Gå til innhold

Vinter OL 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ingenting av det jeg ser på (Big Air) så jeg hører på entusiasmen til kommentatorene om noe var bra eller ikke. 

Men det er også litt av sjarmen med å ha OL på statskanalen, jeg ser ofte på ting jeg normalt sett ikke ville ha gjort. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han som carvade en venster sving en bit ut på venster kanten tyckte jag såg skummel ut. Han var ikke så långt fra kanten av bakken når han landade.

Skrevet
12 minutes ago, Imaginacíon said:

3 gull og 9 medaljer til så setter vi dobbeltrekord. Det tipper jeg vi klarer.

Absolutt mulig. 

• Medalje på lagsprint for herrer (uten uhell så er gull rimelig å anta).
  • Medalje på 50km herrer. Gode odds for gull her også, og fler medaljer er heller ikke utenkelig
  • Medalje på lagsprint damer er mulig, men langt fra garantert
  • Medalje på lagkonkurransen i kombinert er (nesten) garantert. Gode gullmuligheter
  • Medalje på 50k damer er også mulig, men det er mye sterke svensker som alle er sugne på det første olympiske femmilsgullet til damer. En Karlsson i knallform og en garantert revansjesugen Andersson. 
  • Medalje på damestafetten i skiskyting er teoretisk mulig, men vil i såfall være en gledelig overraskelse. Jeg regner ikke med noe der i like stor grad som det overfor. 
  • Medaljer på fellesstarten i skiskyting både for menn og damer er det også gode muligheter for.

Slalom damer og en del av gjenstående øvelser kan jeg ikke nok om til å uttale meg om. 

• Liker 1
Skrevet

Lagsprint? Tror ikke det er en øvelse som passer Weng. 

Men igjen, nøyaktig det samme sa jeg om Martin Johnsrud Sundby da han gikk lagsprint med Klæbo i 2018(?). Han gjorde seg ikke bort i det hele tatt han. 

Skrevet

Skulle si Slind og Weng liknande typer åkare och lagsprinten, som handlar rätt mye om uthållighet, passar båda rätt bra. Har ingen åsikt om vem som eventuellt er bäst. 

Lagsprint er en rätt konstig övelse, egentligen får lång och hård för rena sprintere trots dens namn. 

En distanslöpare och en mer renodlad sprinter er ofta bra tillsammans. Två distanselöpare kan också vara väldigt bra, har för mig at Finland har haft det någon gång med bra resultat. 

Tror man ofta har tagit ut två rena sprintere i många lag, för at det er deras övelse, trots at två distanslöpare hade gjort det bättre (om man nu ikke har åkare som Klæbu, Northug, Sundling etc som kan det mesta.) 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Wheeljack said:

Jeg skjønner ingenting av det jeg ser på (Big Air) så jeg hører på entusiasmen til kommentatorene om noe var bra eller ikke. 

Men det er også litt av sjarmen med å ha OL på statskanalen, jeg ser ofte på ting jeg normalt sett ikke ville ha gjort. 

Förstår självklart ikke allt med dömningen men når det er liknande hopp och man ser på reprisen så tycker jag man kan få med sig rätt mye. En del misstag som en dåligt landning förstör väldigt mye for eksempel. 

Men hvorfor Frostad med sina fina hopp med mindre rotationer än de andra får så många poäng förstår jag inte (Inte att jag tror det er fel eller noe men vansklig at jämföra rätt forskjelliga hopp).

Tycker det er positivt at han vann. Fint med lite mer stil än bara en väldig massa rotationer.

Skrevet
4 minutes ago, fredrik2 said:

Förstår självklart ikke allt med dömningen men når det er liknande hopp och man ser på reprisen så tycker jag man kan få med sig rätt mye. En del misstag som en dåligt landning förstör väldigt mye for eksempel. 

Men hvorfor Frostad med sina fina hopp med mindre rotationer än de andra får så många poäng förstår jag inte (Inte att jag tror det er fel eller noe men vansklig at jämföra rätt forskjelliga hopp).

Tycker det er positivt at han vann. Fint med lite mer stil än bara en väldig massa rotationer.

Så vidt jeg fikk med meg i følge kommentatorene gjorde han 4 og en halv rotasjoner siste trikk. Det var han alene om.

Skrevet
4 minutes ago, Imaginacíon said:

Så vidt jeg fikk med meg i følge kommentatorene gjorde han 4 og en halv rotasjoner siste trikk. Det var han alene om.

I den typen hopp kanske. Birk och noen andra hade 6 rotationer i några hopp (över 2000 grader) och många hopp hade 5.5 rotationer (1900 grader).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...