Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Måling av feber

pr3cis

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 12/22/2025 at 9:51 AM, The Avatar said:

Interessant.

Kort oppsummert så er konklusjonen at i 95% av målingane så vil pannemåling ha eit avvik frå -1,2°C til +1,5°C samanlina med rektalmåling (på samme barn og på samme tidspunkt). Og øyretermometeret var hårfint meir nøyaktig med forventa avvik i 95% av tilfella på -1°C til +1°C samanlikna med rektalmåling.

Det sagt så viser også denne studien at feilmåling av feber utover 1,5°C er sjeldan. Med feber definert som meir 38°C eller høgare så betyr det at trådstarters måling på 40,6°C er ein sterk indikasjon på feber, sjølv med fråtrekket på 1,5°C så er det 95% sikkert at barnet ein kroppstemperatur på 39,1°C.
Det i seg sjølv er ikkje grunn til bekymring, dei generelle råda for når ein bør kontakte lege er stort sett temperaturuavhengige og går meir på barnets allmenntilstand, pust, hudfarge, matlyst og kor lenge barnet har hatt feber. Unntaket er barn under 3 månedar som bør undersøkast av lege. Feber er ikkje i seg sjølv farleg, og sjølv ved høg feber så er ikkje det eit mål på alvorlegheitsgrad av sjukdommen.
Av den grunn så er eigentleg ikkje målt temperatur særleg relevant for å vurdere om barnet treng legeundersøking, og det er nok derfor @OJ Doe skriv at helsepersonell som er så negative til pannetermometer bør vurdere sine faglege synspunkt. For ei nøyaktig febermåling er i beste fall supplerande informasjon. Det trådstarter burde blitt spurt om er korleis allmenntilstanden er, kor lenge har barnet hatt feber, osv. Som nemnt så vil ei pannemåling på over 40° være ein god indikasjon på feber, sjølv om ein ikkje kan seie noko om kor høg feberen eigentleg er basert på ei unøyaktig måling.

Når man opererer med temperaturer, så er 1,5 grad et betydelig avvik. Det er stor forskjell på 37,0 og 38,5 grader eller 37,6 og 38,0 - det er helt avgjørende for hvordan legevakten vil prioritere en pasient som kontakter dem. Alle barn under 6 måneder BØR konsultere lege/legevakt mens barn under 3 måneder SKAL vurderes av lege ved feber. Måler man da under 38 grader, men barnet reelt sett har feber, overses en veldig viktig informasjon. 

Det samme gjelder voksne. Det å f eks ha magesmerter MED eller UTEN feber er også helt avgjørende for hvordan man blir prioritert og vurdert.

Avslutningsvis må det sies at ved det er helt uproblematisk å måle i endetarmen. Det tar noen minutter lengre tid fordi man må kle av og på seg, men resultatet man får er mye mer nøyaktig - så det burde bare være en vane. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnnonymG said:

Når man opererer med temperaturer, så er 1,5 grad et betydelig avvik. Det er stor forskjell på 37,0 og 38,5 grader eller 37,6 og 38,0 - det er helt avgjørende for hvordan legevakten vil prioritere en pasient som kontakter dem. Alle barn under 6 måneder BØR konsultere lege/legevakt mens barn under 3 måneder SKAL vurderes av lege ved feber. Måler man da under 38 grader, men barnet reelt sett har feber, overses en veldig viktig informasjon. 

Det samme gjelder voksne. Det å f eks ha magesmerter MED eller UTEN feber er også helt avgjørende for hvordan man blir prioritert og vurdert.

Avslutningsvis må det sies at ved det er helt uproblematisk å måle i endetarmen. Det tar noen minutter lengre tid fordi man må kle av og på seg, men resultatet man får er mye mer nøyaktig - så det burde bare være en vane. 

Drar du på legevakta med 38,5 fortjener du å sitte litt. Kom deg på jobb istedenfor.

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (11 minutter siden):

Drar du på legevakta med 38,5 fortjener du å sitte litt. Kom deg på jobb istedenfor.

Det varierer mye hvor ofte og hvor mye feber en person får, ved en infeksjon. Altså noen får feber fort, og merker den knapt. Mens andre får feber sjeldent, og føler nesten at døden er nær når termometret nærmer seg 39 °C.

Jeg er en av dem som får feber svært sjeldent, men blir da skikkelig uggen ved temperaturer over 38 °C.

Du svarer da kanskje at jeg da ikke aner hva en skikkelig infeksjon er.

Jo jeg vil påstå det! Jeg hadde sepsis (blodforgiftning) for noen år tilbake. Jeg hadde da 38 og noe (komma 4, 7 eller noe slikt) i feber, da den ble målt i ambulansen. Dem diskuterte en stund med legevakten om jeg virkelig skulle på sykehus, da jeg hadde så lav feber. Men jeg kom til sykehus, og blodsenkningen viste en ganske vill infeksjon. Fikk antibiotika ganske umiddelbart, og ble kjørt til Rikshospitalet morgenen etter. Der lå jeg i kunstig koma i bortimot 10 dager, og hadde 7 dager til på det lokale sykehuset. Det manglet 3 dager på at jeg gikk på penicillin i 1 måned.

Flere i morsslekten min har det også på denne måten, altså at de får nesten aldri feber. Men når de først får feber, føler de det som om døden er nære.

Altså om du klarer deg fint på jobb med 38,5 °C i feber, er det ikke dermed sagt at alle gjør det..

• Liker 3
Skrevet
Powertrainer skrev (1 time siden):

Varierer fra person til person hva som er normal kroppstemperatur. Selv ligger jeg på 36-36,5. Kan dermed føle meg uggen allerede når jeg passerer 37 grader.

Jeg er samme. Ligger på rundt 36,7. Hvis jeg har over 37,5 er jeg skikkelig crap,.skjer nesten aldri at jeg de siste 20 år er over 38

Skrevet
Tussi skrev (8 timer siden):

Jeg er samme. Ligger på rundt 36,7. Hvis jeg har over 37,5 er jeg skikkelig crap,.skjer nesten aldri at jeg de siste 20 år er over 38

Jeg trodde seriøst min siste time var kommet når jeg målte 40,7 i armhulen, man skal visstnok plusse på 0,7 grader når man måler der. Har aldri vært så febersyk før i hele mitt liv. Hadde 37 etter en operasjon nylig og følte meg nokså redusert så det er nok relativt store individuelle forskjeller der ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...