Gå til innhold

Sidemål i skolen


Anbefalte innlegg

Ok. Greit nok nynorsk er en viktig kulturell arv. Men det finnes ingen god grunn til at vi skal bruke resurser på å utdanne generasjon etter generasjon i 2 tilnerma identiske språk blir for meningsløst.

Så du mener det at siden det koster så skal vi bare kutte ut å lære om det ?

Så det blir pengene som skal bestemme hvorvidt man skal ha sidemål i skolen eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje vi berre skal drope heile norsk undervinsinga og sattse all tida på å lære engelsk, sidan minst 80% av norges befolkning forstår engelsk så er det ingen ting som tilseier at vi har bruk for eit eige språk. Vi blir jo berre meir og meir avhengige av engelsk likevell so kvifor kjempe imot?

 

#leif#

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Vi må selvsagt bevare språka våre. Men jeg ser bare ikke nytten i å lære å skrive både nynorsk og bokmål. Mange har mer en nok med en av variantene.

 

Den mest farefulle utviklinga er imidlertid at hvis vi fortsetter å ha sidemål kommer unge høyre til å få en enormt med tilhengere.

Lenke til kommentar
Den mest farefulle utviklinga er imidlertid at hvis vi fortsetter å ha sidemål kommer unge høyre til å få en enormt med tilhengere.

Farefulle? KOSELIGE! :thumbs:

 

Uansett, vi i Oslo Unge Høyre har for tiden en stor underskriftskampanje for fritt skolevalg, som sosialistene får fjernet. Oppfordrere alle, enten du er RV-er eller FrPer! se www.Oslo.ungehoyre.no

Lenke til kommentar
Det er ikke bare pengene det står på, men jeg ser fortsatt ingen god grunn til å lære nynorsk skriftlig. Det er fint at nynorsk forkjemperne blir glade av at jeg lærer det, men for min egen del har jeg problemer med å se en praktisk funksjon i å lære nynorsk skriftlig.

Så lenge norge faktisk har to offisielle skriftspråk, og begge er i bruk, ser jeg liten grunn til å fjerne det ene eller det andre. Om man lar sidemål bli et valgfag så burde det være klinkende klart for alle at ingen kommer til å velge det...

 

Om diverse skipsredere (nu) og "høgnorskforkjemparar" (veida vilt) hadde greidd å inngå kompromiss for mange herrens år siden, og innse at språket for folk flest er noe som utvikler seg hele tiden hadde vi kanskje vært nærmere ett offisielt skriftspråk i dag. Slik er ikke situasjonen, så foreløpig bør vi ha obligatorisk sidemålsundervisning.

 

 

Mens vi er inne på emnet; hvorfor ikke bare fjerne matematikken fra 4. klasse også, seriøst, hvem trenger noe mer enn elementær pluss/minus/gange/dele? Svært få av oss...

(PS: sarkasme)

Lenke til kommentar

Så du mener det at siden det koster så skal vi bare kutte ut å lære om det ?

Så det blir pengene som skal bestemme hvorvidt man skal ha sidemål i skolen eller ikke?

 

Trikset er å investere pengene der vi får best utbytte.

Siden norske skoler sliter økonomisk, burde dette være opplagt.

Lenke til kommentar

Så du mener det at siden det koster så skal vi bare kutte ut å lære om det ?

Så det blir pengene som skal bestemme hvorvidt man skal ha sidemål i skolen eller ikke?

 

Trikset er å investere pengene der vi får best utbytte.

Siden norske skoler sliter økonomisk, burde dette være opplagt.

Er det ikke heller slik at staten skal bevilge nok penger til at vi får mest mulig utbytte og best mulig undervisning? Og hvem skal bestemme hvor man får mest "igjenn for pengene" ?

Lenke til kommentar
Er det ikke heller slik at staten skal bevilge nok penger til at vi får mest mulig utbytte og best mulig undervisning?

 

Ja.

 

Og hvem skal bestemme hvor man får mest "igjenn for pengene" ?

 

Staten. Fylke. Kommunen.

Hvem det nå enn er som evaluerer det i dag.

 

Folket kanskje? ;)

Lenke til kommentar
La elevene selv bestemme om de vil ha undervisning i nynorsk!

Helt enig!

Sidemål bør absolutt være valgfag.

 

Ble selv påtvunget nynorsk og kan med hånden på hjertet si at jeg har ikke skrevet et eneste nynorsk ord etter at jeg gikk ut ungdomskolen.

For noen bortkastede timer, som kunne vært brukt til mye bedre ting!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går på 10. trinn på ungdommskole. Jeg er så utrolig lei av å lære piss på skolen. Det virker som om det forventede nivået av vår forståelse av ting i pensumet er beregnet på 7. klasse. Det er ikke mye jeg lærer på skolen i det hele tatt, eller så er det jeg lærer totalt meningsløst og ubrukelig. Nynorsk er inkludert i dette. Har hatt nynorsk i nesten tre år og har ikke lært et eneste nytt ord på nynorsk, eller en eneste grammatikkregel. Vær så snill, la oss slippe dette og la oss få bruke tiden på noe fornuftig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Selv ser jeg ikke poenget i å fjerne nynorskeksamen i seg selv (Dette gjelder vel tiendeklasse i Clemets forslag.) og ikke noe annet. Eksamen er jo bare en prøve, hvis eneste forskjell fra andre nynorskprøver er utslaget den gjør på gjennomsnittet på karakterkortet. Man vil fremdeles bruke like mye tid på å undervise i nynorsk - man får jo fremdeles en tellende karakter - og ingen tid frigis til undervise mer i morsmålet.

 

Skal det først være et poeng, må man fjerne hele faget/karakteren. Jeg skriver forresten 'nynorsk' i betydningen 'sidemål.'

Lenke til kommentar

Det er greit nok å lære å lese nynorsk i grunnskolen, men ser ikke noen grunn til å ha nynorsk likestilt med bokmål. De som har større vansker med norsken på skolen bør heller bruke mer tid på bokmål (dersom det er hovedmålet) enn å kaste bort timer på nynorsk, som de aller fleste ikke har bruk for senere i livet likevel.

Lenke til kommentar
Det er greit nok å lære å lese nynorsk i grunnskolen, men ser ikke noen grunn til å ha nynorsk likestilt med bokmål. De som har større vansker med norsken på skolen bør heller bruke mer tid på bokmål (dersom det er hovedmålet) enn å kaste bort timer på nynorsk, som de aller fleste ikke har bruk for senere i livet likevel.

Har du store problemer med hovedmål kan du søke om fritak for sidemål...

Ca. 50% av Norges befolkning jobber forresten i det offentlige og da må du blant annet svare på brev med samme målform som det er skrevet på osv...

 

Jeg for min del ser ingen grunn til å fjerne obligatorisk sidemål, selv om det trekker karakterene mine litt ned og jeg ikke er særlig flink i det...

 

Kan vi ikke fjerne matte og naturfag og? Burde jo vært valgfritt! Er jo ingen som liker å lære det det suger jo!!! (Liten vri på standard UH argumentasjon om sidemål)

Lenke til kommentar

Men jeg vil våge å påstå at Naturfag og Matte kan være mere nyttig sener i livet. Det trimmer ihvertfall hjernen mer og byr stadig på nye utfordringer. Og jeg har aldri snakket med noen som sier at de har fått bruk for nynorsk etter skolen. Er det noen som har det?

Lenke til kommentar
Men jeg vil våge å påstå at Naturfag og Matte kan være mere nyttig sener i livet. Det trimmer ihvertfall hjernen mer og byr stadig på nye utfordringer. Og jeg har aldri snakket med noen som sier at de har fått bruk for nynorsk etter skolen. Er det noen som har det?

Det var vel helst ment for å illustrere et poeng... Som sagt jobber mange i det offentlige, og må svare på brev i samme målform som de får de. I praksis tror jeg flere får bruk for nynorsk enn matte som er særlig mer avansert enn pluss/minus...

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Det var vel helst ment for å illustrere et poeng... Som sagt jobber mange i det offentlige, og må svare på brev i samme målform som de får de. I praksis tror jeg flere får bruk for nynorsk enn matte som er særlig mer avansert enn pluss/minus...

Jepp det var det det var... men det er riktig som du sier, enda færre får bruk for matte enn for sidemål. Eneste gangen de fleste personer bruker matte er vel på selvangivelsen kan jeg tenkte meg, og der er det uansett ikke mer avansert enn hva du lærte i 9-10.klasse på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Det var vel helst ment for å illustrere et poeng... Som sagt jobber mange i det offentlige, og må svare på brev i samme målform som de får de.

Om jeg hadde fått et brev på nynorsk så hadde jeg svart på bokmål. Hvem bryr seg? Dette er jo ikke noe annet enn en latterlig uskreven regel. Alle som snakker bokmål klarer jo å lese nynorsk og omvendt (ok, kanskje med unntak av noen svært svært få gloser).

Nei, hvis man absolutt skal beholde nynorsken bør elevene i det minste få velge om de heller vil ha noen flere timer med norsk(bokmål) i stedet (evt. fordypning i et annet fag). Tør påstå at nynorsken ikke gjorde meg bedre å skrive(generelt), eller at jeg lærte noen nye ord i løpet av den tiden jeg hadde det.

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...