Gå til innhold

Panelovn: Mill eller Namron

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal bytte ut panelovnene med Smarte panelovner.

Nå som Mill har kommet med sine nye Gen.4 som har støtte for både WiFi (og Matter via WiFi) og ZigBee har dem blitt enda mer interessant for meg.

Et lite problem er panelovn jeg har ute i mellomgangen. Den er på 55cm og den veggen er akkurat 86cm fra list til list.
Da blir Mill sin Panelovn 1000W på 85cm litt for bred. Får plass, men vil ikke se bra ut.
Må ned til 700W for å få mindre størrelse på 65cm.

Mill Invisible Smart WiFi Gen 4 panelovn 1000W kr 1 999,00 85,0 x 40,0 x 8,6
Mill Invisible Smart WiFi Gen 4 panellist 1050W kr 2 049,00 121,5 x 25,0 x 8,6
Mill Invisible Smart WiFi Gen 4 panellist 500W kr 1 549,00 78,3 x 25,0 x 8,6

Alternativ for den første er Mill Panelovn 700W 65,0 x 40,0 x 8,6

På grunn at dette vurderer jeg Mill nå mot Namron som har en 1000W som passer bedre, men likevel "kanskje" litt for stor for den veggen.

Namron Panelovn WiFi PRO 1000W Hvit kr 1 549,00 73,5 x 36,8 x 8,1
Namron Listovn WiFi PRO 1000W hvit kr 2 049,00 121,5 x 25,0 x 8,6
Namron Listovn Wifi PRO 600W matt hvit kr 1 649,00 81 x 25,0 x 8,1

Man kan få Namron med WiFi Eller ZigBee, ikke begge deler. Hvis man kjøper Wifi så kan man senere kjøpe en ZigBee-termostat å bytte til.

Begge er sikkert gode panelovner, men har sett at Mill ble best i test på en 2024-test hos Tek
https://www.tek.no/samletest/i/4qXjqR/panelovn-med-wifi-styring?srsltid=AfmBOorHgaVpfNOgkoHRJjsGXach5so2Jez4UUWdGOSMmgv-VwbE3FYC

Da ble Namron ZigBee nevnt som "For de litt mer avanserte, men stort potensial".

Vil det fungere å mikse, ved å bruke Namron Panelovn + Mill Panellist? Man må nok sikkert da bruke 2 Apps for å styre dem med mindre man koblet til Homey (som jeg ikke har planer om med det første).

Endret av DJViking
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine $0.02

Jeg hadde mill, og wifi koblingen var knot ustabilt som fy, men skal legge til at det er snart 10år siden. De har vel et noe frynsete rykte på å tenke på å støtte gammel hw i ny sw mener jeg at jeg leste. Kan jo være greit å sjekke om de akkurat står foran et generasjonsskifte eller ikke.

Når det gjelder namron så la elektrikeren opp zwave piller fra de bak alle lysbrytere i huset her fra de. iløpet av 5 år har jeg byttet ut 13 av 25 eller noe sånt fordi de rett og slett slutter å fungere.

Ikke sikkert dette er superrelevant, så ta det for det det er, en persons anekdotiske erfaring.

Skrevet
26 minutes ago, bzzlink said:

Mine $0.02

Jeg hadde mill, og wifi koblingen var knot ustabilt som fy, men skal legge til at det er snart 10år siden. De har vel et noe frynsete rykte på å tenke på å støtte gammel hw i ny sw mener jeg at jeg leste. Kan jo være greit å sjekke om de akkurat står foran et generasjonsskifte eller ikke.

Når det gjelder namron så la elektrikeren opp zwave piller fra de bak alle lysbrytere i huset her fra de. iløpet av 5 år har jeg byttet ut 13 av 25 eller noe sånt fordi de rett og slett slutter å fungere.

Ikke sikkert dette er superrelevant, så ta det for det det er, en persons anekdotiske erfaring.

Samme her. Mill var ustabilt ca 8 år siden, og namron har også et frynsete rykte. Sjekk reviews godt!

Jeg har namron dimmere som fungerer bra, men jeg var obs på å ta zigbee, ikke z-wave. 

Om du skal ha smart styring på noe mer, så er det like greit å kjøpe Homey med det samme :)

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (46 minutter siden):

Mine $0.02

På nyere ovner som jeg har satt opp for noen er de helt stabile og fine på nett. Med siste hw er de også veldig enkle å koble opp.

Endret av Jalla21
Skrevet

Mill Gen 3 fungerer helt fint her. Eneste issuet er at den kan "ramle ut" av trådløsnettet ved strømbrudd (kanskje 1 - 2 ganger i året), og da må man skru ovnen av og på igjen.

Skrevet

Jeg leste også at Mill sine gamle generasjoner panelovner var veldig ustabil.
Men at det siden Gen.3 hadde blitt kraftig forbedret. Nå er Mill på Gen.4 og har inkludert både Matter og ZigBee.

Skrevet
1 hour ago, tingo said:

Mill Gen 3 fungerer helt fint her. Eneste issuet er at den kan "ramle ut" av trådløsnettet ved strømbrudd (kanskje 1 - 2 ganger i året), og da må man skru ovnen av og på igjen.

Så da har man ikke status eller styring av panelovnene hvis det er strømbrudd mens man er borte? Det kan bli en dyr juleferie med bunn frosne vannrør 😅

Kanskje løsningen er å ha 50/50 mill og namron, slik at halvparten av varmen alltid vil være tilgjengelig og påslått. 

Skrevet
20 hours ago, Axefjord said:

Så da har man ikke status eller styring av panelovnene hvis det er strømbrudd mens man er borte?

det kan skje - det er ikke slik at det skjer hver gang det er strømbrudd.

Skrevet

Har Mill 3.generasjon. Har ikke hatt problemer med wifi, men er overhodet ikke fornøyd med ovnene. De bråker. Alt for mye mekanisk støy når aluminiumet utvider seg. Gammeldagse panelovner var mye stillere. 

De har en funksjon der du kan skru av eller på en såkalt Pid-kontroller. Eneste det bidrar til er enten mer støy eller blinkende lys. 

Hadde også en Mill panelovn i forrige leilighet (uten wifi). Der røk termostaten to ganger. Dvs at enten var ovnen av eller så gikk den på maks, helt uavhengig av temperaturen i rommet. 

Har forbannet meg på aldri mer Mill.

• Liker 1
Skrevet
Aldrack skrev (9 minutter siden):

Har Mill 3.generasjon. Har ikke hatt problemer med wifi, men er overhodet ikke fornøyd med ovnene. De bråker. Alt for mye mekanisk støy når aluminiumet utvider seg. Gammeldagse panelovner var mye stillere. 

De har en funksjon der du kan skru av eller på en såkalt Pid-kontroller. Eneste det bidrar til er enten mer støy eller blinkende lys. 

Hadde også en Mill panelovn i forrige leilighet (uten wifi). Der røk termostaten to ganger. Dvs at enten var ovnen av eller så gikk den på maks, helt uavhengig av temperaturen i rommet. 

Så rart, for jeg har aldri hørt noen av de jeg kjenner har vært plaget av bråk. Heller ikke at de ikke virker etter strømbrudd.

Skrevet
Aldrack skrev (36 minutter siden):

Kanskje da de modellene med glassfront kan være bedre.

Skrevet (endret)

Jeg heller nå mot Namron.
Min ene Siemens 600W panelovn på 55cm, er hengende på en vegg som er bare 85cm bred, men det er en stikkkontakt ved siden av så det er ikke så mye rom for å feste Mill sin 65cm 700W.

Mill Invisible Smart WiFi Gen 4 panelovn 700W kr 1 849,00 65,0 x 40,0 x 8,6
Namron Panelovn WiFi PRO 600W Hvit kr 1 399,00 52,5 x 36,8 x 8,1
Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (38 minutter siden):

Kanskje da de modellene med glassfront kan være bedre.

Ja, de med ødelagt termostat var i glass og de bråkte ikke, men hjelper lite når du må styre temperaturen med å skru ovnen av og på :)

Skrevet

Brente meg på Mill jeg også. Det var en IoT-migrering rundt 2023, om jeg ikke husker feil, som gjorde at samtlige ovner jeg hadde plutselig aldri kom seg på nett igjen. Mill support brukte bokstavelig talt måneder på å svare, og i praksis kunne de ikke gjøre noe for å ordne problemene mine. De la skylden på Wi-Fi-en min, selv om alt hadde fungert knirkefritt før migreringen. Basert på det skal jeg aldri røre et Mill-produkt igjen. Hvordan status er på de nyere ovnene deres nå vet jeg derimot ikke, så det er kanskje et litt verdiløst svar i den forstand, men det er i det minste greit å vite at du ikke kan forvente noe særlig support om ting først streiker.

Hva angår Namron har jeg lite erfaring med akkurat ovnene deres, men jeg har flere termostater og dimmere fra dem som er koblet opp mot Homey. Disse har fungert perfekt og har god integrasjon. Du trenger ingen egen app på telefonen for å sette dem opp, og de bruker Zigbee, som er en fin og åpen standard. Da er du heller ikke avhengig av at en ekstern server må være oppe for å kommunisere, er Homey-sentralen oppe, så fungerer det. Ellers opplever jeg elmateriellet til Namron som helt på høyde med Elko når det kommer til byggekvalitet og utførelse. Så jeg er på generell basis godt fornøyd med Namron som elektriker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...