Jump to content

Olethros

Medlemmer
  • Content Count

    523
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

176 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvis kursen fortsetter der den sluttet i går og synker nedover under 200 i dag kan det bli mange som var heldige og kom seg inn på 100-150 som selger seg ut. Lite gøy å se på grafen for tiden selv om man visste hvor ekstremt risikabelt det var og begrenset investeringen til noen skarve tusenlapper man ikke kommer til å savne stort likevel.
  2. Lurer på hvor mange paller med dollarsedler Melvin & Co har brent for å skvise kursen ned i dag. Hvis den likevel ender over 320 har de jo i praksis gått rett i lomma på WSB-hopen. @Buddy Dakota: Går hedgefunda konk eller overskrider marginene de har for å shorte aksjer er det handelsbankene som stiller sikkerhet for dem som må ta tapet. Har jeg blitt fortalt.
  3. Det er penga som rår, ja. "It's a rotten game, Charlie, but it's the only game in town." Og nå som den gemene hop har funnet en måte å vinne bittelitt av det på, henter huset inn sin Jack McCall for å skyte dem i ryggen.
  4. Hva tror dere blir endgame her egentlig? At bankene som sikrer hedgefunda biter i det sure eplet og gir dem kreditt til å kjøpe ut aksjene for en pris WSB-diamanthendene faktisk vil selge for (si mellom 1000 og 2000) eller at de får tusket seg til en rentestopp/handelsstopp e.l. for aksjene de skylder til folk går lei og prisen daler til et levelig nivå for dem (si under 100)? Eller hvis de får en bailout fra politikerene de tross alt har ærlig kjøpt og betalt, kommer de til å bruke denne (minus velfortjente bonuser til seg selv, må vite) til å kjøpe ut eller vente ut?
  5. Faller den under 200 blir det fristende å sikre seg et par aksjer til.
  6. Jeg bomma totalt på dippen i går og kjøpte meg inn på 420 da det så ut som den skulle gå videre til himmels like etter at NYSE åpnet, så jeg håper virkelig du har rett. Spørsmålet er hvor mye shorterjævlene klarte å dekke inn da kursen lå og vaket rundt 200 mesteparten av dagen. Volumene var vel ganske sparsommelige, så det er ikke utenkelig at Citadel et.al. ennå sitter godt nede i hølet til tross for fanteriet sitt. Om ikke annet så er det i alle fall over og ut for RH etter dette, og det kan jeg aldri tro de ikke var 100% klar over så det kan jo tyde på at de er temmelig desperate når de ofrer en god pengeku så kort og brutalt som det.
  7. Her på min arbeidsplass (gratis lading fra schuko) er det såvisst ikke en engangsforeteelse fra ferske elbilister. Det er 100% konsekvent kukskalleri fra folk som bare ikke gidder å lære seg god ladeskikk og/eller rett og slett driter i alle andre enn seg selv. Det er ikke flere som kjører elbil her enn at man kjenner igjen hvem det gjelder. Det er stort den samme gjengen med Nissan Leaf samt en og annen Ioniq og E-NV200 som står der med to solide og en blinkende diode på dashbordet hver eneste morgen. M.a.o. typisk folk som har kjøpt elbil uten å sette seg noe nærmere inn i hvordan man bør lade.
  8. Slike folk, som tar en ladeplass en hel arbeidsdag for å lade fra 80-90 til 100%, fortjener å få rutene knust, sidespeilene revet av og lakken godt nøkla. I tillegg til grisebank, selvfølgelig.
  9. Jeg vil nå si du har fått frem dine poeng temmelig ettertrykkelig. Det er helst at de er overveiende sludder, vrøvl og paranoide vrangforestillinger som er problemet. Ta f.eks. denne gullklumpen: Igjen, forklar hvordan dette skal fungere. M.a.o. ikke bare sleng ut en link til stedet du hørte om teorien, men oppsummer kort og konkret hvordan en kjemisk injeksjon skal gjøre befolkningen som helhet mer mottagelig for mental kontroll av en ekstern kunstig eller naturlig intelligens. Hvorfor kan vi evt. komme tilbake til etterpå.
  10. Det er flyplassveien/Helganesveien på Karmøy, som påpekt i kommentarfeltet. En vei haugalendinger tradisjonelt sett tester topphastigheten for bilene sine på. Trikset er å kjøre fra riksveien ut til flyplassen i 80 og se etter fartskontroll eller andre faremomenter og så "trø 'an i bånn" på tilbakeveien. Til tross for dette er det såvidt jeg vet ikke flere ulykker på denne veien enn andre steder i distriktet.
  11. 2635 kroner for en bremsekaliper høres helt borti natta ut for en Golf uten elektronisk håndbrekk. Her drar de sikkert godt over 100% fortjeneste på dem. Og en time og tre kvarters arbeid for å skifte dem må nå inkludere både røyke- og lunsjpause for mekanikeren. Jeg ville definitivt prutet på de prisene og spurt rundt på andre verksteder i nærheten.
  12. HDMI er ikke antenneinngang. Du må enten reparere koaksinngangen eller skaffe deg en ekstern mottaker/dekoder. https://www.rikstv.no/kundeservice/godkjente-mottakere/
  13. 80-20-regelen er vel fra Tesla-boken om batteripleie, men batterier er batterier samme hvilken logo du har i grillen. Så jeg vil i alle fall betrakte det som en god pekepinn på hvordan det skal gjøres, selv om Ioniq har en større innebygd buffer. Særlig når både instruksjonsboka og programvaren bærer svært tydelig preg av at dette tross alt er Hyundais første "skikkelige" elbil. Jeg prøver i alle fall å unngå og lade noe særlig høyere enn 80% til hverdagsbruk, spesielt på fredager da bilen ofte blir stående parkert til mandag morgen. Ifølge dataene på https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/ har en gjennomsnittlig Nissan Leaf nesten dobbelt så høyt kapasitetstap som en Tesla. Dette tillegges først og fremst at sistnevnte har aktiv kjøling av batteripakken, men det er i alle fall min erfaring at den gjennomsnittlige Tesla-eier faktisk bruker 80%-begrensningen til daglig mens en Leaf oftest blir stående til 100% når anledningen byr seg fordi eierne hverken vet eller bryr seg om optimal SoC så det er muligens ikke bare temperaturen det kommer an på.
  14. Gjennomsnittet er 1950mm per år, ikke per kvadratmeter. Tror du blander tid og rom her.
  15. Uløselig. Det er ikke oppgitt hvor stort areal Narvik stadion dekker, kun gressmatta. Men utenom det: Volum = L * B * H. 1 kubikkmeter = 1000 liter. 1 liter vann = 1 kilo.
×
×
  • Create New...