Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva menes med at man ikke skal "åpne seg" for noen fordi de vil bruke det mot deg senere?

Gjest 2d129...f5d

Anbefalte innlegg

Gjest 6aba1...301
Skrevet
Gjest 2d129...f5d skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke noe poeng i å ha en partner da, om man tenker at alt kan få konsekvenser i fremtiden? Beklager å måtte si det, men det var du som var sammen med denne kvinnen. Som kvinner ofte får høre når de lider urett fra en mann som har behandlet det dårlig, det var de som valgte mannen. Ja, du valgte også denne kvinnen. 

Så i stedet kan man heller kanskje bli bedre kjent med mennesket man skal være intim med og tilbringe livet med. Tror det er et bedre råd enn at man ikke skal være sårbar eller åpne seg for noen. 

Anonymous poster hash: 2d129...f5d

Her var det en mann som åpnet seg om noe vanskelig og det ble brukt mot han umiddelbart 👍

Anonymous poster hash: 6aba1...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Nei, når forhold snur til det giftige så brukes ting mot en over en lav sko. Da mener jeg ikke saklig kritikk som noen andre ville brukt mot en i en annen sammenheng, men ren sabotasje og psykisk hevn.

Når eller hvis? Prøver ikke å være kverulerende her, men det virker ut som mange i denne tråden tror at partnere som vil hverandre vondt er et selvfølge i et forhold.

Skrevet
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Når eller hvis? Prøver ikke å være kverulerende her, men det virker ut som mange i denne tråden tror at partnere som vil hverandre vondt er et selvfølge i et forhold.

Tror det handler mer om det som kan skje i etterkant. Mange brudd ender stygt og i mange tilfeller bruker en ting i mot hverandre. Og med tanke på hvordan vi lever i dag er brudd mer sannsynlig en å begraves sammen. 

Men, kommunikasjon er også viktig for å prøve å oppnå sistnevnte slik at en nesten må tørre å åpne seg så får en heller ta evt konsekvenser i ettertid. Tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Påstanden som settes frem i tråden om at "menn som åpner seg for kvinner, angrer" er selvfølgelig ikke en 100% korrekt påstand. Alle menn, kvinner og forhold er forskjellige.

Det som dog er en underliggende "sannhet" er at dette er gjenkjennelig for mange. Det er ikke et problem av lite omfang.

Når det sammenlignes med kvinner i voldelige forhold, så er ikke det en god sammenligning. Det kan sammenlignes med forhold på 50 tallet da det var mer vanlig, men verden har endret seg kraftig siden den gang. Kvinner som opplever vold eller trusler om vold får samfunnets udiskutable hjelp, støtte og sympati. Dette er ikke tilfelle for menn som lever i forhold der de ikke kan være sårbare ovenfor partneren sin og åpne om psykiske problemer. 

Når det sies at det bare er å finne seg et nytt forhold hvor åpenhet er akseptert, så er ikke dette noe man merker før en stund ut i forholdet og problemet er så utbredt at det er rett og slett ikke usannsynlig at det neste forholdet vil være like "håpløst" på den fronten. 

Ca 75% av alle selvmord rammer menn. Tenk på det. Det er skyhøyt. 

• Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Hvis. Det er vel ingen som vil hverandre vondt når man har det bra sammen. Starten av forhold bruker å være svært bra. Tillit og sårbarheter respekteres og ting er på stell. Men som sagt så vet man aldri hvor det bærer hen. Kanskje man forblir sjelevenner livet ut? Det hender jo det også.

Jeg leste forresten en artikkel i dag om ei som hadde delt personlige ting på nett, tillitsbaserte ting og ting som gjør at man blir godt kjent om sine styrker og sårbarheter. Hun oppdaget at dette ble brukt rått mot henne senere. Krever abonnement til Nordlys/Amedia+. Man skal være forsiktig med hva man deler med andre, både på nett, i kjærlighetsforhold, med arbeidsgiver, skole, venner osv. Ting som kan bli liggende "i arkivet" og tas fram i tilfelle noen har hevnmotiver eller nag og brukes mot en.

Det er synd det er sånn at man må holde ryggen fri hele tiden, for det gir nok et kaldere samfunn. Men sånn er det dessverre.

Skrevet
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Tror det handler mer om det som kan skje i etterkant. Mange brudd ender stygt og i mange tilfeller bruker en ting i mot hverandre. Og med tanke på hvordan vi lever i dag er brudd mer sannsynlig en å begraves sammen. 

Men, kommunikasjon er også viktig for å prøve å oppnå sistnevnte slik at en nesten må tørre å åpne seg så får en heller ta evt konsekvenser i ettertid. Tenker jeg. 

Det blir jo nesten en selvoppfyllende profeti at det blir samlivsbrudd og at det blir et stygt et om man skal mistenkeliggjøre partneren sin og har minimalt med tillit til hverandre. Tror man heller må kjenne godt etter om man virkelig har lyst å være i et forhold med denne personen om man ikke føler at dere vil hverandres beste.

Simen1 skrev (12 minutter siden):

Hvis. Det er vel ingen som vil hverandre vondt når man har det bra sammen. Starten av forhold bruker å være svært bra. Tillit og sårbarheter respekteres og ting er på stell. Men som sagt så vet man aldri hvor det bærer hen. Kanskje man forblir sjelevenner livet ut? Det hender jo det også.

Man trenger selvsagt ikke å være en åpen bok i starten av et forhold. Men igjen så blir det jo nesten selvoppfyllende om man ikke har respekt for hverandre og begynner å bygge opp et forsvar til en evt. konflikt og hjemmet ditt er utformet som Berlin under den kalde krigen.

Jeg ønsker ikke å være i et forhold med noen som jeg tror hadde begynt med sabotasjearbeid om jeg på en respektfull måte hadde avsluttet forholdet eller uenigheter hadde blitt til hevnaksjoner.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg leste forresten en artikkel i dag om ei som hadde delt personlige ting på nett, tillitsbaserte ting og ting som gjør at man blir godt kjent om sine styrker og sårbarheter. Hun oppdaget at dette ble brukt rått mot henne senere. Krever abonnement til Nordlys/Amedia+. Man skal være forsiktig med hva man deler med andre, både på nett, i kjærlighetsforhold, med arbeidsgiver, skole, venner osv. Ting som kan bli liggende "i arkivet" og tas fram i tilfelle noen har hevnmotiver eller nag og brukes mot en.

Det er synd det er sånn at man må holde ryggen fri hele tiden, for det gir nok et kaldere samfunn. Men sånn er det dessverre.

Det er jo oppi dette, du har en trygg partner, som du kan aapne deg for.

Noe som gjoer noe med dens aapenhet og tillit til deg. 

Skrevet
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å være i et forhold med noen som jeg tror hadde begynt med sabotasjearbeid om jeg på en respektfull måte hadde avsluttet forholdet.

Det tror jeg de færreste vil, men nå er det slik at slike stygge sider av en person ikke alltid viser seg før etter man er blitt sammen, og i denne sammenhengen ved et senere brudd.

Det er et snev av "victim blame" når man sier at man ikke burde bli sammen med, og være sårbar med, noen som vil deg vondt. Det er vel ingen som går inn i et forhold og tror noe slikt om sin partner?

Da er det lite nyttig å høre at man burde være sårbar, at problemet er at du valgte feil person. 

Det sagt så bør man ikke la være å dele ting med sin partner, da det kan knytte to personer nærmere hverandre, men man bør være litt bevisst på det. 

Skrevet
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Det tror jeg de færreste vil, men nå er det slik at slike stygge sider av en person ikke alltid viser seg før etter man er blitt sammen, og i denne sammenhengen ved et senere brudd.

Det er et snev av "victim blame" når man sier at man ikke burde bli sammen med, og være sårbar med, noen som vil deg vondt. Det er vel ingen som går inn i et forhold og tror noe slikt om sin partner?

Da er det lite nyttig å høre at man burde være sårbar, at problemet er at du valgte feil person. 

Det sagt så bør man ikke la være å dele ting med sin partner, da det kan knytte to personer nærmere hverandre, men man bør være litt bevisst på det. 

Det er ikke det at jeg ikke anerkjenner dette argumentet. Det er det at jeg tror det er en destruktiv holdning som blir til en selvoppfyllende profeti.

Igjen så har jeg to spørsmål: Ville du gjort noe slik? Hvis svaret er nei, så spør jeg: Hvorfor ønsker du da å være med noen du tror ville gjort det?

Det er ganske vesentlige kriterier for å velge noen du skal dele livet ditt med at du kan ha fundamental tillit til at personen uansett omstendigheter vil ønske deg vel.

Så er jeg klar over at man kan (for the sake of argument) forestille seg en situasjon der det skjærer seg virkelig, men om du planlegger for noe slikt så lurer jeg på om du har prioritetene dine riktig.

Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg vil si det gjelder spesielt menn, fordi kvinner har svært god hukommelse når det kommer til å huske ting som kan bli brukt mot en. Det kan gå årevis før de bruker det som et dolkeslag.

Menn (flesteparten) tenker annerledes. De jatter med, mens sårbarhetene går inn det ene øret og ut det andre. Dagen etter kan de ofte ikke huske halvparten av samtalen "pjattet". Det handlet mest om å gi støtte der og da og bli ferdig med det. Sånn er menn også seg i mellom. Et verbalt smell, eller fysisk og litt "plaster på såret" så er hele saken glemt.

Kvinner lagrer ting i arkivet og har et helt bibliotek av "ting" som kan dras fram årevis senere. Så jeg vil si det er gjelder spesielt menn. Vær forsiktige og ikke åpne om ting som kan brukes mot en senere.

Ref: Egen erfaring. Eks sine venners erfaringer, mine venners erfaringer, mine kollegers erfaringer, en nabo sine erfaringer. Dette har også vært oppe til diskusjon et antall ganger her på forumet så jeg tenker at jeg ikke lever i helt unike omgivelser.

Ehh... Kor får du all denne fiksjonen fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...