MegIkkjeDeg! Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar Venninnegjeng i begynnelsen av 40-åra som skal være ei langhelg i Stavanger i midten av mars. Nokon som har tips til kva me burde få med oss når me er der? Me er ikkje glad i festing og denslags.
leticia Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar Sverd i fjell Sverd i fjell | Cultural Heritage | Hafrsfjord | Norway Lysefjorden RIB - safari Lysefjord Rib Norsk oljemuseum Norsk Oljemuseum | Norsk Oljemuseum Jernaldergården Jernaldergården på Ullandhaug i Stavanger Stavanger domkirke Stavanger domkirke Gamle Stavanger Gamle Stavanger | Cultural Heritage | Stavanger | Norway Kjeragbolten Hike to Kjerag in the Lysefjord - Fjord Norway 2 1
Milhouse85 Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar Har bodd i byen i 20+ år. Bacchus Cafe, som ligger i en sidegate ved fargegata er absolutt verd et besøk. (Pass på å gå helt inn i lokalet; til venstre.) For mat, kan man bare vandre langs Pedersgata. En tur opp til Valbergtårnet, og kanskje stikke innom Cafe Sting som ligger på hjørnet. Kan anbefales. Utendørs bad på "Nye Gamlingen" - som ligger rett ved Mosvatnet (et trivelig vann, der man kan gå en rundtur på 3 km.... koselig liten tur man også kan ta fra sentrum av byen). For kultur, er mine favoritter Rogaland Teater, Spor:5, Stavangeren (for humor), Stavanger Konserthus (som ligger ved gamlebyen). Dere kan også ta toget til Sandnes, tar 15 min - og tog går hele tia. Sølvberget er verd et besøk, alltid noe gratis utstilling med kunst i bygget, og en kjekk liten kafe i fjerde etasje med utsikt. Alle turistgreiene som Jernaldergården (veldig oppskrytt, etter mitt syn), Preikestolen (som krever en hel dag), og alt det andre listet over i den tråden her.... altså, sverd i fjell? Det er noen sverd i stein. Med mindre man er veldig interessert i historie; forstår jeg ikke helt greia der. 1 1
joandreas Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar Det er hekkan burger / sandnes kebab i sandnes. er og hanatrappen. 1
Karltorbj Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar (endret) Jeg tok den voksne datteren til en kompis av meg, som er oppvokst i USA, paa en rundtur og det var Vistehaalaa, som imponerte henne mest. Mer ekte, ligger der naturlig, langs en smal vei, blant noen hytter og er ikke ausa opp, som noen turistattraksjon, som sverd i fjell, merkelig nok. Steinalderhule som ligger ca en mil i fra sentrum. Saa kan dere ta dere en kopp kaffe, paa Viste Strandhotell etterpaa. Endret 29. januar av Karltorbj 1
The Avatar Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar Mars er alt for tidleg, om dykk reiser lengre mot sommaren så trur eg eit besøk til Flor og Fjære hadde passa fint for ein slik venninnegjeng. Elles så er det mykje eit spørsmål om kva dykk vektlegg mest. Mykje av kulturtilbodet er ikkje unikt for Stavanger, men om dykk berre vil ha ei fin helg så speler det liten rolle at dykk kunne gått på ein tilsvarande kafé eller på show i Trondheim eller Bodø også. Om dykk er meir ute etter ting som er veldig unikt for Stavanger og som ikkje finnes andre stadar så finnes det også, men etter mitt syn er blir ikkje ting bra berre fordi det er unikt. Støttar Milhouse85 på at ting som sverd i stein er relativt kjedeleg sjølv om det er ein unik kunstinstallasjon, etter mitt syn får du like mykje ut av å sjå installasjonen på bilder som du får av å være der. 1
MegIkkjeDeg! Skrevet 29. januar Forfatter Skrevet 29. januar Milhouse85 skrev (9 timer siden): Har bodd i byen i 20+ år. Bacchus Cafe, som ligger i en sidegate ved fargegata er absolutt verd et besøk. (Pass på å gå helt inn i lokalet; til venstre.) For mat, kan man bare vandre langs Pedersgata. En tur opp til Valbergtårnet, og kanskje stikke innom Cafe Sting som ligger på hjørnet. Kan anbefales. Utendørs bad på "Nye Gamlingen" - som ligger rett ved Mosvatnet (et trivelig vann, der man kan gå en rundtur på 3 km.... koselig liten tur man også kan ta fra sentrum av byen). For kultur, er mine favoritter Rogaland Teater, Spor:5, Stavangeren (for humor), Stavanger Konserthus (som ligger ved gamlebyen). Dere kan også ta toget til Sandnes, tar 15 min - og tog går hele tia. Sølvberget er verd et besøk, alltid noe gratis utstilling med kunst i bygget, og en kjekk liten kafe i fjerde etasje med utsikt. Alle turistgreiene som Jernaldergården (veldig oppskrytt, etter mitt syn), Preikestolen (som krever en hel dag), og alt det andre listet over i den tråden her.... altså, sverd i fjell? Det er noen sverd i stein. Med mindre man er veldig interessert i historie; forstår jeg ikke helt greia der. Ah, akkurat det eg håpa på, ein "insider" som er lokalkjent og kan komme med nokon gode forslag som ikkje er typiske turistattraksjonar. Tusen takk! 🧡
Milhouse85 Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Kan komme med litt flere forslag. Som @Karltorbj nevner, er Vistehola en liten perle, dersom man er interessert i historie og ønsker å oppleve det på en autentisk måte. Hotellet like ved er "aldri" åpent (i alle fall de 10+ gangene jeg har vært på Viste). Når man først er på Viste, kan man følge turstien langs stranda og besøke Vistneshyttå, som er en av veldig mange dagsturshytter man har på vestlandet. Alle hyttene har ved til å fyre i peisen med, bøker og alt man trenger for et lite "hytteopphold". Dagsturhyttene finner du over alt på vestlandet. Bare å søke dem opp. Men været er ikke akkurat kjent for å være bra i Stavanger i mars. Mer sentralt til Stavanger, har du som kjent Mosvannet. En tur til Vålandstårnet er også koselig.... eller langs sjøen på Vaulen badeplass. Der går det en veldig fin tursti mot Stavanger, eller andre veien mot Sandnes / Jåttå. Ullandhaugstårnet er det høyeste punktet i Stavanger, og du kan gå opp og få en 360 graders utsikt rundt hele området. Man kan gå "baksiden ned" langs Sørmarka, fra Ullandhaugstårnet. Stokkavannet er flott, dersom man ønsker en større rundtur, på 10 km. Eller man kan gå en liten "street-art rundtur" i bykjernen, (bare søk på Nuart+kart). IDDIS / Norsk grafisk museum og norsk hermetikkmuseum er verd et forsøk. Der inne finner man også en koselig kafe, i fine lokaler... som man kan kombinere med en tur til gamlebyen. Mars er som regel grått, med mye regn og litt surt klima. Så det er nok ikke den beste tiden til store ute-ekspedisjoner. Men man kan være heldig. Stavanger er derimot kjent for god mat, og har et mektig utvalg av veldig fine restauranter og uteplasser. En av mine desiderte favoritter i byen er Fisketorget i Stavanger. (I motsetning til Bergen; blir du ikke rundlurt mtp pris og kvalitet.... da dette, i kontrast til Bergen, ikke er en turistfelle - men faktisk en plass der man får god kvalitet). Her må du ha reservasjon. Populær plass. En annen plass, veldig populær blant damer (av en eller annen merkelig grunn) er Deja Vu Delikatesse. Også her bør du helst ha reservasjon på kveldstid. Ellers er det veldig mange fine internasjonale plasser. En litt mer rimelig, og hyggelig plass - dersom man ikke vil ha det så "posh" - er den syriske restauranten Aladdin som ligger midt i sentrum. Et enda rimeligere alternativ, dersom man vil ha noe enkelt - litt "fast food" -aktig, er Pasha. Der spiser jeg ofte lunsj når jeg er i byen. Enkel og rimelig mat. Døgnvill burger kan også anbefales. (Selv om kvaliteten ikke er helt som den pleide å være...) Små porsjoner, men veldig hyggelig betjening. Pleide å være bedre før. Men er fremdeles bra. 1 1
leticia Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar (endret) Milhouse85 skrev (3 timer siden): Men været er ikke akkurat kjent for å være bra i Stavanger i mars. Eller generelt det meste av året 😅 (Btw det var ikke så kjekt at du sabla ned min oppramsing av attraksjoner, med dine 20 + år i området. Jeg er selv født i Stavanger og har vel dobbelt tid der enn du har. Men det er noe med det, syns ofte turistene har mer peiling om hva som finnes enn man (iallefall jeg) gjør i egen by 😅 Vi interesserer oss nok bare for forskjellige ting tydeligvis du og jeg 😝 Jeg syns bl.a. sverd i fjell som du ikke syns noe om er helt magisk 😄 Endret 29. januar av leticia
ilpostino Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar (endret) leticia skrev (16 timer siden): Men det er noe med det, syns ofte turistene har mer peiling om hva som finnes enn man (iallefall jeg) gjør i egen by Innfødte ser ofte ikke de samme tingene som besøkende. Selv om jeg bodde i Kristiansand i 3 år besøkte jeg ikke Dyreparken før etter jeg flyttet fra byen. Jeg har forøvrig laget dette kartet i Google MyMaps som viser ting å se i Stavanger. Endret 30. januar av ilpostino 3
barfoo Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar 5 minutes ago, ilpostino said: Jeg har forøvrig laget dette kartet i Google MyMaps som viser ting å se i Stavanger. Luftsfartsmuseet på Sola mangler !:) 3
robertaas Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Er det ikke en rømt wallaby (dvergkenguru) som har overlevd flere år rundt i Vestre Åmøy? Flor & Fjære skal være severdig, men åpner ikke før i mai.
leticia Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar (endret) ilpostino skrev (3 timer siden): Innfødte ser ofte ikke de samme tingene som besøkende. Selv om jeg bodde i Kristiansand i 3 år besøkte jeg ikke Dyreparken før etter jeg flyttet fra byen. Jeg har forøvrig laget dette kartet i Google MyMaps som viser ting å se i Stavanger. Nei, det er helt sant. Har spesielt følelsen av at man kan "sin" bydel, men ingen aning om hva som er på den andre kanten av byen. Mye av det som @Milhouse85 nevnte har jeg null interesse av å delta på også. Egon Stavanger funker mer enn nok for meg 🤣 Endret 30. januar av leticia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå