Jump to content

Olethros

Medlemmer
  • Content Count

    496
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

159 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Vel, CK koster f.eks. 4.99kr/kWt på 150-laderen mot 4.49kr/kWt på 50-en, men det ser jo ikke ut til å hjelpe det spøtt. Heller mer mot at det gjennomsnittlige norske kjøtthuet rett og slett må få inn elbillivets harde realiteter med enda mindre teskjeer enn det. Men jeg har blitt enig i at minuttpris er noe herk. Ladet fra 27 til 70% på 50kW Fortum-laderen i Asker for noen uker siden. 32 lusne kilowatt var alt den klarte å levere. Og med en minuttpris på 3.10kr ble det jo ca 6 kr/kWh! Jævla surt når jeg kunne ha stått på en 150kW og dradd 60+, som ville gitt meg rett under 4,50kr/kWh!
  2. I går kjørte jeg hjem fra Karmøy via E134 over Haukelifjell og hadde siste ladestoppet på Circle K ved Ringeriksveien i Lier. Der stod det to andre biler utenom min Ioniq. En e-Golf på 150kW Circle K-laderen og en annen e-Golf på 120kW Grønn Kontakt-laderen. Folk. Er. Idioter.
  3. Programvareoppdateringen er på 16 gigabyte, og kartdata for Europa er 18. Stort, men ikke uoverkommelig. Spurte merkeverkstedet om jeg kunne låne et SD-kort med oppdatert programvare og om de kunne lagre nyeste kartdata til det gamle kortet mens jeg stod ute på parkeringsplassen og oppdaterte SW, men nei. De måtte av en eller annen grunn (eller helst ca 3000 grunner inkl. moms) ha reservert full verkstedtime to uker senere for å fikse noe som tar ca 15 minutter. Fikk heldigvis snust opp begge pakkene og fikset det selv i går kveld, men noen stor forbedring var det ikke. F.eks. finnes Ionity og GK-stasjonene her oppe ved Circle K Dal (as seen on TB!) fremdeles ikke i POI-databasen, og de har nå stått der et par år nå! Det er mulig å søke etter nærliggende ladestasjoner/POI o.l. med "live" data hvis du har koblet bilen til WiFi f.eks. gjennom mobiltelefonen, men så fort du går ut av lista du da får opp så blir alt slettet igjen i stedet for å lagres på SD-kortet. Som knapt nok er halvfullt og utelukkende reservert for kartdata. Fullstendig håpløst opplegg.
  4. Den innebygde TomTom kartløsningen er stort sett bare sorgen, ja. Ekstremt frustrerende at Hyundai nekter plent å legge ut oppdateringer på nettet også.
  5. Siden jeg tenker å kjøre min 2019 Ioniq Oslo-Haugesund T/R om et par uker; hvilken ladestasjon var dette?
  6. Tja, la oss nå se hvordan €0.4/kWh fungerer for en ladestopp i min Ioniq 28kWh. Dvs. 10% til 80% SoC eller ca 20kWh med en kurs på 10,56kr/€. GK/BKK/Lyse 50kW, 1,25kr/min+2,90kr/kWh@45kW: 91,33kr, 27min. GK/BKK/Lyse 150kW, samme pris@60kW: 83,00kr, 20min. Fortum 50kW, 3,10kr/min@45kW: 83,70kr, 27min. Fortum 150kW, 2,00kr/min+2,5kr/kWh@60kW: 90,00kr, 20min. Ionity 350kW, 4,20kr/kWh@60kW: 84,48kr, 20min. Så jeg vil nå påstå at for oss som ikke kjører Tesla eller har en tilsvarende sponset ladeløsning så blir Ionity absolutt konkurransedyktige til denne prisen. Og om jeg i tillegg sparer litt tid på å ikke bli begrenset til 50kW og - ikke minst - slippe å stå bak en skokk med gamle Leafer og e-Golfer (og Ioniq 38kWh) som skal stå en jævla time hver så får det bare være at jeg må stå blant blårussen og bli sett ned langs nesen på av Preben Pappabetaler i I-Pace, Taycan eller [hark], [spytt] e-Tron i 20 minutter eller deromkring.
  7. Var det muligens referansepolitiet som luktet ugler i mosen her og bestemte seg for å foreta en husransakelse?
  8. Tror de har sluttet å gi velkomstpakker med noen tilknytning til EF med de fleste bilmerker nå. Hos Hyundai får du i alle fall bare en ladebrikke med logoen deres på som du kan registrere hos så mange eller så få leverandører du selv vil.
  9. Folk flest klarer nå å se forskjell på bensin- og dieselpumpa og, i sin tid, slangene med 98, 97 og 95 oktan også. Det må bare kokes ned til "har du denne bilmodellen (f.eks. Ioniq 2020), så kobler du deg på f.eks. den grønne laderen (50kW), har du derimot Kia e-Niro så bruker du den orange (150kW)" etc.* Så slipper sistnevnte å stå i tre kvarter på 50kW-stasjonen til 2,50kr/min. i stedet for 25 minutter på 150kW fordi tante Magda allerede stod der og ladet med 30kW til 5kr/min. *) De som har e-Tron, Taycan eller i-Pace kan pelle seg bort til Sosseklubben Soss aka Ionity så de ikke forpester omgivelsene for skikkelige folk.
  10. Å bare beregne pris pr. kilowattime vil garantert føre til at e-Golfer o.l. som bare kan lade opptil 40kW blir stående på lynladere fordi Ola og Kari Vattnisse rett og slett ikke fatter at de ville fått samme hastighet fra 50kW-stasjonen, men koblet seg på den det står 150kW på fordi "da må det jo gå raskere." Muligens ville det funke bedre med ren minuttpris som var høyere jo større kapasitet det er på laderen så prisen pr. kWt blir noenlunde lik hvis man bruker stasjonen som passer best til sin bil.
  11. Hvis jeg måtte velge ville jeg tatt Avensisen (i alle fall hvis jeg fant en med manuell kasse), men jeg ville gått over den med lykt og lupe for å se etter rust. Ikke at Toyotaer ruster mer enn andre merker, men det er absolutt ingen biler som er laget for å tåle saltsørpa her på Østlandet. Passaten er hakket bedre interiørmessig, spesielt hvis du er på riktig side av 1.80, men hvis du ikke har peiling på bil og ikke mekker på den selv er vel poenget med billige og lett tilgjengelige slite- og reservedeler litt fånyttes.
  12. Gidder ikke eller kan ikke? Hvorfor ikke prøve engang? La oss gjøre det enkelt: Gitt at jorden er omtrent kuleformet med en radius på 6371 kilometer og et fly flyr i 1000 km/t 10 kilometer over bakken, hvor mange grader pr. sekund (eller minutt, eller time) vil det måtte svinge "nedover" for å holde konstant høyde? Vis svaret + utregningen som på skolen. Alle som har 9 (nå 10) års norsk grunnskole skal kunne klare dette.
  13. Kjellertrollene må ha stråmannen sin, vet du.
  14. Høres ut som om bremseklossene blir liggende og slepe mot skiva enten fordi parkeringsbremsen ikke skrur seg tilbake eller fordi selve stempelet henger seg opp. Er det mye slark i håndbrekket?
  15. De var vel enige med Shabana Rehman, men det er egentlig ikke lov å si "n-ordet" uansett fordi det å tulle med svarte folk er helt feil fordi det fremdeles finnes rasister i Norge.
×
×
  • Create New...