Boing_80 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Hei! Jeg har en bensindreven bil som ble kjøpt i 2014 og som jeg fremdeles kjører nå (Kia Rio). Imidlertid har jeg fått opp øynene for elbil og er usikker på om det lønner seg å kjøpe en nå. Kan dere som har kjennskap til elbiler si noe om det - argumenter for og mot? Jeg har ikke tenkt å kjøre langt, men innenfor Innlandet kommune. Elverum, Hamar, Gjøvik. Noen få ganger blir det tur til Oslo. Det er bare jeg som vil bruke den og trenger ikke mye plass til ting. Favorittmerket mitt er BMW Håper problemstillingen min er tydelig. Endret 16 timer siden av Boing_80
HF- Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Boing_80 skrev (22 minutter siden): Hei! Jeg har en bensindreven bil som ble kjøpt i 2014 og som jeg fremdeles kjører nå (Kia Rio). Imidlertid har jeg fått opp øynene for elbil og er usikker på om det lønner seg å kjøpe en nå. Kan dere som har kjennskap til elbiler si noe om det - argumenter for og mot? Jeg har ikke tenkt å kjøre langt, men innenfor Innlandet kommune. Elverum, Hamar, Gjøvik. Noen få ganger blir det tur til Oslo. Det er bare jeg som vil bruke den og trenger ikke mye plass til ting. Favorittmerket mitt er BMW Håper problemstillingen min er tydelig. Kan du lade heime? Kor mykje har du tenkt å bruke på bil? Dersom du vil ha ny elbil bør du hive deg rundt før momsen auker ved nyttår
Boing_80 Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden HF- skrev (Akkurat nå): Kan du lade heime? Kor mykje har du tenkt å bruke på bil? Dersom du vil ha ny elbil bør du hive deg rundt før momsen auker ved nyttår Ja, jeg har muligheten for å lade hjemme. Jeg er litt usikker på om jeg bør kjøpe helt ny elbil eller brukt.
Hanhijnn Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hvor stort er budsjettet ditt? Høres ut som om du trenger en Model 3.
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hanhijnn skrev (36 minutter siden): Hvor stort er budsjettet ditt? Høres ut som om du trenger en Model 3. Hvordan i alle dager kom du frem til en spesifikk elbil modell? 1
Hanhijnn Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden obygda skrev (4 minutter siden): Hvordan i alle dager kom du frem til en spesifikk elbil modell? Trengte ikke stor bil, og kjøremønsteret. 👍
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hanhijnn skrev (19 minutter siden): Trengte ikke stor bil, og kjøremønsteret. 👍 Det er jo enormt med elbiler som møter dette behovet.
Hanhijnn Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden obygda skrev (42 minutter siden): Det er jo enormt med elbiler som møter dette behovet. Men det er jo gode grunner til at markedslederen er markedsleder.
Locrin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det vil (nesten) aldri lønne seg å kjøpe nyere bil så lenge den gamle er god nok. Hvis du kjørte veldig mye så kan det hende du hadde spart noe på det etter flere år, men sjangsen er god for at dyrere forsikring på nyere bil spiser opp mye av gevinsten. Når jeg og kona ville teste elbil kjøpte vi noe brukt til ca 250tusen som føltes spiselig for å teste ut noe. Nå har vi to elbiler så det fungerte bra for oss. Vi kjøpte Tesla, men det kan virke som en BMW I4 kanskje hadde passet deg basert på favorittbilmerket ditt? Hvordan endte du i en KIA? Jeg savner min flotte KIA sportage av og til 1
Trestein Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det lureste er å prøve flere biler. Hadde nettop en runde der resultatet ble en annen bil enn de jeg først tenkte. Min mening er at man må prøvekjøre/ prøvesitte, se på en bil om den passer. Så må man ta andre hensyn som plass, hengerfeste løsning, nyttelast, praktikalitet. Den elektriske biten er ikke veldig komplisert. Har man hjemmelading er det enkelt. Veldig lang rekkevidde er ikke veldig viktig for alle. Jeg pendler 100km pr dag og bruker 12-18% av batteriet avhengig av temperatur. Kjøper du bmw får du bmw charging med på kjøpet. Da får du tilgang til en million ladere uten apper eller kompliserte betalingsformer. Plugg and charge også Hoved poeng Ikkje kjøp en bil du ikke trives med. Seter, justeringer , speil ,bekjenning av gear hendler og blinkelys/viskere osv må være ok. Kona har nektet å kjøre flere biler pga for brei B stolpe. Det skal ikke mye til.
Zeph Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det er mange gode brukte elbilar på marknaden i dag, så om du ikkje vil bruke meir pengar enn nødvendig eller må ha det nyaste så er ein 2-3 år gammal bil å anbefale. Om du vil ha tips til konkret modell må du skrive meir om kva du har bruk for. Rekkevidde, passasjerplass, bagasjeplass, type bil (stor, medium, liten), hjuldrift, ev. merker du vil ha eller vil unngå, hengerfeste, osv. Og ikkje minst pris.
Radon Ready Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 15 hours ago, Boing_80 said: Hei! Jeg har en bensindreven bil som ble kjøpt i 2014 og som jeg fremdeles kjører nå (Kia Rio). Imidlertid har jeg fått opp øynene for elbil og er usikker på om det lønner seg å kjøpe en nå. Kan dere som har kjennskap til elbiler si noe om det - argumenter for og mot? Hvis du vurderer å kjøpe en el-bil, så er det av stor betydning hvor du bor i landet og hvilken kraftavtale du har. Som vi skal se nedenfor, så betyr ikke det verste bostedet og den verste kraftavtalen nødvendigvis at det ikke lønner seg å kjøpe el-bil fremfor fossil-bil. For det første er det slik at mens prisene for fossilt drivstoff varerier lite gjennom landet, så er det slik at strømprisene varierer svært mye mellom de 4 strøm-områdene (NO1-NO4) i Norge, og dette er igjen litt avhengig av hvilken kraftavtale du har. Eksempelvis melder Fortum (i skrivende stund med oversikt kun f.o.m januar t.o.m november i år) at Østlandet/Oslo (område NO1) er dyrest og har en gjennomsnittlig månedlig strømpris som hittil i år har vært helt oppe i 1 kr og 21 øre pr kWh, men aldri har vært under 62 øre/kWh. I gjennomsnitt har den vært 84,8 øre/kWh. For det billigste området, Nord-Norge (NO4) melder Fortum på samme måte at strømprisen t.o.m oktober aldri var over 11 øre pr kWh, mens den nå i november kom helt opp i 35,7 øre pga den årlige intenderte tilfrysingen av svenske elver som skaffer en del av kraften til Nord-Norge på denne tiden. I gjennomsnitt har den dermed vært 8,3 øre/kWh i nord-Norge, altså mindre enn 1/10 av strømprisen i Østlandet/Oslo. Merk at sistnevnte pris er uten moms, fordi man ikke betaler moms på strøm hvis man bor i område NO4, rettferdig nok. Så kommer nettleien i tillegg på strømregningen. Det største nettselskapet i Oslo, Elvia, melder at hvis du klarer å holde deg under et kraftforbruk på f.eks 10 kW, så tar selskapet 43 øre om dagen og 33 øre om natten i nettleie for hver kWh du bruker. For samme forbruk melder det største nettselskapet i nord-Norge, Arva, at de tar hhv 23 og 12 øre pr kWh i nettleie. La oss nå gjøre et tanke-eksperiment ved å si at din elektriske bil har et gjennomsnittlig forbruk på 20 kWh pr 100 km og at du skal besøke noen slektninger langt unna, dvs en tur som er 500 km totalt tur/retur, og la oss si at du hjemmeladet bilen din om natten før du kjørte av gårde. Vi bruker de gjennomsnittlige strømprisene ovenfor for enkelhets skyld. I nord-Norge (NO4) kostet turen dermed 20 kr. På Østlandet (NO1) kostet samme turen 118 kr, dvs 6 ganger så mye som samme turen i nord-Norge. La oss si at du heller valgte å ta turen med en bensin-dreven bil, og at den brukte 0.6 liter bensin på mila til en pris av 22 kr pr liter. Da kostet turen deg 660 kr, dvs 33 ganger mer enn samme tur i nord-Norge med el-bil. For det andre er det den varslede moms-økningen som kommer i fremtiden på el-biler som gjør det lønnsomt å kjøpe nå. For det tredje har vi ennå ikke snakket om det faktum at el-biler favoriseres mht parkeringsavgifter, bompengeringer og fergeavgifter, hvor man ofte ser at el-bilene gis minst 30% rabatt i forhold til fossil-bilene, noen ganger mer. Ofte kan slike avgifter pr dag være større enn utgiftene til å drive bilen pr dag, men dette kan variere mye, avhengig av sted. Eksempelvis må jeg sjøl betale parkeringsavgift når jeg kjører til jobben og parkerer bilen der, og da gis el-bilene 60% rabatt mht parkeringsavgifter i forhold til fossilbiler, dvs jeg betaler 2 kr/time med min el-bil, mens min arbeidskollega med fossilbil betaler 5 kr/time. Paradoksalt nok kostet energien jeg brukte tur/retur til jobben, kun en drøy krone, inkludert både strømpris og nettleie. Og så kommer klima-avtrykket i tillegg, dvs utgifter på kanskje det hundre- eller tusendobbelte av dette som du påfører generasjonene som kommer etter deg. De av oss som regner seg som mer oppegående bryr oss om slike ting, dvs hvor mye vi bidrar til å ødelegge for senere generasjoner, inkludert barna dine, ved at bilen din slipper ut CO2. Den literen med bensin som du dro kortet ditt og betalte 22 kr for inne på bensinstasjonen, er nemlig ikke ferdig betalt slik du tror når setter deg inn i bilen igjen og kjører avgårde. Det kommer nemlig en regning i fremtiden på det hundredobbelte av det den literen kostet, når klimaskadene fra CO2 som den literen produserte skal rettes opp i, men den regninga er det dine etterkommere som får. Dette har jeg allerede drøftet her. En el-bil har allerede sluppet ut mer CO2 enn en fossilbil har, uten at bilene har kjørt en eneste km, idet begge bilene kjører splitternye ut fra fabrikken, siden det krever mer energi/ressurser å produsere en el-bil. Men regnskapet snur seg totalt når begge bilene har kjørt 17 000 km, og utover denne kjørelengden så blir fossilbilen klimamessig og ugjenkallelig banket ned i støvlene av el-bilen, noe jeg drøftet her. Jeg ser ofte i debattfelter at mange fossil-fanbois bruker som sitt hovedargument at det tar kortere tid å fylle opp en bensintank inne på en bensinstasjon enn tiden det tar å hurtiglade der. Eksempelvis så jeg et mindre reflektert innlegg nylig, der debattanten sverget til fossil-bil fordi bensinfylling var noe som tok han kun 1 minutt, men som han uansett måtte gjøre hver uke når tanken blir slunken. Jeg har som sagt el-bil, og kjører i prinsippet til jobben med "full tank" på bilen hver bidige morgen. Egeninnsatsen for å oppnå dette er å plugge ladekabelen på veggen hjemme inn i bilen dagen før, noe som tar meg 5 sekunder. Ikke at jeg må, for jeg bruker som regel kun å gjøre dette når strømprisen for natten er under 10 øre/kWh, og særlig når strømmen er gratis, som har skjedd flere ganger i år. Siden rekkevidden på bilen min er relativt stor, så har jeg hurtigladet kun tre ganger i de to årene jeg har eid bilen, og da kun i sommerferien på langtur, for å komme meg opp og ned av fjellet. Bensinstasjoner, og da kun CircleK, kjører jeg innom en sjelden gang, utelukkende for å hente meg kaffe eller for å hente postpakker. Forøvrig har den gamle bilen din med sin alder nå tatt steget inn i "reparasjonsalderen", der verkstedreparasjonene blir hyppigere og hyppigere, og dermed en stadig større kostnad. Forbrukerøkonomi-blekka "Dine Penger" har i flere artikler påpekt at pga høye verksted-konstnader i Norge, så vil man komme økonomisk likt ut ved å bare kjøpe ny bil istedet. Merk at mange debattanter vil anbefale deg å kjøpe en el-bil av merket Tesla, og det ser vi allerede i denne debatten, men uten at debattantene evner å begrunne hvorfor eller på noen måte legge på bordet uavhengig uhildet dokumentasjon som støtter deres anbefaling. Det blir dessverre mye følelser og synsing, og lite fornuft/fakta som mange bil-eiere underbygger sine anbefalinger eller egne valg med, og særlig Tesla-eierne vet inderlig vel at straks de prøver å begrunne hvorfor, så vil de være på syltynn is. Grunnen er enkel: når det gjelder bilen Tesla som produkt, så er det slik at Tesla blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år etter år, og det meldes om at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn. Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig er er å sammenligne med mobilbruk i bil. Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, rapporterer denne artikkelen. Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype, verden vil sannelig bedras. Øverste sjef og største andelseier i Tesla er Elon Musk, som i det siste har gjort seg mest kjent for sine nazi-hilsener, sin enorme pengestøtte til Trump, og sine rasistiske, anti-semittiske holdninger. Mange potensielle bil-kjøpere vil nok ha moralske anfektelser ved å støtte karrieren til denne fyren ved å kjøpe bil fra han, men dette har jeg allerede drøftet her. Er du fremdeles i tvil og trenger flere argumenter for og imot? Merk at jeg i dette innlegget mitt kun har formidlet uhildet og uavhengig informasjon og tørre kalde fakta om bilmerket Teslas kvalitet relativt til andre bilmerker, og det jeg har skrevet her trenger derfor nødvendigvis ikke å være min personlige mening. Hvis noen lesere er uenig i konklusjonene til artiklene eller statistikken bak dem, så får leserne ta problemet sitt opp med redaksjonene som skrev artiklene, og det var ikke jeg. Det er også slik at min mening, uansett sak, alltid vil være fundert på uavhengig og uhildete undersøkelser av stor statistisk signifikans, og ikke følelser. Forøvrig er dette en holdning jeg på det sterkeste vil anbefale andre å adoptere. Quote Favorittmerket mitt er BMW Det kan du sikkert ha mange gode grunner til, men merk at svært mange er uenige med deg, og såvidt jeg kan se så kan de ha gode grunner til det. Det er nemlig slik at det er BMW-sjåfører som oftest er involvert i trafikkulykker, faktisk 10 ganger oftere enn Toyota-sjåfører, det er BMW-sjåfører som dreper flest, det er BMW-sjåfører som er frekkest, og det er BMW-sjåfører som oftest får raseri-anfall i trafikken. Endret 53 minutter siden av Radon Ready
Radon Ready Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 hours ago, Hanhijnn said: Men det er jo gode grunner til at markedslederen er markedsleder. Virkelig? Kan du nevne noen slike gode grunner? Jeg tenker da f.eks på sånne ting som antall tekniske feil funnet i følge uavhengige undersøkelser (som EU-kontroll), eller antall feil som rapporteres inn av bil-eierne sjøl, år etter år etter år etter år etter år , relativt til andre bilmerker. Jeg tenker også på slike ting som kvalitet på lakk, og bremser, men ikke minst tenker jeg på at brukt-prisen ikke bør rase ned i bunn når man sammenligner med andre merker. Der er visse ting som røper noe om hva man kan forvente seg av den nye bilen i fremtiden, som f.eks antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Og så betyr selvfølgelig sikkerhet veldig mye, f.eks at alle fysiske hendler og knapper ikke skal inn på touch-skjermen, ettersom slikt står til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker. Det er vel neppe smart å kjøper en ny bil der det viser seg at man må installere blinklyshendelen sjøl, ikke sant?
Hanhijnn Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden Radon Ready skrev (13 minutter siden): Virkelig? Kan du nevne noen slike gode grunner? Jeg tenker da f.eks på sånne ting som antall tekniske feil funnet i følge uavhengige undersøkelser (som EU-kontroll), eller antall feil som rapporteres inn av bil-eierne sjøl, år etter år etter år etter år etter år , relativt til andre bilmerker. Jeg tenker også på slike ting som kvalitet på lakk, og bremser, men ikke minst tenker jeg på at brukt-prisen ikke bør rase ned i bunn når man sammenligner med andre merker. Der er visse ting som røper noe om hva man kan forvente seg av den nye bilen i fremtiden, som f.eks antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Og så betyr selvfølgelig sikkerhet veldig mye, f.eks at alle fysiske hendler og knapper ikke skal inn på touch-skjermen, ettersom slikt står til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker. Det er vel neppe smart å kjøper en ny bil der det viser seg at man må installere blinklyshendelen sjøl, ikke sant? 😄 Gidder virkelig ikke å diskutere dette med deg, for jeg ser jo klart og tydelig hvilke forutinntatte holdninger du har, men jeg kan jo informere deg om at Tesla innså at det var en tabbe å fjerne blinklys hendelen fra Model 3, så den er nå tilbake igjen. Ha en fin dag! 😏
sverreb Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden 15 hours ago, Boing_80 said: Hei! Jeg har en bensindreven bil som ble kjøpt i 2014 og som jeg fremdeles kjører nå (Kia Rio). Imidlertid har jeg fått opp øynene for elbil og er usikker på om det lønner seg å kjøpe en nå. Kan dere som har kjennskap til elbiler si noe om det - argumenter for og mot? Jeg har ikke tenkt å kjøre langt, men innenfor Innlandet kommune. Elverum, Hamar, Gjøvik. Noen få ganger blir det tur til Oslo. Det er bare jeg som vil bruke den og trenger ikke mye plass til ting. Favorittmerket mitt er BMW Håper problemstillingen min er tydelig. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i momsøkningen. Siden etterspørselen er stor nå p.g.a den kan importerene holde prisene oppe. Tilsvarende vil de gjerne måtte gi rabatter over nyttår. Momsendringen regner jeg derfor som sannsynligvis priset inn allerede Selvfølgelig om du finner det du vil ha nå så er det jo bare å kjøpe, men jeg ville ikke følt at jeg må kjøpe nå p.g.a. momsendringen. De fleste elbiler vil være totalt uproblematiske med tanke på rekkevidde for din bruk. Hvis du vil se på BMW først og fremst er det godt med modeller å velge mellom både nye og brukte siden BMW har solgt elbiler i lang tid nå. Du trenger neppe betale for lang rekkevidde slik du beskriver din bruk (men det skader jo ikke), så: ix1, ix2, ix3, i4, ix xdrive 40 er gjerne aktuelle. En brukt i3 er jo også en budsjettmulighet.
sverreb Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden 1 hour ago, Radon Ready said: Det er nemlig slik at det er BMW-sjåfører som oftest er involvert i trafikkulykker, faktisk 10 ganger oftere enn Toyota-sjåfører, det er BMW-sjåfører som dreper flest, det er BMW-sjåfører som er frekkest, og det er BMW-sjåfører som oftest får raseri-anfall i trafikken. Det at spreke og sportslige biler har større korrelasjon med ulykker er neppe en overraskelse for noen og BMW selger nok mer av det enn toyota. Her må man huske at den kausale sammenhengen er fortsatt hvordan man kjører og ikke bilen i seg selv, så med mindre man har en tori om hvordan bilen påvirker oppførsel fremfor hvordan oppførsel påvirker bilvalg betyr ikke de undersøkelsene at det er i seg selv problematisk å velge BMW. Men man bør gjerne spørre seg selv om man har noen potensielle trafikkale uvaner som kanskje påvirker hva slags bil en ønsker seg. De siste undersøkelsene du listet opp sier mer om andres holdninger enn om bilene i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå