Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.. virker som at det kan være en bedre idè å påby en eller annen form for vinterdekk fra september når man ser hvor mange som hiver seg ut på snø og is med sommerdekk. Det koster nok samfunnet mer å rydde opp biler fra grøfta og dirigere trafikk enn det koster å fikse veien litt ekstra som følge av mer bruk av vinterdekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det koster nok samfunnet mer å rydde opp biler fra grøfta og dirigere trafikk enn det koster å fikse veien litt ekstra som følge av mer bruk av vinterdekk.

 

Det tviler jeg på, men.

Edit: ikke at jeg har peiling på hvor mye piggdekk sliter, men om en vei først er "slitt", bl.a. som følge av vinterdekk, blir det fort dyrere enn 10000 grøfteoppryddinger

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

Er ikke streket opp til det, pluss at det er bare et felt ut alle de andre armene :p.

 

Edit:

 

http://www.tvedestrandsposten.no/bildeserier/article5355517.ece?start=14

 

Rart at folk ikke lærer, de fortjener å få krasjet sin bil i fjellvegen når de ikke forstår at man må ha vinterdekk om vinteren og ikke SOMMERDEKK. Tenker ikke på sin sikkrehet ellers andre. Disse skulle FAKTISK mistet FØREKORTE! For å berge liv, redde liv, person skader og material skader!

 

 

Søringer altså, skjønner ingenting :nei:

Lenke til kommentar

Er jo egentlig piggdekk"forbud" til 1. nov. Men tror jeg driter i akkurat det sjøl og smetter på med pigger as. Snøen er rett rundt hjørnet.

Tror man kan legge over før 1. hvis forholdene tilsier det. Nå kan det godt hende jeg dro det der fra ræva, men er ganske sikker på at det står i en paragraf et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Landeveier sliter hardt etter piggdekk, da det ikke bare er noen km det er slit, men flere mil.

Fullt mulig at de sliter mye vei, men når f.eks 100 personer står i hver sin bil i kø i timesvis fordi noen har klart å skli av veien.. hva koster det? Når ytterligere x antall tusen kjører i sneglefart fordi fremste i køen ikke har klart å få korrekt dekk, hva koster det? Her kan det selvsagt argumenteres med at staten får inn mer penger pga stopp-start-kjøringen bruker mer drivstoff = mer avgifter, men jeg tror at når man ganger opp alle de flere tusen som køkjører eller står stille pga duster med feil dekk, så koster det veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo egentlig piggdekk"forbud" til 1. nov. Men tror jeg driter i akkurat det sjøl og smetter på med pigger as. Snøen er rett rundt hjørnet.

Tror man kan legge over før 1. hvis forholdene tilsier det. Nå kan det godt hende jeg dro det der fra ræva, men er ganske sikker på at det står i en paragraf et eller annet sted.

 

Japp, derfor jeg la om nå. Satser på å ikke møte det største rævhølet av en snut da. Dem har vel litt i hodet dem og.

Lenke til kommentar
Er ikke streket opp til det, pluss at det er bare et felt ut alle de andre armene :p.

 

Edit:

 

http://www.tvedestrandsposten.no/bildeserier/article5355517.ece?start=14

 

Rart at folk ikke lærer, de fortjener å få krasjet sin bil i fjellvegen når de ikke forstår at man må ha vinterdekk om vinteren og ikke SOMMERDEKK. Tenker ikke på sin sikkrehet ellers andre. Disse skulle FAKTISK mistet FØREKORTE! For å berge liv, redde liv, person skader og material skader!

Det første snøfallet kom når jeg var på jobb så jeg tok bussen hjem den dagen og tilbake på kvelden for å legge om til vinterdekkene jeg hadde baki bilen. Litt surt vær, men det ordnet seg med gode klær. Uansett, fant jeg ut at jeg bare skulle prøve å manøvrere litt på den tomme parkeringsplassen for å få et inntrykk av hvordan slitte sommerdekk på snø føles. Det tok ikke mange centimeterne før jeg måtte le. Det var en latterlig håpløs opplevelse. Som å prøve å gå på såpestykker i dusjen (som om jeg visste hvordan det var).

 

Jeg kom meg faktisk flere titalls meter rundt på plassen før jeg stoppet der det var mest le for vinden. Det mest latterlige med opplevelsen var at de jeg før trodde var dumme som tok en stor risiko ved å kjøre med sommerdekk på snø falt fra skostørrelse-IQ til stokk hakke idiot-negativ IQ dumme. Sånne som klarer å knyte slipsknuten fast i skolissa ved et uhell. Er det mulig å være så dum? Sånne folk burde vært fratatt sertifikatet på livstid, for det er ikke håp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

man skal sko seg etter forholdene, og sånn er det!

 

Politi MÅ vise skjønn hele høsten. For det er fjelloverganger o.l. som krever vinterdekk, og forholdene er ikke lett å fortse, så hvis det kommer tidlig vinter, så legger man på vinterdekk.. Selv om vinteren da forsvinner ei uke seinere, bytter man ikke tilbake, for det er fare for mer kaldt vær!

 

Regler er ingen unnskyldning for å ikke sko seg etter forholdene der man skal! Sikkerhet først!

Lenke til kommentar

Sånn. Da har jeg vært å lagt om.

Var jaggu glatt utenfor her nå, spolte litt selv med vinterdekkene på (men det skyldes vel bånn gass i førstegir :wee: ). Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det ville vært å kjøre med de semi-slicksene jeg har på sommerfelgene :ermm:

 

Nå kom snøfallet og kulden nærmest over natta her i Oslo, så det er forståelig at ikke alle har fått bytta, men hvert eneste år ser man de som kjører på sommerdekk langt ute i desember. Det at disse personene gjerne kjører rundt med hundrekronersdekk fra "China Tires and Toys Co." gjør ikke saken noe bedre.

 

edit: - Flere bileiere legger aldri om til vinterdekk

Skremmende, for å si det mildt.

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Noia.. Vinterdekka mine ligger i Bærum, og skal kjøre fra Gjøvik til Bærum i dag. I Gjøvik er det strålende vær, og null snø, mens i Bærum har det snødd! Hvordan tror dere føret vil være i 12-13 tiden? Uforsvarlig å kjøre hjem?

Ettersom det skal ha snødd en del i Oslo og omegn vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen på det der i dag. Du kommer vel alltids fram om du kjører veldig sakte, men samtidig irriterer du alle andre på veien. La bilen stå dersom det er mulig.

 

Hilsen en som traff på full vinter på Filefjell med lavprofil sommerdekk for en del år siden. Kom fram, men det var IKKE moro. Lærte i det minste at det lønner seg å sjekke værmelding, også i mai måned.

Lenke til kommentar
Noia.. Vinterdekka mine ligger i Bærum, og skal kjøre fra Gjøvik til Bærum i dag. I Gjøvik er det strålende vær, og null snø, mens i Bærum har det snødd! Hvordan tror dere føret vil være i 12-13 tiden? Uforsvarlig å kjøre hjem?

Les innlegget mitt et par plasser lengre opp her.

 

Det er bare å glemme med en gang. En ørliten slak bakke så sklir du bakover, ut i grøfta og irriterer vettet av hundrevis av vinterdekkbrukere som må vente når berginga foregår. Som sagt i mitt forrige innlegg, IQen til folk som kjører på sommerdekk på snø er ikke i nærheten av så høyt som skonummeret deres. Det er sannsynligvis rimelig flaut å stå der og vise hvor idiot man har hvert til alle som kjører forbi. Også er det vel litt bittert å måtte betale mye for en berging og ennå verre om man har skadet sin egen eller andres biler, for ikke å snakke om hvor bittert det er om det skulle gå ut over noens liv og helse.*

 

* Jeg er en kynisk tilhenger av Darwin Awards så hvis det bare går ut over deg selv så får jeg meg en latter.

 

Jeg vil foreslå at du får noen til å kjøre vinterdekkene dine til Gjøvik for deg, eller tar bussen hjem til Bærum og får fraktet med deg vinterdekkene nordover til Gjøvik på annen måte hvis du skal tilbake dit i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
edit: - Flere bileiere legger aldri om til vinterdekk

Skremmende, for å si det mildt.

Se avstemningen: over 3000 stemmer og 10% sier de har kjørt en vintersesong med sommerdekk :scared:

 

Ikke rart folk kjøper seg Hummere for å føle seg sikre i trafikken. Tror nesten jeg må skaffe meg en selv også etter å ha lest det der. Evt. en buss/lastebil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...