Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Kom en syklist i stoooooor fart innpå veien fra en sidegate på vei til jobb.

Måtte kjøre han på sykehuset.. Vanskelig å ha dårlig samvittighet når det er snakk om slike idioter.

Bulka opp bilen min :(

På hvilken måte var syklisten idiot? Beskrivelsen din gir ikke noe åpenbart skyldforhold, og erfaringsmessig må man ta påstander om stor fart for syklister med noen klyper salt. (men du kan jo kanskje kvantisere og sammenholde med fartsgrensen på stedet)

 

 

Kan vi la vær å få enda en lang diskusjon om syklister vs. bilister i denne tråden, og heller bare stole på at KinderLinda snakker sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kom en syklist i stoooooor fart innpå veien fra en sidegate på vei til jobb.

Måtte kjøre han på sykehuset.. Vanskelig å ha dårlig samvittighet når det er snakk om slike idioter.

Bulka opp bilen min :(

På hvilken måte var syklisten idiot? Beskrivelsen din gir ikke noe åpenbart skyldforhold, og erfaringsmessig må man ta påstander om stor fart for syklister med noen klyper salt. (men du kan jo kanskje kvantisere og sammenholde med fartsgrensen på stedet)

 

 

Kan vi la vær å få enda en lang diskusjon om syklister vs. bilister i denne tråden, og heller bare stole på at KinderLinda snakker sant?

 

 

Han har jo forholdt seg helt til innlegget, og ikke antatt at det er usant? Kun bedt om spesifisering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjørte fartsgrensen (50) med mye trafikk. Gaten syklisten kom fra var fra høyre, og var en oppoverbakke. Sikten min var blokkert av hus og trær, og syklisten skulle rulle hele veien ned og over bilveien. Gaten han kom ifra var en gang-gate eller hva jeg skal si. Det var ikke overgangsfelt der han ville krysse.

 

Uansett, brukket arm og oppskrapet ansikt for syklisten og nytt speil og frontrute til bilen.

Endret av KinderLinda
Lenke til kommentar

Høres i utgangspunktet ut som du hadde vikeplikt? Litt avhengig av stedlige forhold og hva du mener med en "ganggate" såklart.

 

AtW

Det var ikke lov å kjøre bil i den gaten han kom ifa. Den var smal og egnet til syklister eller gangfelt.

Jeg har da ikke vikeplikt overalt om en syklist føler for å krysse veien? Jeg sier en gang til; ikke gangoverfelt.

Lenke til kommentar

 

Høres i utgangspunktet ut som du hadde vikeplikt? Litt avhengig av stedlige forhold og hva du mener med en "ganggate" såklart.

 

AtW

Det var ikke lov å kjøre bil i den gaten han kom ifa. Den var smal og egnet til syklister eller gangfelt.

Jeg har da ikke vikeplikt overalt om en syklist føler for å krysse veien? Jeg sier en gang til; ikke gangoverfelt.

 

 

Man har ikke vikeplikt overalt fra, det er sant, men som utgangspunkt har man vikeplikt fra høye. Jeg er faktisk litt usikker på hvordan det forholder seg når det er ulovlig for normale biler å kjøre der, men jeg tror ikke(?) det endrer vikeplikten? Noen som kan oppklare det? (er selvfølgelig mulig du kjørte på en forkjørsvei da, da har man såklart ikke vikeplikt fra høyre)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Høres i utgangspunktet ut som du hadde vikeplikt? Litt avhengig av stedlige forhold og hva du mener med en "ganggate" såklart.

 

AtW

Det var ikke lov å kjøre bil i den gaten han kom ifa. Den var smal og egnet til syklister eller gangfelt.

Jeg har da ikke vikeplikt overalt om en syklist føler for å krysse veien? Jeg sier en gang til; ikke gangoverfelt.

 

 

Man har ikke vikeplikt overalt fra, det er sant, men som utgangspunkt har man vikeplikt fra høye. Jeg er faktisk litt usikker på hvordan det forholder seg når det er ulovlig for normale biler å kjøre der, men jeg tror ikke(?) det endrer vikeplikten? Noen som kan oppklare det? (er selvfølgelig mulig du kjørte på en forkjørsvei da, da har man såklart ikke vikeplikt fra høyre)

 

AtW

 

 

Tror ikke det var forkjørsvei.

Om det var min feil eller ikke, hva slags idiot suser over en bilvei uten å vite om det kommer bil. Og han hadde virkelig stor fart.

Lenke til kommentar

Om det ikke var en forkjørsvei, så var det vel den type idioter som satser på at andre folk følger trafikkreglene da, noe som er risikabelt å gjøre. Jeg hadde dog vært forsiktig med å kalle han en idiot om det virkelig er sånn at det er du som brøt vikeplikten og kjørte i 50 inni et kryss med blokkert sikt til høyre.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg regner med du mener gågate.

Paragraf 7.4 fra Forskriften om kjørende og gående trafikk sier dette om vikeplikt i forbindelse med gågate:

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er de satt som kjørende ja. Og skulle han være å regne som gående i dette tilfelle har han fortsatt brutt reglene:

Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter.

(Fra trygg trafikk om Sykkelregler.)

Er å finne i en annen variant i paragraf 19.

2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant
Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

Jeg regner med du mener gågate.

 

Paragraf 7.4 fra Forskriften om kjørende og gående trafikk sier dette om vikeplikt i forbindelse med gågate:

 

 

 

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant.

 

Regnes syklister som "kjørende"?

 

 

Ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med du mener gågate.

 

Paragraf 7.4 fra Forskriften om kjørende og gående trafikk sier dette om vikeplikt i forbindelse med gågate:

 

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant.

 

 

Men hva med gater der det kun er begrenset ferdsel for bilister? Det er jo ganske mange veier der det gjelder, men som ikke er skiltet som en gågate.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hva med gater der det kun er begrenset ferdsel for bilister? Det er jo ganske mange veier der det gjelder, men som ikke er skiltet som en gågate.

 

AtW

Med begrenset ferdsel for bilister mener du områder hvor det kun er tillatt å kjøre til/fra boliger eller områder hvor man kun kan kjøre for å komme til å laste eller losse?
Lenke til kommentar

 

Men hva med gater der det kun er begrenset ferdsel for bilister? Det er jo ganske mange veier der det gjelder, men som ikke er skiltet som en gågate.

 

AtW

Med begrenset ferdsel for bilister mener du områder hvor det kun er tillatt å kjøre til/fra boliger eller områder hvor man kun kan kjøre for å komme til å laste eller losse?

 

 

Feks, eller enveiskjørt kun for bilister, men ikke syklister, eller der kun kollektiv har lov til å kjøre, kun utrykningskjøretøy har lov til å kjøre, osv osv, det er jo mange varianter. Gågater og gatetun er jo skiltet med spesielle skilt, og det er tross alt ikke så mange av de i en by (vanligvis) (ikke er det særlig ofte gågater er "smale sisdegater" heller, er jo ofte breiere gater med mange butikker som skiltes som gågater). Bare litt nysgjerrig på om man kan risikere noen egne regler i slike tilfeller.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

I vanlige boligfelt ser man ofte forbudskilt mot biler og motorsykler, med undertekster som "gjelder gjennomkjøring", "kun kjøring til eiendommene" eller "gjelder ikke bevegelseshemmede og varetransport". Regnes det som gågate eller "lignende område" etter paragraf 7.4? Veiene jeg tenker på har konsekvent ikke vikepliktskilt ut mot en større vei (30-sone).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...