

Begge bøkene er grøssere som tar for seg parapsykologi.

 

"Stien mot fortiden" (1988), (gjenutgitt i 2006 på Aschehoug forlag under tittelen "Ragnarok") handler om et ungt ektepar som kjører av veien i Telemarks dype skoger. De våkner opp 1000 år tilbake i tid.

Egelands originale tittel var "Ragnarok".

 

"Skyggelandet" (1993) handler også om et ungt ektepar (ikke samme ektepar som i "Ragnarok") som begynner å oppleve merkelige ting når en leieboer flytter inn på det ledige rommet i leiligheten.

Endret av Ozmium
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ready Player One: Jævli råkul bok! Dette er nok en bok som passer best for gamingfolk. Veldig mange referanser til 80talls musikk, spill og film.

Handler om en 18åring i år 2044 som er på easteregg hunt i et MMO. Premien er på svimmlende 250milliarder dollar. Så det er ikke bare inngame det popper opp heftige problemer.

Det er ganske mye action i boken. Mesteparten er i MMO'et og det blir beskrevet veldig bra. MMO spillet heter Oasis og siden det er i år 2044 (tror jeg det var) så er spillet ganske heftig i dagens standard. Det spilles som et VR spill, så sanser spiller en rolle.

Spillet er ikke bare et "spill" men blir brukt som en annen verden der det skjer buisniss og mye rart. Hele verden bruker det spillet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

"Da Vinci-koden" er en fantastisk bra bok. Den har endel fellestrekk med "sirkelens ende" av Tom Egeland, som kom ut to år før. Mange har ment at Brown har plagiert Egeland, men det nekter Egeland for.

Nja, Dan Brown kan si hva han vil, men han fikk nok sterk inspirasjon fra boken The Holy Blood and The Holy Grail, fra 1982. Mange andre har også blitt inspirert, blandt andre Jane Jensen med spillet Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned. Dan Brown var med andre ord ikke helt original, for å si det sånn...

Har ikke lest så mye bøker, men Harry Hole bøkene er det beste jeg har lest. Noen tips til noe som er lignende, eller bedre ?

Personlig mener jeg Jo Nesbø er sterkt overvurdert, og klarer ikke å se hvorfor han er så populær. Les heller bøkene til Stieg Larsson, om du er en av de få som ikke har lest dem. (å se filmene telles ikke, da de er så ræva forkortet.) Ellers har vi bøkene til Ninni Schulman og Camilla Lãckberg. Begge to skriver svært bra krim, skjønt bøkene til CL kan være litt vel like etterhvert.

 

And now for something completely different. Oppdaget med en tilfeldighet The Grimm Diaries Prequels og The Grimm Diaries på Amazon. Det er vanskelig å si noe særlig om dem uten å spolere for mye, men kort sagt handler det om eventyrene til brødrene Grimm. Eventyrene var sanne nok, men ikke helt som vi kjenner dem i dag. Kort sagt er karakterene (Snøhvit, Tornerose osv) udødelige, men brødrene Grimm kastet en forbannelse over dem og stengte dem inne i en drømmeverden. Men hvert 100de år våkner de, og kommer over til vår verden for en stund.

 

Det interessante er at karakterene er godt kjente fra eventyrene, men igjen, ikke som vi kjenner dem i dag. Prequel-ene er delt inn i fire bøker på ca fem historier hver, og er dagbøker skrevet av karakterene. Har ikke begynt å hovedserien ennå, men har en god anselse om hva den handler om. Men for å ta det kort er Snøhvit høyst sannsynlig hovedfienden (en av dem, i alle fall), og det sier jo sitt. :p Dette er nok ikke ment for barn, men heller ungdom og voksne.

 

Uansett, jeg leste alle de 18 prequel-dagbøkene i strekk, og det sier jo sitt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leser for tiden First Blood, av David Morrell. Boken handler om en viss John Rambo, og er som kjent senere filmatisert med Sylvester Stallone i hovedrollen. Denne boken er i bunn og grunn det samme som filmen på mange måter, og historien er så godt som den samme. Men der filmen måtte ta noen snarveier her og der, utdyper boken ganske mye vi ikke fikk se i filmen. Andre ting er vesentlig endret, så det er på mange måter en annen Rambo vi møter her. For eksempel vil han i filmen være stum ganske lenge, helt til han er på flukt fra politiet. I boken snakker han ganske mye allerede fra første gang han møter sheriffen, og vi får vite mye mer om hvorfor han går tilbake til byen etter å ha blitt jaget ut, hvorfor han rømmer fra fengselet og så videre.

 

Samtidig gjør boken et stort nummer av å fokusere like mye på sheriffen, så historien veksler regelmessig mellom å fortelle ting fra Rambo sitt synpunkt og fra sheriffen sitt synspunkt. Den spør derfor de viktige spørsmålene om hvem som egentlig er den snille, og hvem som er den slemme. Er begge slemme? Er begge snille? Er ingen av dem det? Svaret kan nok bli en tankevekker for mange. Kort sagt: Rambo vet han har loven på sin side, og har strengt tatt ikke gjort noe galt. Men sheriffen vet at folk som Rambo (les: han tror han er en uteligger) fort steller i stand bråk, og uten en jobb er det ikke akkurat utenkelig at en som Rambo fort kan begynne å stjele og rane folk for å tjene til livets opphold. Og når Rambo da med et uhell dreper en politimann må sheriffen følge etter ham for å bevise folk at han nekter å godta sånt. Men igjen, Rambo drepte fyren etter gjentatte advarsler, og selv da var det ikke meningen å drepe ham. Så igjen, hvem er den snille, og hvem er den slemme? Nettopp fordi boken våger å stille slike spørsmål og fokuserer langt mer på den psykiske tilstanden til Rambo og sheriffen nøler jeg ikke med å anbefale verken denne boken eller filmen på det sterkeste.

 

En annen viktig ting å tenke på er at David Morrell ikke hadde noe som helst med de to neste filmene å gjøre (og aner ikke hvor involvert han var med den fjerde), så de kan ikke sammenlignes med denne filmen. Derimot har han skrevet en bok basert på den andre filmen, men den har jeg ikke fått lest ennå. Grunnen til hvorfor han skrev den i første omgang var fordi han ville utdype mer om hvem Rambo er, og så videre. Han er jo som kjent rimelig ensforming i de to neste filmene, og dessverre kanskje fordi han er en enmannshær han er blitt mest kjent. Det er trist, da denne boken viser den ekte Rambo. Film nr to og tre er bare rene actionfilmer uten mål og mening, laget i hovedsak for å få mest mulig action. De er ikke dårlige actionfilmer, men har lite med denne boken å gjøre. Se dem heller som prequels der han fortsatt er i krigen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hvis man er en tålmodig sjel kan jeg anbefale bokserien Min Kamp av Knausgård. Det krever litt å lese mange tusen sider om dagliglivet til en norsk forfatter, men man føler man sitter igjen med mye etter hver bok. Liker man Knausgård kan man også lese Tor Ulven, som Knausgård er inspirert av, og som er beskrevet som en av norges største forfattere.

 

I kategorien for litteratur fra utlandet kan jeg anbefale det meste av Albert Camus, men kanskje spesielt The Plauge fra 1947. Den er like aktuell i dag som den var da, like etter krigen. Hvis jeg leser kun for underholdning leser jeg gjerne Bukowski. Få forfattere får meg til å le like mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...