Gå til innhold

Sidemål i skolen


Anbefalte innlegg

Det var vel helst ment for å illustrere et poeng... Som sagt jobber mange i det offentlige, og må svare på brev i samme målform som de får de.

Om jeg hadde fått et brev på nynorsk så hadde jeg svart på bokmål. Hvem bryr seg? Dette er jo ikke noe annet enn en latterlig uskreven regel. Alle som snakker bokmål klarer jo å lese nynorsk og omvendt (ok, kanskje med unntak av noen svært svært få gloser).

Det er en skreven regel:

Statsorgan skal svare på skriv frå private rettssubjekt i den målforma som er nytta i skrivet. Dersom ein ikkje kjenner språkønsket til vedkomande, står statsorganet fritt i val av målform. Frå statsorgan kan private rettssubjekt krevje ei viss målform i alle løyve, faste formularar o.l. som direkte gjeld dei sjølve.

http://www.sprakrad.no/lov.htm#lova

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe var det jeg fryktet..var litt kjapp der, men det er likefullt en latterlig regel. Og nei, jeg kommer ikke til å svare på nynorsk....

Argumentene om at du ikke får bruk for det går over til "jeg nekter å bruke det". Bra for deg, og beundringsverdig prinsippfast :roll: Om du skulle få en offentlig stilling er slik prinsippfasthet en av de få tingene som kan gi deg sparken, btw...

Lenke til kommentar
Argumentene om at du ikke får bruk for det går over til "jeg nekter å bruke det".

Les den første posten min en gang til. Argumentet har hele tiden vært det samme.

Bra for deg, og beundringsverdig prinsippfast :roll: Om du skulle få en offentlig stilling er slik prinsippfasthet en av de få tingene som kan gi deg sparken, btw...

Fullstendig klar over det. Så det offentlige vil nok ikke ha meg. Too bad. ;)

 

 

Hva om man får et brev på samisk? :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Merkelig nok så får jeg bedre karakter i engelsk enn i norsk. Til ettertanke

No er ikkje karaterane som du får i engelsk og norsk direkte samanlignbare med kvarandre. Det ligger heilt andre hovudmål bak karatersettningen. I engelsk får du karakteren mykje på grunnlag av antall gloser du kan. I norsk er det settningsoppbyggingen som er viktig.

Lenke til kommentar
Merkelig nok så får jeg bedre karakter i engelsk enn i norsk. Til ettertanke

No er ikkje karaterane som du får i engelsk og norsk direkte samanlignbare med kvarandre. Det ligger heilt andre hovudmål bak karatersettningen. I engelsk får du karakteren mykje på grunnlag av antall gloser du kan. I norsk er det settningsoppbyggingen som er viktig.

Jeg vil nå si at settningsoppbygning er veldig viktig i engelsk. Hvis du ikke kan settningsoppbygning i engelsk så kan du ikke engelsk. Så enkelt er det ;)

Samme gjelder norsk og forsåvidt alle språk :)

Lenke til kommentar
StrongBad: Ok, du har eigentleg heilt rett, men nivået i engelsk treng ikkje være i nærheita av så bra som i norsk. I engelsk får du pluss poeng for å kunne eit par avanserte ord. Dessutan er det mykkje historie inkludert i norskkarakteren. Så karakterane er ikkje samanliknbare.

Helt riktig det du sier der :yes:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva jeg skal med nynorsk. Hvis jeg en gang drar til "nynorge" så tror jeg de forstår meg om jeg snakker bokmål, tross alt, læreren min snakker nynorsk og hun overlever her på østlandet.

 

Ivar Aasen, se hva du har stelt i stand!

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar

Det seier seg sjølv at du ikkje lærer nynorsk for å forstå folk på vestlandet. På same måten som at vi ikkje lærer svensk og dansk språk på skulen. Synest at nynorsken er eit veldig godt verkemiddel i enkelte situasjoner, fordi det er eit språk som er basert på gammalnorsk og ikkje på dansk.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva jeg skal med nynorsk. Hvis jeg en gang drar til "nynorge" så tror jeg de forstår meg om jeg snakker bokmål, tross alt, læreren min snakker nynorsk og hun overlever her på østlandet.

 

Ivar Aasen, se hva du har stelt i stand!

Nynorge?

 

Det finnes jo ingen som snakker nynorsk... akkurat som du heller ikke snakker bokmål. De som er nærmest til å "snakke" bokmål er vel folk i finnmark, men de er et godt stykke unna de også.

 

Så læreren din snakker _ikke_ nynorsk, hun snakker vel en eller annen dialekt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva jeg skal med nynorsk. Hvis jeg en gang drar til "nynorge" så tror jeg de forstår meg om jeg snakker bokmål, tross alt, læreren min snakker nynorsk og hun overlever her på østlandet.

 

Ivar Aasen, se hva du har stelt i stand!

Nynorge?

Derav "...", anførselstegn, gåseøyne, eller hermetegn om du vil.

Lenke til kommentar
Jeg påpekte bare at man ikke kan ta alt bokstavelig, totalt blottet for fantasi og humor.

 

edit - men man vet jo aldri om personen faktisk mente nynorge :p

Det var med utgangspunkt i resten av innlegget at jeg valgte å kommentere det... Hvis resten av innlegget hadde vært "ok" så hadde jeg ikke brydd meg :p

Lenke til kommentar

Mye fornuftig skrevet her, men jeg må nesten bare slutte meg til de som sier at nynorsk burde bli sidemål.

Ingen jeg kjenner har noen gang fått bruk for nynorsk.

Tilogmed min far synes det er tull.

 

Da klassen vår spurte norsklæreren om hvorfor vi måtte ha nynorsk, så var det kun en ting han kunne komme på:

"dere kan jo måtte skrive en jobbsøknad på nynorsk"

 

Har dere hørt sånt tull! Hvorfor kan ikke jeg skrive søknaden min på bokmål?

Kanskje fordi arbeidsgiveren ble støtt?

 

Nei, slik det er per i dag så ser jeg ingen grunn til å ha nynorsk som obligatorisk sidemål.

 

EDIT: leif er banket opp.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Mye fornuftig skrevet her, men jeg må nesten bare slutte meg til de som sier at nynorsk burde bli valgfritt.

SIDEMÅL!

 

Det er mange som har nynorsk som hovedmål og det er derfor ikke det debatten dreier seg om, men om sidemål.

 

Hvorfor ikke gjøre bokmål valgfritt og nynorsk obligatorisk når vi først er i gang... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...