Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flatt batteri krise. Finnes det alternativer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Batteriet mitt er flatt, vil det skje noe om jeg må kontakte Viking? Får det konsekvenser for forsikringen osv? 

Kan man få den til å funke med startkabler, dersom batteriet viser seg å være helt flatt? Jeg tror jeg burde bytte batteri helt. Det ville vel løse problemet? Er nytt oppladet batteri. Sånn jeg forstår det kan man bytte det selv (ikke jeg men noen handy) 

Bilen har ikke blitt kjørt på noen mnd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle biler har et 12-volts batteri, og ja, de kan gå tom for strøm. Heldigvis kan de lades med bl.a. startkabler. 

Dersom du har noen i nærheten med startkabler, så tar det ikke mange minuttene å få liv i bilen. Sist jeg stod i samme situasjon kjente jeg ikke noen med startkabler, men så ga noen meg det geniale tipset: bensinstasjonen! De har kanskje. 

Og … tror du ikke de hadde rett? 🤯 På min lokale bensinsstasjon fikk jeg leid et sett startkabler til en latterlig billig penge. Voila! 

PS: Det finnes andre løsninger å lade batteriet på, enn startkabler. På Biltema og lignende steder selger de noen små håndholdte greier som kan gi batteriet strøm. Tenk på det som en type powerbank, slik kidza benytter på telefonene sine 😉 

Forresten: Dersom 12-volts-batteriet i bilen din er gammelt og slitt, så er det kanskje modent for å byttes ut. Innimellom må sånne batterier byttes ut. Kjøpes på de fleste bensinstasjoner, og jeg gjetter på at det er enkelt å montere. Ønsker du ikke å montere selv, be om fastpris fra 2-3 ulike lokale verksteder (ikke merkeverksted!), og velg de du er mest komfortable med. Hvis du snart skal ha bilen på EU-kontroll uansett; kanskje sørge for å få begge deler unnagjort samtidig? 

Lykke til! 

Og nei; her trenger du ikke å ringe Viking eller andre redningsbiler. Men du kan. De har helt sikkert startkabler, og kan få liv i bilen din på null komma swish. Hvis du ikke er medlem i NAF eller lignende, vil du måtte betale for utrykningen!

Forsikring: Nei, et flatt batteri har ingen innvirkning på forsikringen.

Hvis du har gratis tilgang på Viking gjennom forsikringen, så kan du benytte deg av dette, uten frykt for represalier. (I praksis betaler man litt mer i forsikringspremie, mot at man kan benytte seg av veihjelp 2 ganger årlig. Dette er da allerede bakt inn i prisen, og du skal ikke være redd for å bruke de.)

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Alle biler har et 12-volts batteri, og ja, de kan gå tom for strøm. Heldigvis kan de lades med bl.a. startkabler. 

Dersom du har noen i nærheten med startkabler, så tar det ikke mange minuttene å få liv i bilen. Sist jeg stod i samme situasjon kjente jeg ikke noen med startkabler, men så ga noen meg det geniale tipset: bensinstasjonen! De har kanskje. 

Og … tror du ikke de hadde rett? 🤯 På min lokale bensinsstasjon fikk jeg leid et sett startkabler til en latterlig billig penge. Voila! 

PS: Det finnes andre løsninger å lade batteriet på, enn startkabler. På Biltema og lignende steder selger de noen små håndholdte greier som kan gi batteriet strøm. Tenk på det som en type powerbank, slik kidza benytter på telefonene sine 😉 

Forresten: Dersom 12-volts-batteriet i bilen din er gammelt og slitt, så er det kanskje modent for å byttes ut. Innimellom må sånne batterier byttes ut. Kjøpes på de fleste bensinstasjoner, og jeg gjetter på at det er enkelt å montere. Ønsker du ikke å montere selv, be om fastpris fra 2-3 ulike lokale verksteder (ikke merkeverksted!), og velg de du er mest komfortable med. Hvis du snart skal ha bilen på EU-kontroll uansett; kanskje sørge for å få begge deler unnagjort samtidig? 

Lykke til! 

Og nei; her trenger du ikke å ringe Viking eller andre redningsbiler. Men du kan. De har helt sikkert startkabler, og kan få liv i bilen din på null komma swish. Hvis du ikke er medlem i NAF eller lignende, vil du måtte betale for utrykningen!

Tusen tusen takk for hjelpen! ❤️🤗 

Skrevet

Kan legge til:

Veihjelp er ofte inkludert i delkasko- eller kaskoforsikring. Dekker assistanse og transport ved for eksempel motorstopp, punktering, flatt batteri eller motorveistopp. Egenandelen ca 750, men ulike selskap kan ha andre priser.

Hvor komplisert det er å bytte batteri selv varierer mellom merker og bilmodeller. Viktig å koble polene korrekt, samt ikke kortslutte batteriet med verktøyet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (3 timer siden):

Eksempel på slike:

Spoiler

100014040_gb40_front_noco_company_jump_s

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5039720&gad_source=1&gad_campaignid=21496142872&gclid=EAIaIQobChMItPuLyZr5kAMV_EeRBR1o6xzAEAQYASABEgKPVvD_BwE

Jeg kjøpte en av disse for snart et år siden. Ladet den opp, og har brukt den et halvt dusin ganger på min egen bil og andre som trengte hjelp, bla. en tilfeldig person som spurte på en bensinstasjon, uten å ha ladet den mellom hver gang. Denne skal klare 20 ganger før den må lades igjen. Liten og lett og enkel å bruke, ligger i bilen klar til bruk om det skulle trengs.

Som tips til @Hydrium

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
toralfb skrev (16 minutter siden):

Kan legge til:

Veihjelp er ofte inkludert i delkasko- eller kaskoforsikring. Dekker assistanse og transport ved for eksempel motorstopp, punktering, flatt batteri eller motorveistopp. Egenandelen ca 750, men ulike selskap kan ha andre priser.

Hvor komplisert det er å bytte batteri selv varierer mellom merker og bilmodeller. Viktig å koble polene korrekt, samt ikke kortslutte batteriet med verktøyet.

Tusen takk! :thumbup:

Skrevet
xRun skrev (2 minutter siden):

Eksempel på slike:

Vis skjult innhold

100014040_gb40_front_noco_company_jump_s

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5039720&gad_source=1&gad_campaignid=21496142872&gclid=EAIaIQobChMItPuLyZr5kAMV_EeRBR1o6xzAEAQYASABEgKPVvD_BwE

Jeg kjøpte en av disse for snart et år siden. Ladet den opp, og har brukt den et halvt dusin ganger på min egen bil og andre som trengte hjelp, bla. en tilfeldig person som spurte på en bensinstasjon, uten å ha ladet den mellom hver gang. Denne skal klare rundt 10+ ganger før den må lades igjen. Liten og lett og enkel å bruke, ligger i bilen klar til bruk om det skulle trengs.

Som tips til @Hydrium

Supert! Tusen takk 😍

Skrevet
Hydrium skrev (52 minutter siden):

Batteriet mitt er flatt, vil det skje noe om jeg må kontakte Viking? Får det konsekvenser for forsikringen osv? 

Kan man få den til å funke med startkabler, dersom batteriet viser seg å være helt flatt? Jeg tror jeg burde bytte batteri helt. Det ville vel løse problemet? Er nytt oppladet batteri. Sånn jeg forstår det kan man bytte det selv (ikke jeg men noen handy) 

Bilen har ikke blitt kjørt på noen mnd. 

Hvis du har veihjelp inkl. i forsikringen, vil det ikke skje noen konsekvenser nei, annet enn at de fleste forsikringer o.l. avtaler gjerne har et begrenset antall ganger man får gratis veihjelp eller kun må betale egenandel. Egenandelen er dog gjerne høyere enn prisen på en billig 12v lader, så hvis bilen er strandet i nærheten av en sikkontakt er det i grunnen ikke så mye å lure på.

Å få starthjelp/lade batteriet ved flatt batteri kan løse problemet ja, så fremt du ikke har et batteri som er så skadd at det ikke lenger tar eller holder på strømmen. Det vet du i grunnen ikke før du har prøvd, men alderen på batteriet vil gjerne gi en indikasjon. 12v batteriet på en bil skal typisk holde rundt 5 år, men kan gjerne holde langt lengre hvis kjører mye langkjøring og ikke lar bilen stå ubrukt over lange perioder... og motsatt hvis de utsettes for mye småkjøring og bilen står i lange perioder, særlig i den kalde årstiden.

Bytte batteriet vil selvsagt også fungere, men vil jo være unødvendig hvis det er sånn at det du har egentlig fungerer fint og bare er tomt for strøm. Generelt vil jeg si at det å bytte et 12v batteri er noe av det enkleste man kan gjøre selv på en bil, så fremt batteriet sitter lett tilgjengelig.

Husk å ikke koble lader/startkabler direkte til den jordede polen på batteriet hvis du prøver den løsningen.

• Hjerte 1
Skrevet
31 minutes ago, toralfb said:

Kan legge til:

Jeg hadde formatert slik: koble polene korrekt, samt ikke kortslutte batteriet

• Hjerte 1
Skrevet

Alder på batteri?  5+ år er det bare å kjøpe nytt.  Biltema har rimelige.  Powerbanks hjelper en stund, men et gammelt batteri vil ikke ta til seg lading og etterhvert virke som en kortslutning.

Du kan evt prøve å lade en stund men viser ikke batteriet godt over 12V volt etter en times lading er det gåent.  Et nytt viser gjerne rundt 14V før du kobler det til.

(Regner med vi snakker rimelige start/bilbatterier og ikke lithium)

• Hjerte 1
Skrevet
Rune_says skrev (2 minutter siden):

Du kan evt prøve å lade en stund men viser ikke batteriet godt over 12V volt etter en times lading er det gåent.  Et nytt viser gjerne rundt 14V før du kobler det til.

Spørs helt på batteriet og laderen det. Vanlige batterier er fra 60Ah, noe som vil ta deg 6 timer å lade opp om du har en god lader, og 12 timer dersom du har en mindre lader. (feks CTEK MXS10 eller MXS5). Har du en større bil med feks 90Ah batteri tar det 9-18 timer å fullade et tomt batteri.

• Hjerte 1
Skrevet
Zepticon skrev (41 minutter siden):

Spørs helt på batteriet og laderen det. Vanlige batterier er fra 60Ah, noe som vil ta deg 6 timer å lade opp om du har en god lader, og 12 timer dersom du har en mindre lader. (feks CTEK MXS10 eller MXS5). Har du en større bil med feks 90Ah batteri tar det 9-18 timer å fullade et tomt batteri.

Til trådstarter: Du trenger forøvrig ikke å lade batteriet fullt. Langt derifra! Du trenger bare akkurat nok strøm til at du får startet på motoren.

Når du så har motoren i gang, så vil batteriet lades videre mens du kjører (av motoren). Trikset er at du nå helst bør kjøre litt … Dersom du parkerer bilen etter bare 5 minutter, så er altså ikke dette nok tid til å få matet batteriet med energi. Med et nesten flatt batteri, bør du nok helst kjøre hvertfall en halvtime(?), gjerne mer, før du parkerer igjen!

• Hjerte 1
Skrevet

Å fullade et tomt batteri tar lengre tid enn mange tror. Såpass lenge at det blir svært upraktisk å kjøre til det er fullt.

Ved 1/10C lading (anbefalt for blybatterier) tar det ca. 10 timer fra helt tomt til helt fullt.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en ctek lader. Kabler er koblet fast på batteriet. Det ordner de for deg på en god bilextra eller få de til å gjøre det for deg på service. Vedlikeholdslader nå og da.

https://www.ctek.com/no/batteriladere-12v-24v/mxs-5-0-eu

Og så har jeg en sånn Noco nødstarter som ble linket til tidligere i tråden.

Få de til å sjekke tilstanden på batteriet ditt før du eventuelt bytter. Det er ikke sikkert det er ødelagt. Prøv å ordne deg selv med strøm så du slipper å bruke startkabler. "Ingen" har startkabler og de fleste er veldig redde for å bruke det på en moderne bil pga potensielle elektroniske skader. Nødstarteren er derimot trygg og du ordner deg alene. Og sett bilen på vedlikeholdslading en gang i måneden.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...