Gå til innhold

Nå er det flere elbiler enn dieselbiler i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og likevel er det de som påstår at elbiler er en flopp, og at elbiler aldri er gode nok til å erstatte dieselbiler. Tallene sier derimot noe annet

  • Liker 2
Skrevet
Kajac skrev (5 minutter siden):

Og likevel er det de som påstår at elbiler er en flopp, og at elbiler aldri er gode nok til å erstatte dieselbiler. Tallene sier derimot noe annet

Det stemmer nok i stor grad at elbiler kan erstatte en stor andel av privatbilmarkedet, men det finnes enda ikke fullgode erstatninger for andre kjøretøy, som varebiler, lastebiler, anlegg, landbruk og lignende.  

Jeg mener på ingen måte elbil er en flopp, men jeg tror ikke elbilteknologien slik den er i dag vil holde for framtiden.

Kari og Ola Nordmann kan nesten alle klare seg med en elbil, men det er ikke sikkert vi har en god nok utbygging av elnettet vårt til å støtte at alle har og bruker elbil. Spesielt ikke hvis all næring også må konvertere.

Vintervedlikehold, langtransport, utrykning, bilberging, og mange flere med høye krav til beredskap er ikke gjennomførbart med dagens el-teknologi, eller dagens ladeinfrastuktur, for den saks skyld. Selv om det sikkert hadde vært kjekt å få stå flere timer å lade, i stedet for å brøyte midt i et kraftig snøfall.

Skrevet
1 hour ago, Kajac said:

Og likevel er det de som påstår at elbiler er en flopp, og at elbiler aldri er gode nok til å erstatte dieselbiler. Tallene sier derimot noe annet

Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter.  Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder.

Skrevet
BadCat skrev (Akkurat nå):

Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter.  Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder.

99,9 % av kjøretøy kan erstattes av rene elektriske varianter. Og for de få, sære tilfellene hvor batteridrift ikke er egnet, så har vi fremdeles ikke-fossile alternativer som naturgass og hydrogen. 

Med unntak av skipsfart og luftfart, så tror jeg batteri-teknologien er moden nok til å erstatte i praksis alt av diesel og bensinbruk i dag.

  • Liker 1
Skrevet

Alle som har PC kan bytte til Mac, men det er verken ønskelig eller passende til folks individuelle bruk.

Staten kan legge ned NRK. Folk kan se nyhetene på TV2 i stedet.

Meninga er å ha flere alternativer, ikke at alle skal bruke samme løsning for sine problemer. 

Individuell valgfrihet kom for fullt i forrige århundre. Man trenger ikke å gå bakover i samfunnsutviklinga.

Jeg har nok gjenstander som lades. Jeg hater konseptet. Jeg lader mellom 10 og 20 gjenstander hver dag. Jeg trenger ikke bil som må lades i tillegg.

Skrevet
BadCat skrev (3 minutter siden):

Alle som har PC kan bytte til Mac, men det er verken ønskelig eller passende til folks individuelle bruk.

Staten kan legge ned NRK. Folk kan se nyhetene på TV2 i stedet.

Meninga er å ha flere alternativer, ikke at alle skal bruke samme løsning for sine problemer. 

Individuell valgfrihet kom for fullt i forrige århundre. Man trenger ikke å gå bakover i samfunnsutviklinga.

Jeg har nok gjenstander som lades. Jeg hater konseptet. Jeg lader mellom 10 og 20 gjenstander hver dag. Jeg trenger ikke bil som må lades i tillegg.

Du har valgfriheten fremdeles. Du kan fremdeles kjøpe fossilbiler, men nesten ingen gjør det. Og du kan ikke sammenligne lading av bil med lading av f.eks. PC eller mobil. Jeg lader bilen min ca. én gang i uken. Da plugger jeg den i om kvelden, og den er klar om morgenen. Det er bokstavlig talt mer styr med å fylle bensin.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg driter i hva andre gjør. Mange drar på danseband eller rockekonsert. Det betyr ikke at jeg skal.

Hva folk kjøper av bil er prisdrevet og reflekterer ikke nødvendigvis hva folk foretrekker.

Skrevet
BadCat skrev (7 minutter siden):

Jeg driter i hva andre gjør. Mange drar på danseband eller rockekonsert. Det betyr ikke at jeg skal.

Hva folk kjøper av bil er prisdrevet og reflekterer ikke nødvendigvis hva folk foretrekker.

For folk flest er forholdet kost/nytte-forholdet det viktigste ved kjøp av bil. Og der vinner elbilene praktisk talt alltid. For de som er over gjennomsnittet interessert i forbrenningsmotorer, så har de muligheten til å kjøpe en slik bil. Men når elbil-salget er tilnærmet 100 %, så tror jeg vi kan slå fast at folk flest foretrekker elbil. 

Skrevet
2 hours ago, BadCat said:

Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter.  Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder.

Joda, for all del er elektrisitet ein proxy, men det er ein agnostisk proxy som er ekstremt effektiv. Det betyr at enten me bruker kull, olje, gass, vind, sol, vannkraft, atomkraft, osv, så kan det brukes uten å ha eit unikt leveringssystem for kvart individuelt system.

Samtidig så betyr det at disse andre energikildene kan utnyttes på den tryggeste og mest effektive måten uten plasskrav verdt nemne. Me treng ikkje lengre at olje, bensin eller diesel forbrennes i ein ramme på ein V6 motor stappet inn i ein Honda Odyssey, men kan heller køyre arbitrært store eller små maskiner som kan konvertere det meir effektivt.

Dette er og eit generelt nødvendig steg for å eskalere utviklingen til menneskehetens energibehov.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, sedsberg said:

Er det i det hele tatt noen som selger nye fossilbiler lengre da? Bortsett fra yrkesbiler?

Det er framleis oftest tilgjengelig, men i økende grad mindre og mindre. Veit at hos f.eks Volvo kunne man kjøpe allverdens fossilbiler, skjønt dei har ganske aggressivt byttet lineup no da. 

Skrevet (endret)
steinrawr skrev (4 timer siden):

Det stemmer nok i stor grad at elbiler kan erstatte en stor andel av privatbilmarkedet, men det finnes enda ikke fullgode erstatninger for andre kjøretøy, som varebiler, lastebiler, anlegg, landbruk og lignende.  

Jeg mener på ingen måte elbil er en flopp, men jeg tror ikke elbilteknologien slik den er i dag vil holde for framtiden.

Kari og Ola Nordmann kan nesten alle klare seg med en elbil, men det er ikke sikkert vi har en god nok utbygging av elnettet vårt til å støtte at alle har og bruker elbil. Spesielt ikke hvis all næring også må konvertere.

Vintervedlikehold, langtransport, utrykning, bilberging, og mange flere med høye krav til beredskap er ikke gjennomførbart med dagens el-teknologi, eller dagens ladeinfrastuktur, for den saks skyld. Selv om det sikkert hadde vært kjekt å få stå flere timer å lade, i stedet for å brøyte midt i et kraftig snøfall.

Flere timer på å lade?

Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør.

Alt er ikke løst enda, men dette går fort og problemene du nevner kommer til å bli løst.

Endret av MrL
Skrevet
4 minutes ago, MrL said:

Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør.

Og fleste lastebilsjåfører køyre 630 til 965 km dagen også i følge kjapt søkt på Google, så det er jo nesten eller hel arbeidsdag i lastebilen. Samtidig så skal dei ha lunsj, dasspauser, kvilepauser, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrL skrev (11 minutter siden):

Flere timer på å lade?

Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør.

Alt er ikke løst enda, men dette går fort og problemene du nevner kommer til å bli løst.

Slike lastebiler har kjørt rundt i mange år. ASCO har flere. 1000kWh batteri Om økonomien er veldig bra vites ikke

Skrevet
28 minutes ago, sedsberg said:

 

Som selges av forhandlere i Norge?

Du får sikkert kjøpe de om du insisterer. De tas vel inn på bestilling. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
steinrawr skrev (5 timer siden):

Det stemmer nok i stor grad at elbiler kan erstatte en stor andel av privatbilmarkedet, men det finnes enda ikke fullgode erstatninger for andre kjøretøy, som varebiler, lastebiler, anlegg, landbruk og lignende.  

Her tar du feil. Dette stemte for ikke så lenge siden, men ikke i dag.

Jeg spurte Microsofts CoPilot om status for utvikling og kommersialisering av tyngre kjøretøy og fikk dette svaret:

1. Heavy-Duty Battery Electric Trucks

  • Market Growth: Global commercial electric truck market is growing at ~34% CAGR, projected to reach over 1 million units by 2030. [electrifynews.com]
  • Deployment: In the U.S., over 17,500 zero-emission trucks are deployed, but heavy-duty electric freight trucks still represent a very small share (≈0.02%) of total trucks. [electrifynews.com]
  • Technology Trends:
    • Shift from diesel-to-electric conversions to purpose-built platforms for better efficiency and range. [brogenevsolution.com]
    • Moving toward 800–1000 V high-voltage systems for ultra-fast charging. [brogenevsolution.com]
  • Challenges:
    • Limited range for long-haul (typically 250–300 miles per charge).
    • Charging infrastructure is still insufficient; high-power charging is a major focus for scaling. [nrel.gov]
  • Examples: Tesla Semi, Daimler Freightliner eCascadia, Volvo VNR Electric are in early commercial deployment. [electrifynews.com]

2. Battery-Electric Construction Equipment

  • Market Size: Valued at $13.6 billion in 2024, expected to grow to $106.9 billion by 2034 (CAGR ~23%). [gminsights.com]
  • Adoption Drivers:
    • Urban emission regulations and noise restrictions.
    • Lower total cost of ownership (TCO) over time due to cheaper electricity and reduced maintenance. [idtechex.com]
  • Current Status:
    • Early-stage commercialization; electric excavators, loaders, and cranes are available from major OEMs.
    • High upfront cost (50–100% premium vs diesel) remains a barrier, but incentives and sustainability goals accelerate uptake. [idtechex.com]
  • Technology Trends:
    • Focus on fast charging, swappable batteries, and solid-state battery development for safety and longevity. [constructi...igital.com]

3. Long-Haul Battery Electric Trucks

  • Status:
    • Still in early commercialization phase; most deployments are for regional haul (200–250 miles range).
    • Long-haul remains challenging due to battery weight, charging time, and infrastructure gaps. [truckinginfo.com]
  • Recent Advances:
    • Volvo announced a model with 600 km (372 miles) range, targeting sales in 2025. [cleanfleetreport.com]
    • Battery swapping is being explored as a solution for long-haul operations (already common in China). [aceee.org]
  • Key Barriers:
    • High upfront cost, limited charging network, and operational constraints for long-distance freight.

Overall Outlook:

  • Heavy trucks: Rapid growth in short-haul and regional applications; long-haul adoption will take longer due to infrastructure and range challenges.
  • Construction equipment: Strong growth expected, driven by urban regulations and sustainability goals.
  • Long-haul lorries: Technologically feasible but not yet widely commercialized; battery swapping and high-voltage fast charging are critical enablers.

 

 

Så ba jeg om eksempler som er i salg og fikk dette svaret:

1. Heavy-Duty Electric Trucks (Regional & Short-Haul)

  • Tesla Semi – Designed for freight transport with advanced battery tech and fast charging via Tesla’s Megacharger network. [electrifynews.com]
  • Daimler Freightliner eCascadia – Class 8 truck for regional haul, widely adopted in North America. [electrifynews.com]
  • Volvo VNR Electric – Popular for urban and regional distribution, offering multiple axle configurations. [electrifynews.com]
  • Nikola TRE BEV – Battery-electric truck for short and medium-haul routes. [electrifynews.com]
  • BYD Electric Trucks – Includes heavy-duty models for logistics and municipal services. [researchan...arkets.com]

2. Battery-Electric Construction Equipment

  • Caterpillar CAT 308 Excavator (with ZQuip modular battery system) – Offers silent, zero-emission operation for urban projects. [eepower.com]
  • Toro eDingo TX 750 Compact Loader – Compact electric loader for indoor and urban construction sites. [compactequip.com]
  • Toro Ultra Buggy e2500-TS – Battery-powered material mover with up to 2,500 lb load rating. [compactequip.com]
  • Electric Wheel Loaders & Forklifts – Offered by major OEMs like Volvo CE and Komatsu for urban and noise-sensitive projects. [marketsand...arkets.com]

3. Long-Haul Electric Trucks

  • Volvo FH Aero Electric – Heavy-duty truck with up to 500 km range, targeting long-haul applications. [iodynamics.de]
  • Scania 45 R Electric – Medium/heavy truck for regional and extended routes (up to 300 km range). [iodynamics.de]
  • Chinese BEV Trucks (400–600 kWh packs) – Purpose-built electric trucks priced competitively (€80,000–€120,000), increasingly exported for short-haul and being adapted for long-haul. [cleantechnica.com]

Observation:

  • Regional haul trucks (Tesla Semi, eCascadia, VNR Electric) are already in commercial fleets.
  • Construction equipment is seeing rapid adoption in urban projects due to noise and emission regulations.
  • Long-haul trucks are emerging but still face challenges with range, charging infrastructure, and cost.

 

Oppsummert kan dette sammenfattes som at utviklingen og bruken av tyngre elektrisk drevne kjøretøy ligger noen år etter personbilmarkedet og har utfordringer som f.eks. tynt ladenettverk og  rekkevidde for langttransport, men at denne sektoren utvikles og vokser raskt. 

For inntill bare noen få år siden trodde "alle" at tungtransprt, anleggsmaskiner, etc. ville kreve mer strøm enn hva batterier kan levere og at denne sektoren derfor kom til å kjøre på hydrogen. Men utviklingen av høyytelsesbatterier har gått veldig raskt både på ytelse og pris, slik at nå er det bortimot garantert at også tungtransporten blir battridrevet. 

Endret av Tronhjem
Skrevet

Off topic, men kan vi please droppe AI-poster her? Diskusjon.no er for å diskutere med andre mennesker IMO. Vil jeg har AI-generert vås kan jeg fint bruke Copilot og ChatGPT selv.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...