Gå til innhold

Sidemål i skolen


Anbefalte innlegg

Jeg skriver selv bokmål på forum og internett (i stor grad av samme grunnlag som trådstarter nemner). Det som riktignok irritere meg er at bokmål blir sett på som norsk, eller "riktig" norsk om du vil. En må da ikke glemme at bokmål, bygger på dansk. Nynorsk bygger på norsk, norske dialekter osv. En vil med andre ord i større grad kunne trekke frem nynorsken som en mer korekt form for norsk skriftspråk. At de nå vil fjerne denne er helt absurd. Hvorfor dette kommer er derimot ikke vanskelig å forstå. Dette baserer seg på at omfanget av nynorsk minsker, dette grunnet mangel på materiale (da t.d. skolebøker, sk.lit. ol.), bruk i media (NRK som har krav til teksting på nynorsk følger ikke på langt nær opp dette). At politikerne ikke har forsøkt å opprettholde nynorsken er en skam! Lærere og undervisnings institusjoner (grunnskoler osv.) må også ta sin del av skylde for at situasjonen er som den er, jeg har selv flyttet rundt omkring i norges land. Når jeg skulle begynne på skolen i bærum ble jeg nermest tvunget til å velge bokmål.

Selv om en kan se at grunnlaget for nynorskens forfall er mange er jeg fortsatt overasket/skamfull over oslo (og generelt østlansområdets) holdninger til nynorsk samt dialekter. Komentarer som "snakk norsk" irriterer meg noe voldsom, og resultatet er at jeg legger mer om til min egen dialekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du hendelse...

 

@ am3k....du har nettopp tjent min respekt på dette området...

 

 

og er sjølsagt heilt enig...

 

Kjem alltid til å skrive nynorsk...og alltid til å snakke ei nynorsklignande dialekt..

 

syns dog kanskje at nynorsken kunne ha blitt litt oppdatert...(er vel egentlig i ferd med å bli det, men det tar litt tid) til noke som ligner meir på dei dialektene som er ute å går no...

 

for det er jo tross alt det nynorsken bygger på...

 

OT : Var forresten i dialog for noken år tilbake med en fyr på irc som skreiv riksmål...det var egentlig ganske morsomt.. :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde bokmål på skolen og er glad for det!

 

Nesten alt er på bokmål i vårt land og jeg skjønner ikke helt vitsen med å i det heletatt ha norges andre skpåk - nynorsk!

 

Det kunne i det minste vært valgfritt og ikke prakke det på oss på den måten!

 

Det samme gjelder for KRL også!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Et problem med nynorsk er at det forandres alt for mye. En ordbok fra 2000 er direkte ubrukelig i år, pga. alle endringene. Dette er spesielt et problem for skolene, som ikke har god nok økonomi til å kunne spandere oppdaterte ordbøker på lærerne sine. Finnes det et annet språk som forandres så på mye som nynorsk?

 

På min forrige nynorskinnlevering gikk jeg opp over 2 karakterer når læreren tok i bruk en 2004-utgave fremfor en fra år 2000. Latterlig.

Lenke til kommentar
@P-in-P

 

I dagens samfunn er KRL-faget (spesielt etikk-delen) uvurdelig. Det er så mange ungdommer som trenger en god dose etikk og som ikke eier folkeskikk. Kanskje KRL kan få dem til å tenke litt over deres oppførsel ovenfor andre?

Kan ikke påstå at vi har lært noe som helst av etikk og folkeskikk av KRLen på skolen vår, men...

 

Etter min mening er dette noe foreldrene bør lære ungene sine :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...