Gå til innhold

Sier du rødcola?

^fmj

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som nordlending hørte jeg denne betegnelsen først i voksen alder, aldri noe som vi sa da jeg vokste opp, ikke i voksen alder heller. Er dette et østlandsfenomen eller sier folk det andre steder i landet også?

Endret av ^fmj
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ikkje uttrykket sjølv, og har vel høyrt uttrykket oftast brukt på austlandet og i media.

Eg har ein viss forståing for kvifor ein bruker dette uttrykket, all den tid vi har og har hatt Cola utan sukker, Cola Zero, Cola Light, og no også Cola Zero utan koffein så er ikkje Cola berre Cola lenger for alle. I tillegg til alle andre colaprodukt frå både Pepsi og meir lokale produsentar.

For min eigen del (som stort sett drikk Zero om eg drikk Cola) så meiner eg Coca-Cola original når eg seier Cola, og alle andre variantar enten det er Pepsi cola eller eit av Coca-Cola sine mange lettprodukt blir nemnt med den grad av presisering som er nødvendig utifrå situasjonen.

Eg har derfor litt problem med å forstå kva som er formålet med "rødcola", for etter mitt syn så er Cola dekkande. Ikkje har eg inntrykk av at dei som seier rødcola gjer det fordi dei kallar pepsien frå blåpepsi, eller for Coca-Cola zero for svartcola (sjølv om etiketten no er raud akkurat som hos den sukkerholdige varianten).

Eg kan ikkje forstå anna enn at rødcola er eit slengutrykk som enkelte synes er kulare enn å seie vanleg cola eller berre cola.

Skrevet (endret)

Har absolutt hørt "rødcola" i Nordland i mange år. "Tjukk-cola" er en annen variant. Men det er klart, går man tilbake i tid da det eneste alternativet var Cola Light, var det ikke vanlig.

Endret av kakarlsen
Skrevet
The Avatar skrev (47 minutter siden):

Eg kan ikkje forstå anna enn at rødcola er eit slengutrykk som enkelte synes er kulare enn å seie vanleg cola eller berre cola.

Om du ber om Coca Cola risikerer du å bli servert Zero. Da må man heller presisere rødcola eller cola med sukker.

Skrevet

Jeg har kun hørt det via sosiale medier og av folk som idoliserer influensere som bruker samme "trendord".
Men har aldri kalt det rødcola selv.
Jeg antok de sa dette fordi mange kjendiser og influensere i dag linkes til kokain dersom de går rundt å sier " Cola" 😂

For min del og alle rundt meg har jeg aldri hørt noe annet enn
Cola eller coca cola
Cola zero
Thats it.

Skrevet (endret)

Når du var barn var det ikke noe behov for navnet. Sa man "cola" mente alle den med sukker. Men tidene endrer seg, og sukkerfri cola selger nå langt bedre enn den med sukker. Dermed "kallenavnet" på originalen :)

Endret av Elgen-Hansi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...