Gå til innhold

Sidemål i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en følelse av at det er en del fra vestlandet her. Tenk over hvordan du snakker, hvis vi skal gjøre sidemål til valgfag bør man også si at hovedmålet skal være det som faller mest naturlig. Og på vestlandet er det Nynorsk.

 

EDIT: Herr Leif får snart en runde god gammaldags juling

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Språk er for viktig til at vi skal skufle bort nynorske. Språk er utrolig viktig, da vi tenker med språk, og ikke bilder, så hva ord betyr er viktig bl.a. Nynorsk er dessuten en stor kulturarv vi må ta vare på.

hva med døve :cool:

De og(?), man snakker ikke nynorsk.

hvilket språk tenker de som er født døve i? ser de for seg bokstaver? ser de for seg hender (tegnespråk)? hehe, vansklig den...

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at nynorsk er alt for viktig til at vi bare skal kaste det. Men jeg synes det burde være et valgfag på lik linje med de andre valgfagene vi har i dag. De obligatoriske timene som i dag går til nynorsk kunne for eksempel gått til historie (da hadde jeg blitt meget happy :)) - i stede.

 

Ikke at jeg har noe i mot nynorsk.

Men jeg ser mer profitt i andre dag.

 

Og historie er det vel ingen som kan klage på. :D

Lenke til kommentar

Har døve tegnspråkdialekt? (seriøst spørsmål faktisk )

 

 

Problemet kanskje med å gjer nynorsk/bokmål valfag på alle skular i heile landet, vil sansynligvis føre til døden for nynorsk. Veldig mange unge blir styrt av tv, og internett til å tru at nynorsk er berre for pyser.

 

 

Dei skulle berre visst..

 

 

Det er faktisk sjekketriks å snakke dialekt (nynorsk) :D

Og ja eg er klar over at det er dialekter på østlandet og, men det telle ikkje i samme grad. (Dette hørtest heilt usaklig ut, men det er no engang slik)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for total fjerning av nynorsk. For det er det en alt for stor kulturskatt. Men jeg synes heller ikke det burde være obligatorisk. Vi har begrenset med resurser, og jeg mener vi vil tjene mer (altså, oppnå bedre resultater) ved å bruke disse resursene på en bedre måte.

 

Sånn som det er i dag har vi dobbelt opp med norskundervisning. Noe som er alt for mye når vi titter på de med lese og skrivevansker. De med lese og skrivevansker har nok problemer med å holde seg oppegående i et skriftmål, som det er.

 

Men også for oss uten disse problemene kan vi sette spørsmålstegn om vi trenger sidemålet. Jeg mener helt klart 'nei' siden jeg ikke har noen problemer med å lese nynorsk. Og sånn som jeg ser det, så er de fleste som ikke har lese og skrivevansker oppegående når det kommer til det å lese sidemålet. Og det er jeg sikker på at de ville ha vært uten sidemålsundervisningen også.

 

Nei, jeg synes det er å kaste bort resurser på noe som allerede er implementert i hovedmålslæren. Jeg ser heller at vi gjør om på disse to ukentlige timene ungdomskoleelevene har til ekstra naturfag timer. Eller gym. Eller kanskje at vi setter opp noe nytt som for eksempel historie (og/eller geografi).

 

Hva vet dere egentlig om europa tidlig på 1100 tallet?

Orienten på 500 tallet? Eller Sør-Amerika 300 år før kristus?

 

Er det noen her som vet hvor Valletta er, uten å søke de opp?

 

Men uansett. Argumentet om at vi har rett til å få juridiske og statlige dokumenter på det skriftmålet vi har hatt vår oppvekst i, synes jeg ikke holder. Dette kan da ikke rettferdiggjøre alle de resursene som går opp i spinningen.

 

Hvor ligger forresten Laos? Eller litt lettere. Hvor lenge varte egentlig Korea krigen? Dette er enkel lære som har gått de fleste forbi.

Endret av kag
Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hvor Valletta er, uten å søke de opp?

Jepp, hovedstaden på Malta.

Jeg er enig med Høyre i denne saken, ha valgfritt sidemål. Jeg har ingenting imot nynorsk, (faktisk snakker jeg mer likt nynorsk enn bokmål selv) men det må da være andre ting som er viktigere enn det...

 

I klassen min er det nok av elever som sliter nok med Bokmål om de ikke skal ha nynorsk i tillegg...

Endret av Elyas Machera
Lenke til kommentar

Er enig med de fleste her om at det ikke er riktig slik det er i dag. Jeg ville hatt sidemål som et valgfag i den undervisningsformen det er i dag, men det kunne godt være nevnt litt i den vanlige norskundervisningen også. Men man skulle ikke behøve å gjøre så mye ut av det som i dag, med obligatoriske eksamener i f.eks. nynorsk på østlandet. Nå snakker jeg mest for de som går allmenn på videregående, har ikke satt meg så mye inn i hvordan det foregår ved de andre linjene, men om man stryker på nynorsk-eksamen (skal vel endel til, men jeg vil allikevel nevne det) så kan det gå sterkt utover standpunkt og i det hele tatt så teller det altfor mye etter min mening.

 

Klart nynorsk er verdt å ta vare på, men slik det er i dag så glemmer man jo mesteparten av det/har overhodet ingen nytteverdi av å sitte å pugge endelser/gramatikk etter at man er ferdig med skolen uansett, hva er da vitsen? Litt generell kunnskap om sidemålet synes jeg er bra, at det skal være obligatorisk å gå så grundig i sømmene som det gjøres i dag syns jeg er helt idiotisk og er egentlig ikke annet enn for å plage de som sliter fra før med å rekke å lære andre nyttige fag spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...