obygda Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Da har jeg tuslet rundt i hagen og snust inn sommerlukta. Og hva møter meg der? Jo,brunsnegler. De har poppet opp fra ingenting og har begynt invasjon av hagen. Feller med øl har jeg tenkt å prøve ut. Antar den billige alkholfrie fungerer likebra. Men kanskje noen har bedre løsninger? I fjor hadde vi null brunsnegler,men i år synes jeg det kom mye fort..
Lenvar Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni obygda skrev (52 minutter siden): De har poppet opp fra ingenting og har begynt invasjon av hagen. Feller med øl har jeg tenkt å prøve ut. Antar den billige alkholfrie fungerer likebra. Er det ikke alkoholen den vil dø av? Eventuelt at den drukner, og da er vann like greit? Jeg vet mine foreldre klipper de i to og kaster de i søpla. Ellers er vel Nemaslug et greit alternativ for passiv bekjempelse, kanskje i kombinasjon med klipping.
Mannen med ljåen Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Sniler elsker øl. De tiltrekkes av gjær. Så faller de oppi og drukner. Der ølbokser ligger slengt, er det også sniler.
GuJoDy Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Sluggers fra Stick.no fungerer bra. Har også god erfaring med ølfeller, helst med noe ekstra gløgg. Ølfellene mine består av isbokser med to hull oppe på to av sidene. Fyller de 1/3 fulle med øl/vann/gløgg og setter på lokket. Fanget sikkert 200-300 snegler i fjor sommer. 1
likferd Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni De giftmidlene de selger lisensfritt på hagebutikker osv har liten til ingen effekt på annet enn de aller minste sneglene, så med mindre du kjenner en gårdbruker med lisens som kan skaffe f.eks Sluxx, er manuell plukking eller ølfeller beste tiltaket når vi har komt så langt inn i sommeren som nå.
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni likferd skrev (34 minutter siden): De giftmidlene de selger lisensfritt på hagebutikker osv har liten til ingen effekt på annet enn de aller minste sneglene, så med mindre du kjenner en gårdbruker med lisens som kan skaffe f.eks Sluxx, er manuell plukking eller ølfeller beste tiltaket når vi har komt så langt inn i sommeren som nå. Uttaler du deg om Nemaslug også nå? Etter erfarer du at den er bra?
Satan666 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Tenk krigstaktikk. Lag en vollgrav/barriere/festningsverk rundt hele hagen, helst med tak. Denne fyller du med et av flere stoffer som er kjent for å tørke ut sneglene, da vil nye snegler "snu i døra". Når du har lagd barrieren må du drepe alle sneglene som allerede er innenfor. Det funker å klippe dem i to.
likferd Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni 4 hours ago, Mannen med ljåen said: Uttaler du deg om Nemaslug også nå? Etter erfarer du at den er bra? Nemaslug har jeg aldri prøvd. Det er vel ikke gift, men en slags parsitt, så utfordringen er vel å greie å spre smitten blant sneglene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå