Gjest 6adac...5e5 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei, gått gjennom et vanskelig brudd med en som bodde i min leilighet i 8-9 år. Jeg har hatt en enorm prisvekst på denne og hen krever nå at hen skal få noe av denne prisveksten. Vi flyttet inn i den sammen da jeg kjøpte den og vi inngikk en standard leiekontrakt på 4000 i mnd. Dette har vært +- halvparten av fellesutgifter til sameiet, halvparten av strøm, TV/internett og rentekostnader på lånet. Avdrag har jeg dekket selv. Etter noen år ble det økt til 4500, men vi fikk aldri surret oss til å oppdatere leiekontrakten noe som kanskje var dumt. Nå er det et par uker siden hen flyttet ut og etter å ha konferert med noen venner har hen bestemt seg for å kreve en del av verdistigningen på leiligheten. Hen har ikke sagt hvor mye, men at hun ser etter en advokat og sannsynligvis vil treffe en i starten av desember. Jeg er litt sjokkert. Hen har ikke akkurat betalt mye og det har gitt hen gode muligheter til å spare opp egen EK (noe hen dessverre ikke har gjort). Det har gagnet meg også da jeg kan ha satt litt ekstra i fond hver mnd. grunnet lavere boutgifter. Så det har jo på en måte gagnet oss begge. Trodde også jeg var relativt safe da vi har inngått en leiekontrakt. Er jo ikke sånn at noen som leier hos en aktør i Oslo kan kreve penger fordi de har bidratt på rentekostnadene akkurat. Så jeg lurer rett og slett på hvor fucked jeg er. Er på jobbreise til midten av desember, men skal selvsagt få surret meg til å skaffe en advokat når jeg kommer hjem. Men vet det er mange smartinger her inne så jeg lurer rett og slett på om det er noen som kan gi men en sånn "finger i lufta" vudering? Er det det at deler av leien har gått til å dekke rentene på lånet mitt som fucker meg? Anonymous poster hash: 6adac...5e5
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden høres helst søkt ut at en skal få noe igjennom. Men dere burde aldri snakket om verken renter eller kostnader. Personen er leietaker og prisen bør settes til gjengs leie eller lavere om du ønsker å være snill. Ikke etter kostnader. Da får en slike problemer som dette. Så tenker det er evt dette som kan "felle" deg, men tviler på at det er mulig. Men du får nok juridisk hjelp her inne snart Forøvrig, good riddance høres det ut som.
mandodiao Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Har ikke peiling, men det mest ryddige er vell å rekne ut hvor mye som har gått til drift av leiligheten, og hvor mye som har gått til å betale på lån. For så å rekne ut hvor mye denne summen kan omreknes til eierandel for ekskjæresten. Da kunne man tatt en ny takst på boligen, så hevdet at ekskjæresten din har rett på en viss % av verdiøkningen, basert på hvor mye som er betalt inn. Edit: Om man ser det fra eksen sitt perspektiv. Personlig er jeg skeptisk til å komme i ettertid å ta eierskap til noe man har leid. Om det bare finnes en standard leiekontrakt som grunnlag Endret 2 timer siden av mandodiao
MrL Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Med mindre dere har inngått ekteskap, samboerkontrakt eller noe utover leiekontrakt har hun ikke krav på en dritt av den verdistigningen. Ønsk henne lykke til. Endret 2 timer siden av MrL
Zepticon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Svaret er nei. Hen har ikke rett til noe. Hen har dekket sin del av boutgiftene, langt under gjengs leie for tilsvarende. Hadde dere vært gift hadde hen hatt rett til verdistigningen på boligen i den tiden dere hadde felles økonomi, med mindre dette var særeie. Men med mindre det foreligger en samboerkontrakt der det er eksplisitt formulert at hen skal ha verdistigning, så er det ikke sjangs.
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Ein liknande dialog eg veit ofte kjem opp er "kven eig hunden" samtaler, og då er det ofte basert på ansvar og investering i dyrets velvære. Så det er jo ikkje heilt uten basis. Med det sagt så bør du kartlegge kva hen har betalt for. Slik du beskriv det virker det litt som om du har blandet litt midler (spesielt mtp rentekostnader). Mistenker det neppe er noko å skylde på her, men det er neppe blandede midler ganget med verdistigningen. Absolutt snakk med advokat da, heller først som sist, treng nok berre ein kjapp telefon for å finna om det er noko å bekymre seg for eller ei.
Gjest 6adac...5e5 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden En ting jeg glemte: I flere av årene betalte jeg ikke avdrag på lånet i det hele tatt (var student). Endrer dette noe? Anonymous poster hash: 6adac...5e5
rozon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Nøkkelordet her er vel leiekontrakt. Og da faller det meste andre for fisk. Men for all del, kontakt juridisk hjelp når du får noe håndfast. Om du ikke har advokat i husforsikringen kan du jo vurdere om det ville vært fornuftig.
Uderzo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gjest 6adac...5e5 skrev (1 minutt siden): En ting jeg glemte: I flere av årene betalte jeg ikke avdrag på lånet i det hele tatt (var student). Endrer dette noe? Anonymous poster hash: 6adac...5e5 Antar du hadde avdragsfrihet og ikke at hun betalte ned på lånet? I så fall endrer det ingenting. Som flere nevner, basert på informasjonen du har delt så har hun ingen sak.
Kebabtrallen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Uderzo skrev (Akkurat nå): Antar du hadde avdragsfrihet og ikke at hun betalte ned på lånet? I så fall endrer det ingenting. Som flere nevner, basert på informasjonen du har delt så har hun ingen sak. Riktig avdragsfrihet på lånet og hverken jeg eller hun betalte noe ned på lånet. Betalte kun renter til banken.
Maabren Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Eks har ingen sak. Ikkje verdt å ta kontakt med advokat før det føreligg noko krav fra eks sin mulige advokat. Steik for eit troll av ein eks.
Zepticon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Avvis alle krav både ovenfor henne og advokaten. Trenger ikke foreta deg noe som helst før du evt blir stevnet for retten eller forliksrådet.
Kebabtrallen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Maabren skrev (Akkurat nå): Eks har ingen sak. Ikkje verdt å ta kontakt med advokat før det føreligg noko krav fra eks sin mulige advokat. Steik for eit troll av ein eks. En av vennene som dette er diskutert med er angivelig advokat så derfor jeg er bekymret.
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Må forøvrig hugse at venner ofte ikkje har mottat alle nødvendige detaljer for å vite om det er noko som, i rettsal, ville gått deiras veg. Dei kan oftest berre gje svar basert på kva dei er fortalt.
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Kebabtrallen skrev (23 minutter siden): En av vennene som dette er diskutert med er angivelig advokat så derfor jeg er bekymret. Hadde senket skuldrene, bare det at du vet dette gjør det veldig enkelt for hen å lyve om at advokat vennenen hens har sagt dette. Som nevnt ovenfor, bare referer til leieforholdet og ikke foreta deg noe før det evt kommer faktiske krav. Evt ta deg en prat med advokat om du ønsker å bruke penger evt har forsikring som dekker dette.
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gjest 6adac...5e5 skrev (55 minutter siden): Hei, gått gjennom et vanskelig brudd med en som bodde i min leilighet i 8-9 år. Jeg har hatt en enorm prisvekst på denne og hen krever nå at hen skal få noe av denne prisveksten. Vi flyttet inn i den sammen da jeg kjøpte den og vi inngikk en standard leiekontrakt på 4000 i mnd. Dette har vært +- halvparten av fellesutgifter til sameiet, halvparten av strøm, TV/internett og rentekostnader på lånet. Avdrag har jeg dekket selv. Etter noen år ble det økt til 4500, men vi fikk aldri surret oss til å oppdatere leiekontrakten noe som kanskje var dumt. Nå er det et par uker siden hen flyttet ut og etter å ha konferert med noen venner har hen bestemt seg for å kreve en del av verdistigningen på leiligheten. Hen har ikke sagt hvor mye, men at hun ser etter en advokat og sannsynligvis vil treffe en i starten av desember. Jeg er litt sjokkert. Hen har ikke akkurat betalt mye og det har gitt hen gode muligheter til å spare opp egen EK (noe hen dessverre ikke har gjort). Det har gagnet meg også da jeg kan ha satt litt ekstra i fond hver mnd. grunnet lavere boutgifter. Så det har jo på en måte gagnet oss begge. Trodde også jeg var relativt safe da vi har inngått en leiekontrakt. Er jo ikke sånn at noen som leier hos en aktør i Oslo kan kreve penger fordi de har bidratt på rentekostnadene akkurat. Så jeg lurer rett og slett på hvor fucked jeg er. Er på jobbreise til midten av desember, men skal selvsagt få surret meg til å skaffe en advokat når jeg kommer hjem. Men vet det er mange smartinger her inne så jeg lurer rett og slett på om det er noen som kan gi men en sånn "finger i lufta" vudering? Er det det at deler av leien har gått til å dekke rentene på lånet mitt som fucker meg? Har denne personen røyka noen amerikanske sokker? Dette går ikke gjennom i Norge og om det gjør det så flytter jeg ut av landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå