Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?


Anbefalte innlegg

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Man har ikke to komplette drivlinjer. Selv ikke VW er dumme. Og det sier ikke lite.

Nå er jeg litt nysgjerrig, hvorfor denne negativiteten til VW? Har du nylig måttet ha GTEen på verksted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det er basert på både personlige erfaringer og utallige tilbakemeldinger i Nissan Leaf Feisbukk-grupper, både nasjonale og internasjonale. Jeg har m.a.o. ingen "bevis" hvis du trenger det, men jeg er i alle fall overbevist. Vår 2012 Leaf som vi solgte for et år siden var feilfri så lenge vi hadde den. Og nye eieren er fortsatt fornøyd, traff ho for noen uker siden.

Både Leaf og Prius virker å ha veldig godt rykte for lite tull og å være pålitlige, selv om de var de første av sin type. Nå var jo Toyota og Honda begge etablerte bilfabrikanter, mens Tesla var nyoppstartet, så det kan jo forklare en del av forskjellene. Det hjelper også at japanske fabrikanter ser ut til å faktisk prioritere pålitlighet, mens dette er langt nede på listen over hva europeiske og amerikanske bilmerker bryr seg om. 

Når det gjelder Audi/VW, så må de behandles litt spesielt. De greide å jo lage en elmotor som ga problemer etter kun få år (eTron); her snakker vi om en komponent som i andre tilfeller er en av de mest pålitelige beveglige delene som finnes (elmotor på amerikanske dieselelektriske tog går mer eller mindre konstant i 20 år før de byttes. GTE er ikke noe spesialtilfelle. 

Skrevet (endret)
On 11/27/2025 at 9:09 AM, Terrassebord said:

Hei.

Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka.

I det følgende så skriver jeg generelt for andre lesere som kanskje står foran sitt første kjøp av el-bil, og lurer på det samme.

Hvis du vurderer å kjøpe en el-bil, og lurer på om det lønner seg i forhold til en fossibil, så er det av avgjørende betydning hvor du bor i landet og hvilken kraftavtale du har.
Som jeg skal vise under, så blir spørsmålet ditt like meningsløst som å spørre om det er billigst å reise til f.eks Svolvær med buss, båt eller fly, hvis du ikke oppgir hvor reisen din starter.

Mens prisene for fossilt drivstoff varerier lite gjennom landet, så er det slik at strømprisene varierer svært mye mellom de 4 strøm-områdene i Norge, og dette er igjen litt avhengig av hvilken kraftavtale du har.
Eksempelvis melder Fortum at Østlandet/Oslo (område NO1) er dyrest og har en gjennomsnittlig månedlig strømpris som hittil i år (i skrivende stund med oversikt kun inntil oktober) har vært helt oppe i 1 kr og 21 øre pr kWh, men aldri har vært under 62 øre/kWh.
I gjennomsnitt har den vært 81.3 øre/kWh.
For det billigste området, Nord-Norge (NO4) melder Fortum på samme måte at strømprisen aldri har vært over 11 øre pr kWh.
I gjennomsnitt har den vært 5.5 øre/kWh.
Merk at sistnevnte pris er uten moms, fordi man betaler ikke moms på strøm hvis man bor i område NO4.

Så kommer nettleien i tillegg på strømregningen.
Det største nettselskapet i Oslo, Elvia, melder at hvis du klarer å holde deg under et kraftforbruk på 10 kW, så tar selskapet 43 øre om dagen og 33 øre om natten pr kWh i nettleie.
For samme forbruk melder det største nettselskapet i nord-Norge, Arva, at de tar hhv 23 og 12 øre pr kWh i nettleie.
La oss nå si at din elektriske bil har et gjennomsnittlig forbruk på 20 kWh pr 100 km og at du skal besøke noen slektninger langt unna i en annen by, dvs en tur som er 500 km totalt tur/retur, og la oss si at du hjemmeladet bilen din om natten før du kjørte av gårde.
Vi bruker de gjennomsnittlige strømprisene ovenfor for enkelhets skyld.
I nord-Norge (NO4) kostet turen dermed 17 kr og 50 øre.
På Østlandet (NO1) kostet samme turen 114 kr og 30 øre, dvs 6.5 ganger så mye som samme turen i nord-Norge.

La oss si at du heller valgte å ta turen med en bensin-dreven bil, og den brukte 0.6 liter bensin på mila til en pris av 22 kr pr liter.
Da kostet turen deg 660 kr, dvs 38 ganger mer enn samme tur i nord-Norge med el-bil.

Og så kommer klima-avtrykket i tillegg, dvs utgifter på kanskje det hundre- eller tusendobbelte av dette som du påfører generasjonene som kommer etter deg.
De av oss som regner seg som mer oppegående bryr oss om slike ting, dvs hvor mye vi bidrar til å ødelegge for senere generasjoner, inkludert barna dine, ved at bilen din slipper ut CO2.
Dette har jeg allerede skrevet mye om her.
En el-bil har allerede sluppet ut mer CO2 enn en fossilbil har uten at bilene har kjørt noe som helst idet begge bilene kjører splitternye ut fra fabrikken,, siden det krever mer energi/ressurser å produsere en el-bil.
Men regnskapet snur seg totalt når begge bilene har kjørt 17 000 km, og utover denne lengden så blir fossilbilen klimamessig og ugjenkallelig banket ned støvlene av el-bilen, noe jeg skrev om her.

Er du fremdeles i tvil om hva du skal kjøpe?

Jeg ser ofte i debattfelter at mange fossil-fanbois bruker som argument at det tar kortere tid å fylle opp en bensintank inne på en bensinstasjon enn å lade der, eksempelvis debattanten BadCats andre innlegg i denne debatten, der han påstår at bensinfylling er noe som tar 1 minutt og som han må gjøre hver uke når tanken blir slunken.
Jeg har el-bil sjøl, og er i prinsippet klar til å kjøre til jobben med "full tank" på bilen hver bidige morgen.
Egeninnsatsen for å oppnå dette var å plugge ladekabelen på veggen hjemme inn i bilen dagen før, noe som tok meg 5 sek.
Ikke at jeg må, for jeg bruker som regel kun å gjøre dette når strømprisen for natten er under 10 øre/kWh, og særlig når strømmen er gratis, som det f.eks var i natt den 28 november.
Siden rekkevidden på batteriet er så stor, så har jeg hurtigladet kun tre ganger i de to årene jeg har eid bilen, og da kun i sommerferien på langtur.
Bensinstasjoner, og da kun CircleK, kjører jeg innom en sjelden gang, utelukkende for å hente meg kaffe eller for å hente postpakker.

Quote

Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi.

Her argumenterer du litt mot deg sjøl.
Hvis det er stort verditap på el-biler, så skulle det være mer penger å spare på å kjøpe en 1-3 år gammel brukt el-bil som i følge deg har tapt seg mye i verdi før du kjøper den, sammenlignet med å kjøpe en fossilbil som ikke taper seg så mye i verdi i løpet av samme periode, ikke sant?

Quote

Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel).

Bensinbiler har generelt dyrere kostnader til drivstoff enn dieselbiler pga bensinmotorens lavere termodynamiske virkningsgrad i forhold til dieselmotoren, og det faktum at en liter diesel gir deg mer brennstoff for pengene enn en liter bensin hvis vi sier at literprisen hypotetisk er lik (denne forskjellen blir enda større i favør av diesel hvis dieselen er billigere enn bensin pr liter, noe som oftest skjer).
Men både diesel- og bensinbilen bankes ned i støvlene av el-bilen, som vi så ovenfor.

Quote

Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? 

Som du ser ovenfor, de objektive, tørre og kalde tallenes tale er klare på dette spørsmålet.

Endret av Radon Ready
Skrevet (endret)
35 minutes ago, Hollabaloo said:

Nå er jeg litt nysgjerrig, hvorfor denne negativiteten til VW? Har du nylig måttet ha GTEen på verksted?

Det er jo det vi hører hele tiden. Spesielt her på forumet. At alt er bedre enn VW. Vet ikke hvorfor jeg ikke har hatt nevneverdige feil på GTE-en enda. Bortsett fra en korrodert AC-kondenser så har verkstedbesøkene vert servicer og EU-kontroller.

Edit: De har jo også mye dårlige patenter. Lånte en ID4 som jeg ikke likte. Touch-knapper på rattet feks. Touch-betjening av klimaanlegget som man ikke kunne bruke i mørket siden det ikke var belyst og heller ikke noen knapper. Bare en touch-flate. De andre merkene har i det minste skikkelige knapper og vet hvordan de skal lage brukervennlige betjeningspaneler. VW har mye å lære der.

Eks: https://www.motor1.com/news/769331/volkswagen-sued-capacitive-steering-wheel-buttons/

Endret av sedsberg
Skrevet

Tror nok at tallene over er bestcase og ikke gyldig for alt og alle. Vår CO2 frie strøm er solgt til utlandet der den gir lave CO2 utslipp hos bilprodusenter og DSB eller hva de måtte hete. Vi kjører derfor som regel på europeisk kraftmiks(Selv om vi egentlig kjører på strøm produsert i norge) den gir 535g/kWh. Den norske stat og kraftselskaper tjener selvfølgelig masse penger på dette. 

Det påvirker også hvor bilen og ikke minst hvor bateriene er produsert. Kina har nok høyere co2 utslipp enn feks frankrike pr kWh brukt til bil og batteriproduksjon

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, sedsberg said:

Man har ikke to komplette drivlinjer. Selv ikke VW er dumme. Og det sier ikke lite.

Da har jeg misforstått. Eller så flisespikkeri du for moroskyld og kommer med at de ikke har 2 sett drivaksler pr aksling eller noe i den duren.

f.eks en Passat GTE https://www.electricvehiclewiki.com/passat-gte-specifications/

1.4 bensinmotor med turbo og DSG kasse og alt som hører til

elektrisk drivlinje med batteri og inverter og egen vannpumpe og kjølesystem. Mulig de ikke har reduksjonsgir, og bruker DSG kassa direkte. Men det er typ 3 tannhjul uten skiftemekanisme og synkronisering fra

 

Skrevet
2 hours ago, kremt said:

Da blir spørsmålet, hva er signifikant? Er dette noe du bestemmer, eller forbeholder du deg retten til å velge bare den bilen det passer seg å sammenligne med? Tesla s er det solgt 21721 av i Norge, er dette nok. Hva med tesla x, solgt 14501. Må man opp på tesla 3 med 54439. Eller helt opp til tesla y som det er solgt 88898 av. Av alle elbiler solgt i norge har tesla s en andel på 2.10 %, er dette for lavt for deg, ikke "signifikant" nok? Hva må det være, 3%, 5%, 12 %?

Poenget mitt her var at det er veldig få elbiler som er 10-20 år gamle. Og de som er det, og som kan regnes å ha bruksområde som en normal bil er stort sett enskilte modeller Leaf, Golf og Model S er de eneste jeg kommer på i denne aldersgruppen.  Opel ampera, Mercedes b electric Hyundaiene osv har vel snart 10 års dag. 

Hvis vi snakker om å sammenligne 5-10år gamle biler, så begynner det vel å bli et greit utvalg, så det kan man gjøre. Men delamineringer, gummi og plastikk som morkner, remmer som smuldrer opp type feil viser jeg gjerne en stund etter 10år. 

Så for å finne ut av hypotesen: Elbiler er dyrere å eie i andre halvdel av livet enn fossilbiler, så må man ha biler fra flere merker og klasser.

Hvis hypotesen er: Tesla Model S er dyrere å ha fra 10-20 år enn Porsche Panamera, så holder utvalget fint.

 

 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Hollabaloo said:

Ganske lik feil faktisk. Induksjonsmotorer blir varme siden de er så innefektive så de krever en del ekstra kjølevann som lekker inn i motoren etterhvert og får dem til å havarerer. Tesla slutta vel med dem i 2020 og har designet en fix for å hindre at det skjer på eldre modeller.

Så kom e-tron i 2019 og hadde tydeligvis ikke sett på noe av Tesla sine problemer med slik type motor og gønna på med to stykker i e-tron som havarerer på samme vis, uten at de har noe fix på det. Eierne må bare betale for nye motorer med gjevne mellomrom.. 😅

Ca 120k for bytte av motor og det er jo to av dem. Virker som de gir litt rabatt nå om dagen da grunnet all klagestormen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er mest bakmotor som feiler på etron. De har laget (fra fabrikk) en bleie/tank under motoren som skal fange opp kjølevæske som lekker. Denne blir byttet på service. Så det er nok planlagt foreldelse dette. Både tesla s og etron kan man utføre coolant delete på. Grunn til at det lekker er vel at rotoren er vannkjølt men som regel trenger man ikke dette. Ved coolant delete må man trolig kjøre litt roligere spesielt i varmt vær og tunge lass. 

Skrevet
Terrassebord skrev (På 27.11.2025 den 9.09):

Hei.

Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka.

Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi.

Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel).

Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? Spesifikt ser jeg på Skoda Enyaq vs. Skoda Superb. Laurin & Klement utgavene med "alt" utstyr. 286 hester elektrisk eller 272 hester bensin?

Har folk noen tanker om totaløkonomi over et femårsperspektiv? Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen og således økt strømregning/effektledd.

Bilen skal erstatte en bensindrevet stasjonsvogn vi har i dag.

Er ikkje skoda superb en større bil enn enyaq? Etter det du seier ville eg sett mest på størrelse på bilen, og pris så klart

Skrevet
53 minutes ago, kremt said:

Det er mest bakmotor som feiler på etron. De har laget (fra fabrikk) en bleie/tank under motoren som skal fange opp kjølevæske som lekker. Denne blir byttet på service. Så det er nok planlagt foreldelse dette. Både tesla s og etron kan man utføre coolant delete på. Grunn til at det lekker er vel at rotoren er vannkjølt men som regel trenger man ikke dette. Ved coolant delete må man trolig kjøre litt roligere spesielt i varmt vær og tunge lass. 

Rotor er vannkjølt men har en tettering som skal hindre det i å komme dit det ikke burde være, og denne tetteringen slites ut over tid natuligvis..

Så noen var blitt fortalt av Audi at ringen i motoren var designet for å lekke litt så den ble smurt og varte lengere - derfor den lille tanken under for å ta det lille som slipper gjennom.

Jeg synes det høres ganske sykt ut.. og det er definitivt ikke ett design laget for å vare som man jo tydelig ser..

Skrevet
Terrassebord skrev (På 27.11.2025 den 9.09):

Hei.

Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka.

Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi.

Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel).

Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? Spesifikt ser jeg på Skoda Enyaq vs. Skoda Superb. Laurin & Klement utgavene med "alt" utstyr. 286 hester elektrisk eller 272 hester bensin?

Har folk noen tanker om totaløkonomi over et femårsperspektiv? Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen og således økt strømregning/effektledd.

Bilen skal erstatte en bensindrevet stasjonsvogn vi har i dag.

Har inntil videre bestemt meg for å beholde en bil av hver, en elektrisk og en diesel
Elbilen bruker jeg til daglig pga pris (lader hjemme). Dieselen bruker jeg på langtur, for den ruller 100 mil på tanken. 

Et annet argument er egen beredskap. Et par jerrykanner med diesel i garasjen og jeg klarer meg lenge.
Å være totalt avhengig av billig el er en risikosport

Skrevet
2 hours ago, bzzlink said:

Da har jeg misforstått. Eller så flisespikkeri du for moroskyld og kommer med at de ikke har 2 sett drivaksler pr aksling eller noe i den duren.

f.eks en Passat GTE https://www.electricvehiclewiki.com/passat-gte-specifications/

1.4 bensinmotor med turbo og DSG kasse og alt som hører til

elektrisk drivlinje med batteri og inverter og egen vannpumpe og kjølesystem. Mulig de ikke har reduksjonsgir, og bruker DSG kassa direkte. Men det er typ 3 tannhjul uten skiftemekanisme og synkronisering fra

 

Mulig at plug-ins gjør det annerledes, jeg har kun erfaring med ikke-plug-in hybrid. Type Toyota/Ford bruker en ganske genial girkasse; to elmotorer og et planetgir gir deg en veldig enkel kontinuerlig variabel girkasse: https://eahart.com/prius/psd/. Mye enklere mekanisk enn en vanlig automatkasse, trenger ikke revers (da kjører du bare elmotoren i revers). 

Elmotorene erstatter også startmotor, er slik jeg skjønner mer pålitelige enn en vanlig startmotor. Du slipper å irritere deg over nå påbudt start/stopp, fordi elmotoren fyller inn når du trenger den. Elmotorene er litt svake, og kan ikke drive bilen i feks en kraftig oppoverbakke, og batterikapasiteten er liten, men allikevel så gjør det at man ender på rundt 0.5L på mila på langkjøring. I bytrafikk så hjelper hybriden masse, eneste er at bensinmotoren går mer på vinteren (for å bli varm) og hjelper ikke mye i motorveihastigheter.

Var i utgangspunktet litt skeptisk, men nå veldig fornøyd. Bilen er 5 år, så må vel vente litt lengre for å se virkelig status. Men Prius har fått et godt rykte for å være en bil som bare går og går. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...