Jump to content

Olethros

Medlemmer
  • Content Count

    485
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

146 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Gidder ikke eller kan ikke? Hvorfor ikke prøve engang? La oss gjøre det enkelt: Gitt at jorden er omtrent kuleformet med en radius på 6371 kilometer og et fly flyr i 1000 km/t 10 kilometer over bakken, hvor mange grader pr. sekund (eller minutt, eller time) vil det måtte svinge "nedover" for å holde konstant høyde? Vis svaret + utregningen som på skolen. Alle som har 9 (nå 10) års norsk grunnskole skal kunne klare dette.
  2. Kjellertrollene må ha stråmannen sin, vet du.
  3. Høres ut som om bremseklossene blir liggende og slepe mot skiva enten fordi parkeringsbremsen ikke skrur seg tilbake eller fordi selve stempelet henger seg opp. Er det mye slark i håndbrekket?
  4. De var vel enige med Shabana Rehman, men det er egentlig ikke lov å si "n-ordet" uansett fordi det å tulle med svarte folk er helt feil fordi det fremdeles finnes rasister i Norge.
  5. Ring akuttkontoret ved International Organization for Standardization, vi har en situasjon! Pipe overload. Jeg foreslår vi låser inne en representant for hvert av de nordiske landene, en fra Logitech og en fra ISO, potensielt også en fra Microsoft og en fra Apple, til de kommer fram til en enighet. Dette er tragisk. At man skal tyne en ekstra femmer av produksjonskostnaden for et tastatur til tolv hundre spenn ved å klesse på "nordisk" tegnsett er ikke tragisk, det er faen hente meg kriminelt.
  6. https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Satsinger/?pid=93108 Siv Jensen kan kysse hele ræva mi. Selvfølgelig regner man ikke med dem som ikke har lisenspliktige signalmottakere i hus her. De får 1583 kroner i økt skatt, og ikke en dritt igjen for dem. Småtteri i den store sammenhengen, kanskje, men når det kommer på toppen av sameiets fellesavtale for kabel-TV + bredbånd blir det likevel jææææævlig sure penger når man i praksis sponser andre folks tilgang til faens Stjernekamp og Team helvetes Ingebrigtsen og annet søppel!
  7. At Virke klager er knappest noe nytt. Enn så lenge man fremdeles kan gå opptil 200 meter innenfor Ring 1 uten å se en H&M, Voice, KappAhl, Lindex, Gina Tricot, Brandstad, Eurosko o.s.v. er det jo klinkende klart at mote- og fjasbransjen er helt på nippet til å gå ad undas her i landet. Men vi som lefler med elektronikk på hobbybasis er fremdeles like rævkjørt f.o.m. 1. januar. Det nevnes ingenting om at 350-kroners grensen opprettholdes i påvente av denne 100% hypotetiske forenklede momsinnkrevingen som uansett bare kommer til å benyttes av noen få store forhandlere som Zalando og Amazon o.l. Ingenting nevnes om at vi forbrukere vil kunne gjøre noe med at Posten skal ha sine 158 blodpenger i tillegg til momsen hvis vi f.eks. bestiller noen kretskort og komponenter for et par hundringser fra Hong Kong gjennom eBay.
  8. The dead don't die - Gode skuespillere er ikke nok til å redde en film når de bare får dårlige vitser og metahumor å jobbe med og både regi og klipp maltrakterer alle spor av både humoristisk og dramatisk timing som måtte finnes i innspillingen. En helt forglemmelig liten et-par-hakk-under-midt-på-treet-film som bare burde forbigås i stillhet.
  9. Olethros

    Hva anbefales?

    Škoda er kongebiler helt til de begynner å ruste. Og det gjør de så fort nybilgarantien går ut. Garantert. Hvis jeg skulle kjøpt en "ny" Octavia ville jeg satt av en slump til lakkforsegling og rustbeskyttelse i budsjettet. Særlig hjulbuene er utsatt, da saltspruten fra dekkene treffer rett på kanten av skjermen. Bakluka og dørene trenger sannsynligvis også et ekstra lag voks/linolje/lanolin e.l. innvendig etter et par år. Min var såvidt over fem år gammel da jeg kjøpte den, og da var det allerede rust rundt skiltlysene bak. Med det kjøremønsteret du beskriver ville jeg aldri valgt diesel. Den vil ikke rekke å bli skikkelig varm på så korte turer. 1.0 TSI motorene er altfor små til Octavia, så jeg ville definitivt prøvd å finne en 1.8 TSI. Til nøds en 1.5 eller 1.4 liter. Og DSG/Automatgir er noe herk, men det er helst min personlige mening. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140353724 Denne er riktignok et halvt år eldre enn L&K dieselen du lenket til og har 6-trinns manuell kasse, men om jeg hadde fått kranglet prisen ned et par hakk ville jeg helt klart foretrukket den da jeg også stort sett bare kjører en mil av gangen til og fra jobb.
  10. Er det ikke vanligvis påkrevd med overtrykksrespirator hvis det er fare for H2S-eksponering uansett? Det vil jo minke faren for lekkasje gjennom skjegget betraktelig. Eller spekulerer arbeidsgiveren muligens i å spare noen kroner på å bare bruke vanlige vernemasker?
  11. Kan være hjullageret. Noen begynner å romle når de slites ut, andre piper. Lite sannsynlig hvis den er helt ny, da.
  12. Skal bli morsomt å se hvor stor prisforskjellen blir mellom disse og tilsvarende selvbygg. Og hva Apple har gjort for å stikke kjepper i hjulene for brukere som vil oppgradere eller reparere dem, selvfølgelig.
  13. Merkelig definisjon av "løst" man opererer med her inne. Prøvde å koble min Motorola X4 til en 2019-modell Golf jeg leide i Spania for en stund siden. Nøyaktig samme problemet der, både med USB 2- og 3-kabel. Bluetooth funka, men da får man bare handsfree + lydstrømming, ikke GPS på hovedskjermen. Nok en grunn til at min neste bil ikke blir VW/Skoda/Audi.
  14. Hvis de ikke maktet å trimme flyet manuelt er det i og for seg ikke rart at de prøvde å reaktiver elektrisk trim. Det som er rart er at de ikke deretter faktisk brukte elektrisk trim for å stabilisere flyet. Det å åpne flapsen ørlite er bare noe jeg har resonnert meg frem til etter min forståelse om hvordan MCAS fungerer iflg. Boeings dokumentasjon. Det er ikke en offisiell prosedyre piloter drilles i.
×
×
  • Create New...