Gå til innhold

Sidemål i skolen


Anbefalte innlegg

Det har vert flere diskusjoner i det siste om dette temaet i media. Forslaget fra Høyre(?) om å fjerne obligatorisk sidemåls undervisning i skolen, for å frigjøre timer til å bedre den almenne norskunskapen til elevene.

 

Jeg har selv alltid hatt nynorsk som hovedmål siden barneskolen og har nå som en av fire i klassen min. Jeg bor på landets vestkyst og har talløse likheter med nynorsk i dialekten min.

Jeg opplever at flere og flere av de som jeg gikk sammens med gjennom barne-ungdomskolen skiftet hovedmål til bokmål når vi kom på den "store byskolen" i Molde. Dette hadde sine enkle grunner blandt andre;

1. At de brukte bøkene som var å få tak i var for det meste alle på bokmål.

2. Storparten av skolen har bokmål som hovedmål.

3. Det kan oppfattes som om noen av lærerne legger opptil at man har bokmål som hovedmål.

4. Hvorfor skille seg ut ved å bruke en målform storparten "misliker"?

 

Jeg synst det er litt synd at de som har hatt nynorsk som hovedmål helt fra barneskolen plutselig skifter. Det kan virke litt paradoksalt at jeg som her klager på de som skifter hovedmål når jeg selv skriver bokmål på forum og internett. Det har sin enkle grunn at jeg har sittet en god del på IRC gjennom åra, og endel folk taklet ikke nynorsken, å hetset da over den. Noe jeg nå (som litt eldre) forstår er at, de folka som ikke taklet målformen min er noen jeg ikke akkurat ville verdsatt meningene til så veldig mye idag. Men, det resulterte da i at jeg har skrevet bokmål og har blitt konfortabel med det.

 

Jeg har selv spørt meg selv hva jeg synest om å måtte ha både bokmål og nynorsk opplæring. For min egen del hadde det kanskje ikke gjort så mye om jeg hadde fått bokmåls opplæring eller ikke, fordi jeg tror jeg hadde taklet målformen ganske bra uten noe særlig gramatisk opplæring. Jeg har også stilt spørsmålet vedrørende om det har så mye å si om de Oslo elevene har de få timene nynorsk som de tydligvis alle sammen misliker så sterkt - Jeg kom frem til, egentlig ikke.

Men, viss jeg skulle tenke fremover så ville jeg sett nynorsken svinne sakte men sikkert. At det ville være nynorskens første steg til å bli (offesielt) underprioritert og at det ville resultere i at urbanisering og div tilslutt vil kvæle nynorsk som side og hovedmål.

Are Kalvø hadde deffinetift, ikke vert det samme på bokmål.

 

Dette ble vist en ganske lang post, får håpe det blir noen sammenheng i den, er litt for trøtt og litt for glad i å sitte oppe til langt på natt selv om man skal opp klokka 6 om morgenen. Godnatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker sjølv stort sett berre nynorsk når eg skriv, dette fordi det stort sett er det einaste av skriftspråka eg kan skrive sann nåken lunde rett (Grunna dysleksi). Synest at vi burde fått eit nytt skriftspråk i norge, som eg vil kalle nysamnorsk. Her er det berre å gå over nynorsk og bokmål ordlista og så bruker vi konsekvent den kortaste forma visst eit ord med same betydning kan skrivast på forskjellig måte.

Bruker då ikke istaden for ikkje, eg istanden for jeg, osv. Ja til kortare ord!

Lenke til kommentar

Dette har man gjort før, The Avatar - Arbeiderpartiet gjorde det i 1920-årene. Samnorsken er død, og godt er det. Det avr simpelthen noe helt forferdelig, kunstig og uriktig.

 

På spørsmål om nynorsk. Jeg ser nynorsk som en vikitg kulturverdi, men har i senere tid vurdert hvor viktig dette kan være for mer sentrale deler av Norge - og også kommet frem til at, nei, det er viktigere at disse lærer så godt bokmål som mulig. Nynorsk bør være valgfritt for skoleelever, simpelthen fordi det for de fleste på Østlandet mer oppfattes som en byrde, enn noe nyttig.

 

Jeg mener allikevel at det er meget viktig at vi lærer om det nynorsket språket, dets litteatur og viktige forfattere. Hva hadde norsk litteratur vært uten Vinje og Vesaas? Betydelig mindre, de er svært viktige. Men selve språket, og de få a-endelsene og diftongene som trengs å legge til i dagens nynorsk, gjør det spesielt. Dagens nynorsk har enormt mange fellestrekk med radikalt bokmål - til å kalle det et selvstendig språk.

Lenke til kommentar
Dette har man gjort før, The Avatar - Arbeiderpartiet gjorde det i 1920-årene. Samnorsken er død, og godt er det. Det avr simpelthen noe helt forferdelig, kunstig og uriktig.

Ja det var vanlig samnorsk der dei prøvde å blande sammen begge skriftspråka. Eg vil ha nysamnorsk, på det grunnlaget at altfor mange norske ord er for lange. Eit veldig ueffektivt språk med andre ord.

Lenke til kommentar

Eneste gangene jeg har bruk for nynorsk er når jeg lærer det på skolen.

Når jeg snakker med folk som har andre dialekter hjelper nynorskopplæringen min lite.

Snakket med flere vokse, og mange av de sier at de aldri kan huske å ha hatt bruk for nynorsk i livet sitt.

 

Vi kan også kritisere oppbygningen av det nynorske språket, men de som da "snakker" nynorsk opplever hele tiden veldig mye bokmål, noe som gjør det lette for dem å forstå bokmål.

 

Blir også dumt å si at så mange % av nrks sendinger skal være på nynorsk/bokmål, kan de ikke bare ansette de som er best kvalifisert, og så kan de snakke det språket som faller naturlig for dem?

Lenke til kommentar
Vi kan også kritisere oppbygningen av det nynorske språket, men de som da "snakker" nynorsk opplever hele tiden veldig mye bokmål, noe som gjør det lette for dem å forstå bokmål.

 

Strengt tatt må vi da gå løs på bokmål også - begge språk er rimelig standardisert og normalisert gjennom atskillige reformer de siste hundre år.

 

Blir også dumt å si at så mange % av nrks sendinger skal være på nynorsk/bokmål, kan de ikke bare ansette de som er best kvalifisert, og så kan de snakke det språket som faller naturlig for dem?

 

Dette er den siden av sosialdemokratiet jeg er kritisk til. På den annen side gjør NRK en utmerket jobb. :thumbup:

 

hvis det virkelig hadde vært demokrati i Norge, hadde ikke jeg trengt å lære nynorsk, da kunne jeg valgt det hvis jeg ville.

 

Hvis det hadde vært ekte demokrati i Norge, kunne du velge å sitte foran PCen eller på skolebenken? Høh.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Hvis det hadde vært ekte demokrati i Norge, kunne du velge å sitte foran PCen eller på skolebenken? Høh.

Tviler på at over 50% av Norges befolkning hadde stemt for å opprettholde det slik det er i dag.

 

Eller, det kan jo faktisk hende, når du er oppi åra, ser tilbake på skolen, husker den forferdelige undervisningen og vil ikke at barna dine skal slippe unna. hehe

Lenke til kommentar
På spørsmål om nynorsk. Jeg ser nynorsk som en vikitg kulturverdi, men har i senere tid vurdert hvor viktig dette kan være for mer sentrale deler av Norge - og også kommet frem til at, nei, det er viktigere at disse lærer så godt bokmål som mulig. Nynorsk bør være valgfritt for skoleelever, simpelthen fordi det for de fleste på Østlandet mer oppfattes som en byrde, enn noe nyttig.

Men hvem ser du for deg kommer til å velge nynorsk som valgfag?

Jeg tror ikke det blir mange, foruten de som kanskje har tenkt å jobbe i staten(?).

 

De elevene jeg har snakked med ifra Oslo sier at de ikke har hatt noen god undervisning i sidemål, og at å ta de timene man skal lære sidemål til å forbedre hovedmålet så vil det ikke utgjøre så mye i praksis.

Jeg tror heller at det er kvaliteten på undervisninga som har mest å si.

Så, hva kan vi ende opp med? At vi får elever som ikke kan noe om sitt sidemål og tilsvarende/ikke noe markant mer i sitt hovedmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...