Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust i kanaler.. Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Oppdaget mye rust i det jeg antar er kanalene på en VW Golf VI.. Kjøpte bilen for i sommer for 25k så er kanskje ikke verdt reperasjon... Hvor ille er dette? Må den på utbedres på verksted eller kan jeg bremse det med sliping av rust og påføring av rusteter og grunning? (EU godkjent til starten av 2027) Takk for svar!

Hilsen fattig student. 

Rust 4.jpg

Rust 3.jpg

Rust 2.jpg

Rust 1.jpg

Endret av jonium
Endret filtype
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Minst mulig.

Selv om den ikke kommer gjennom neste EU-kontroll har du hatt under 1000,- måneden i verditap. Sannsynligvis vesentlig mindre om man får solgt for bare litt mer enn vrakpant. Fra nå av skal du være sikker på at hver tusenlapp du bruker skal forlenge bilens levetid med ihvertfall èn måned, helst mer. 

Er man interessert i rimelig bilhold gjør ikke noe som koster noe særlig på en bil til 25000,- . Man bruker den opp og så ser man seg om etter neste.

Endret av MailMan13
Skrevet

Det er hull rett gjennom kanalen, og den er nok langt verre innvendig enn det du ser. Det positive er at den gikk gjennom EU kontroll nylig (mirakel?), så du kan bruke den frem til den feiler neste EU kontroll. Det er ikke farlig å kjøre den slik den er.

Skrevet (endret)

En kan rustbeskytte med lanolin/fluid-film. Koster vel ca 5000 på verksted. Eller en kan gjøre det selv, men en må da ha utstyr til å behandle innsiden av kanaler. Er vel litt sent om bilen varer bare 1 år til (jeg kan ikke bedømme tilstanden).

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Takk for svar!

Høres ut som at bilen ligger tynt an, men tenker jeg skraper/stålbørster unna det som er løst på utsiden, smører på et lag rusteter og grunning. Koster ikke mer enn 500 kr i utstyr på biltema og så bremser det kanskje rusten littegrann..? Er det evt bedre å bare spraye lanolinoje på som @Maskinfører og @Svein M sier? Har ikke hørt om lanolin før, men om det redder den nok til at evt ny eier kan skifte kanalene så hadde det kanskje vert en grei investering.

Resten av bilen er i god stand, med unntakt av at registerreim egentlig skal byttes nå, men er jo kjedelig å bruke 10k på det hvis bilen uansett er ferdig til neste år. På disse modellene er det ved 210 000 km uansett alder. Er det farlig å bruke bilen når den har passert dette eller er værste fall at den ryker og bilen stopper? (Klar over at bilen er ferdig om det skjer, men kanskje en risiko verdt å ta.)

Endret av jonium
  • Hjerte 1
Skrevet

Denne så ganske sliten ut ja, tittet du ikke under den før du kjøpte den? Burde nok ikke betalt mer enn 10 tusen for denne. Det er jo ikke sånn at resten av bilen er av så voldsomt til kvalitet heller. Titt alltid under bil før kjøp, kjør den opp på en kantsten og lys med lommelykt. Kjapt gjort og sparer deg for mye penger. Men ikke voldsomt dyr lærepenge dette da. Denne er vel såpass sliten at jeg tror bare jeg ville kjøpt en patron grease og smurt på under med malekost. Smør på tykt, bruk hele pakken. Det koster deg ca 100-150 kroner og kanskje 1 times tid. Du stanser og forsinker rusten mye med denne, men metallet gror selvsagt ikke tilbake av seg selv. Reg.rem og vannpumpe kan fort koste 10-15 tusen, og plutselig finner de andre feil samtidig også. Bare kjør, ikke tenk på det, bilen har veldig begrenset levetid igjen. Men dersom den ryker vil nok hele motoren gå åt skogen, og da blir det huggeren neste på denne bilen. 

Skrevet
jonium skrev (18 minutter siden):

Takk for svar!

Høres ut som at bilen ligger tynt an, men tenker jeg skraper/stålbørster unna det som er løst på utsiden, smører på et lag rusteter og grunning. Koster ikke mer enn 500 kr i utstyr på biltema og så bremser det kanskje rusten littegrann..? Er det evt bedre å bare spraye lanolinoje på som @Maskinfører og @Svein M sier? Har ikke hørt om lanolin før, men om det redder den nok til at evt ny eier kan skifte kanalene så hadde det kanskje vert en grei investering.

Resten av bilen er i god stand, med unntakt av at registerreim egentlig skal byttes nå, men er jo kjedelig å bruke 10k på det hvis bilen uansett er ferdig til neste år. På disse modellene er det ved 210 000 km uansett alder. Er det farlig å bruke bilen når den har passert dette eller er værste fall at den ryker og bilen stopper? (Klar over at bilen er ferdig om det skjer, men kanskje en risiko verdt å ta.)

Denne sprayes rett på rusta   https://www.noesen.no/produkt/fluid-film-spray-400-ml/?gad_source=1&gad_campaignid=20744432332&gclid=CjwKCAiA86_JBhAIEiwA4i9Ju84mrDzMPRI6i-h51DUQzkUgioJJPFiQlbEBmDQKqB9tjRu2_T0VgxoCKaYQAvD_BwE

Skrevet (endret)

Ikke vits når det er kommet så langt. En understellsbehandling vil ikke påvirke levetiden til denne bilen, og er bortfakstet. Den er vrak ved neste EU-kontroll uansett hva du gjør av sånt.

Det eneste som kan redde en ny periode er nye kanaler, men da koster det mer enn en "ny" gammel bil.

Bruk den til den er oppbrukt, og ikke se deg tilbake. Klarer du det uten store utlegg har du hatt veldig rimelig bilhold i 2-3 år.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet

Jeg henger meg på de som sier at det å behandle rusten er bortkastet tid og penger, siden det er overveiende sannsynlig at bilen skrotes i 2027. 

Hvis du etterhvert får økonomi til å oppgradere til noe finere (100K og opp), så hender det enkelte forhandlere har innbyttekampanjer der man får 20K i innbytte, a-la denne:

Vi gir deg 20.000 i innbytte for din gamle bil ! Bilen må ha skilter, komplette s/v hjul, 2 nøkler, EU-godkjent minimum 3 måneder frem i tid og være kjørbar.

Skrevet

Det er flere måter å angripe dette på. Du kan fjerne alt som er løst, og sause det godt inn med lanolin. Det vil stoppe videre rustdannelse, men det er ikke umulig at rusten allerede er forbi punktet hvor den kan bli EU-godkjent uten reparasjon.

Når det gjelder reparasjon er det også flere muligheter: Du kan sveise igjen hullene og ingen ting annet. Dette er relativt kjapt og rimelig (spesielt hvis du kan sveise selv), men må antakelig gjentas ved hver EU-kontroll fremover. Du kan også bytte kanalene, men da kommer vi gjerne opp i prisen du betalte for selve bilen, med mindre du gjør det selv eller har en kompis som er god på karosseriarbeid. 

Så har du selvsagt "bakgårdsreparasjonen". Om gjennmorusten ikke er verre enn på bildene, kan du nok fint slippe unna med litt stålplast, sandpapir og hammerlakk. Om det gjøres grundig nok kan det holde i mange år. 

Vegvesenet har forresten en offisiell guide på hvordan rust skal bedømmes i forhold til EU-kontroll: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/bedomming-av-rustskade.pdf?v=49925f 

Så hvorvidt bilen vil komme igjennom nesten kontroll avhenger av hvor mye verre rusten er når du begynner å grave i den. Om det vi ser her er hele skaden, så burde det ikke være noe problem å få den godkjent igjen, så lenge du får stoppet videre utvikling av rusten.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...