Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Kan du vennligst definere «normale tåkelys»? Jeg kjører nemlig en god del, og har sett ganske mange biler med originalmonterte tåkelys som er ekstremt sjenerende på kveldstid. Slik som jeg har opplevd det gjelder det spesielt biler fra midten av nittitallet og fremover. Enkelte ganger er det faktisk like ubehagelig som å få fjernlys mot seg for lenge. Blending er dessuten veldig individuelt, treffer du feil bil på en bekmørk vei skal det ikke mye til for å bli sjenert av lysmengden mot seg.

Med "normale tåkelys" mener jeg tåkelys som er godkjent for bruk på norske veier, ikke ettermonterte xenonlys som en god del har i dag. Jeg tok kanskje litt hardt i, men det skal en god del til før man blir så blendet av tåkelys at man mister kontrollen og forårsaker en større ulykke. Er du ikke enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemene med tåkelys er følgende:

 

- De lyser veldig sterkt nedover, det gir kraftig oppovergående lys (pga refleksjoner) i våt vei.

- De står somoftest veldig lavt på støtfangeren. Det betyr at de er ekstra utsatt for:

- - Vann og dritt som spruter: Gir strølys.

- - Steinsprut: Gir hakk i glasset/plasten som bryter lyset og lager strølys.

- - Vann som kommer inn i lykta via hull bak eller foran med det resultat at reflektoren blir ødelagt og lykteglasset blir farget (gir strølys).

- Det er aldri lyktespylere på tåkelys noe som betyr at dritt fra veien aldri forsvinner derfra før bilen vaskes (noe svært få gjør igjennom den mørke delen av året)

- Alt for mange tror at disse lyktene skal gi kraftig lys for høyhastighetskjøring i regnvær =

- - Mange ettermonterer sterkere pærer (f.eks 100W halogenpærer og generelt sett ulovlige pærer)

- - Mange justerer dem oppover.

- Festene er i noen tilfeller svært dårlig og tåler ikke behandlingen som blir gjort med dem ved forsøk på å bytte pære som resulerer i at de blir feilplassert.

- De fleste tåkelys har en veldig tettstående kopp over pæra.

- - Denne må presses inn i lykta eller fjernes dersom det skal være plass til xenonpærer i dem. Resulterer at selv om halogenpærene er tilbake (f.eks etter salg) vil de blende kraftig.

- - Noen finner ut at denne reduserer lysmengden, og presser den inn av den grunn eller fjerner den.

- Ettermonterte tåkelys. Ingen justerer disse rett, da de eneste som ettermonterer tåkelys er de som også tror at disse skal fungere i høyhastighetskjøring, med det resultat at de blir justert feil.

- Tåkelys blir noe veldig tilfeldig kontrollert på EU-kontroller, som resulterer i at feil som feil justering kan eksistere i mange år uten at det blir oppdaget.

 

Det er lite sansynlig at noen blir blendet slik at de mister kontrollen over bilen og kjører ut av veien, men at de kan resultere i svært dårlig sikt ved passering av biler i totalmørke er svært sansynlig. Det kan lett føre til at blendet fører overser dyr eller folk som går i veien og kjører dette ned. Det er 99% sansynlig at vedkommende som blender aldri stopper eller aldri vil innrømme å ha kjørt med tåkelys, noe som resulterer i at "blendet av tåkelys" aldri blir noen offisiell årsak til ulykke.

Endret av gxi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal lite til for at man plutselig mister alt av sikt bak bilen som kjører med nærlys+tåkelys når det er bekkmørkt. Ganske enkelt fordi den kombinasjonen gir såpass mye lys idet man nærmer seg at øyets dynamiske spenn ikke er stort nok, og da går det utover det mørke partiet bak bilen.

 

Man beholder kontrollen, men hva hjelper det når sikten blir så sterkt redusert at man ikke kan stoppe for det som eventuelt måtte komme?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

folk burde vite at man ikke har vikeplikt for venstre i rundkjøringer. Folk står jo i evigheter å venter på at trafikken fra venstre skal bli helt klar....

Man har da vikeplikt mot venstre, alle biler kommer fra venstre når du skal inn i en rundkjøring...

 

Du har vikeplikt for de som var i rundkjøringen når du begynte å vente, men å kreve sin rett i rushtrafikken er sjeldent veien å gå(kjøre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var lys langs hovedveien så bilistene ble ikke så blendet at det gikk ut over sikkerheten.

Som jeg sa tidligere så var dette på en vei med gatelys. Jeg ville ikke ha gjort det på en mørklagt vei. Hvis jeg virkelig hadde forårsaket et uhell så burde motparten revurdere sine kjøreegenskaper i mørket. Man skal ikke stirre inn i lyktene på bilen, men heller se litt mot kanten av veien.

 

Bilistene jeg møtte hadde forresten nærlys + tåkelys. Det er den mest «populære» kombinasjonen på kveldstid. Jeg ser sjelden parklys + tåkelys på kvelden (med unntak av i Oslo sentrum).

 

Folk skjønner bare ikke at tåkelys gir dårligere sikt i mørket. Bare tenk på hvorfor man slår av lysene i stua når man skal se på en film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Folk skjønner bare ikke at tåkelys gir dårligere sikt i mørket. Bare tenk på hvorfor man slår av lysene i stua når man skal se på en film.

Godt eksempel, bortsett fra at de fleste jeg kjenner ser på film med flombelysning i stua :p

 

Forreten, jeg lurer på om noen vet noe om hvordan denne veistrekningen er på vintertid? Har kjørt strekningen 3 ganger siden i sommer, og veistandarden er ikke akkurat den beste, kombinert med at mye av turen går over fjellveier. En slik strekning vil vel aldri bli vinterstengt? Jeg vet hvertfall at på et punkt er det lagt opp opplegg for kolonnekjøring og køfelter for dette, men er det noen som har mer erfaring?

Lenke til kommentar

Forreten, jeg lurer på om noen vet noe om hvordan denne veistrekningen er på vintertid? Har kjørt strekningen 3 ganger siden i sommer, og veistandarden er ikke akkurat den beste, kombinert med at mye av turen går over fjellveier. En slik strekning vil vel aldri bli vinterstengt? Jeg vet hvertfall at på et punkt er det lagt opp opplegg for kolonnekjøring og køfelter for dette, men er det noen som har mer erfaring?

Er vel bare veien over Hardangervidda som har kolonnekjøring. Rv 51 over Valdresflya er så vidt jeg vet vinterstengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

folk burde vite at man ikke har vikeplikt for venstre i rundkjøringer. Folk står jo i evigheter å venter på at trafikken fra venstre skal bli helt klar....

Man har da vikeplikt mot venstre, alle biler kommer fra venstre når du skal inn i en rundkjøring...

 

Du har vikeplikt for de som var i rundkjøringen når du begynte å vente, men å kreve sin rett i rushtrafikken er sjeldent veien å gå(kjøre).

 

Regner med at det ikke var det han henviste til da det er ganske innlysende. Jeg tipper han tenkte på de som står i kø på armen før den han står i. Hvis bilen som er i rundkjøringen kjører rett frem, altså svinger av i samme arm du står og venter på å kjøre inn i rundkjøringa på, så hender det folk står å venter på at bilene i armen før deg igjen skal kjøre, selv om det er luke til å kjøre før disse. Vanskelig å forklare med ord, vært bedre med en tegning føler jeg, men dette var bare mitt synspunkt.

 

Mange måter å tolke det på :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg holdt på å krasje med en bil som plutselig svinge ut fra en bussholdeplass. Holdeplassen var på min side av veien (jeg kom nedenfra), og han skulle nedover. Han kjørte med andre ord ut rett foran meg og krysset vegbanen. Heldigvis hadde jeg sett bilen ganske lenge så jeg fikk bremset, blinket med lysene og tutet, men jeg lurer på om han i det hele tatt så meg.

Lenke til kommentar

folk burde vite at man ikke har vikeplikt for venstre i rundkjøringer. Folk står jo i evigheter å venter på at trafikken fra venstre skal bli helt klar....

Man har da vikeplikt mot venstre, alle biler kommer fra venstre når du skal inn i en rundkjøring...

 

Du har vikeplikt for de som var i rundkjøringen når du begynte å vente, men å kreve sin rett i rushtrafikken er sjeldent veien å gå(kjøre).

 

Regner med at det ikke var det han henviste til da det er ganske innlysende. Jeg tipper han tenkte på de som står i kø på armen før den han står i. Hvis bilen som er i rundkjøringen kjører rett frem, altså svinger av i samme arm du står og venter på å kjøre inn i rundkjøringa på, så hender det folk står å venter på at bilene i armen før deg igjen skal kjøre, selv om det er luke til å kjøre før disse. Vanskelig å forklare med ord, vært bedre med en tegning føler jeg, men dette var bare mitt synspunkt.

 

Mange måter å tolke det på :)

Jeg skjønte din forklaring utmerket: Folk antar at de har vikeplikt for de som ikke enda er i rundkjøringen, og kjører ikke ut, når de kunne kjørt ut samtidig med de i armen før dem.

 

Har opplevd det selv en og annen gang.

Lenke til kommentar

Typen som ofte sitter og venter på kjøretøyene fra venstre som ennå ikke er inne i rundkjøringen er dessverre også ofte typen som ikke tenker på plassering og legger fra seg bilen midt i kjørebanen uansett hvilken vei de skal, så man ikke kan svinge av til høyre om de skal til venstre f.eks.

 

Irriterer så til de grader.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forreten, jeg lurer på om noen vet noe om hvordan denne veistrekningen er på vintertid? Har kjørt strekningen 3 ganger siden i sommer, og veistandarden er ikke akkurat den beste, kombinert med at mye av turen går over fjellveier. En slik strekning vil vel aldri bli vinterstengt? Jeg vet hvertfall at på et punkt er det lagt opp opplegg for kolonnekjøring og køfelter for dette, men er det noen som har mer erfaring?

 

Det er, som Konformisten helt riktig skriver, vinterstengt over Valdresflya.

Alternativ rute blir slik

Endret av Llandari
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Forreten, jeg lurer på om noen vet noe om hvordan denne veistrekningen er på vintertid? Har kjørt strekningen 3 ganger siden i sommer, og veistandarden er ikke akkurat den beste, kombinert med at mye av turen går over fjellveier. En slik strekning vil vel aldri bli vinterstengt? Jeg vet hvertfall at på et punkt er det lagt opp opplegg for kolonnekjøring og køfelter for dette, men er det noen som har mer erfaring?

 

 

Det er, som Konformisten helt riktig skriver, vinterstengt over Valdresflya.

Alternativ rute blir slik

Er det ikke verre enn det? Da takker man meget :)

Lenke til kommentar

Nei, nå er det på tide å klage litt mer. Jeg ser fortsatt mange som kjører med tåkelysene på om natta. I går fikk mange av dem fjernlysene mine rett i fleisen. Jeg tror jeg må anskaffe meg noen kraftige bøtter av noen Xenon ekstralys. Hvor mange kW kan jeg lovlig montere på? :)

 

Er det ikke slik at du må ha verkstedsgodkjent montering av Xenon lys da disse trenger en påkrevd motor som skal regulere lysetsvinkel alt etter om du kjører over en hump eller opp en bakke? Slik har jeg i hvertfall blitt fortalt dette.

 

Jeg setter min store klage til de som ikke har hørt om at når du er i innerstefelt i en rundtkjøring så har du vikeplikt til ytterstefelt i rundkjøringen. En annen ting som plager er alle disse som kjører rundt med hovedlys som de selv har byttet uten at de vet hva de har gjort på slik at de blender all trafikk som kommer mot dem..

Lenke til kommentar

Var å kjørte i en rundkjøringer her om dagen og da så jeg to ting som jeg bare ??.

 

Den første var: Du har en firearms rundkjøring og hun som skulle til høyre i denne rundkjøring la seg til venstre også hivde seg til høyre O.o. Jeg mener er det så vanskelig å plassere bilen din til høyre før man skal inn i rundkjøring enn å legge seg til venstre også hive seg over til høyre O.o.

 

Andre var:

 

Firearms rundjøring dette også, jeg skulle til venstre og det skulle jo vist han i høyre også, så endte med at jeg tok å lå innerst men han lå ytterst rundt hele rundkjøring. Jeg mener vist jeg hadde krasjet der hvem hadde hatt skylden da?. Helt idiotisk å ligge i høyre når man skal til venstre da.

Lenke til kommentar

Andre var:

 

Firearms rundjøring dette også, jeg skulle til venstre og det skulle jo vist han i høyre også, så endte med at jeg tok å lå innerst men han lå ytterst rundt hele rundkjøring. Jeg mener vist jeg hadde krasjet der hvem hadde hatt skylden da?. Helt idiotisk å ligge i høyre når man skal til venstre da.

 

Ikke langt fra Jar finnes det noe sånt, og der er det faktisk lov å ligge i begge felt, er streka opp på veien. Sikker på at det ikke var noe lignende?

 

Ellers idiotisk ja

Lenke til kommentar

Andre var:

 

Firearms rundjøring dette også, jeg skulle til venstre og det skulle jo vist han i høyre også, så endte med at jeg tok å lå innerst men han lå ytterst rundt hele rundkjøring. Jeg mener vist jeg hadde krasjet der hvem hadde hatt skylden da?. Helt idiotisk å ligge i høyre når man skal til venstre da.

 

Ikke langt fra Jar finnes det noe sånt, og der er det faktisk lov å ligge i begge felt, er streka opp på veien. Sikker på at det ikke var noe lignende?

 

Ellers idiotisk ja

 

Så fremst begge skal ut samme sted og det er to felt ut gjør det vel ikke stort, men husk å vike for han som er ytterst. Hadde du kræsjet hadde det nok vært skylddeling. Over 90% av ulykker som skjer i rundkjøringer ender med skylddeling vedmindre noe annet som at en kjørte ut av rundt kjøringen og rett inn i deg når du stod å ventet på å få komme til.

Lenke til kommentar

Er ikke streket opp til det, pluss at det er bare et felt ut alle de andre armene :p.

 

Edit:

 

http://www.tvedestrandsposten.no/bildeserier/article5355517.ece?start=14

 

Rart at folk ikke lærer, de fortjener å få krasjet sin bil i fjellvegen når de ikke forstår at man må ha vinterdekk om vinteren og ikke SOMMERDEKK. Tenker ikke på sin sikkrehet ellers andre. Disse skulle FAKTISK mistet FØREKORTE! For å berge liv, redde liv, person skader og material skader!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...