Capitan Fracassa Skrevet i går, 11:13 Skrevet i går, 11:13 Olethros skrev (14 timer siden): En side kaller absolutt alt de ikke liker ("etablerte" spilljournalister i dette tilfellet) for woke/DEI slop/kommunisme Flere i tråden her har gjort det, helt uten begrunnelse - men det gjelder absolutt ikke alle. Sitat og den andre siden kaller alle som har det minste avvik fra deres meninger (de fleste som faktisk spiller på konsoller og PC) alt-right chuds/incels/MAGA Ingen i tråden her har gjort det. Derimot har flere på helt saklig måte bedt om begrunnelse for woke-beskyldningene, helt uten å gjøre det du påstår. Så nei, det du skriver her stemmer ikke. 3 1
Espressivo Skrevet i går, 12:28 Skrevet i går, 12:28 rabler skrev (1 time siden): Jeg hadde gjort meg veldig bra som spilldesigner - i motsetning til edgelordene her inne som tror at spill er spill… Jeg tror det når jeg ser det. Det er mange ferdigheter og oppgaver en må mestre. Ja, spill er spill. De er ikke bøker eller filmer Milarwen skrev (1 time siden): Det er jo bare å prøve det. GameMaker er lett å lære og gratis til du er klar til å lansere spillet ditt. 😃 Hotline Miami er bla. utviklet med GM. Hyperlight Drifter også. Game Maker (prøv å si det fort) behandler deg som en idiot, og det er derfor den er så herlig å bruke. Du kan kode i GML eller bruke det visuelle drag-and-drop systemet. Det som er litt synd er at du nå må abonnere på Game Maker Studio 2 om jeg ikke tar feil. GMS 1 var bare å kjøpe èn gang
rabler Skrevet i går, 12:47 Skrevet i går, 12:47 (endret) 18 minutes ago, Espressivo said: Ja, spill er spill. De er ikke bøker eller filmer Nei for det er jo ikke forskjell på Morgan Kane, Pride and Prejudice, The Brothers Karamazov eller Literature For Dummies. Bøker er bøker… 🙄 Endret i går, 12:47 av rabler 2 1
Milarwen Skrevet i går, 13:36 Skrevet i går, 13:36 (endret) 58 minutes ago, rabler said: Nei for det er jo ikke forskjell på Morgan Kane, Pride and Prejudice, The Brothers Karamazov eller Literature For Dummies. Bøker er bøker… 🙄 Jeg skal være enig med deg om det og jeg ikke av de som har påstått at Mixtape ikke er et spill. Jeg er mer forundret over de som har gitt det 10/10, bla. Rune Fjeld Olsen. Dette spillet skal da være bedre enn Elden Ring, Breath of the Wild, Clair Obscure EX33 osv? Enkelte mener i sin sjanger, men heller ikke der syns jeg det når opp til mange av spillene som er nærmest i sjanger (ingen av dem er så korte og har så lite interaktivitet). Det nærmeste jeg har spilt selv er spillet Virginia og hvis du liker Mixtape kan dette være av interesse. Hvis sjanger plutselig skal være så avgjørende så vil jeg påstå at Mixtape er en helt ny hybrid av sjanger, ultra light walking adventure eller noe i den duren. Det er heller ikke et nytt fenomen med fengende lisensiert musikk i spill som f.eks enkelte av Need for speed-spillene, Tony Hawks pro skater 2 og 3 spesielt og SSX on tour. Er Mixtape absolutt søppel? Nei. Er det kremen av kremen av spill? Nei. Endret i går, 13:46 av Milarwen 2 1
Espressivo Skrevet i går, 13:50 Skrevet i går, 13:50 rabler skrev (1 time siden): Nei for det er jo ikke forskjell på Morgan Kane, Pride and Prejudice, The Brothers Karamazov eller Literature For Dummies. Bøker er bøker… 🙄 Jeg tror ikke vi er uenig, men vi taler ikke samme språk. Du kan godt forklare hva du mener.....på en mindre sarkastisk og fiendtlig måte 1
ole_marius Skrevet i går, 13:52 Skrevet i går, 13:52 Milarwen skrev (6 minutter siden): Dette spillet skal da være bedre enn Elden Ring, Breath of the Wild, Clair Obscure EX33 osv? Slenger meg på fra sidelinjen. Jeg kommer til å være ærlig at jeg kommer ikke til å spille MixTape pga. av det jeg ser er det mer tennåring fra USA memory lane, enn mine tenåringsår i Bodø. Så her har jeg ingen relasjon, ei noe jeg kommer til å få gjennom dette spillet. Når det er sagt, så tenker jeg i likhet her med flere andre at man bør som leser være mer kjent med sjanger rating. Ta nå Eldren ring som er en action RPG, her tenker jeg det er konsensus at denne kan fint sammenlignes med andre i samme sjanger/sub sjangere som f.eks. Cyberpunk, evt. Breath of the wild. Derimot om jeg skulle sammenlignet Elden ring med f.eks. Need for Speed Underground 2 blir sammenligning veldig diffus. Samme vil gjelde om jeg skulle sammenligne Eldren Ring med It takes two. Parallell blir vel med gode anmeldelser for action filmer, f.eks. om man sammenligne James Bond med Kung Fu Panda blir dette en kunstig og ikke korrekt måte å sammenligne filmene. Således blir det da rett at om et spill i sjanger X som får en rating, skal ha den ratingen for den spesifikke sjangeren, og den er da helt uavhengig av spillet i sjanger Y. 3
Espressivo Skrevet i går, 14:16 Skrevet i går, 14:16 ole_marius skrev (22 minutter siden): Slenger meg på fra sidelinjen. Jeg kommer til å være ærlig at jeg kommer ikke til å spille MixTape pga. av det jeg ser er det mer tennåring fra USA memory lane, enn mine tenåringsår i Bodø. Så her har jeg ingen relasjon, ei noe jeg kommer til å få gjennom dette spillet. Når det er sagt, så tenker jeg i likhet her med flere andre at man bør som leser være mer kjent med sjanger rating. Ta nå Eldren ring som er en action RPG, her tenker jeg det er konsensus at denne kan fint sammenlignes med andre i samme sjanger/sub sjangere som f.eks. Cyberpunk, evt. Breath of the wild. Derimot om jeg skulle sammenlignet Elden ring med f.eks. Need for Speed Underground 2 blir sammenligning veldig diffus. Samme vil gjelde om jeg skulle sammenligne Eldren Ring med It takes two. Parallell blir vel med gode anmeldelser for action filmer, f.eks. om man sammenligne James Bond med Kung Fu Panda blir dette en kunstig og ikke korrekt måte å sammenligne filmene. Således blir det da rett at om et spill i sjanger X som får en rating, skal ha den ratingen for den spesifikke sjangeren, og den er da helt uavhengig av spillet i sjanger Y. Jeg tror det er dette Rabler forsøkte å si, men han artikulerte ikke det godt nokk. Ble ganske vagt og snarky 1
Milarwen Skrevet i går, 14:33 Skrevet i går, 14:33 (endret) 55 minutes ago, ole_marius said: Slenger meg på fra sidelinjen. Jeg kommer til å være ærlig at jeg kommer ikke til å spille MixTape pga. av det jeg ser er det mer tennåring fra USA memory lane, enn mine tenåringsår i Bodø. Så her har jeg ingen relasjon, ei noe jeg kommer til å få gjennom dette spillet. Når det er sagt, så tenker jeg i likhet her med flere andre at man bør som leser være mer kjent med sjanger rating. Ta nå Eldren ring som er en action RPG, her tenker jeg det er konsensus at denne kan fint sammenlignes med andre i samme sjanger/sub sjangere som f.eks. Cyberpunk, evt. Breath of the wild. Derimot om jeg skulle sammenlignet Elden ring med f.eks. Need for Speed Underground 2 blir sammenligning veldig diffus. Samme vil gjelde om jeg skulle sammenligne Eldren Ring med It takes two. Parallell blir vel med gode anmeldelser for action filmer, f.eks. om man sammenligne James Bond med Kung Fu Panda blir dette en kunstig og ikke korrekt måte å sammenligne filmene. Således blir det da rett at om et spill i sjanger X som får en rating, skal ha den ratingen for den spesifikke sjangeren, og den er da helt uavhengig av spillet i sjanger Y. Burde ikke da også anmelderen ha dyp kunnskap om sjangeren eller burde det være helt nøytralt i forhold til sjanger? Ta nå Rune Fjeld Olsen sin anmeldelse av Mixtape for selveste statskanalen vår, NRK, ga Terningkast 6. Når vi ser vi på hans anmeldelse av Crimson Desert, terningkast 4, så skriver han nederst at han ikke har tid til å spille det ferdig. Her er et sitat: Quote Jeg har ikke tid nå. Men jeg vender nok tilbake til Pywel en gang. Da gjerne mens jeg myser på guider og interaktive kart og sånt. For det er ikke manko på motivasjon og lyst. Det er manko på timer i døgnet. Fikk Mixtape terningkast 6 fordi han hadde tid og Crimson Desert terningkast 4 fordi han ikke hadde tid eller kunnskap om sjangeren? Rune har det jeg vet vært innom mange spill og et sitat fra Mixtape anmeldelsen skriver han: Quote «Mixtape» er simpelthen de beste tre-fire timene man kan ha i noe medium akkurat nå. Med det så legger han ikke lista bare på sjanger men alt av media. Han går fra å være spill-anmelder til å bli filmanmelder, bokanmelder, seire-anmelder med mer. Det er mange anmeldere som gir karakter uten å ta sjanger i betraktning og har nok selvinnsikt når de anmelder spill i sjangere de personlig ikke nødvendigvis brenner for privat. Nei, sjanger eller ikke sjanger så er det et syltynt argument. Endret i går, 14:52 av Milarwen 3
Iki Skrevet i går, 15:05 Skrevet i går, 15:05 Det jeg ser folk reagerer på er ting som dette: Hvor kassetten er opp ned, feil plassert i spilleren, etc. Etc. Folk lurer på om spillet er laget av noen som prøver å forfalske denne nostalgien, eller om dem bare har vært forvirret. Det er dette som fører til anklager rundt AI bruk, osv.
Olethros Skrevet i går, 15:22 Skrevet i går, 15:22 Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Flere i tråden her har gjort det, helt uten begrunnelse - men det gjelder absolutt ikke alle. Ingen i tråden her har gjort det. Derimot har flere på helt saklig måte bedt om begrunnelse for woke-beskyldningene, helt uten å gjøre det du påstår. Så nei, det du skriver her stemmer ikke. Jeg er like mye i villrede om hva som skal være "woke" med dette spillet her som noen andre. Det synes rett og slett å være den argumentasjonen man faller tilbake til uansett hva som faktisk diskuteres.
RookieNO Skrevet i går, 16:23 Skrevet i går, 16:23 Hvorfor skal ikke et spill kunne få terningkast 6 selv om det er kortere enn andre spill?!? En kortfilm kan være bedre enn en vanlig film hvis den er skikkelig lagd, eller gir deg en skikkelig god følelse, både under selve spillingen, men kanskje vel så viktig, i ettertid! Jeg er vel ca like gammel som Rune, og kan meget godt kjenne meg igjen fra settingen i spillet. Det virker som de går for en setting som trigger oss som er vokst opp med The Goonies, Indiana Jones og, i senere tid, Stranger Things. Rett og slett en tid der eventyr var i fokus og ikke alle fortellinger allerede var fortalt... 2
Milarwen Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) 18 minutes ago, RookieNO said: Hvorfor skal ikke et spill kunne få terningkast 6 selv om det er kortere enn andre spill?!? En kortfilm kan være bedre enn en vanlig film hvis den er skikkelig lagd, eller gir deg en skikkelig god følelse, både under selve spillingen, men kanskje vel så viktig, i ettertid! Korte spill kan være interessante de, men når mesteparten er polstret med musikk og historien i Mixtape er så grunn, så blir det faktisk veldig lite å kaste terning på. 18 minutes ago, RookieNO said: Jeg er vel ca like gammel som Rune, og kan meget godt kjenne meg igjen fra settingen i spillet. Det virker som de går for en setting som trigger oss som er vokst opp med The Goonies, Indiana Jones og, i senere tid, Stranger Things. Rett og slett en tid der eventyr var i fokus og ikke alle fortellinger allerede var fortalt... Bortsett fra at spillet ikke handler om gen x, men om millennials rundt 1998-1999 men ser en trend i at anmeldere fra gen x og gen z oftere liker spillet enn vi som faktisk var ungdom på den tiden. Hvis det appellerer mer til deg som gen x enn for oss som er millennials, så sier det jo litt hvor mye spillet bommer på budskapet. Endret 23 timer siden av Milarwen 2 1
vegin61269 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Nå trur jeg andelen gen x som spiller er svært lav sammenlignet med senere generasjoner. Rune Fjeld Olsen er en woke gen x'er. Er selv 1978 modell og ser på meg selv som Xennial, ikke gen x. Er oppvokst med ungdomsfilm fra både 80 og 90-tallet. Skjønner ikke hvorfor folk irriterer seg over dette. Vi har alle visst at anmeldere gir karakterer etter hva deres ideologi og preferanser er, ikke hva som er bra og virkelig selger. Dette spillet har solgt knappe 100k. For min egen del så ble det en repack istedet. 2
ole_marius Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Milarwen skrev (2 timer siden): Burde ikke da også anmelderen ha dyp kunnskap om sjangeren eller burde det være helt nøytralt i forhold til sjanger? Her diskuterer vi to ting parallelt. 1) Om da anmelderen har kompetanse til å kunne vurdere. 2) At man skal gi ulike sjangere en ulik vurdering. Jamført det du skriver, så opplever jeg at vi ikke er uenig i punkt 2? Hvis det er korrekt så parkerer vi den diskusjonen. Ang. punkt 1. Jeg har verken lest anmeldelsen, og er heller ikke kjent med denne fyren generelt. Dog enig i at man kan stille spørsmål om dette med kompetanse i en vurdering. Kultur er nok alltid vanskelig å eniges om en felles benchmark for opplevd respons for stimuli. Er nok derfor man ser stor sprik på Roten Tomato mot IMDB. Altså da kritikere mot folket, og naturlig vil man se her stor forskjell. Samme vil være med spill. Annet og siste absurde eksempel fra meg er anmeldere fra Michelini stjernene vil ha en annen palett som menige mann i gaten ikke vil like, samt opplevelse av fine dining er nok ikke for Ole Nordmann. Derimot vil man da si at disse anmelderne mangler kompetanse, eller vil dem være så virkelighetsfjern bort fra en normal person? Hvis man skal ha noe realkompetanse som anmelder, så bør man jo ha spilt flere spill i samme sjanger. Hvis man ikke har det, så tenker jeg en anmeldelse må utdype hva vekket gleden da i denne personens anmeldelse av MixTape som gjør at nettopp summen av opplevelse og tolkning fortjener da 6. Som sagt, punkt nr 1. er vanskeligere å diskutere, enn punkt nr. 2... 2
ole_marius Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden vegin61269 skrev (9 minutter siden): Rune Fjeld Olsen er en woke gen x'er. Hvorfor er han en Woke genx'er? Er en veldig lås påstand, med mye miks av dårlig ordforståelse av hva Woke egentlig er, og hvordan man har kollektivt endret ordets faktiske betydning til et tomt skjellsord uten innhold. 6
rabler Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 4 hours ago, Espressivo said: Jeg tror ikke vi er uenig, men vi taler ikke samme språk. Du kan godt forklare hva du mener.....på en mindre sarkastisk og fiendtlig måte Jeg mener det er stor spennvidde innen hva vi kaller spill og at det å sammenligne spill, spesielt med tanke på karakterer, ikke gir spesielt mening. Spill som helt åpenbart forsøker å gjøre det samme og faller godt inn i samme sjanger kan kan settes opp mot hverandre, men utover det blir det litt teit å forsøke å sammenligne for eksempel Elden Ring og Mixtape. 1
rabler Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 43 minutes ago, vegin61269 said: Skjønner ikke hvorfor folk irriterer seg over dette. Vi har alle visst at anmeldere gir karakterer etter hva deres ideologi og preferanser er, ikke hva som er bra og virkelig selger. Ideologi? Jeg synes jeg hører det singler i glass her… 1 1
rabler Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 2 hours ago, Olethros said: Jeg er like mye i villrede om hva som skal være "woke" med dette spillet her som noen andre. Det synes rett og slett å være den argumentasjonen man faller tilbake til uansett hva som faktisk diskuteres. Folk som bruker woke som argument for noe som helst gidder jeg faktisk ikke ta alvorlig. Da har man diskvalifisert seg fra debatten. All erfaring tilsier at det ikke går an å ha en fornuftig samtale med dem. 2 1
fredrik2 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) 2 hours ago, Milarwen said: Bortsett fra at spillet ikke handler om gen x, men om millennials rundt 1998-1999 Er det verkligen dem spillet handlar om? Jag har inte spillet spillet men wiki skriver young in the nineties eller noe sånt. Jag tittade igenom musikken och det jag på en gång kände igen var fra 79 til 95 och det mesta var fra 80 talet. Kasset band var vel också mest en 80 tals grei. På slutet på nittitalet brände man vel snarare cd:er. Jag tycker musiken passar bra in på noen som var 17 på slutet på 80 talet och början på 90 talet och som lyssnade på postpunk och indi. At en del musik kom senare tror jag inte man ska bry sig om. Mer UK än USA också men det var många band jag inte kände igen. Tvivlar på at många födda 81-82 lyssnade på Joy Division, Susi and the banches, the cure og jesus and marry chain i 98. edit: Lyssnade igenom soundtracket, 9 sanger har jag hört och kan gärna lyssna på, 7 UK och 2 USA, postpunk, indie. De övriga 14 har jag kanske hört en av och jag er usikker på vad det er for sjanger, 70 tals rock? Tycker det var konstigt val av sanger som helhet. Endret 21 timer siden av fredrik2
Milarwen Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 15 minutes ago, ole_marius said: Her diskuterer vi to ting parallelt. 1) Om da anmelderen har kompetanse til å kunne vurdere. 2) At man skal gi ulike sjangere en ulik vurdering. Som sagt, punkt nr 1. er vanskeligere å diskutere, enn punkt nr. 2... Punkt 1 var retorisk. Det er selvsagt at en spillanmelder som dekker så bredt spekter og som eneste anmelder for NRK bør ha nødvendig kunnskap og en bred kompetanse i de fleste sjangere. Punkt 2, så er Rune i dette tilfellet ikke sikker selv. Han skriver: Quote Men «Mixtape» ligner virkelig ikke på noe annet jeg har spilt, noe jeg tror er en direkte konsekvens av at Galvatron kommer fra andre kunstformer enn spill. Interaktive gaver Og det begynner å bli en del eksempler på denne typen opplevelser nå – spill fra skapere som ser på mediet med nye, friske øyne. Tonda Ros-spillet «Blue Prince», det nydelige «Gris», kunstprosjektet «Signalis» og rollespillfenomenet «Disco Elysium», for eksempel. Når han anmeldte Clair Obscure Ex. 33 så nevnte han paralleller med Persona og Final Fantasy som for meg gir mening og kontekst. Det er også bred om ikke fullstendig enighet at dette spillet fortjente høy karakter. For Mixtape så spriker det i alle rettinger og fra hva jeg kan tolke så ble ikke sjanger vektlagt når karakter ble satt for Mixtape. Vil også nevne at Josephine, som anmeldte Mixtape her på gamer.no og ga det 7/10. En karakter som etter min mening er langt mer forenlig med min opplevelse av spillet. Jeg vil si outliers som 10/10 er like usannsynlig som 1/10 når meningene om spillet er så varierende. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå