Gå til innhold

Hva er fordelen med to prosessorer?


Navyshark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

med dual så får du IKKE dobbel cpu hastighet, men du avlaster cpu 1 for å si det sånn da

fordi du kan sette antivirus og sånt over på cpu2 mens du spiller for eksempel eller holder på emd med Photoshop, det finnes også spill som er laget for dual cpu hvor da f.eks lyden går på den andre cpuen

Lenke til kommentar
Dette skal i teorien doble prosessorytelsen...

i teorien kanskje, men man får ikke utnytta 100% av cpu nr."2". men jeg vet ikke helt hvordan det er med de nyeste brikkesettene...

Derfor jeg skrev i teorien :roll:

I praksis vil ytelsen bare bli rundt 75-80% raskere enn en cpu, avhengig av hvordan og hvor mye RAM tilgjengelig...

 

Mulig jeg tar helt feil, men 100% boost er ikke mulig, ja :)

Lenke til kommentar
http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=170948&hl=dual

 

Her er det en del som kan leses gjennom.

 

med dual så får du IKKE dobbel cpu hastighet

Hvorfor ikke? Hvertfall veldig nærme.

Dual egner seg for programmer som er kodet for SMP, eller for de som gjør mange oppgaver samtidig. I vanlig bruk så er det ikke mer enn 20-30% å tjene på dual og man kan faktisk få dårligere ytelse i spill med dual.

Lenke til kommentar

Hvis man f.eks i et dual-system starter opp Win-Ace og begynner å pakke 100GB med pr0n-filer (både program og filer ligger på HD nr.1, og man flytter programmet over på CPU1) og man imens begynner å rendre en 1GB's pr0nfilm (både program og filer ligger på HD2, og program blir prossessert av CPU2) vli dette gå omtrent dobbelt så raskt som på et single-system (så sant det er tilstrekelig med RAM og båndbredde).

:p

Lenke til kommentar
med dual så får du IKKE dobbel cpu hastighet

Hvorfor ikke? Hvertfall veldig nærme.

Dual egner seg for programmer som er kodet for SMP, eller for de som gjør mange oppgaver samtidig. I vanlig bruk så er det ikke mer enn 20-30% å tjene på dual og man kan faktisk få dårligere ytelse i spill med dual.

Men det er jo ingenting som stopper deg fra å bruke nærme 100% av begge prosessorene. De fleste dual systemer har ofte mindre minnebåndbredde pr prosessor enn raske single systemer, men så lenge det ikke er begrensende faktor så kan du lett ta ut alt. "I vanlig bruk" er et veldig varierende begrep. Jeg har eid et par tre-fire-fem dual systemer, og min "vanlige bruk" er sikkert noe helt annet enn din. Jeg redigerte nettopp noe film og encodet en stor mpeg2 fil til divx5.11 samtidig som jeg spilte Farcry.

 

Hvor får du tallet 20-30 % fra?

Tall fra benchmarks? De er verdiløse.

 

Jeg solgte nettopp et dual amd K7 hovedkort til en venn, og satt to duron 1600 prosessorer på det. Han går på skole og lærer noe 3Ds-Max greier + photoshop osv og han har lenge brukt en P4 maskin, men han ble forelsket i den nye maskinen med en gang. På den nye kan han rendre en 3ds-m scene samtidig som han leker seg i photoshop og ser en film på den tredje skjermen... uten å miste ytelse i noen av applikasjonene.

 

Når det gjelder dårligere ytelse i spill ved dual så er det ikke at det er to prosessorer i maskinen som er problemet. Så det du sier blir bare delvis sant. Det som stemmer er at det eneste chipsetet til K7 som støtter dual er AMD's (gamle) 760MP/MPX som kom ut i T-bird dagene, og altså ikke kan konkurere med nye chipset og prosessorer med raskere systembus osv. På Xeon sin side så er det lavere systembus som igjen gjør at den ikke er helt på høyde med de nyeste P4 prosessorene, men selv om de må dele båndbredden som en P4 har for seg selv, trenger ikke det å bety at de yter noe dårligere enn sine 1-way brødre.

TEST

Og når vi går over til Opteron så blir det et helt nytt game med sine dedikerte minnebanker (eller hva det heter) og HT busser som sørger for den båndbredden de trenger i alle retninger.

 

Til slutt vil jeg bare spørre deg om du har eid/brukt en dual maskin ?

For jeg vil tro at nesten alle som har gjort det vil bekrefte at "once you dual, you never go back" stemmer.

 

Må bare legge til en :love: <- slik. Dual..."a'm lovi'n it."

 

(Hvis der virker som om jeg er iritert, så stemmer ikke dette btw)

Lenke til kommentar
Dette skal i teorien doble prosessorytelsen...

i teorien kanskje, men man får ikke utnytta 100% av cpu nr."2". men jeg vet ikke helt hvordan det er med de nyeste brikkesettene...

Derfor jeg skrev i teorien :roll:

I praksis vil ytelsen bare bli rundt 75-80% raskere enn en cpu, avhengig av hvordan og hvor mye RAM tilgjengelig...

 

Mulig jeg tar helt feil, men 100% boost er ikke mulig, ja :)

På enkelte ting er 100% mulig, til og med over 100%. Er ikke slikt som skjer hver dag, men ved enkelte typer beregninger/operasjoner så er det mulig. Krever bra koding og rett type problem som skal løses.

 

Edit: Enkelte ting kan også gå tregere på dual systemer.

 

Begge tilfellene har med bruk av "on chip cache" og "trafikk" mellom prosessorene å gjøre.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Til slutt vil jeg bare spørre deg om du har eid/brukt en dual maskin ?

For jeg vil tro at nesten alle som har gjort det vil bekrefte at "once you dual, you never go back" stemmer.

Oh yes baby! Dual K7 tidligere, og Dual K8 nå. Med mindre det er absolutt nødvendig går jeg aldri tilbake! Eneste problemet med dual-systemer er at utvalget på hovedkort er bedritent.

Lenke til kommentar
QUOTE (JohndoeMAKT @ 20/04/2004 : 16:43)

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=170948&hl=dual

 

Her er det en del som kan leses gjennom.

 

 

QUOTE 

med dual så får du IKKE dobbel cpu hastighet

 

 

Hvorfor ikke? Hvertfall veldig nærme. 

 

 

Dual egner seg for programmer som er kodet for SMP, eller for de som gjør mange oppgaver samtidig. I vanlig bruk så er det ikke mer enn 20-30% å tjene på dual og man kan faktisk få dårligere ytelse i spill med dual.

 

Har hørt at grunen til at dural systemer ikke er optimale for spill er fordi agp bussen er koblet på sør siden.

Lenke til kommentar

Har hørt at grunen til at dural systemer ikke er optimale for spill er fordi agp bussen er koblet på sør siden.

Du må slutte å høre på ting "som du har hørt" :wallbash:

 

Dette er f.eks. en skjematisk opptegning av dual Opteron-systemer:

 

diagram-dualopteron.png

 

Hovedårsaken til at de gamle K7-systemene var så forferdelig dårlig på spill var at den hadde veldig høy latency, lav båndbredde fordelt på to prosessorer og en veldig lite optimert minnekontroller. Husk at nyere nForce2-systemer har i teorien 6,4 GB/s båndbredde på én prosessor (med 3,2 GB/s FSB), mens 760MPX hadde 2,1 GB/s minnebåndbredde med en dårligere minnekontroller, som igjen skulle kontrollere trafikken fra to 2,1 GHz FSB-busser.

 

Edit: Var forresten spennende å se hvordan ytelsen på spill økte når man gikk over til Barton-prosessorer på 760MPX, som gjorde at man fikk avlastet minnebussen. I Comanche 4 fikk man f.eks. neste 16% høyere FPS, og det var da på samme klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Til slutt vil jeg bare spørre deg om du har eid/brukt en dual maskin ?

Nope, kun sett på HW.no sine tester.

 

Er dual opteron 242 raskere enn FX53?

 

Skal snart ha meg en ny pc og har et ganske stort budsjett, så jeg ble litt frista med et dual system :)

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Til slutt vil jeg bare spørre deg om du har eid/brukt en dual maskin ?

Nope, kun sett på HW.no sine tester.

 

Er dual opteron 242 raskere enn FX53?

 

Skal snart ha meg en ny pc og har et ganske stort budsjett, så jeg ble litt frista med et dual system :)

Dual Opteron 242 er raskere enn FX-53 i de oppgaver som er SMP-optimalisert. Det vil i tillegg gi høyere multitaskingytelse. I oppgaver som du kjører alene som kun utnytter én prosessor (det inkluderer bl.a. de aller fleste spill) vil en FX-53 være en god del raskere enn Dual Opteron 242.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...