Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, 15km/t i timen under fartsgrensa under perfekte forhold er ikke okei. Klippe, klippe førerkort!

15km/ under er bedre enn 5km/t under. Det er lettere å frese forbi en som kjører vesentlig saktere enn fartsgrensen/forholdene enn en idiot som ligger "akkurat under" og ødelegger hele trafikkflyten.

Skrevet (endret)

De som ligger 15km/t under fartsgrensen er gjerne også de som ligger 20 over på de fine rettstrekningene, så i praksis vil jeg påstå at det motsatte er tilfelle. Gjerne også de som kan øke (av egen erfaring) med flere titalls km/t etter å ha blitt forbikjørt. Vært borti flere ganger hvor jeg kjører forbi noen som kjører i 60, og øker til 80-90 på rettstrekninger, men følger meg i over 100 til første skikkelige hvor de faller bak.

Endret av gxi
Skrevet

True, har selv kalibrert mitt speedometer mot en GPS, så det skal være dønn nøyaktig i gården her! Men ser ofte at folk ligger 75~ i 80, 55~ i 60 osv, så det er tydelig at noen speedometere ikke viser helt rett.

Skrevet

Det jeg syntes er rart er at jeg sjeldent kjører bak folk som ikke holder fartsgrensa. 5-10 km/t under som Anaxyd sier. Så enten bruker de GPS de også ellers tror de at de kjører litt over fartsgrensa. :p

Skrevet

Det jeg har sett på mine to TomTom'ere jeg har hatt er at selv de viser litt feil. Hvis jeg kjører 80 km/t på speedometeret viser kanskje GPSen 75 km/t mens fartstavla viser 73 km/t.

Skrevet

Jeg liker heller ikke å ligge bak biler som ligger under fartsgrensen. Men husk nå for all del at noen, spesielt på krevende vegpartier med mange svinger, ikke føler seg trygge nok som sjåfører til å holde fartsgrensen dersom den eksempelvis er 80 km/h. Og det er helt greit, så lenge de hjelper trafikken bak å komme forbi.

Lå selv bak en del saktekjørende kjøretøy på min reise fra Sørlandet til Vestlandet i går (hurra for flytrafikken), der førerne pent blinket mot høyre og reduserte farten slik at jeg enkelt kom forbi. Tusen takk til dere! :)

Skrevet

Hadde ~120 i høyrefil på vei hjem fra fredrikstad(-oslo) i går, få biler på veien så kommer det en fresende forbi i venstrefelt for så legge seg inn forran meg i ~100 :| Kan ikke si at det irriterte meg så fælt, var bare å legge seg ut i venstre uten å endre på cruisecontrollen men, jeg ser bare ikke poenget :p

Skrevet

Hadde ~120 i høyrefil på vei hjem fra fredrikstad(-oslo) i går, få biler på veien så kommer det en fresende forbi i venstrefelt for så legge seg inn forran meg i ~100 :| Kan ikke si at det irriterte meg så fælt, var bare å legge seg ut i venstre uten å endre på cruisecontrollen men, jeg ser bare ikke poenget :p

*vente på alle som skal kommentere og sutre over at du lå i 120*

Skrevet

Det som irriterer meg litt er folk som på død og liv må sakke farta i tuneller..

Gjerne fra 80 til 60 f.eks..

Jeg lurer på hva de tenker, Hva faen? Tunell her lissom..

Høl i fjellet? Hva nå?

Skrevet (endret)

Kan noen ganger være nødvendig som følge av ekstremt dårlig sikt på dagtid, spesielt i gamle tunneler som ikke har ekstra lys påslått når det er lyst utenfor. Tar 20 minutter å tilpasse øynene fra sollys til mørke, så på dagtid vil man kjøre i blinde igjennom tunnelen. Det er mye enklere for de bak ettersom de har en bil å følge. Det første som ryker når det blir problematisk å se veien er presisjonen på hastigheten.

Endret av gxi
Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Om alle hadde lært seg å ha solbriller i bilen hadde det vært lettere. Eventuelt slå på langlys i tunellen, eller slå av alle lys rett før du kjører inn, for så å slå de på inne i tunellen. Da virker det veldig lyst der inne :p

BTW, noen som vet hvor man får tak i linselykter (bare selve prosjektorene) til lang og nærlys? Skal bygge om lyktene mine (vippelykter)

Skrevet

Det som irriterer meg litt er folk som på død og liv må sakke farta i tuneller..

Gjerne fra 80 til 60 f.eks..

Jeg lurer på hva de tenker, Hva faen? Tunell her lissom..

Høl i fjellet? Hva nå?

:innocent:

Har denne tendensen selv, men det er som regel med det samme jeg kommer inn i tunnelen. Det er litt vanskelig å se noe, og da føler jeg at det er bedre å sakke ned inntil jeg klarer å se litt mere enn noen taklys, sort og eventuelle lykter på møtende bil. Dog kjører jeg ikke fast i lavere fart, bare under entré. Dette gjelder selvsagt kun på tidspunkt når det er meget lyst ute.

En annen ting å merke seg er at folk faktisk kan ha en fobi for tunneler, og de føler kanskje at det hjelper å kjøre saktere i tunnelen.

Skrevet

Jeg holder farta i tunnelen.

Kjørte på en litt ekkel vei istad, dårlig vedlikehold med dumper, masse svinger.. Jeg holdt 60-70, men det er fordi jeg ikke liker å kjøre så fort som 80 rundt crappe svinger, over dumper osv.. Skyt meg :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...