Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Lå bak en skolebil idag. Broderen kjørte, jeg var passasjer. Skolebilen foran lå hele tiden i 30-40 km/t uavhengig om det var 50, 60, eller 70-sone... Laaaaaaang kø bak selvfølgelig. Og ikke nok med dette, på hver rundkjøring så stoppet denne skolebilen helt opp, selv om det ikke var en sjel på veien som skulle svinge inn... Mens broderen hisset seg opp (sikkert som mange andre i køen) og holdt på å miste det, så kunne jeg ikke annet enn å tenke på hvor sjåførlæreren var? Husker min første kjøretime da læreren trampet på gassen for å tvinge opp farten. Men ikke her... Tror gjerne eleven burde øvd seg litt mer på parkeringsplass før h*n satte avgårde på offentlig vei... I det minste svingt av på en busslomme for å slippe folk forbi...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har man et problem

 

Det eneste problemet her er folk som lar seg irritere og kjører farligere p.g.a. det. Når man er ute i trafikken får man ta litt ansvar og legge igjen barnslige fakter om å 'kreve respekt', 'hevde sine rettigheter' eller 'ta igjen'. Det gjelder alle, bilister, syklister, gående og andre.

 

Det er nok lit mere sammensatt en som så.

Regler eller ikke , det er og blir irriterende når en eller flere syklister holder igjen bilene der fartsgrensen er mere en 50 km/t

når en regel er lit lite gjennomtenkt ( som her ) så trenger man ikke å demonstrere den.

Så lenge du ikke begynner med farlig kjøring er ikke dette et reellt problem (Og om du gjør det er det du som må endre oppførsel, ikke syklisten). Vi må alle tåle å bli litt irritert i blant. De store forsinkelsene på veiene er ikke skapt av sykler. Tvert i mot bidrar syklistene til at det blir mindre kø der det virkelig er store forsinkelser, nemlig i rushtidene på de store innfartsårene til byene. Her bidrar syklistene til at det blir færre biler til å stampe i kø.

 

Det kommer helt an på situasjonen.

Det som er sikkert er at så lenge sykler og biler er i samme kjørefelt så er det syklene som bestemmer farten.

Saken dreier seg om syklistene skal ha lov til sykle i tett biltrafikk eller om de skal bruke sykkeleikene.

En bilist kommer seg ikke fortere frem om man må velge mellom bilkø eller syklister.

Hadde syklistene ( som lar bilen stå) valgt sykkelveien fremfor bilveien så hadde begge parter kommet seg trygt og raskt frem dit de skulle

Lenke til kommentar

 

Det kommer helt an på situasjonen.

Det som er sikkert er at så lenge sykler og biler er i samme kjørefelt så er det syklene som bestemmer farten.

 

Ja og hva så? Såpass må du tåle. Det er neppe lenge før du kommer forbi.

 

Hadde syklistene ( som lar bilen stå) valgt sykkelveien fremfor bilveien så hadde begge parter kommet seg trygt og raskt frem dit de skulle

Du gjør her uholdbare antagelser om 'sykkelveienes' eksistens og beskaffenhet. Dette er simpelten feil, noe du ville ha insett fort om du hadde prøvd deg som transportsyklist. Jeg henviser deg til tidligere inlegg du selv har skrevet.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på situasjonen.

Det som er sikkert er at så lenge sykler og biler er i samme kjørefelt så er det syklene som bestemmer farten.

 

Ja og hva så? Såpass må du tåle. Det er neppe lenge før du kommer forbi.

 

Hadde syklistene ( som lar bilen stå) valgt sykkelveien fremfor bilveien så hadde begge parter kommet seg trygt og raskt frem dit de skulle

Du gjør her uholdbare antagelser om 'sykkelveienes' eksistens og beskaffenhet. Dette er simpelten feil, noe du ville ha insett fort om du hadde prøvd deg som transportsyklist. Jeg henviser deg til tidligere inlegg du selv har skrevet.

 

diskusjon rundt syklister og bilister fortsette jeg med i Generell diskusjon rundt bilister og syklister etter sterk oppfordring fra Runar moderator

 

Lenke til kommentar

Lå bak en skolebil idag. Broderen kjørte, jeg var passasjer. Skolebilen foran lå hele tiden i 30-40 km/t uavhengig om det var 50, 60, eller 70-sone...

Jeg tror ikke eleven var skikket til å kjøre på 60- og 70-sone da. Å stoppe helt opp før hver rundkjøring er også helt unødvendig så lenge det er god sikt og ingen biler. Her burde læreren få en smekk på fingen.

 

Da jeg kjørte med kompisen min i helga (jeg som lærer og han som elev) så daffet han ofte ned i 40 km/t i 50-sona. Jeg måtte hele tiden presse han til å få opp farta. Det var oftest rundt svinger at han slakket av. Klarer man ikke å holde fartsgrensa på en slik vei så er det for tidlig å kjøre der.

Lenke til kommentar

Det der er jo som høna og egget. Hvem kom først?

 

Hvordan kan en ny sjåfør få erfaringer med landevei(eller rundkjøringer, kryss, parkeringsplasser, svinger osv) uten å kjøre på landevei? Alle vil ha forskjellige læringskurver.

 

Men man kaster seg ikke ut på autobahn i løpet av de to første kjøretimene...

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at det er irriterende for trafikken som havner bak, men man bør ikke presse eleven til å kjøre for fort for tidlig om ikke eleven selv er komfortabel med det. Mange behøver å kjøre litt saktere i lærefasen fordi de bruker litt mer tid på å vurdere trafikkbildet. Om man da presser dem til å kjøre fortere enn det de er komfortabel med kan det føre til farlige situasjoner siden eleven kanskje ikke oppfatter situasjonen riktig i tide og dermed handler feil. Pluss at det blir mer stress og dermed dårligere læring for eleven.

 

Etterhvert som eleven får inn "automatikken" i kjøringen så vil farten øke.

 

Kjører man bak en skolebil som kjører saktere enn det man selv ønsker så trekker man bare pusten dypt, venter til det er klart og setter i gang med forbikjøring. Man må være litt tålmodig med de som er ferske i trafikken. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg kvelte motoren i mitt første lyskryss. Hadde en idiot av en taxisjåfør som stod på hornet til jeg klarte å starte motoren igjen, noe som ikke var så enkelt med tanke på stressa jeg var. Kjørelæreren min var på vei til å åpne døra for å gå ut og denge fyren når jeg endelig klarte å få bil i gang igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På en times kjøring midt på natta, opplever jeg to store idioter... i lille Lofoten. Først kommer en bil RETT imot meg etter en sving, som selvsagt skremmer driten av meg. Tysk dame med tysk bil som har bodd her i 3 år, hun burde vite bedre! Alle burde.

 

Så ligger jeg bak tre biler, den forreste kjører dritsakte, nummer to jukker på farta hele tida, og holder 50 meter til forankjørende, noen som ikke vil forbi?

 

Uansett, så kjører jeg og nummer tre i rekka forbi nummer to, og ligger bak forreste bil i 5 minutter. Han liggeri 60 i 80-sona og 70 i 60-sona, og for det meste midt i veien. Så når vi kommer til et kryss, der vi kjører på forkjørsveien som svinger til venstre (veien rett fram har vikeplikt), så venter jeg til han slakker godt opp, og kjører forbi, i en venstresving der det var hav langs hele venstre siden, så jeg hadde full oversikt.

 

Forreste bil lå på sin side av veien, så jeg la meg ut, kjørte forbi nummer to, lå side om side med ham, hadde gassen i bånn, så legger den forreste seg midt i veien igjen, og jeg må slippe gassen og touche bremsa litt. Så legger han seg til slutt inn, og jeg må opp i 80 i 60-sona for å rekke å komme forbi ham før neste sving. Velkommen til Lofoten. Siden jeg hadde to biler å kjøre forbi, så hadde det ikke kommet noe godt av å legge seg bak begge.

 

Skal nevnes at det var enda 200 meter til neste sving, og halve svingen har god oversikt, så det var ikke krise enda.

 

post-51466-0-33945300-1309534512_thumb.jpg

Gul er hvor fartsjukkeren ble forbikjørt, og vi kom bak den trege bilen. Blå er strekka vi måtte ligge bak ham, og grønn kjørte jeg forbi bilen foran meg, rød er hvor jeg måtte vente på at han skulle legge seg på SIN side av veien, og grønn er fryd og gammen, for der begynner 80-sona, og jeg har veien for meg selv for en stakket stund :)

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Folk kjører jo virkelig som noen tullinger i dag.. intressant å akkurat kjenne pedalen forsvinne ned i gulvet når ABSen gir seg av at bilen har stoppet opp idèt man ser rett forover på to frontlykter på en bil som enda ikke har klart å komme seg langt nok frem til at vedkommende kunne svinge over til andre siden av veien igjen. Jeg kjørte bare i 50, men likevel, det var i vertfall ikke vedkommende som kom i mot som unngikk det smellet.

Lenke til kommentar

Kjørte hjem fra jobb idag. Veien var 70 sonet, jeg lå i 80 (Yeah,yeah, saksøk meg) da plutselig en utenlandsk varebil kommer opp bak meg, hiver seg over motsatt kjørefelt med biler imot, og braker forbi... Antar at han holdt 100 km/t, gjerne mer... Jeg var ikke høy i hatten da. Så for meg at han ville skli av veien hvert sekund... Utrolig hvordan enkelte tror de eier veien...

Lenke til kommentar

Kjørte hjem fra jobb idag. Veien var 70 sonet, jeg lå i 80 (Yeah,yeah, saksøk meg) da plutselig en utenlandsk varebil kommer opp bak meg, hiver seg over motsatt kjørefelt med biler imot, og braker forbi... Antar at han holdt 100 km/t, gjerne mer... Jeg var ikke høy i hatten da. Så for meg at han ville skli av veien hvert sekund... Utrolig hvordan enkelte tror de eier veien...

 

Greit nok, å kjøre forbi når det er trafikk i mot er ikke så bra, men er det virkelig så utrolig å kjøre forbi i 100 i en 70-sone? Skulle tro det var ganske vanlig, man er jo gjerne milevidt fra å skli av veien også, under noenlunde normale forhold ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er enig at det gjerne ikke er så uvanlig å ligge i 100 i 70 sone. Men i dette tilfellet så var det litt spesielt med tanke på biler imot, samt at det var en ganske krapp sving forut. Vet ikke hvor godt varebiler holder seg i svingene, men du kunne tydelig se at det gikk i det kjappeste laget...

Lenke til kommentar
Hva er det med folk som ikke klarer å holde koken i "the fastlane" på firefelts vei? Jeg skal på ingen måte tvinge folk til å kjøre raskere enn de selv ønsker, men pell dere til høyrefila når det ligger noen på fangeren bak som vil forbi. :)

Hvilket land skjedde dette i? Ikke Norge i hvert fall for her har vi ikke "fast lane". Her har vi normalfelt på venstre side og krabbefelt på høyre side for de som kjører saktere enn trafikken i venstre felt. I normalfeltet skal man selvsagt ikke kjøre raskere enn maksimalt tillatt hastighet på veien, fartsgrensa. Dersom vei, føreforhold og øvrig trafikk tilsier det kan man kjøre saktere enn fartsgrensa også i venstre felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er feil. Høyre felt på firefelts motorvei er normalfelt, og det er der man normalt skal ligge. Venstre felt er til forbikjøring. Man skal ikke ligge å somle i venstre felt, da får man legge seg i høyre. Fartsgrense har lite med saken å gjøre. Klart, ingen kan forutse en kar som kommer i 160 km/t bak deg i venstre felt, men dette hører til sjeldenhetene.

Endret av BaronSlask
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...