wampster Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Bata skrev (6 minutter siden): Hmm, jeg vet du ikke har kapasitet eller vilje til å forstå om jeg går i dybden her, så kan vel si at det er akkurat de samme mekanismene i spill. Sånn rent overfladisk kan du si at høyresidens meningsformende algoritmer i større grad er kjøpt og betalt av tech-fascistene og de faktisk radikale på venstresiden er i større grad drevet frem av sånne grasrot-konspi folk som igjen gjerne henger der russiske bots selger det samme budskapet. (ikke at du forstår forskjellen på radikale på venstresiden og moderate venstresidefolk) Men ser du det ikke selv? Du går rett i den samme verktøypakka og graver frem whataboutisme heller enn å faktisk gå inn i materien og prøve å fortelle meg hvordan jeg tar feil. I tillegg, så går du automatisk ut i fra at fordi jeg ikke innehar de verdiene du har, så må jeg være på venstresiden og helst venstreradikal. Du vet mest sannsynlig ikke hvordan du skal reagere på annet tankegods. Da blir det vanskelig. Det er sånn binært, enten er du med oss ellers er du mot oss. Simple greier for simple mennesker. Hva er vitsen egentlig? Det hele fremstår jo bare som en stor øvelse for deg og dine til å passe inn i den boksen dere har laget for dere sjøl. Dere bryr dere jo helt egentlig ikke om noe annet enn at dere synes det er kjipt å bli kalt nazi. Jeg ser og forstår mye selv jo. Mer enn deg vil jeg anta ettersom jeg ikke i hvert innlegg må ha en nedlatende holdning, som etter min erfaring ofte blir brukt av folk med lav IQ. I dette tilfellet stilte jeg deg et spørsmål om noe, som på et diskusjonsforum burde kunne ses på som nokså vanlig...? 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Folkflesk skrev (9 minutter siden): Jeg mener det er uproblematisk å kalle denne marsjen for høyreekstrem, ev. dominert av høyreradikale elementer, som dette såkalte Lov og Orden-partiet. Deltakerne kjører jo hele Trump-agendaen, for å si det slik. Hvis Rødt, SV, Palestinakomiteen, Anti-rasistisk senter, osv. hadde hatt en marsj sammen så hadde de også måtte funnet seg i uttrykket venstreekstrem eller ytre venstre. Noe sier meg at de neppe hadde hatt et like stort problem med dette som motsatt side. Beklager, men jeg har ikke uttalt meg om denne marsjen som jeg har sett andre har skrevet om, i det hele tatt. Jeg har kun forholdt meg til de innlegg jeg har svart på. 1
Uderzo Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Er det engang en ball der, jeg ser en mann, en mann du visstnok har skjønt at bagatelliserer denne saken? Er det ball? Eller er det en hersketeknikk? Det er åpenbart at vi er uenige. Han mener verken at det er et problem at NRK fremstilte saken feil, eller at leserne nødvendigvis ikke får med seg beklagelsen. Den prinsipielle problemstillingen, feil opplysninger i media, konsekvensene av dette, og utilstrekkelig informasjon når feil blir begått, er fortsatt uklar for meg. Jeg vet ikke om han også er uenig i dette, eller om det bare ikke er et problem for ham når ordet "nazi" blir brukt. Jeg forstår heller ikke hva problemet skal være med å kalle det bagatellisering når det nettopp er det han gjør ved å dra inn Linus Tech Tips. 5
Bata Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden wampster skrev (4 minutter siden): Jeg ser og forstår mye selv jo. Mer enn deg vil jeg anta ettersom jeg ikke i hvert innlegg må ha en nedlatende holdning, som etter min erfaring ofte blir brukt av folk med lav IQ. I dette tilfellet stilte jeg deg et spørsmål om noe, som på et diskusjonsforum burde kunne ses på som nokså vanlig...? Ser du det virkelig ikke selv? Jeg sier: "Du tenker ikke selv." Du: -Dropper å tenke selv, dropper å gjøre det intellektuelle arbeidet med å forme en argumentasjon rundt det vi diskuterer og i stedet går i verktøykassa og finner frem et retorisk grep hvor du slipper å forsvare deg, men kan gå i angrep på en gruppe vi ikke diskuterer. Whataboutisme. Du klarer ikke å mønstre nok respekt for meg til å argumentere engang. Så sipper du over at jeg er nedlatende? Den som virkelig er nedlatende og selvgod, er DEG, som tror du sitter trygt der du er, på en eller annen ideologisk/moralsk trone. 6
fredrik2 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 10 minutes ago, Folkflesk said: Jeg mener det er uproblematisk å kalle denne marsjen for høyreekstrem, ev. dominert av høyreradikale elementer, som dette såkalte Lov og Orden-partiet. Deltakerne kjører jo hele Trump-agendaen, for å si det slik. Hvis Rødt, SV, Palestinakomiteen, Anti-rasistisk senter, osv. hadde hatt en marsj sammen så hadde de også måtte funnet seg i uttrykket venstreekstrem eller ytre venstre. Noe sier meg at de neppe hadde hatt et like stort problem med dette som motsatt side. Nu trodde jag saken handlade om bruket av nazist marsj och ikke høyreekstrem marsj. Tror at de på vänstern hade reagerat hvis man kallade deras marsj Polpot eller Stalin marsj för at komma med en halvbra jämförelse. 2
wampster Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Bata skrev (Akkurat nå): Ser du det virkelig ikke selv? Jeg sier: "Du tenker ikke selv." Du: -Dropper å tenke selv, dropper å gjøre det intellektuelle arbeidet med å forme en argumentasjon rundt det vi diskuterer og i stedet går i verktøykassa og finner frem et retorisk grep hvor du slipper å forsvare deg, men kan gå i angrep på en gruppe vi ikke diskuterer. Whataboutisme. Du klarer ikke å mønstre nok respekt for meg til å argumentere engang. Så sipper du over at jeg er nedlatende? Den som virkelig er nedlatende og selvgod, er DEG, som tror du sitter trygt der du er, på en eller annen ideologisk/moralsk trone. Det er ingen som sipper her.. Jesus, på tide å ta en tur til doktoren din og få fylt på med hva enn det er du har gått tom for. Lykke til 1
Fatninja Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 13 minutes ago, Bata said: Hmm, jeg vet du ikke har kapasitet eller vilje til å forstå om jeg går i dybden her, så kan vel si at det er akkurat de samme mekanismene i spill. Sånn rent overfladisk kan du si at høyresidens meningsformende algoritmer i større grad er kjøpt og betalt av tech-fascistene og de faktisk radikale på venstresiden er i større grad drevet frem av sånne grasrot-konspi folk som igjen gjerne henger der russiske bots selger det samme budskapet. (ikke at du forstår forskjellen på radikale på venstresiden og moderate venstresidefolk) Men ser du det ikke selv? Du går rett i den samme verktøypakka og graver frem whataboutisme heller enn å faktisk gå inn i materien og prøve å fortelle meg hvordan jeg tar feil. I tillegg, så går du automatisk ut i fra at fordi jeg ikke innehar de verdiene du har, så må jeg være på venstresiden og helst venstreradikal. Du vet mest sannsynlig ikke hvordan du skal reagere på annet tankegods. Da blir det vanskelig. Det er sånn binært, enten er du med oss ellers er du mot oss. Simple greier for simple mennesker. Hva er vitsen egentlig? Det hele fremstår jo bare som en stor øvelse for deg og dine til å passe inn i den boksen dere har laget for dere sjøl. Dere bryr dere jo helt egentlig ikke om noe annet enn at dere synes det er kjipt å bli kalt nazi. Seriøst, absolutt ALT du skriver her, inkludert det med tech fascister, kan sies om "woke" siden. De aller fleste tek gigantene er venstreside fascister, med unntak av de selskapene som Elon Musk kontrollerer. Når det gjelder konspirasjonsteorier så har veldig mange av disse vist seg å være sanne de siste årene. Epstein saken er et godt eksempel. Her sakset fra VG: "I én av e-postene spøker tidligere statsminister og Ap-leder Thorbjørn Jagland med at han vil flytte til Epsteins beryktede øy, hvis Donald Trump vinner valget. «Ja, forferdelige tider. Hvis Trump vinner i USA slår jeg meg ned på øya di. Men før det, vil jeg være i New York i september. Mange ting å snakke om», skriver det som skal være Jagland i e-postutvekslingen den 28. juni 2016. «Du kan bosette deg selv hvis John Kerry vinner :)», spøker Epstein tilbake." 3
Bata Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Fatninja skrev (Akkurat nå): Seriøst, absolutt ALT du skriver her, inkludert det med tech fascister, kan sies om "woke" siden. De aller fleste tek gigantene er venstreside fascister, med unntak av de selskapene som Elon Musk kontrollerer. Når det gjelder konspirasjonsteorier så har veldig mange av disse vist seg å være sanne de siste årene. Epstein saken er et godt eksempel. Her sakset fra VG: "I én av e-postene spøker tidligere statsminister og Ap-leder Thorbjørn Jagland med at han vil flytte til Epsteins beryktede øy, hvis Donald Trump vinner valget. «Ja, forferdelige tider. Hvis Trump vinner i USA slår jeg meg ned på øya di. Men før det, vil jeg være i New York i september. Mange ting å snakke om», skriver det som skal være Jagland i e-postutvekslingen den 28. juni 2016. «Du kan bosette deg selv hvis John Kerry vinner :)», spøker Epstein tilbake." JA. Skjønner du ikke hva jeg skriver? Dere er samme fuckings ulla. Den ene siden, altså konspiskrullene på venstresida, får litt mer sånn NKP ML-twist hvor de pro-russiske stemmene er litt mer høylytte... Mens den andre siden får tilsalget fra tech-broskis som legger litt mer vekt på nazi-shit og anti-globalisme. Begge sider er drevet frem av kommersielle interesser som frykter overnasjonale organer som kan skattlegge pengekuene deres. Det hele koker ned til komplett mangel på kritisk sans og intellektuell latskap hvor man like greit adopterer meninger man får servert fra et media man finner "likanes". 3 2
wampster Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Bata skrev (7 minutter siden): JA. Skjønner du ikke hva jeg skriver? Dere er samme fuckings ulla. Den ene siden, altså konspiskrullene på venstresida, får litt mer sånn NKP ML-twist hvor de pro-russiske stemmene er litt mer høylytte... Mens den andre siden får tilsalget fra tech-broskis som legger litt mer vekt på nazi-shit og anti-globalisme. Begge sider er drevet frem av kommersielle interesser som frykter overnasjonale organer som kan skattlegge pengekuene deres. Det hele koker ned til komplett mangel på kritisk sans og intellektuell latskap hvor man like greit adopterer meninger man får servert fra et media man finner "likanes". Men dette gjelder selvfølgelig ikke deg? Du har, i motsetning til alle andre, 100% kritisk sans og 100% egne/uadopterte meninger. Hvor får du dine meninger fra i så fall, så kan oss late "komme opp på ditt nivå" 1
Duriello Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Bata skrev (11 minutter siden): altså konspiskrullene på venstresida, får litt mer sånn NKP ML-twist hvor de pro-russiske stemmene er litt mer høylytte... Er ikke dette høyresiden? 🤔🤔 3 1
Drunkenvalley Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Ja, var MAGA som gjekk rundt med "I'd rather be Russian than Democrat" skjorter, og relasjonen Trump har med Putin er dårlig skjult. Treng eg fortelja kva alle røde capsa seie? 👀 Endret 11 timer siden av Drunkenvalley 2 3
Folkflesk Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) fredrik2 skrev (28 minutter siden): Nu trodde jag saken handlade om bruket av nazist marsj och ikke høyreekstrem marsj. Tror at de på vänstern hade reagerat hvis man kallade deras marsj Polpot eller Stalin marsj för at komma med en halvbra jämförelse. Det er mange nok med ytre høyre-sympatier som blir pisse sure over å bli kalt ytre høyre. Et kjent fenomen på ymse debattforum. Det er folk som høres ut som SIAN-Fanny som mener at de burde bli kalt "konservative" eller "høyreorienterte" mens alt til venstre for FrP er en gjeng sosialister. Og der skal gjerne Hitler innpasses også. Har aldri skjønt dette behovet for å flytte på begrepene for å bli "respektabel". Det funker langt bedre å gjøre noe med meningene sine. Endret 11 timer siden av Folkflesk 4 1
fredrik2 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 1 minute ago, Folkflesk said: Det er mange nok med ytre høyre-sympatier som blir pisse sure over å bli kalt ytre høyre. Et kjent fenomen. Det er folk som høres ut som SIAN-Fanny som mener at de burde bli kalt "konservative" eller "høyreorienterte" mens alt til venstre for FrP er en gjeng sosialister. vi kanske ska försöka diskutera saken och inte en massa annat? Denna saken handlar om at NRK brukte ordet nazi. Den handlar ikke om att NRK eller noen annan brukte yttre høyre. Men allt har blivit helt otroligt polariserat der många hela tiden førsøker sätta andra i bås och hittar på åsikter om dem. 2
Folkflesk Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) fredrik2 skrev (1 minutt siden): vi kanske ska försöka diskutera saken och inte en massa annat? Denna saken handlar om at NRK brukte ordet nazi. Den handlar ikke om att NRK eller noen annan brukte yttre høyre. Det er nettopp det de burde ha gjort. Å kalle det "nazi-marsj" er ren intellektuell latskap fra NRK. Endret 11 timer siden av Folkflesk 1 3
Fatninja Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 13 minutes ago, Duriello said: Er ikke dette høyresiden? 🤔🤔 Steigan er vel ikke høyresiden, eller? 7 minutes ago, Folkflesk said: Det er mange nok med ytre høyre-sympatier som blir pisse sure over å bli kalt ytre høyre. Et kjent fenomen på ymse debattforum. Det er folk som høres ut som SIAN-Fanny som mener at de burde bli kalt "konservative" eller "høyreorienterte" mens alt til venstre for FrP er en gjeng sosialister. Og der skal gjerne Hitler innpasses også. Har aldri skjønt dette behovet for å flytte på begrepene for å bli "respektabel". Det funker langt bedre å gjøre noe med meningene sine. At det er "høyreorientert" og kontroversielt å være motstander av en ekstrem religion, ANNET enn kristendommen, som er fritt vilt i enhver sammenheng, så tenker jeg det er på tide å redefinere hva som er kontroversielt. Ingen gir seg katta i buddhister i Norge f.eks. Fordi buddhisme IKKE er en ekstrem religion som bør aktivt motarbeides. 2
Uderzo Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Drunkenvalley skrev (3 timer siden): Eg bagatelliserer ikkje problemet, men at du syt over eksemplet eg brukte på sparket. Heile poenget mitt var jo at mediehus generelt har i meir nylige tider måtte bli flinkere på å synliggjøre at dei har gjort feil, og så sitt du her og klager over at eksemplet eg har ikkje er dramatisk nok. Me er enige om problemet og at noko må gjøres for at feil blir synliggjort bedre, men du sitt og syt over ein filleting i staden, og det skaper ein heilt kunstig strid her. Ja, for det er en vesentlig forskjell på LTT og en rikskringkaster (eller øvrige medier). Konsekvensene er ofte langt mer alvorlige enn sinte gamere. Når en sak omtales som en "nazimarsj", får folk inntrykk av at det dreier seg om noe i retning av Charlottesville i Virginia, nazi-rallyet som fant sted for noen år siden. Når det ikke er tilfellet, svekker det tilliten til NRK. Og de som ikke fikk med seg beklagelsen, tror fortsatt at det var snakk om noe i den retningen. Var det noen nazister i marsjen? Helt mulig, det er ikke mangel på dem i Polen. Svenskene rynker jo på nesen og kaller oss nasjonalistiske når vi feirer 17. mai, men jeg tror i det minste ingen av dem har kalt oss nazister. Drunkenvalley skrev (3 timer siden): For min del har eg lite sympati for dei som følte seg truffet av at det blei kalla ein nazimarsj. Kor mange fellestrekk må dei dele før ein spade blir kalla ein spade? Det fremstår i kontekst som at det ikkje er så mykje feil ord for min del, men at det er partier som er fornærmet nok til at NRK følte behovet for å beklage. Om me så erkjenne at dei ikkje er heilt nazist enda så må eg heller kalle ordbruken profetisk gitt kursen dei har. Jeg tror problemet bunner i at enkelte mener at all form for nasjonalisme er nazisme. Når "nazisme" brukes i alle mulige sammenhenger, vanner det ut begrepet og fjerner viktige nyanser. Nasjonalisme finnes både på ytre høyre og ytre venstre, men nazisme er noe langt mer konkret. At marsjen er nasjonalistisk, er det rimelig å påstå, gitt det politiske landskapet. Men de feirer at landet ble fritt i 1918, frem til Nazi-Tyskland invaderte og drepte flere millioner polakker. Deretter kom Sovjetunionen og gjorde sitt. Polen er kanskje et av de mest invaderte landene i Europa, så at de ønsker å feire sin uavhengighet er kanskje ikke så rart? Ei heller at de ikke likte å bli kalt nazister, når de en gang i tiden kjempet mot nazistene og ble massakrert av dem. Drunkenvalley skrev (3 timer siden): Utover det er det vanskelig å påstå at det er eg som driv med kulturkrig her ass. Du har side opp og side ned på disse forumene kor det er syting og klaging over woke, og denne tråden er også opprettet av samme gruppe for å syte over korleis dei føler eit ord er misbrukt, uavhengig av om ein spade er ein spade eller ei. Kanskje det er på tide for mange av disse som syt over disse tingene å gå seg sjølv litt i støvlene heller, og reflektere kor på landet dei egentlig står. Eg veit ganske aggressivt kor eg er i det minste. Ja, jeg vet inderlig godt at enkelte har det som sitt foretrukne tidsfordriv, og det kan bli slitsomt til tider. Men som uttrykket sier: “Never argue with a fool; they will drag you down to their level and beat you with experience.” Det er treffende når man henger seg på en litt nedlatende og kanskje moralsk overlegen tone. Da legger man seg på deres nivå(i motsatt fortegn) og gir dem næring. Man tror man svekker dem ved å kalle hva som helst og hvem som helst for "nazi", men i praksis skyver man bort dem man forsøker å nå, og sender dem i retning av de faktiske nazistene, som tar dem imot. Endret 11 timer siden av Uderzo 3 1
Duriello Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Fatninja skrev (8 minutter siden): Steigan er vel ikke høyresiden, eller? Jeg har ikke nevnt Steigan. Inntrykket mitt baserer seg på hvem som er konspi-folk her inne og f.eks facebook. Og den erketypiske konspirasjons-stereotypen fra U S of A går med magacaps eller gjemmer seg i en prepper-ofthegrid-bunker i Montana. 👍🙂 2 1
Bata Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden wampster skrev (7 minutter siden): Men dette gjelder selvfølgelig ikke deg? Du har, i motsetning til alle andre, 100% kritisk sans og 100% egne/uadopterte meninger. Hvor får du dine meninger fra i så fall, så kan oss late "komme opp på ditt nivå" Dette er jo selvfølgelig et poeng! Man kan jo ikke være sikker på verken meninger eller kritisk sans uten å sjekke den selv. Litt av poenget her, er jo at jeg ikke innehar meningene vi diskuterer her fordi jeg men basal kritisk tenkning både forstår at de forfektes av noen med en agenda og at jeg forstår konsekvensene av tankegodset og hvor det rent moralsk ender. Men det betyr på ingen måte at jeg er noe unikum ei heller at jeg tror det. Hadde jeg gjort det, hadde jeg jo vært komplett ukritisk. Det er ikke vanskelig å "komme opp på mitt nivå", men jeg gidder ikke å lage et essay for å forklare deg hvordan jeg selv personlig former meningene mine eller hvordan jeg er kritisk til meningsytringer. Kan gi deg to punkter: 1. Vitenskap er kongen, fagfellevurderte rapporter med godt statistisk grunnlag for påstand og konklusjon er sannhet, helt til noen finner et bedre svar. 2. Folk med formuer bryr seg aldri om deg. Du kan prøve å si det samme om politisk makt, men er de ikke rike i utganspunktet, er de avhengige av å gjøre livet ditt bedre om de skal holde på nevnte makt. - Men sett alltid spørsmålstegn ved uttalte formål med utsagn. Hvorfor tar du utgangspunkt i at jeg tror jeg har ufeilbar kritisk sans? Bonuspunkt: Skill egoet ditt og hva du FØLER er riktig vekk fra resonnementer, hva egoet ditt ønsker er irrelevant for virkeligheten. 3
Duriello Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Fatninja skrev (13 minutter siden): At det er "høyreorientert" og kontroversielt å være motstander av en ekstrem religion, ANNET enn kristendommen, som er fritt vilt i enhver sammenheng, så tenker jeg det er på tide å redefinere hva som er kontroversielt. Ingen gir seg katta i buddhister i Norge f.eks. Fordi buddhisme IKKE er en ekstrem religion som bør aktivt motarbeides. Meh, all religion er fritt vilt slik jeg ser det, og det er ikke pga religionen i seg selv, men følgerne.
wampster Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Bata skrev (2 minutter siden): Det er ikke vanskelig å "komme opp på mitt nivå", men jeg gidder ikke å lage et essay for å forklare deg hvordan jeg selv personlig former meningene mine eller hvordan jeg er kritisk til meningsytringer. Kan gi deg to punkter: 1. Vitenskap er kongen, fagfellevurderte rapporter med godt statistisk grunnlag for påstand og konklusjon er sannhet, helt til noen finner et bedre svar. 2. Folk med formuer bryr seg aldri om deg. Du kan prøve å si det samme om politisk makt, men er de ikke rike i utganspunktet, er de avhengige av å gjøre livet ditt bedre om de skal holde på nevnte makt. - Men sett alltid spørsmålstegn ved uttalte formål med utsagn. Fascinerende. Her drar man altså absolutt alle som har formue under en og samme buss. Spiller ingen rolle om du heter Støre eller Musk. Ingen av dem bryr seg om deg/meg/andre. Det virker ryddig og vitenskapelig (noe som er kongen visstnok) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå