Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Clive Cussler - Dirk Pitt serien. Utrolig spennende og underholdende bøker som drar deg med inn i NUMA sin verden. En blanding av James Bond og MacGyver.

 

Robert Ludlum - mannen bak Jason Bourne bøkene, har også skrevet flere andre bra som f.eks Mataresernes vendetta og Sigmaprotokollen.

 

andre bøker jeg anbefaler:

 

Historikeren - Elizabeth Kostova

Den siste tempelridder - Raymond Khoury

Rosettanøkkelen - William Dietrich

The Multiplex Man - James P. Hogan

Endret av bolleboi
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er av den typen som tidligere sa: Jeg hater â lese.

Det ville norsk læreren min gjøre noe med sâ han satte meg til â lese en bok.

Jeg har ikke lest mange bøker hittil men skal begynne!

 

Boken han satte meg til â lese var Ondskapen av Jan Guillou. Den er ogsâ filmatisert og jeg sâ filmen etter jeg leste boken. Det var en utrolig god bok som jeg likte utrolig godt. Med denne boken kom lysten til â lese.

 

Wikipedia:

Ondskapen (org. Ondskan) er en roman av Jan Guillou, som kom ut i 1981. Den handler om 16 år gamle Erik Ponti, som er voldelig og utrangerende. Han havner på internatskolen Stjärnsberg, fordi han blir kastet ut av ordinærskolen etter flere episoder med vold og trakassering av medelever.

Lenke til kommentar

Det meste av;

 

Bernard Werber (ikke oversatt til Norsk, så da er det best å lese det på originalspråket - Fransk)

 

Dean Koonz (One door away from heaven MÅ LESES)

 

Tony Parson

 

Paul Auster (In the country of last things MÅ LESES)

 

Ja.. Det er veldig mye, men dette annbefales ! STERKT!

Lenke til kommentar

Yes, da må denne karen også få lest litt mer. Noen som kan anbefale en veldig god bok? Jeg er ingen kjempetilhenger av skjønnlitterære bøker, men bøker som alkymisten er bra. Liker bøker som gjør meg "smartere", som kan gi meg andre synspunkter på ting. Derfor syns jeg fort fiksjonsbøker kan bli litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Bartimeus-trilogien og gone-serien. :thumbup:

 

Jeg husker jeg begynte på den første boka i trilogien... Avsluttet den aldri, og la den fra meg og begynte på nytt rundt tre ganger. Kanskje jeg skal begynne på den igjen?

 

Yes, da må denne karen også få lest litt mer. Noen som kan anbefale en veldig god bok? Jeg er ingen kjempetilhenger av skjønnlitterære bøker, men bøker som alkymisten er bra. Liker bøker som gjør meg "smartere", som kan gi meg andre synspunkter på ting. Derfor syns jeg fort fiksjonsbøker kan bli litt kjedelig.

 

Leter du etter sakprosa? Eller noe som kan ligne "Alkymisten"?

Lenke til kommentar


  •  
    Fantasy:
     
  • Harry Potter-bøkene:

Uansett hvor mye denne er anbefalt, så anbefaler jeg den igjen. Dette er det beste jeg har lest, og ære være den som klarer å skrive noe som bergtar meg mer enn Harry Potter. Du vet ikke hva du går glipp av dersom du ikke har lest disse bøkene. Dette bør alle lese. Denne serien har fått meg til å le, gråte, hulke, brenne... Ja, dette er et mesterverk.

 


  •  
  • The Thirteenth Tale:

Dette er ikke akkurat fantasy, men det er like noe overnaturlig ved den. Dette er debutromanen til Diane Setterfield - og du og du, for en debut! Uten å spolere for mye, foregår det på en måte to parallelle fortellinger, og den ene fortellingen er så spennende at du nesten står og tripper til neste mulighet for å dykke ned i den. ANBEFALES!

 

 

  • The Illustrated Man:

En svært bra science fiction-novellesamling av Ray Bradbury. Det handler om en mann som møter en annen mann som ser ut til å ha tatovert hele kroppen sin. Disse tatoveringene er ikke vanlige tatovering - de viser nemlig fremtiden. En bok som virkelig åpnet øynene mine for science fiction.

 

  • Coraline:

Det er en liten stund siden jeg har lest denne boka av Neil Gaiman, men dette er virkelig en bok som skal leses. En skikkelig ekkel og nifs roman som virkelig skremte meg... Boka er forøvrig filmatisert.

 

Krim:

 


  •  
  • And Then They Were None...
    (originaltittel: "Ten Little Niggers"):

En svært, svært spennende krim dere må få med dere. Jeg leste den for fem-seks år siden, så språket var litt kronglete for meg. Likevel var den uhyre spennende!

 

  • Snømannen:

Jo Nesbø er kongen av krim. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan han klarer det, men jeg er glad for han gjør det! Denne boka er utrolig spennende, og historien er ikke bare "flat" - den har virkelig sjel og den er troverdig.

 


  •  
  • Panserhjerte:

Enda en av Jo Nesbø. Spennende, enkelt, rivende. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg liker best av Snømannen og Panserhjerte...

 

Etc:

 

[*]Mannen som elsket Yngve: En norsk perle av Tore Renberg. Dette er noe av det vakreste jeg har lest. Tenk at noe så enkelt kan være så gripende! Dette her er vakkert, dette her er gripende - dette her skal du lese.

 


  •  
  • Drømmehjerte:

En vakker bok av Cecilia Samartin. Denne boka er dramatisk, gripende og virkelig rørende. Omgivelsene er så godt skildret - det er nesten verdt å lese boka kun på grunn av dem.

 


  •  
  • Señor Peregrino:

Enda en av Cecilia Samartin. Denne er litt mer vag enn Drømmehjerte; den kan til tider virke litt for uvirkelig. Likevel er det en vakker og poetisk fortelling om kjærlighet, fantasi og virkelighet.

Endret av maikenflowers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bartimeus-trilogien og gone-serien. :thumbup:

 

Jeg husker jeg begynte på den første boka i trilogien... Avsluttet den aldri, og la den fra meg og begynte på nytt rundt tre ganger. Kanskje jeg skal begynne på den igjen?

 

Yes, da må denne karen også få lest litt mer. Noen som kan anbefale en veldig god bok? Jeg er ingen kjempetilhenger av skjønnlitterære bøker, men bøker som alkymisten er bra. Liker bøker som gjør meg "smartere", som kan gi meg andre synspunkter på ting. Derfor syns jeg fort fiksjonsbøker kan bli litt kjedelig.

 

Leter du etter sakprosa? Eller noe som kan ligne "Alkymisten"?

 

Hovedsakelig sakprosa, men bare fyr løs med noe som kan minne om alkymisten :)

Lenke til kommentar

Discworld serien av Terry Pratchett. Samfunns- politikk- og religionssatire lagt til en oppdiktet verden.

Shantaram

Dresden Files

The Strain - trilogien

Jonathan Strange & Mr Norrel

Good Omens av Pratchett og Diamond

 

Takk, skal sjekkes ut i nærmeste framtid! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Humm, det meste jeg har lest er nok veldig "mainstream", men disse har satt sitt preg mer enn andre:

 

Fantasy:

Skogland (Thore Hansen) - Anbefales virkelig. Det spesielle med denne boken er ikke nødvengivis historien eller karakterene, men hvordan Thore Hansen klarer å få frem stemning. Jeg elsker tanken på skoglands dunkelgrønne skoger og man kjenner følelsen av å "føle" Skogland rundt seg.

 

A song of Ice and Fire (George R.R. Martin) - Helt ekstremt velskreven fantasyserie. Denne må du bare lese uansett hva. Gode karakterer, fantastisk historie (!!), gode skildringer m.m. Litt som Wheel of Time, bare at absolutt alle aspekter er forbedret.

 

Sci-fi:

Dune (hele serien, men spesielt første bok (Frank Herbert)) - Dune ble skrevet på 60-tallet, men fortvil ikke av den grunn. Temaene som blir tatt opp er om mulig enda mer relevante i dag enn hva de var. Det som er spesielt med denne boken er hvordan Frank Herbert klarer å danne lag oppå lag med temaer og sy dem sammen på en perfekt måte. Politikk, kjærlighet, økologi, religion, økonomi - You name it. Frank Herbert blir kalt "Sci-fi'ens far" av mange, og det for god grunn.

 

A Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Douglas Adams) - Absurd og morsom. En sci-fi bok utenom det vanlige, og som jeg vil tro passer for de som ikke en gang er interessert i Sci-fi. Definitivt verdt å få med seg

 

 

Ellers vil jeg anbefale det meste av Neil Gaiman.

Stardust (litt typisk fantasybok men veldig koselig)

The graveyard boy (av det samme, men mindre fantasy innblandet)

American Gods (semi-fantasy, satt til moderne Amerika.)

Neverwhere (!) (semi-fantasy satt til en "skrudd" versjon av London)

Endret av Error
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Blod meridianen av Cormac Mcarthy.

 

steike bra western. rene skjære infernoet av en western.

 

hvis noen har vært borti Nick Cave sin "and the ass saw the angel" så kryss den med filmen apocalypse nå og hva som helst som handler om absurde og karismatiske bad-guys, så nærmer du deg noe.

 

boken er også under filmatisering. lik "no country for old men" og "the road".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...