Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt en dialog med Statens vegvesen om dette.

 

Min mail til vegvesenet:

Jeg lurer på om rullende LED-tekst på bakruta på en personbil er lov. Det er noe slikt:

http://cgi.ebay.co.uk/12V-CAR-SCROLLING-LED-LIGHT-MESSAGE-DISPLAY-SIGN-REMOTE_W0QQitemZ350266996404QQcmdZViewItemQQimsxq20091020?IMSfp=TL091020199001r15121#shId

 

Jeg har nettopp snakket med en person hos Statens vegvesen om dette. Han mente at hvis den lyser hele tiden og kraftig nok, kan dette oppfattes som et bremselys og dermed være ulovlig. Hva hvis det kun lyser ved behov og såpass svakt at det ikke kan forveksles med bremselys? Det skal jo blant annet brukes til å varsle hvis bilisten bak ligger for nær eller bruker feil lys.

 

Tekstene kan forprogrammeres og aktiveres via fjernkontrollen. Det blir dermed ikke snakk om å sitte og skrive teksten mens man kjører.

 

Og her er svaret som kom etter en måneds tid:

Kjøretøy id:

 

Hva som en bil kan ha og hva den skal ha reguleres av kjøretøyforskriften kap. 28. Og det står ikke noe om att

mann kan benytte det lysutstyr som du spør om der.

Så det vil ikke være lov å anvende.

 

 

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

 

 

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag kjører jeg på E18 kjører i venstre også ligger det biler i høyre, jeg ligger i 90+ også er det en idiot som ikke bruker speil og blinker EN gang at han skal over til venstre når jeg nesten ligger oppe ved siden av han i venstre, han hadde til og med henger. For å si det sånn jeg tutet og fikk fingeren tilbake.

 

 

Jeg hadde også gitt fingeren tilbake, selv om han blinker betyr ikke at han har sett deg(eller kommer til å se deg).

 

Noen gjorde nemlig det forrige gang jeg kjørte E18 inn mot Oslo. Ved IKEA på slependen blinker jeg ut til venstre, speilet er klart, sjekker dødsonen der er det en bil som selvfølgelig tuter som faen. Betyr enda ikke at jeg ville legge meg ut før personen i dødsonen min kommer forbi meg :p

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å krangle på jussen rundt dette, men det er absolutt ikke rett måte å gjøre det på og jeg er ikke helt sikker på at det er helt lovlig heller.

 

Du blinker rett før du skal kjøre ut, et par sekunder før bare, ikke mens du har en bil i blindsonen rett bak deg. Han vil jo naturligvis tenke at du ikke har sett han og tuter derfor for å varsle deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å krangle på jussen rundt dette, men det er absolutt ikke rett måte å gjøre det på og jeg er ikke helt sikker på at det er helt lovlig heller.

 

Du blinker rett før du skal kjøre ut, et par sekunder før bare, ikke mens du har en bil i blindsonen rett bak deg. Han vil jo naturligvis tenke at du ikke har sett han og tuter derfor for å varsle deg.

 

Han som nesten tok meg, blinket en gang og bare kjørte uansett om jeg sto på hornet :|.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å krangle på jussen rundt dette, men det er absolutt ikke rett måte å gjøre det på og jeg er ikke helt sikker på at det er helt lovlig heller.

 

Du blinker rett før du skal kjøre ut, et par sekunder før bare, ikke mens du har en bil i blindsonen rett bak deg. Han vil jo naturligvis tenke at du ikke har sett han og tuter derfor for å varsle deg.

 

Han som nesten tok meg, blinket en gang og bare kjørte uansett om jeg sto på hornet :|.

Mitt innlegg var rettet til xaco.

Lenke til kommentar

Du blinker rett før du skal kjøre ut, et par sekunder før bare, ikke mens du har en bil i blindsonen rett bak deg. Han vil jo naturligvis tenke at du ikke har sett han og tuter derfor for å varsle deg.

Hvilken nytte gjør den blinkingen da? Varsle de andre om hvor du kom fra?

 

Prosedyren som jeg tror alle læres opp til nå er følgende:

- Sett på blinklys (forteller andre hva du vil gjøre, ikke hva du har gjort)

- Sjekk innvendig speil

- Sjekk utvendig speil

- Sjekk blindsone

- Kjør.

 

Blinklys er som nevnt for å varsle om hva du ønsker å gjøre, slik at andre er klar over det i nok tid til å tilpasse seg etter det. Ser derimot veldig ofte de som blinker faktisk etter at de har byttet felt eller etter at de har svinget av veien.. den eneste nytten det gjør er å fortelle hvor de kom fra.

 

Nå er det ikke meningen at man skal bruke hornet for å varsle om feil. Det er for å varsle om fare, og det å varsle om at en ligger i en annens blindsone mens et feltbytte er i ferd med å starte er korrekt bruk av horn.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg har muligens formulert meg litt knotete, man blinker jo selvfølgelig før man kjører ut.

Jeg pleier å sjekke utvendig speil først, så sette på blinklys, sjekke speilene på nytt, sjekke blindsone og så kjøre.

Dessuten har man jo en idé av hvor de andre bilene befinner seg, jeg vet f.eks. cirka når en bil vil komme i blindsonen min når jeg har hatt den bak meg en liten stund, og da setter jeg ikke på blinklys.

 

Poenget mitt er at det fort kan være skremmende at noen setter på blinklys når du er i deres blindsone. Man kan aldri være helt sikker på at den som kjører den andre bilen har sett deg, og derfor forsvarte jeg tutingen.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å krangle på jussen rundt dette, men det er absolutt ikke rett måte å gjøre det på og jeg er ikke helt sikker på at det er helt lovlig heller.

 

Du blinker rett før du skal kjøre ut, et par sekunder før bare, ikke mens du har en bil i blindsonen rett bak deg. Han vil jo naturligvis tenke at du ikke har sett han og tuter derfor for å varsle deg.

Nei, du blinker for å vise at du ønsker å bytte felt, du skal først blinke så sjekke speil og blindsone deretter skal du bytte felt vis det er klart, er i alle fall det jeg lærte av kjørelærer før jeg kjørte opp. Og jeg tviler på at de har forandret det på de 2 årene jeg har hatt lappen.

 

Men nå har ikke det noe å si for Andzel sitt tilfelle siden idioten uansett bare kjørte ut uansett.(Jeg trodde at han hadde ventet pga fingeren.)

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å krangle på jussen rundt dette, men det er absolutt ikke rett måte å gjøre det på og jeg er ikke helt sikker på at det er helt lovlig heller.

 

Du blinker rett før du skal kjøre ut, et par sekunder før bare, ikke mens du har en bil i blindsonen rett bak deg. Han vil jo naturligvis tenke at du ikke har sett han og tuter derfor for å varsle deg.

Nei, du blinker for å vise at du ønsker å bytte felt, du skal først blinke så sjekke speil og blindsone deretter skal du bytte felt vis det er klart, er i alle fall det jeg lærte av kjørelærer før jeg kjørte opp. Og jeg tviler på at de har forandret det på de 2 årene jeg har hatt lappen.

Det er jeg enig i, og jeg innser nå at jeg har misforstått litt. Jeg tenkte at xaco blinket seg ut, med vilje, mens han visste at han hadde en i blindsonen.

Lenke til kommentar

Et lite irritasjonsmoment som jeg hadde da jeg var 16 og fartet rundt på moped:

 

Ingen gadd å skru av fjernlys da de møtte meg.

 

Nå som jeg er litt eldre, og bruker mer tid i bil, legger jeg merke til at alle biler skrur av fjernlys for å ikke blende.

 

Hvorfor?

Har du ikke spilt super mario galaxy 2?

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Og for de som ikke har det.

På et brett bruker mario en skillpadde med en lysstråle hvor om noe kommer i ens zone bare blir zappet vekk.

Det er vel her kjernen ligger til at bilister ønsker mopedister og andre saktegående !"#¤%&/#¤%& å ryke rett åt §!"#¤%&/

Lenke til kommentar

Hvis jeg var bilen med tilhenger som ville bytte felt så ville jeg ha ventet til bilen har passert før jeg satte på blinklyset. Dette er fordi så utrolig mange nå om dagen blinker idet de bytter felt. Vi har derfor blitt vant med at når noen blinker så er det stor fare for at de svinger umiddelbart. Egentlig skal blinklyset stå på i 2-3 sekunder før man foretar feltskifte/sving. Dette er dessverre en praksis jeg sjelden ser i dag.

Lenke til kommentar

Vil egentlig klage på meg selv nå...

Holdt på å drepe meg selv i noe som må ha sett ut som en kamikase-manøver eller forsøk på selvmord.

Skulle svinge til venstre fra kolstadvegen og mot e6 Oslo, men det jeg ikke tenkte over var at jeg ikke hadde grønn pil, som førte til at jeg bare svingte rett over motgående kjørefelt.

 

Var helt i mine egne tanker for å finne ut hvor jeg skulle. I mot kom det selvfølgelig en lastebil, som såvidt klarte å bremse ned nok til at jeg kom meg gjennom med 1cm margin... Der så jeg døden i hvitøyet, og tenkte at "nå smeller det som faen!" Men heldigvis var det en kjapp og oppegående yrkessjåfør som reddet meg. Hadde jeg kjørt et sekund senere, hadde jeg ikke sittet her nå. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor folk ikke kan se til venstre eller til høyre når de skal svinge!

 

Bilen foran meg blinket en gang også hivde bilen til høyre, han så bare rett fram, men til slutt når bilen til høyre tuten ettersom lå ved siden av hverandre så hivde han bilen tilbake. Jeg mener er det mulig, ellers var det en eldre kar ifra sandvika til Lier som svingte fram og tilbake uten blinklys i det hele tatt.

 

EMiRo:

 

Stoppet du eller kjørte du vindere?

Lenke til kommentar

Andzel: Var det i et kryss med to felter i hver kjøreretning?

 

Jeg kom på noe som irriterer meg ofte: Folk skifter felt midt i et kryss eller rundkjøring som har flere felt inn og ut. Dette skjer når jeg ligger side om side med en annen bil og skal gjennom krysset/rundkjøringen i samme retning som bilen ved siden av.

1. I et firearmet kryss finner den andre bilen ut at det er like greit å kutte svingen og bytte felt.

2. Jeg ligger i venstre felt og skal rett fram i en rundkjøring. Til høyre for meg ligger en annen bil som også skal fram. Det som ofte skjer da er at idioten til høyre kutter rundkjøringen slik at jeg nesten blir tvunget opp på rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...