Gå til innhold

Hva er fordelen med to prosessorer?


Navyshark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som eier av 3 stk dual systemer syns jeg denne tråden begynner å komme seg! :yes:

 

Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til singel cpu systemer!

 

Grunnene til dette er allerede nevnt - man har en helt annen respons når maskinen belastes ... som f.eks. når jeg tar en runde Q3A mens en .avi omkodes til .mpg2.

 

Min neste maskin blir antakelig en dual Opteron, men jeg har det ikke travelt da de jeg har ennå duger.

 

Min hardware:

 

1 ABIT BP6 med 2 x Celeron 466 MHz ( server )

1 TYAN s2460 med 2 x AMD XP 2500+ modda til MP og overklokka til 3200+ hastigheter.

1 MSI K7D Master-L med 2x XP 2200+ modda til MP og overklokka til 2800+ hastigheter.

 

Arnulf

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
snorreh vet hva han prater om. Gå for et dual K8 hovedkort når socket 939 kommer, og kjøp 1 Opteron og eventuelt RAM (minimum 1024 MB onboard) Bruk resten av utstyret du har inntil du får råd til å kjøpe en til CPU. Da starter moroa.  :thumbup:

Jepp, men en liten rettelse på det du sier: Det vil dessvere ikke komme noe dual hovedkort for sokkel 939, for Athlon 64 støtter nemlig ikke dual. Opteron er eneste AMD64-prosessor som støtter dual og den vil kun finnes for sokkel 940, bare så det er helt klart. Det kommer forøvrig snart dual Opteron hovedkort fra Iwill basert på Nvidia sitt nForce3 Pro 250-brikkesett :)

 

JohndoeMAKT: Du ordlegger deg litt forvirrende synes jeg, men jeg forstår hva du vil frem til. Bare for å ha det klart så støtter AMD-760MPX brikkesettet 2 dediserte FSB'er på 266MHz (2x133MHz) hver som gir en total båndbredde på 4.3GB/s som er nøyaktig det samme som et Xeon system med 1 delt 533MHz (4x133MHz) FSB. Men dette blir ikke så imponerende mot et dual Opteron system som har en total båndbredde på opptil 25.6GB/s (!) :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Du ordlegger deg litt forvirrende synes jeg, men jeg forstår hva du vil frem til. Bare for å ha det klart så støtter AMD-760MPX brikkesettet 2 dediserte FSB'er på 266MHz (2x133MHz) hver som gir en total båndbredde på 4.3GB/s som er nøyaktig det samme som et Xeon system med 1 delt 533MHz (4x133MHz) FSB. Men dette blir ikke så imponerende mot et dual Opteron system som har en total båndbredde på opptil 25.6GB/s (!) :cool:

25,6GB/s ? Sikker på at du ikke blander dual og quad Opteron?

 

Single Opteron har opptil 2x DDR400 minnekanaler => 6,4GB/s

Dual Opteron har da (forutsatt at hovedkortet bruker 4+4 eller lignende oppbygning) 2x 6,4GB/s = 12,8GB/s.

 

Man må også ha et OS med NUMA støtte for å få noe glede av all denne båndbredden.

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Du ordlegger deg litt forvirrende synes jeg, men jeg forstår hva du vil frem til.  Bare for å ha det klart så støtter AMD-760MPX brikkesettet 2 dediserte FSB'er på 266MHz (2x133MHz) hver som gir en total båndbredde på 4.3GB/s som er nøyaktig det samme som et Xeon system med 1 delt 533MHz (4x133MHz) FSB.  Men dette blir ikke så imponerende mot et dual Opteron system som har en total båndbredde på opptil 25.6GB/s (!) :cool:

Du må huske på at det er en vesentlig forskjell på FSB-båndbredden og minnebåndbredden. Selv om 760MPX har 4,2 GB/s båndbredde på FSB, har den likevel ikke mer enn 2,1 GB/s på minnebussen, noe som betyr at hvis prosessorene jobber for fult mot minne får de bare 1,05 GB/s hver.

 

Forøvrig har Opteron 6,4 GB/s båndbredde per CPU, ikke 12,8 GB/s slik du skriver.

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Du ordlegger deg litt forvirrende synes jeg, men jeg forstår hva du vil frem til.  Bare for å ha det klart så støtter AMD-760MPX brikkesettet 2 dediserte FSB'er på 266MHz (2x133MHz) hver som gir en total båndbredde på 4.3GB/s som er nøyaktig det samme som et Xeon system med 1 delt 533MHz (4x133MHz) FSB.  Men dette blir ikke så imponerende mot et dual Opteron system som har en total båndbredde på opptil 25.6GB/s (!) :cool:

Du må huske på at det er en vesentlig forskjell på FSB-båndbredden og minnebåndbredden. Selv om 760MPX har 4,2 GB/s båndbredde på FSB, har den likevel ikke mer enn 2,1 GB/s på minnebussen, noe som betyr at hvis prosessorene jobber for fult mot minne får de bare 1,05 GB/s hver.

 

Forøvrig har Opteron 6,4 GB/s båndbredde per CPU, ikke 12,8 GB/s slik du skriver.

Jada, jeg er klar over at AMD-760MPX brikkesettet ikke støtter doble minnekanaler så det representerer en flaskehals. Selv om brikkesettene for Xeon støtter doble minnekanaler, så har den bare 1 FSB som gir 4.266GB/s noe som betyr at de maks får 2.133GB/s hver som igjen er delt mellom både minne og I/O. Når jeg snakket om total båndbredde så mener jeg ikke bare minne, men også I/O. Et dual Opteron system har opptil 12.8GB/s minnebåndbredde og opptil 12.8GB/s I/O-båndbredde, altså en sammenlagt båndbredde på opptil 25.6GB/s :thumbup:

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Du ordlegger deg litt forvirrende synes jeg, men jeg forstår hva du vil frem til.  Bare for å ha det klart så støtter AMD-760MPX brikkesettet 2 dediserte FSB'er på 266MHz (2x133MHz) hver som gir en total båndbredde på 4.3GB/s som er nøyaktig det samme som et Xeon system med 1 delt 533MHz (4x133MHz) FSB.  Men dette blir ikke så imponerende mot et dual Opteron system som har en total båndbredde på opptil 25.6GB/s (!) :cool:

25,6GB/s ? Sikker på at du ikke blander dual og quad Opteron?

 

Single Opteron har opptil 2x DDR400 minnekanaler => 6,4GB/s

Dual Opteron har da (forutsatt at hovedkortet bruker 4+4 eller lignende oppbygning) 2x 6,4GB/s = 12,8GB/s.

 

Man må også ha et OS med NUMA støtte for å få noe glede av all denne båndbredden.

Jeg ordla meg kanskje litt feil her, men med total båndbredde så mener jeg altså både minne og I/O. Et dual Opteron system som bruker DDR400 og har dediserte minnebanker til hver prosessor (f.eks. 4+4 konfigurasjon), som kjører et NUMA-kompatibelt operativsystem (f.eks. Windows 2003 Server, Windows XP 64-Bit eller SuSE Linux 9.0 AMD64) gir en minnebåndbredde på opptil 12.8GB/s, og med 2 dediserte HyperTransport-linker så har systemet også en I/O-båndbredde på opptil 12.8GB/s.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

For spesielt interesserte, har anandtech.com noen tester man kan kose seg med.

Anandtech.com er grundig i sitt arbeid, og gir gode forklaringer på maskinvare og arkitektur. Absolutt verdt å stikke innom på jakt etter informasjon :thumbs:

 

AMD tilhengere vil nyte disse:

anandtech.com: AMD Opteron 248 vs. Intel Xeon 2.8: 2-way Web Servers go Head to Head

anandtech.com: AMD Opteron vs. Intel Xeon: Database Performance Shootout

 

For de som lurer på arkitekturen og båndvidden på de forskjellige x-ways Opteron systemer, kan de bruke tid på en hel serie med lesing hos anandtech.com.

De kan starte her:

anandtech.com: AMD Opteron Coverage - Part 1: Intro to Opteron/K8 Architecture

Endret av lille_balder
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo som folk har skrevet her, mange fordeler med 2 cpuer. Neste gang jeg skal kjøpe meg ny maskin kommer jeg til å kjøpe dual. Netopp fordi jeg driver med mye omgangen, dessuten så har nyere chipset en god del bedre støtte for dual, Har en dual 2.8 ghz xeon med ht på skolen. Masnkina er dønn satabil og rask. selvom det er 40 brukere på nettverket koblet opp mot maskina (tynnklienter de 40). Så er maskina like rask å jobbe med. Aldri vært borti en maskin som er så sinnsykt rask som det der. Den bruker opp til 8 GB av pagefile og 4 gig av minne. det kommer ann på hva som folk holder på med, og hvor mange som er online.

 

Det brukes også som oftest 100% på alle cpuene. Og det går alltid raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...