Gå til innhold

Terrorangrep i Sydney

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (10 minutter siden):

så ser jeg virkelig, virkelig behovet for en stat der jødene kan forsvare seg selv.

når kristne, muslimer og jøder levde fredelig side om side i daværende Palestina, så trengtes inget "Israel"

tvertimot er det den sionistiske ideen om å komme Gud i forkjøpet/trosse ham, med å lansere sitt eget Israel, som er roten til alt ondt. (og i strid med sann jødedom og skrifter (Torah)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (2 minutter siden):

når kristne, muslimer og jøder levde fredelig side om side i daværende Palestina, så trengtes inget "Israel"

tvertimot er det den sionistiske ideen om å komme Gud i forkjøpet/trosse ham, med å lansere sitt eget Israel, som er roten til alt ondt. (og i strid med sann jødedom og skrifter (Torah)

De levde ikke fredelig sammen, men når en person som ikke anser drap på sivile jøder på den andre siden av kloden vil utslette jødenes eneste stat,  da blir jeg skremt

La meg spørre: hvis Israel opphørte å eksistere. Og 15 jøder ble skutt i Nez Zealand på en hanukka-feiring,  ville du hatt nok sympati med dem til å kalle det antisemittisme da?

Endret av Tussi
  • Liker 5
Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

Her deler du en video av en syk fundementalistisk sekt som heter neturei karta. De støtter Hamas og det iranske regimet. Det var nylig en rabbiner i New York som spurte dem hva de tenkte om at jøder ble drept i Sydney. Da sa de at ingen jøder ble drept bare sionister. Disse er syke syke folk som hater jøder til tross for at de er jøder selv.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Japemperor skrev (5 minutter siden):

Disse er syke syke folk som hater jøder til tross for at de er jøder selv.

de er rettroende og mindre falske enn zionist-ledere som kun bruker religion når de kan få fordeler av det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

@Mr.M

La meg spørre: hvis Israel opphørte å eksistere. Og 15 jøder ble skutt i New Zealand på en hanukka-feiring, ville du hatt nok sympati med dem til å kalle det antisemittisme da?

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (18 minutter siden):

Tenker du på glansdagene da Stormuftien av Palestina hadde en avtale med Hitler om å gjøre Midtøsten og Palestina jøderent?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (9 minutter siden):

La meg spørre: hvis Israel opphørte å eksistere. Og 15 jøder ble skutt i Nez Zealand på en hanukka-feiring,  ville du hatt nok sympati med dem til å kalle det antisemittisme da?

det handler ikke om "mengden" av sympati eller ei (selv om du terper videre på det) men hvorvidt man tror det hele er pga. politikk.

ja, jeg kan godt kalle tingen for antisemittisme hvis jeg får presentert volds-hendelser i media og jeg tror at det er det. Det fins unektelig gjerningsmenn der ute som har drept jøder (eller muslimer) uten annet drivende motiv enn at personene hadde dette opphavet.

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

det handler ikke om "mengden" av sympati eller ei (selv om du terper videre på det) men hvorvidt man tror det hele er pga. politikk.

ja, jeg kan godt kalle tingen for antisemittisme hvis jeg får presentert volds-hendelser i media og jeg tror at det er det. Det fins unektelig gjerningsmenn der ute som har drept jøder (eller muslimer) uten annet drivende motiv enn at personene hadde dette opphavet.

Jeg får ta det jeg får, vet ikke om svaret er betryggende for norske jøder men...

• Liker 5
Skrevet
Boing_80 skrev (1 time siden):

Akkurat nå, akkurat nå min venn så er det palestinerne som blir utsatt for etnisk rensning. Tror man virkelig at dette blir glemt? Derfor er det så viktig at terroristen Netanyahu går med på tostatsløsningen.

Og jeg er kanskje hyklersk og det kommer tydelig frem. Ja, jeg støtter palestinernes kamp mot Israel. Men ikke for enhver pris. Dvs. at jeg støtter ikke terror og en sann muslim vil ta avstand fra terror (selv om flere på dette forumet virker å ha massive kunnskaper om islam). Men forhandlinger fører jo heller ikke frem.

Shoot me! Jeg har i alle fall baller til å innrømme det.

Kanskje om man sluttet å se på å gå rundt å massakrere sivile som forhandlinger, så ville forhandlingene vært litt mer fruktbare. IDK

• Liker 6
Skrevet
Tussi skrev (15 minutter siden):

Jeg får ta det jeg får, vet ikke om svaret er betryggende for norske jøder men...

nå er det hverken du eller jeg som avgjør skjebnen til jøder, en massakre eller drap straffes hardt, uansett hva slags motiv gjerningsmannen har.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (1 time siden):

er jøder/Israel (og forsåvidt Donald Trump) eneste som har lov til "å love hevn"?

Her bekrefter du kanskje det Tussi sier. Hvorfor skulle massakrering av sivile jøder i Australia være hevn for noe en stat i et annet land gjør?

• Liker 2
Skrevet

Dette er skrevet av en norsk jøde på fb

Sitat

Før en person skyter en annen bare fordi hun eller han er født jødisk og prøver å feire sin tro, har det allerede skjedd mye.

Det starter med å gjøre Davidsstjernen om til et hakekors, et blodsymbol, djevelhorn, eller å sette den i sammenheng med ord som «ondskap» eller «nazist». Dette er ikke legitim kritikk av Israel, det er dehumanisering. Det fortsetter når jøder over hele verden blir holdt ansvarlige for handlingene til den israelske regjeringen, noe ingen andre minoriteter forventes å bære. Det forsterkes når jøder får høre at frykten deres er overdrevet, manipulerende, eller at de «spiller offer», samtidig som synagoger, skoler og jødiske arrangementer trenger væpnet beskyttelse.

Det betyr i praksis å ignorere hvordan jøder også i Norge faktisk har det. Det blir høyere når slagord som «globaliser intifadaen» ropes uten forståelse for deres betydning i Midtøsten og deres voldelige historie, og når symboler knyttet til terror, som den røde trekanten, bæres i nærheten av jødiske skoler eller ved jødiske arrangementer. Det normaliseres når jødiske dødsfall kontekstualiseres, bagatelliseres eller rettferdiggjøres, når jødisk sorg blir betvilt, demonstrert mot, aktivt visket ut og delegitimert, og når ofrene fra 7. oktober behandles som et problem for andres politiske narrativ.

Det hardner til når jøder må erklære den «riktige» politiske posisjonen offentlig for å bli akseptert, når jøder deles inn i «gode» og «dårlige», og når jødiske venner unngås eller ikke inviteres fordi deres tilstedeværelse anses som provoserende. Det blir hverdagslig når vitser om jødiske penger, makt, innflytelse eller mediekontroll avfeies som humor eller satire.

Vold starter ikke med våpen. Det starter når hat normaliseres, når frykt avvises, og når en minoritet gradvis fratas retten til å eksistere trygt, synlig og menneskelig i det offentlige rom.

Alt jeg har skrevet her, har jeg selv vært vitne til her i Norge. Blant utdannede mennesker. Blant kunstnere. Blant politikere. Blant kolleger og venner. I media. Mange jødiske nordmenn, meg selv inkludert, føler at vi for lengst har passert punktet der vi kan si: «Dette kunne aldri skjedd her.» 

Jeg tror mange velger å overse disse varselsignalene fordi de frykter at det å navngi antisemittisme vil bli tolket som å undergrave støtten til palestinerne, selv om disse to ikke står i motsetning til hverandre. Nettopp derfor er dette innlegget ikke en oppfordring til å slutte å støtte palestinerne, men en oppfordring til å gjøre det med sosialt ansvar. Å støtte uten å importere konflikten inn i våre gater, våre skoler og våre kulturrom. Å støtte uten å gjøre andre norske minoriteter til mål. For jøders sikkerhet i Norge, slik som sikkerheten til alle minoriteter avhenger av hvordan vi alle velger våre ord, symboler og handlinger i dag.

(stedet for feiringen av Hanukkah i Oslo er hemmelig, det viser hvor alvorlig situasjonen for norske jøder er)

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Tussi said:

Dette er skrevet av en norsk jøde på fb

La oss nå ikke glemme at det var IS som sto bak. De har sitt eget forvridde syn på virkeligheten. Det er forståelig at følelsene er vanskelig å kontrollere nå, men dette gir ikke mening.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

La oss nå ikke glemme at det var IS som sto bak. De har sitt eget forvridde syn på virkeligheten.

Det er viktig å forstå den frykten også norske jøder føler på, og hvordan prosessen med hat utvikler seg til vold. Det har vært skutt mot synagogen i Norge også 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutes ago, Tussi said:

Det er viktig å forstå den frykten også norske jøder føler på, og hvordan prosessen med hat utvikler seg til vold. Det har vært skutt mot synagogen i Norge også 

Jo men en må ikke kaste ytringsfrihetsprinsippene på båten fordi følelsene er høye nå. Jeg tar selvsagt avstand fra alle former for vold.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet

Jo men en må ikke kaste ytringsfrihetsprinsippene på båten fordi følelsene er høye nå.

Det du kaller ytringsfrihet fører til hat og vold når det får utvikle seg. 

• Liker 4
Skrevet

Det må være lov å uttrykke at Israel er en bedriten stat i ord og bilder.

Men dere gjør veldig mye av det han påpeker i det innlegget, og dere ser ikke selv hatet dere legitimerer. 

Jeg rapporterte en person på fb ifm gisselfirhandlingene som sa "ingen jøder burde sluppet fri i live". Dette regner jeg med du ser på som ytringsfrihet? Jeg ser på det som hat. Og dette er nordmenn som skriver med åpent navn

• Liker 6
Skrevet
Just now, Tussi said:

Men dere gjør veldig mye av det han påpeker i det innlegget, og dere ser ikke selv hatet dere legitimerer. 

Jeg rapporterte en person på fb ifm gisselfirhandlingene som sa "ingen jøder burde sluppet fri i live". Dette regner jeg med du ser på som ytringsfrihet? Jeg ser på det som hat. Og dette er nordmenn som skriver med åpent navn

Det er en annen sak. Vi har allerede lover for slikt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...