Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du får da ikke 10 ganger mer ppd... Men noe mer er det. Noe av grunnen er at det er beta.

SMP: 1760 points

Amber: 174 points

 

Vil nå si at det er ganske nærme 10x :)

Men jeg mistenker at det ikke er ppd det er snakk om, men derimot poeng pr wu. Og da stiller saken seg meget annerledes.

Det er poeng pr WU ja..

 

SMP: Q6600

Amber: 1 av 2 kjerner på Opteron 165

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat ja. Da er grunnen til forskjellen enklere forklart. En SMP wu tar adskillig lengre tid en en wu på Amber kjørt på samme maskinen. Tror FAH teamet bencher på en p4 3,2ghz eller noe. Da blir det selvfølgelig mer poeng for den wu'en som tar lengst tid. Og når SMP i tillegg er beta, så krediteres det noe mer poeng enn vanlig.

 

Det interessante å vite er jo egentlig ppd. Det blir høyere ppd på SMP wu's, men ikke i nærheten av hverken 10x eller 5x for den saks skyld. Hvis du kjører fire instanser av Amber på din Q6600 vil du vel oppnå endel ppd.

 

Det kunne jo vært morsomt å kjøre en runde med fire instanser Amber på en Q for å sammenligne ppd. Men det får noen som har en Q gjøre :p

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar
Det vanskelige er å huske å starte prosessen igjenn når man er ferdig med filmen. Noen som har noen lure triks?

 

Kjører bare en kjapp restart på maskinen når jeg har måttet stoppe folding. Har ikke funnet noe annet alternativ enda.

 

Jeg tar sjangsen på å spør igjenn: Noen som kan forklare litt om smp versjonen?

Jeg tok bare den versjonen for dualcore som det er linket til i første post når jeg reinnstalerte f@h.

 

Da er det vel kjappere å bare åpne servicene og starte prosessen igjenn der. Men problemet er at jeg ikke husker å gjøre det når jeg er ferdig med filmen. Vanlige filmer (divx'er og DVD-er) er det ikke noe problem å la FaH gå i bakgrunnen, men HD-DVD-er liker vist ikke å dele CPUen med FaH.

 

Mye kan man finne ut ved å lese faw'ene på FaH sidene til Stanford. Men kjapt forklart; SMP er en versjon av programmet som er laget for å la en prosess benytte flere kjerner på samme prosessor. En del regneprosesser kan utføres ganske mye raskere når man kan fordele arbeidet på denne måten. Dette er under uttesting og er derfor fortsatt bare i betaversjon. Dette er altså et alternativ til å kjøre en prosess pr. kjerne i et flerkjernesystem.

 

Når det gjelder poenggivning så er dette gjort ut fra en benschmarking. Alle WUer blir kjørt en gang på en testmaskin og man setter poeng ut i fra hvor lang tid denne maskina brukte. ( points = 110 * (daysPerWU) ) Deadline er også satt ut i fra denne testen. En SMP WU er laget for å utnytte flerekjerne spesielt godt. En slik pakke vil derfor ta veldig mye lenger tid å beregne på en singel-kjerne. Derfor blir den kreditert med mye poeng. I tillegg er det en liten bonus siden dette er betatesting.

 

Her er en oversikt over forskjellige WUer og poeng til disse.

Lenke til kommentar

Egentlig litt rart at du får problemer med å kjøre film samtidig med F@H. Selv på jeg avslutte pga et spill som krever så altformye sammen med vista. Syns ofte en restart er greit, for jeg går rett fra maskinen etter jeg er ferdig og spille.

 

Hmm, kansje du kunne laget deg en ny desktop bakgrunn:

 

REMINDER TO SELFE: HUSK OG STARTE F@H ETTER FILMEN! :wee:

 

Nja, det var vell akkurat det jeg ikke orket ;)

Som at på en Quad så kan 4 forsjellige prosseser betnytte seg av alle fire kjernene samtidig? Istedet for at prossesene er detikert til hver sin kjerne?

Eller er det kun snakk om en enkel prosses fordelt på alle kjernene?

Lenke til kommentar

guttorm: det er ikke generelt når jeg kjører film. Divx og DVD går helt greit. Men å kjøre en HD-DVD ble veldig hakkete, noe som løste seg med en gang jeg stoppet FaH.

 

Desktopbakgrunnen var kanskje ikke så dum idee. Foreløpig så er det jo ikke så ofte jeg må stoppe den da, men om man glemmer å strarte den igjenn kan den jo fort bli stående nede leeeeeenge. Det er liksom ulempen med å kjøre den som service. Man merker ikke at den er der. Men man merker heller ikke at den ikke er der :p

Lenke til kommentar

Da heiv jeg med inn i gjengen. Har en E6600, en P4 2.4GHz og en T2400, men bruker dessverre bare P4en nå. T2400 kjører Linux 80% av tida, og jeg har ikke fått F@H til å funke helt greit på den enda, og har ikke tid til å ta meg av det i disse eksamensperioder (ved mindre noen kunne gitt meg en kjapp måte å fikse det på i Ubuntu 7.10). E6600 folda i begynnelsen, men dessverre hadde den en stor stygg blåskjerm etter andre natta jeg folda, mens jeg aldri hadde hatt noe problem med blåskjerm før på den maskinen. Hele greia oppfulgt av en plutselig korrupt XP-installasjon, noe som førte til at jeg måtte installere XP på nytt, og jeg har ikke lyst til å starte å folde igjen hvis jeg må installere XP på nytt annenhver dag. En forklaring for sistnevnte problem hadde også vært ganske nice.

Lenke til kommentar
T2400 kjører Linux 80% av tida, og jeg har ikke fått F@H til å funke helt greit på den enda, og har ikke tid til å ta meg av det i disse eksamensperioder (ved mindre noen kunne gitt meg en kjapp måte å fikse det på i Ubuntu 7.10).
Hiver meg på denne. Har lyst til å kjøre Linux på den bærbare, men skjønner ikke en dritt av hvordan man setter det opp(Ubuntu 64-bit)
Lenke til kommentar

Å sette opp folding under linux er egentlig nesten enklere enn for windows, takket være en snill fyr som har laget og vedlikeholder et script som heter finstall.

 

Dersom du kjører en 64bits linux så må du først installere 32bits biblioteker.

 

Lag en katalog under hjemmeområdet som du kaller foldingathome og last ned scriptet dit. Gjør skriptet kjørbart og kjør det :D

 

altså;

 

cd ~

mkdir foldingathome

cd foldingathome

wget http://ra.vendomar.ee/~ivo/finstall

 

dersom 64bist os:

sudo apt-get install ia32-libs

 

chmod +x finstall

 

./finstall

 

eller for smp:

 

./fisntall smp

 

da kjører installasjonen og man får en del spørsmål. Anbefaler å svare ja på 3departs tools. Da får du QD-tools som er kjekt å ha for å følge med. Pass på å få riktig teamnummer og bruker.

 

Når du er ferdig med installasjonen kan du enten kjøre fah manuelt, eller installere service som gjør at den starter av seg selv;

 

./installService

 

For å starte den etter installService må du enten reboote eller kjøre

 

sudo /etc/init.d/folding start

 

 

Enkelt!!

Lenke til kommentar

Helt enkelt var det nå ikke :p Er rimelig noob når det kommer til terminal og greier (fyrte det først opp i går, faktisk).

Men det funka til slutt. Eneste problemet er at den skrur ikke av folding når jeg kjører på batteri (noe som hadde vært sånn passe ganske ønskelig, jeg liker batteritid :p). Jeg fikk dette valget når jeg installerte i terminal på Windows, men fikk ikke noen tilsvarende valg når jeg installerte via finstall. Har noen en løsning på dette?

Lenke til kommentar

OT: Usj, nå som jeg hadde fått satt opp Windows som jeg vil ha det, med separate partisjoner for OS, Programfiles, Documents og Temp og jeg vet hvordan jeg fyrer opp SMP i Linux sliter Ubuntu-installeren med å se Windows, og skjønne hvordan jeg ville ha satt opp ting. Jeg får vel legge inn XP i en eneste stor mølje på en partisjon å la den fragmentere ræva av seg. Skal ikke være lett med Open Source nei :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...