Gå til innhold

Norge i VM 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Ja, har folk troen på norsk seier nå da? Jeg har stor tro. Samtidig har vi kommet så langt at jeg ser det som en seier uansett. :)

Denne har blitt spilt på repeat i hjemmet i dag.

Kunne vi slå Brasil, kan vi definitivt slå England og. Så jeg har trua.

Blir en artig kamp med verdens to beste avsluttere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zork skrev (1 time siden):

Ja, det var smått absurd å lese meningene fra alle de som mente laget skulle toppes mot Frankrike - mange synes å tro at det deles ut pokal for gruppeseier.

Nei, jeg trodde ikke det ble delt ut pokal ved gruppeseier.

Jeg hadde ikke blitt overrasket over at det hadde blitt 3-4 utskiftninger.

Å bytte ut hele haugen syns jeg var litt defensiv tankegang.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, King Tony Craig said:

Nei, jeg trodde ikke det ble delt ut pokal ved gruppeseier.

Jeg hadde ikke blitt overrasket over at det hadde blitt 3-4 utskiftninger.

Å bytte ut hele haugen syns jeg var litt defensiv tankegang.

Hva var defensivt med det? Det var en kamp som ikke betydde noe - å hvile nøkkelspillere er/var da bare sunn fornuft?

Det er ikke som om noen av dem mangler kamptrening - de fleste kjøres hardt på sine klubblag og trenger all den hvilen de kan få.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Zork skrev (5 minutter siden):

Hva var defensivt med det?

Å tenke "nei, denne gjengen slår vi ikke åkkesom, så vi bytter ut alt sammen" syns jeg er defensivt.

Er forøvrig litt søtt at folk skal være så tøffe i trynet lenge etterpå og komme med innlegg type "denne diskusjonen var det vi som gikk seirende ut av".

Jeg har lagt gruppespillet bak meg for lenge siden. Og inntil nå nylig trodde jeg alle andre også hadde gjort det.

Endret av King Tony Craig
  • Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutes ago, King Tony Craig said:

Å tenke "nei, denne gjengen slår vi ikke åkkesom, så vi bytter ut alt sammen" syns jeg er defensivt.

Poenget er jo at det ikke betydde noe om vi slo dem? Hvorfor skal spillere belastes ekstra når det ikke betyr noe?

Det blir litt som om Ståle skulle kommandert laget ut på et blodslit av en trening i går for å slite dem ut før dagens kamp - det gir ingen mening.

Endret av Zork
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det virker som Schelderup er den som er dyktigst til å få sendt ballen retning Haalands hode..  Hvis keeper sender ballen til høyreving Sørloth,  så blir det gjerne noe dribling der ute og det ender som oftest bare med noe innkast for motparten.  Nusa vil vil vel helst drible seg fram selv og få skutt. En av de siste kampene jeg så var det ikke mye Haaland var involvert i spillet i grunnen lenge utover i ene  omgangen, ser jo sjelden han dribler seg fram f.eks., men han prøver jo å løpe retning keeper hvis tilbakespill til denne.

Lange utspill fra  den norske keeper går sjelden direkte retning Haaland, men ofte retning Sørloth.  Kvifor, mon tro?  Hilsen en amatørs synspunkter om stoda, men det er vel trener som ønsker det slik da.

Skrevet
Zork skrev (1 minutt siden):

Poenget er jo at det ikke betyr noe om vi slår dem?

Okei, du mener altså ikke at 1.plass er bedre enn 2.plass. Notert.

Men som jeg redigerte i innlegget over har jeg lagt gruppespillet bak meg og foretrekker å konsentrere meg om kampen mot England.

Hvis du fortsatt vil komme med "denne diskusjonen vant vi" innlegg, så deg om det.

Det var det siste jeg kommenterte rundt laguttaket i gruppespillet.

• Liker 1
Skrevet

Okei, du mener altså ikke at 1.plass er bedre enn 2.plass. Notert.

Jeg vet ikke helt hva du noterer..?

Jo 1. plass er bedre enn 2. plass. Det er faktisk hele poenget.

Sjansene for at Norge når 1. plass ble langt større ved at Solbakken valgte å hvile mange på laget mot Frankrike. Seier eller tap i kampen mot Frankrike hadde ingenting å si for hvem som får 1. plass.

Du virker å tro at førsteplass i gruppen betyr noe som helst - det gjør det altså ikke. Man vinner ikke en krig ved å satse alt i alle slag.

• Liker 1
Skrevet

Ingen ekspert, men Sørloth har skuffet og rotet bort ballen i de vm kampene jeg har sett. Nusa har derimot vært svært effektiv med å holde ballen i laget. Så litt skuffet over laguttaket der.. Men som sagt..ingen ekspert...bare en amatør tilskuer

• Liker 1
Skrevet
Just now, obygda said:

Ingen ekspert, men Sørloth har skuffet og rotet bort ballen i de vm kampene jeg har sett. Nusa har derimot vært svært effektiv med å holde ballen i laget. Så litt skuffet over laguttaket der.. Men som sagt..ingen ekspert...bare en amatør tilskuer

Jeg er heller ingen ekspert. Men det kan være greit å sende Nusa inn i andre halvdel. Regner med Ståle har gjort noen vurderinger på hva som er lurt i denne kampen spesifikt.

Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Jeg er heller ingen ekspert. Men det kan være greit å sende Nusa inn i andre halvdel. Regner med Ståle har gjort noen vurderinger på hva som er lurt i denne kampen spesifikt.

Det forventer jeg jo han har. Og tenker som deg at kanskje Nusa kommer inn i andre. Nusa har jeg litt troa på...Haaland kan jo gjerne bli markert istykker 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (6 minutter siden):

Sørloth er viktigere enn mange tror. Han er vårt oppspillspunkt som de fleste av utspillene slås på. At han kan ta de tunge hodeduellene i stedet for at vi sliter ut Haaland med dette er avgjørende for at sistnevnte kan holde på energien ut kampene.

Sørloth har vært svakere enn han pleier, spesielt med ball, men den grovjobben han gjør og måten han binder opp med fysikken sin er viktig for Norge og måten vi spiller på.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
Just now, King Tony Craig said:

Jeg mente 1.plass i gruppespillet, ikke hele turneringen.

Ja, jeg skjønte det, men hele poenget er jo at det ikke er en førsteplass noen bryr seg om. Hvor mange verdensmestre finnes det hvor en sier "jo, jo - de vant kanskje finalen, men de vant jo ikke gruppespillet først?".

Ingen bryr seg om seier i gruppespillet - det handler om å maksimere sjansene for å gå lengst mulig. Da må en forvalte ressursene best mulig. Å slite på sine beste ressurser unødig er ren idioti - om vi hadde en landslagsjef som satte slike kortsiktige meningsløse mål fremfor hovedmålet så burde han fått sparken. 

Jeg skjønner bare ikke hvordan noen kan mene at vi ikke skal maksimere sjansene for å gå lengst mulig.

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Sørloth har vært svakere enn han pleier, spesielt med ball,

Ja,det er amatøren i meg som har sett akkurat det..at Sørloth har rotet bort ballen og tapt mange dueller. Eneste spiller jeg bet meg merke i på en negativ måte så langt. Men det kan være at England passer Sørloth bedre...Solbakken må jeg anta har en plan.

Skrevet
Zork skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner bare ikke hvordan noen kan mene at vi ikke skal maksimere sjansene for å gå lengst mulig.

Jeg skjønner bare ikke hvordan folk gidder å komme med tøffe i trynet-innlegg "Vi hadde rett, så". Men for noen gir det vel en slags tilfredsstillende følelse.

Jeg skal ha 100% fokus på kampen mot England nå. Gruppespillskampen mot Frankrike er jeg ferdig med for lenge siden.

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvordan folk gidder å komme med tøffe i trynet-innlegg "Vi hadde rett, så". Men for noen gir det vel en slags tilfredsstillende følelse.

Jeg skal ha 100% fokus på kampen mot England nå. Gruppespillskampen mot Frankrike er jeg ferdig med for lenge siden.

Dette har da ingenting med 'tøff i trynet' å gjøre?

Jeg skjønner bare ikke hvordan noen mener det å slite unødvendig på nøkkelspillere skal være en god ide? Altså - å spille en ekstra kamp sliter spillerene ut, det medfører fare for skader, kort og utestenging (ihvertfall for nasjoner som ikke har en president som infantino servilt gjør alt for).

Hvorfor i alle dager skal man risikere mer enn man må for noe som ikke betyr noe som helst? Å hvile nøkkelspillere i betydningsløse kamper er jo ren logikk - å unnlate å gjøre det ville vært tjenesteforsømmelse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...