Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Jeg savner litt beskrivelser av bøker her inne, smaken er som kjent som baken, så det er jo greit å vite hva som er på menyen før man hiver inn? Ting som sjanger og kort om innholdet burde være obligatorisk. Biff eller vaniljepudding liksom? :p

 

Jeg ble anbefalt Vi, de druknende av Karsten Jensen av en bibliotikar en gang, og var vel egentlig litt skeptisk. En generasjonsroman om sjømenn fra småbyer i Danmark er ikke noe jeg ville valgt frivillig, men jeg fulgte rådet hennes og angrer absolutt ikke. Carsten Jensen skriver utrolig levende, og man sitter igjen med en følelse av virkelig å kjenne personene i boken, både på godt og vondt. Boken balansere fint mellom det humoristiske, absurde og dødsens seriøse, den er periodevis veldig dyp og reflektert, avogtil må man bare legge den fra seg for å tenke litt. Jeg greide nesten ikke å legge den fra meg før de nesten 700 sidene var utleste, og gleder meg til å starte på boken igjen.

 

Nå leser jeg Siste Reise av samme forfatter, og boken har samme effekt på meg. Jeg får heller skrive litt om den når jeg er ferdig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Super tråd! Virkerlig bra, jeg skal bli mer aktiv her. Gøy og lærerikt å skrive litt om bøker etter man har lest dem.

 

Velger å si noe om den siste boka jeg leste, som også er noe av det beste jeg har lest! Beklager om det det langt, men jeg har en del på hjertet...

 

Fight club

Jeg hadde sett filmen en del ganger, og den er en av mine absloutte yndlingsfilmer. Derfor var det helt naturlig å lese boken som står bak denne fantastiske filmen. Og boka er ikke mindre imponerende enn filmen!

 

Forfatter: Chuck Palahniuk.

Handlingsreferat: Den navnløse hovedpersonen har et kjedelig liv og jobber innen bilindustrien. Han er plaget med søvnproblemer, og begyunner å oppsøke diverse terapigrupper med dødende mennesker for å se smerte og død på nært hold. Dette gir han en følelsesmessig reaksjon slik at han blir kvitt sine problemer.

På omtrent samme tid møter han den mystiske personen, Tayler. Han har et alternativt syn på livet, og lover hovedpersonen at han vil frigjøre han fra hans kjedelige hverdag og gjøre han uavhengig av materielle ting. De danner Fight Club, og hovedpersonen flytter inn i Tylers falleferdige hus. Fight Club utvikles etterhvert til å bli Project Mayhem, og en horde unge menn flytter inn i huset og begynner å drive operasjoner av samfunnsødeleggende karakter. Når Project Mayhem nærmer seg konklusjonen, forsvinner plutselig Tyler, og hovedpersonen begynner å tvile på seg selv og sin egen virkelighetsoppfatning.

 

Tolking/tema: Det er protestroman på flere måter. Hovedsaklig mot det amerikanske samfunnet. Den kritiserer konsekvensene av den moderne livsstilen de fleste av oss fører.

De lever i et samfunn bestående av kulisser, der alt er tilrettelagt og alt kan kjøpes. Formålet er å bygge en ny verden der menn igjen kan føle seg i live. For at en ny og bedre verden kan oppstå, må den gamle knuses. Project Mayhem er en slags omvendt frigjøringsprosess; knus det gamle, bygg noe nytt. Det handler om å ta kontroll over sin egen sjebne, og bli synlig i det vanedannende samfunnet.

Gud er også sentral. Hovedpersonen er ateist, men likevel blir det pratet en del om at de føler seg sviktet av Gud. "Tiltrekker vi oss ikke Guds oppmerksomhet, har vi ikke noe håp om fordømmelse eller frelse. Hva er verst, helvete eller ingenting? Kun hvis vi blir tatt og straffet, kan vi blir frelst."

 

Sitater: "This was freedom. Losing all hope was freedom."

"I just don't want to die without a few scars."

"Maybe self-improvement isn't the answer.... Maybe self-destruction is the answer."

"It's only after you've lost everything, that you're free to do anything."

"On a large enough time line, the survival rate for everyone will drop to zero."

 

Min mening om boken: Jeg var litt skuffet og usikker på den i starten. Syntes den var litt rotet og treig. Dette trekker ned en del for min del.

Men når jeg hadde kommet halvveis i boken ble det plutselig til noe av det beste jeg har lest. Boken er virkelig en tankevekker. Boken har mye av svart humor, dyster ironi, vanvittig detaljorientering og imponerende overraskelsesmomenter, elsker det. Jeg liker så godt psykoligien i boken, og måten hovedpersonen tenker på. Slutten er det beste, totalt uforventet. Genial vinkling av Palahniuk!

 

I det hele tatt: en genial roman!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For alle som liker fantasygenren, så vil jeg anbefale å lese alle bøker av Richard A. Knaak og Christie Golden. Kanskje Aaron Rosenberg også.

Og uansett hvor utrolig mye du hater World of Warcraft, så er bokserien helt utrolig flott skrevet. De er på avansert engelsk. Alle bøkene - det er omtrent 4 forskjellige forfattere som skriver dem - har fantastiske beskrivelser av omgivelser, en herlig, lang, omfattende og godt sammenhengende historie om kriger, rasekonfliker, allianser, nye verdener, helter, forrædere, og alle bøkene er spennende. Hver eneste en. De bygges opp på en herlig måte mot crescendoet. Du vil alltid sitte igjen med en god latter, en varm følelse eller en liten tåre etter bøkene. Det er fantastisk.

Jeg leser selvfølgelig mye annet også, men jeg har nettopp leste alle Warcraft-bøkene med unntak av den nyeste, "Arthas".

Ellers elsker jeg Hitchhikers Guide to the Galaxy (de 2 første er best, og den siste er bra, men alle gir meg en god latter.

Jeg husker ikke forfatteren, men serien til "Magician's Apprentice" er flott.

Alt for mye å lese også.. æsj, har ikke tid til alt. Men jeg holder meg utelukket til fantasy og dikt for å få med meg alt det jeg liker best. :)

 

Edgar A. Poe... nice...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beste boka jeg har lest er helt uten tvil Paper Towns med John Green. Hysterisk morsom, veldig spennende og utrolig tankevekkende. Handler om en ung mann/gutt som får besøk ei natt. Av naboen. Skulle ikke tro denne historien utartet seg så mye, men den var helt fantastisk. Liker du ledetråder, svarte julenisser, roadtrips, kuer og å få en ny måte å se menneskene rundt deg på, les den. Faktisk, leser du den ikke burde du angre. :)

Endret av Nerdfighterftw
Lenke til kommentar

Jeg ble nettopp ferdig med mursteien "World Without End" av selveste Ken Follett, og føler for å skrive ned noen tanker rundt den. I samme slengen velger jeg å ta med forfølgeren "The Pillars of the Earth", siden de er nesten uadskillelige.

Før jeg sier noe som helst mer vil jeg bare få sagt at disse bøkene er to storartede mesterverk! Ingen andre historiske romaner kan måle seg!

 

Handlingsreferat fra begge bøkene:

Handlingen i "The Pillars of the Earth" utspiller seg i England på 1100-tallet. Landet er splittet av borgerkrigen og er plaget av sult og religiøse motsetninger. Kong Henrik er død, og det blir store uenigheter om hvem som skal ta over makten.

På samme tid får den lille landsbygden, Kingsbridge, en ny prior, og det settes i gang et stort arbeidsprosjekt: De skal bygge en ny katedral etter den gamle ble tent på og brendt ned. Ansvaret for tegning og bygging av den nye katedralen får fattige Tom Byggmester. Han lever ut sin drøm, og tegner det mest praktfulle byggverket England noen gang har sett. Under byggingen skjer det katastrofe etter katastrofe, den ene større enn den andre, men dette setter ingen stopper for folket av Kingsbridge. Det er meget fasinerende å lese hvordan hvert enkelt menneske er villig til å gi sitt eget liv for å få bygget katedralen. De setter virkelig sin religion foran alt annet.

I "World Without End" er vi kommet to generasjoner frem i tid. Vi er altså på 1300-tallet, og igjen får folket i Kingsbridge oppleve en stor historisk forandring, nemlig starten på hundreårskrigen og Svartedauden.

Boken starter med at fire barn går inn i skogen på allehelgensdag, og blir vitne til drap på to menn. Morderne er kongens menn, og barna får kjennskap til en stor hemmelighet som kan snu hele hundreårskrigen. Dette er et mystisk nedgravet brev som følger disse barna og binder dem sammen gjennom hele boken.

 

Fabelaktige bøker, de er helt fantastisk skrevet! Etter min mening har de alt som skal til for å skape god underholdning. Her finner vi alle slags tema; det er både hat, kjærlighet, hevn, sult, intriger, ambisjoner, døden, religion, krig, fattigdom, rikdom og medmenneskelighet. Dette er en bok som får oss til å tenke og reflektere. Ved å gå inn i sinnet og tankene til flere helt forskjellige folk så skapes det lett nye tanker, tanker en aldri før har tenkt. Det er med å gi oss et mer åpent sinn, og bedre forståelse for mennesket.

Bøkene er spennende, morsom, trist, romantisk, grufull og sist men ikke minst kunnskapsrik. Jeg vil ikke påstå at de er helt lettleste, men til å være historiske romaner så er de ikke langt fra det! Særlig World Without End er litt av en tung murstein, så hvis du har tenkt å gi deg ut på bøkene bør du nok være leseglad og ha en liten hunger for kunnskap...

 

Alt i alt: Dette er to kraftfulle mesterverk som det er verdt å bruke tid på!

 

(Om dette ikke er en sjanger som passer dere så henviser jeg til mitt forrige innlegg i denne tråden som befinner seg ikke så langt ovenfor. Det er en helt annen type bok!)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så først nå at det var en egen tråd for anbefalinger allerede, men kan jo likesågodt anbefale her og når jeg først er "on a roll"

 

Dette er en historie som handler om en bartender. er den mest hysterisk morsome historien jeg har lest og anbefaler alle til å sjekke ut prologen hvertfall, å se om dere liker den. er delt i 20 kapitler som alt ligger ute gratis:

 

http://obrienfiction.blogspot.com/2007/04/prologue.html

Endret av Colb
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jonathan Safran Foer! Jeg har lest debutboka hans, Everything is Illuminated, og det er kanskje det beste jeg har lest noensinne. Og det sier faktisk litt. Det er en vanvittig kontrastfylt bok som sender deg i sprudlende glede, hikstende latter og tårevåt melankoli. Gjerne samtidig også. Den er skrevet på en svært spennende måte som blander massevis av modernistiske fortellermåter - sitater, bevissthetsstrøm, tidshopp - etcetcetc. Kan hende det virker gimmicky for noen men om man ser forbi dette kan man faktisk tillate seg å bli en smule forelsket.

 

200px-EverythingIsIlluminated.jpg

 

Det handler om en fyr - forfatteren - som drar til Ukraina med et gulnet fotografi i hånden av en jente som heter Augustine. Hun var den som reddet hans bestefar fra nazistene. Med seg på ferden har han den ukrainske oversetteren Alex, samt Alex' bestefar. Tre historier blir fortalt. Den første historien er Jonathans erindringer om det jødiske samfunnet i landsbyen Trachimbrod, hvor hans slektlige opphav skal være - fra 1700-tallet til 2. verdenskrig. Den andre "historien" forfattes i form av brev fra Alex; Alex' tanker rundt Jonathans erindringer, hans meninger om hva boken burde handle om og diskusjon om hvordan den tredje historien skal skrives. Den tredje historien er nemlig Alex' egen fortelling - fortellingen om hans ferd med sin bestefar og Jonathan for å finne Augustine. Alex er utdannet i engelsk, men eier ingen muntlig erfaringer, og i tillegg lite kunnskaper rundt amerikanske skikker og sedvanligheter. Dette medfører en sjarmerende skrivestil i form av fremmedord, feilskrivinger og naivistisk tolkning av virkeligheten.

 

Det er veldig spesielt og utvilsomt postmodernistisk men det funker som bare faen. Boka omhandler dystre temaer som holocaust, samtidig som vi møter dystre portretter av bortkastede liv og tapt kjærlighet. På den annen side møter vi morsomme karakterer med selvparodiske trekk, noe som innbefatter både Trachimbrods befolkning og våre følgesvenner, samt Alex' innimellom hysteriske erindringer og tolkninger av virkeligheten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøter av Lene Solhaug

 

Dette er en helt fantastisk spennende bok, som jeg anbefaler alle å sjekke ut. Forlaget selger fraktfritt fra nettsiden pantheralife.no. Boken har handling i Bergen, og jeg ble fristet bare av å lese første setning om boken. "Det er dødelig i Bergen by.." Den handler om en seriemorder som er løs i Bergen, og de som ser bilde av boken kan tenke seg til hvor spennende den er!

Lenke til kommentar

Hässelby av Johan Harstad.

Overraskende bra bok som faktisk handler om Albert Åberg, fra han i slutten av tenårene flykter fra Pappa Åberg, til han som 40-åring jobber på lageret på Clas Ohlson.

Boken starter som en ganske ordinær roman, som handler om det dårlige forholdet mellom Albert og faren, om kjærlighet, vennskap og slikt, men utvikler seg til en surrealistisk fortelling som til tider kan bli sykt skummel.

Boka tar noen tidshopp frem og tilbake som kan kanskje være forvirrende for noen, men det skal egentlig ikke være noe problem.

Egentlig hadde jeg bare tenkt å lese boka fordi jeg syntes hele greia med en fortelling om Albert Åberg som voksen hørtes genial ut, men at det ikke var noen bok jeg forventet så mye av. Men nå som jeg er ferdig, tror jeg boka havner høyt på lista over de beste bøkene jeg har lest.

9/10

 

Hvis du liker Hässelby anbefaler jeg deg virkelig å lese med av Johan Harstad! Spesielt Buzz Aldrin og Ambulanse som ligger på min toppliste of all times :)

Lenke til kommentar

Sagaen om Belgarion :)link: http://no.wikipedia.org/wiki/Sagaen_om_Belgarion

Den serien var nok den første som virkelig trollbandt meg, hadde lest en del fantasy-bøker før, som Tolkiens bøker og diverse andre.

Men akkurat denne serien kommer jeg aldri til å glemme, fantastisk bra :)

 

På andre plass har jeg nok "De fire og han som gjør galt verre"

Har aldri ledd høyt av en bok før, men den serien fikk meg nesten til å pisse på meg ;p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

For å nevne noe nytt vil jeg bringe frem den godeste Conn Iggulden.

 

Han har i alle fall skrevet to bokserier som er verdt å nevne; begge i sjangeren historisk fiksjon.

 

Den ene, Conqueror-serien, handler om Genghis Khan og hans liv og etterfølgere. Utrolig engasjerende.

Den andre, Emperor-serien, handler om Julius Cæsar og hans virksomheter.

 

Spennende saker samtidig som man får et visst generelt bilde av hva som faktisk skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...