Populært innlegg OleBrum2 Skrevet mandag kl 18:47 Populært innlegg Skrevet mandag kl 18:47 https://www.nettavisen.no/nyheter/sv-vil-gi-islamsk-rad-to-millioner-kroner-u-landsopplegg/s/5-95-2726499 SV vil gi 2 millioner mer til Islamsk råd i forhandlingene. Synes det lukter ille. Takk for stemmene liksom. De fikk mange stemmer fra Oslo Øst i år. Det var ille nok med valgkamp i moskeene. Politikken de fremmer er jo en liberal innvandringspolitikk, velferd og penger for mødre utenfor arbeidslivet, og en enorm slagside mot Israel. Det er blitt så ille at organisasjoner som Islam.Net ber sine medlemmer stemme SV. Noe de gjorde. Synes ikke det er så rart at Rødt fosser frem når SV går i slikt selskap… 7 3
Populært innlegg Sovna Skrevet mandag kl 19:01 Populært innlegg Skrevet mandag kl 19:01 Ville blitt interessant hvis SV skulle få betjene fritt i NAV systemet. Da skal nok kassa bli faderlig fort tom.. 10
Populært innlegg trn100 Skrevet mandag kl 19:07 Populært innlegg Skrevet mandag kl 19:07 Den norske stat bruker 2,66 milliarder i 2025 til den norske kirke. Kutt ut galskapen og all mulig støtte støtte til denslags eventyr! 10
Populært innlegg herzeleid Skrevet i går, 06:43 Populært innlegg Skrevet i går, 06:43 (endret) Det er fascinerende hvordan deler av venstresiden klarer å forene til dels radikal feminisme og ‘kamp mot patriarkatet’ med import av svært kvinnefiendtlig kultur. At disse også har hatt en voldsom berøringsangst ovenfor reelle patriarkalske kulturer når så lenge opprinnelsen er en annen enn norsk er ikke noe nytt, men at en drar på frierferd slik SV har gjort er likevel påfallende. Minner litt om Sveriges ‘verdens første feministiske regjering’ som dro rett til et ekte patriarkat for å underkaste seg. Endret i går, 06:45 av herzeleid 7 2 1
Pop Skrevet i går, 06:50 Skrevet i går, 06:50 Tiden er overmoden til å kutte all støtte til religiøse eventyrklubber. Vil man ha det kan man vel også betale for det selv, eller gå sammen og spleise med andre som vil ha det. 9
obygda Skrevet i går, 07:51 Skrevet i går, 07:51 Pop skrev (56 minutter siden): Tiden er overmoden til å kutte all støtte til religiøse eventyrklubber. Vil man ha det kan man vel også betale for det selv, eller gå sammen og spleise med andre som vil ha det. Synes det er problematisk om den norske kirken ikke skulle få offentlige midler til f.eks å drifte. Sånn sett er det helt greit at man gir offentlig støtte til andre religioner også. Men det må være kontroll på hva pengene går til og det bør være en grense der mhp antall medlemmer og støtte. F.eks minst 100.000 medlemmer før støtte deles ut. 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 08:11 Skrevet i går, 08:11 trn100 skrev (12 timer siden): Den norske stat bruker 2,66 milliarder i 2025 til den norske kirke. Kutt ut galskapen og all mulig støtte støtte til denslags eventyr! Problemet med det tror jeg at da må de skaffe penger selv, muligens ved å imøtekomme de troende sine verste impulser, personlig tror jeg det er billigere å bestikke religionene til å oppføre seg som folk, det samme bør vi gjøre med all religion med mange medlemmer, statsstøtte er mulig men det kommer med krav om normal folkeskikk, som at det er greit med homofile og lignende. 1 1
Tycho Urke Skrevet i går, 08:40 Skrevet i går, 08:40 Jeg er SV velger, men det der er jeg totalt uenig med, totalt idioti, nei Islamsk råd skal ikke få 2 millioner Ingen religiøse organisasjoner skal få pengestøtte. 1
VifteKopp Skrevet i går, 08:48 Skrevet i går, 08:48 obygda skrev (55 minutter siden): Synes det er problematisk om den norske kirken ikke skulle få offentlige midler til f.eks å drifte. Sånn sett er det helt greit at man gir offentlig støtte til andre religioner også. Bør ikke kirkene og moskeene drifte seg selv? Hvorfor skal de troløse betale for andres tro? Bør ikke disse milliardene i stedet gå til feks. sykehus, som kommer oss alle til gode? 3
Krig og fred Skrevet i går, 08:49 Skrevet i går, 08:49 1 hour ago, Pop said: Tiden er overmoden til å kutte all støtte til religiøse eventyrklubber. Vil man ha det kan man vel også betale for det selv, eller gå sammen og spleise med andre som vil ha det. Problemet vi da bli gamle kirkebygg som faller sammen. I Oslo bispedømme er det massivt etterslep på vedlikehold i flere av de store steinkirkene. Jeg antar at situasjonen er den samme i andre deler av landet. 2 1
VifteKopp Skrevet i går, 09:01 Skrevet i går, 09:01 Krig og fred skrev (10 minutter siden): Problemet vi da bli gamle kirkebygg som faller sammen. I Oslo bispedømme er det massivt etterslep på vedlikehold i flere av de store steinkirkene. Jeg antar at situasjonen er den samme i andre deler av landet. Kirkebygg er det kirken sitt ansvar å ta seg av. De av spesiell historisk/kulturell verdi kan staten/kommunene bidra til å bevare. Resten kan selges/rives. 5
herzeleid Skrevet i går, 09:12 Skrevet i går, 09:12 VifteKopp skrev (16 minutter siden): Bør ikke kirkene og moskeene drifte seg selv? Hvorfor skal de troløse betale for andres tro? Bør ikke disse milliardene i stedet gå til feks. sykehus, som kommer oss alle til gode? Det kan du si, men samme logikk vil da gjelde et stort spenn av andre institusjoner og aktiviteter som i dag er finansiert av det offentlige. Hvorfor skal ‘ikke-teatergåere’ betale for andres teaterbesøk? Om en fjerner/reduserer kraftig den offentlige finansieringen av ulike kulturtilbud, idrettslag og fritidsaktiviteter og sier at alle får finansiere seg selv er jeg enig i at det gir mening å kreve det samme av trossamfunnene. 1
VifteKopp Skrevet i går, 09:19 Skrevet i går, 09:19 herzeleid skrev (1 minutt siden): Det kan du si, men samme logikk vil da gjelde et stort spenn av andre institusjoner og aktiviteter som i dag er finansiert av det offentlige. Hvorfor skal ‘ikke-teatergåere’ betale for andres teaterbesøk? Om en fjerner/reduserer kraftig den offentlige finansieringen av ulike kulturtilbud, idrettslag og fritidsaktiviteter og sier at alle får finansiere seg selv er jeg enig i at det gir mening å kreve det samme av trossamfunnene. Jeg er for en slanking av staten og fokusering på kjerneoppgavene: forsvar, utdanning, helse, infrastruktur. For å få til det må vi ta noen valg: hva er det mest unyttige det offentlige bruker penger på? Tro og eventyr kommer kanskje øverst på listen. I hvert fall over teater og idrettslag, selv om disse områdene også må vurderes nytteverdien til. 3
Pop Skrevet i går, 09:24 Skrevet i går, 09:24 32 minutes ago, Krig og fred said: Problemet vi da bli gamle kirkebygg som faller sammen. I Oslo bispedømme er det massivt etterslep på vedlikehold i flere av de store steinkirkene. Jeg antar at situasjonen er den samme i andre deler av landet. Med gode argumenter kan jeg sikkert overbevises på noen av byggene, f.eks der kirka har stor verdi for kultur, tradisjon og/eller spesifikke historiske hendelser osv. Men nye kirker bør virkelig finansieres på andre måter, samme med moskeer og tilsvarende. 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 09:26 Skrevet i går, 09:26 VifteKopp skrev (1 minutt siden): Tro og eventyr kommer kanskje øverst på listen. Som sagt jeg er litt mer bekymret over kostnadene vi får om religionene må skaffe penger selv, med alle mulige midler, se på usa som et eksempel, religion er overalt, den har infiltrert absolutt alt, den er farlig, og jeg er veldig villig til å bestikke religionene for at religionene å de troende skal opptre som relativt tamme. 1 1
VifteKopp Skrevet i går, 09:35 Skrevet i går, 09:35 skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Som sagt jeg er litt mer bekymret over kostnadene vi får om religionene må skaffe penger selv, med alle mulige midler, se på usa som et eksempel, religion er overalt, den har infiltrert absolutt alt, den er farlig, og jeg er veldig villig til å bestikke religionene for at religionene å de troende skal opptre som relativt tamme. Jeg tror det vil gå helt greit. Norge er mye mindre, mer oversiktelig og mer sekulært enn USA. Det er grenser for hva de få ekstreme kristne og muslimske religiøse miljøene kan snike under radaren.
leticia Skrevet i går, 09:39 Skrevet i går, 09:39 obygda skrev (1 time siden): Synes det er problematisk om den norske kirken ikke skulle få offentlige midler til f.eks å drifte. Sånn sett er det helt greit at man gir offentlig støtte til andre religioner også. Men det må være kontroll på hva pengene går til og det bør være en grense der mhp antall medlemmer og støtte. F.eks minst 100.000 medlemmer før støtte deles ut. Den eneste støtten norsk kirke evt burde fått var å vedlikeholde verneverdige bygg. Så kan heller de midlene de religiøse samfunnene mottar idag, overføres til behandling i psykisk helsevern, der har vi en jobb å gjøre som samfunn. 1
leticia Skrevet i går, 09:42 Skrevet i går, 09:42 VifteKopp skrev (26 minutter siden): Jeg er for en slanking av staten og fokusering på kjerneoppgavene: forsvar, utdanning, helse, infrastruktur. VifteKopp skrev (27 minutter siden): Tro og eventyr kommer kanskje øverst på listen. I hvert fall over teater og idrettslag, selv om disse områdene også må vurderes nytteverdien til. Idrettslag har stor nytteverdi for folkehelsen da. 2
Klote Skrevet i går, 10:13 Skrevet i går, 10:13 trn100 skrev (14 timer siden): Den norske stat bruker 2,66 milliarder i 2025 til den norske kirke. Kutt ut galskapen og all mulig støtte støtte til denslags eventyr! Det er mange nordmenn som ønsker å gå i kirken, mange døpes og gifter seg der. Kirkebyggene er et samlingspunkt for mange som søker hjelp. Kirken er en del av vår kulturarv, så den bør opprettholdes. Vi gir 7 milliarder til Nrk, det er verre, det er ikke vel anvendte penger. I tillegg gir vi millioner i støtte til pølseboder startet av innvandrere, til fremmede kulturer og religioner som ønsker å underminere norsk kultur. Vi gir enda flere millioner til de som ønsker å bli popstjerner. Det er så utrolig mye vi kunne kuttet framfor vedlikehold og drift av den norske kirken. Vi bruker ufattelige summer på å tiltrekke oss og støtte fremmede mennesker med problemer av alle slag. Det er der vi må kutte, å kutte i det som er vårt er å sage av den greina vi sitter på. Det ønsker SV, og alle andre sosialister. De ønsker at vi alle skal omfavne hverandre i fattigdom og nød. Fattigdom og avvik er blitt den nye kulten, kirken håndterer dette mye bedre enn SV og andre sosialister. 2 1
obygda Skrevet i går, 12:20 Skrevet i går, 12:20 VifteKopp skrev (3 timer siden): Bør ikke kirkene og moskeene drifte seg selv? Hvorfor skal de troløse betale for andres tro? Bør ikke disse milliardene i stedet gå til feks. sykehus, som kommer oss alle til gode? Det blir fort veldig dyrere med f.eks begravelser,brylupp og bare det å ha en grav å gå til kan fort bli veldig dyrt. Det andre er at svært mange kirker i dette landet er kulturminner i seg selv. Jeg mener det er fornuftig å ta vare på kulturhistorien vi har. Selv om jeg ikke er personlig kristen erkjenner jeg verdien av å ta vare på kirkebygg og våre tradisjoner. Jeg tror vi får et dårligere samfunn om man bare kaster alt på havet. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå