Drunkenvalley Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 13 hours ago, Uderzo said: Et banner/sak som ikke forsvinner fra forsiden på null komma niks er en start. Jeg vil ikke sammenligne dette med LTT i det hele tatt, faktafeil i en video om en laptop er noe annet enn "Nazimarsjer i Polen". Det var ikkje meint å i det heile tatt implisere at dei hadde nokon relasjon slikt, berre at eit system for å kommunisere feil som var gjort er overraskende vanskelig. I denne saken vil eg forøvrig sei det ikkje er så mykje ein "feil" nødvendigvis, så mykje som det var nokons innestemme som blei utestemme... 🤣 Men høgre-sida er flinke på å bli fornærmet av anklager om nazistiske tendenser sjølv når dei er ein and som kvekker som ein and, går som ein and, gjør "rare arm-bevegelser" som ein and, osv... 2 2
Uderzo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Drunkenvalley skrev (11 minutter siden): Det var ikkje meint å i det heile tatt implisere at dei hadde nokon relasjon slikt, berre at eit system for å kommunisere feil som var gjort er overraskende vanskelig. I denne saken vil eg forøvrig sei det ikkje er så mykje ein "feil" nødvendigvis, så mykje som det var nokons innestemme som blei utestemme... 🤣 Men høgre-sida er flinke på å bli fornærmet av anklager om nazistiske tendenser sjølv når dei er ein and som kvekker som ein and, går som ein and, gjør "rare arm-bevegelser" som ein and, osv... Ja, men det har lite med dette å gjøre, at LTT som produserer mange videoer i uken er frustrert over at de ikke har en god måte å rette opp i feil i løpet av en lang produksjonspipeline er ikke det samme som at et riksdekkende medium publiserer feilinformasjon, det er for å si det forsiktig, litt mer problematisk enn at GPU tempen ble vist i fahrenheit istedenfor celsius. Og det er strengt tatt ikke vanskelig å opplyse ordentlig når feil blir begått, det er nok vanskelig å rekke frem til alle lesere/lyttere/seere, men det kan absolutt gjøres bedre. Å dra inn LTT er bare en bagatellisering av saken. Jeg tviler på at nazister har noe i mot å bli kalt nazister, en rekke eksempler på stolte nazister de siste årene, men det skjønner nok du også, selv om du forsøker å dreie dette over til den evinnelige kulturkrigen. "Du ser splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ditt eget" er et kjent sitat som kan være verdt å tenke over. 2 1
Drunkenvalley Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 7 minutes ago, Uderzo said: Ja, men det har lite med dette å gjøre, at LTT som produserer mange videoer i uken er frustrert over at de ikke har en god måte å rette opp i feil i løpet av en lang produksjonspipeline er ikke det samme som at et riksdekkende medium publiserer feilinformasjon, det er for å si det forsiktig, litt mer problematisk enn at GPU tempen ble vist i fahrenheit istedenfor celsius. Og det er strengt tatt ikke vanskelig å opplyse ordentlig når feil blir begått, det er nok vanskelig å rekke frem til alle lesere/lyttere/seere, men det kan absolutt gjøres bedre. Å dra inn LTT er bare en bagatellisering av saken. Næh. Du berre gjer ting meir komplisert her uten meningsfylt grunn meine eg. Quote Jeg tviler på at nazister har noe i mot å bli kalt nazister, en rekke eksempler på stolte nazister de siste årene, men det skjønner nok du også, selv om du forsøker å dreie dette over til den evinnelige kulturkrigen. "Du ser splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ditt eget" er et kjent sitat som kan være verdt å tenke over. Ikkje følgt med veldig på dette forumet vil eg påstå då (ei internettet generelt). Også er det da ikkje eg som "dreier dette til den evinnelige kulturkrigen" gitt kor du er? Hallo? 🤣 Endret 15 timer siden av Drunkenvalley 1 1
Uderzo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): Næh. Du berre gjer ting meir komplisert her uten meningsfylt grunn meine eg. Jeg har skjønt at du ønsker å bagatellisere denne saken. Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Ikkje følgt med veldig på dette forumet vil eg påstå då. Også er det da ikkje eg som "dreier dette til den evinnelige kulturkrigen" gitt kor du er? Hallo? 🤣 Jeg vil påstå jeg følger med ganske bra. Du påstår at "nazimarsjen" var nettopp en nazimarsj, og at det ikke gjorde noe at NRK hadde en liten glipp og fortalte "sannheten", og at "høyresiden" blir fornærmet "knegg knegg". Som jeg referer til over, hvis du ikke ser at dette speiler oppførselen til enkelte av dine meningsmotstandere så kan jeg ikke hjelpe deg. 6
skaftetryne32 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Uderzo skrev (16 minutter siden): Jeg har skjønt at du ønsker å bagatellisere denne saken. Er ikke dette et klassisk eksempel på å gå etter mann og ikke ball? 1
Uderzo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden skaftetryne32 skrev (6 minutter siden): Er ikke dette et klassisk eksempel på å gå etter mann og ikke ball? Snakker du om meg eller han? Hvis førstnevnte, hvilken ball er det jeg ikke går etter? 3
skaftetryne32 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Uderzo skrev (10 minutter siden): Hvis førstnevnte, hvilken ball er det jeg ikke går etter? Er det engang en ball der, jeg ser en mann, en mann du visstnok har skjønt at bagatelliserer denne saken? Er det ball? Eller er det en hersketeknikk? 3
Drunkenvalley Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 28 minutes ago, Uderzo said: Jeg har skjønt at du ønsker å bagatellisere denne saken. Eg bagatelliserer ikkje problemet, men at du syt over eksemplet eg brukte på sparket. Heile poenget mitt var jo at mediehus generelt har i meir nylige tider måtte bli flinkere på å synliggjøre at dei har gjort feil, og så sitt du her og klager over at eksemplet eg har ikkje er dramatisk nok. Me er enige om problemet og at noko må gjøres for at feil blir synliggjort bedre, men du sitt og syt over ein filleting i staden, og det skaper ein heilt kunstig strid her. For min del har eg lite sympati for dei som følte seg truffet av at det blei kalla ein nazimarsj. Kor mange fellestrekk må dei dele før ein spade blir kalla ein spade? Det fremstår i kontekst som at det ikkje er så mykje feil ord for min del, men at det er partier som er fornærmet nok til at NRK følte behovet for å beklage. Om me så erkjenne at dei ikkje er heilt nazist enda så må eg heller kalle ordbruken profetisk gitt kursen dei har. Utover det er det vanskelig å påstå at det er eg som driv med kulturkrig her ass. Du har side opp og side ned på disse forumene kor det er syting og klaging over woke, og denne tråden er også opprettet av samme gruppe for å syte over korleis dei føler eit ord er misbrukt, uavhengig av om ein spade er ein spade eller ei. Kanskje det er på tide for mange av disse som syt over disse tingene å gå seg sjølv litt i støvlene heller, og reflektere kor på landet dei egentlig står. Eg veit ganske aggressivt kor eg er i det minste. 1
leticia Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Red Frostraven skrev (15 timer siden): ...når ble noen kalt nazist her på forumet sist og for hvilke meninger..? Når ble noen kalt venstreekstrem, og for hvilke meninger? Siste jeg kan huske var ganske lenge siden. En som slengte ut ordet nasist, og det var i forbindelse med mysogynisme / kvinnehat. (Altså at de hun kalte for nasister hadde misogynistiske holdninger). Venstreekstrem skal det ikke mer til at man mener at folk skal ha like rettigheter og muligheter for å bli kalt, og det brukes mye oftere enn ordet nasist. Det sagt, så syns jeg ikke venstreekstrem og nasist er de riktige ordene å sette opp mot hverandre. Høyreekstrem og venstreekstrem bør brukes i større grad mot hverandre, og høyreekstrem er et ord som brukes jevnlig på forumet. At nasisme kan være endel av det høyreekstremisme helt klart, men fascisme er nok mer vanlig blant de høyreekstreme enn det nasisme er. 3
Fatninja Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden (endret) 8 minutes ago, leticia said: Siste jeg kan huske var ganske lenge siden. En som slengte ut ordet nasist, og det var i forbindelse med mysogynisme / kvinnehat. (Altså at de hun kalte for nasister hadde misogynistiske holdninger). Venstreekstrem skal det ikke mer til at man mener at folk skal ha like rettigheter og muligheter for å bli kalt, og det brukes mye oftere enn ordet nasist. Det sagt, så syns jeg ikke venstreekstrem og nasist er de riktige ordene å sette opp mot hverandre. Høyreekstrem og venstreekstrem bør brukes i større grad mot hverandre, og høyreekstrem er et ord som brukes jevnlig på forumet. At nasisme kan være endel av det høyreekstremisme helt klart, men fascisme er nok mer vanlig blant de høyreekstreme enn det nasisme er. Av ren nyskjerrighet, hva mener du fascisme er da Leticia? Og er fascisme noe en bør tolerere, eller bør det møtes med vold og ugreihet også? Endret 14 timer siden av Fatninja 3 1
Drunkenvalley Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Just now, Fatninja said: Av ren nyskjerrighet, hva mener du fascisme er da Letecia? Og er fascisme noe en bør tolerere, eller bør det møtes med vold og ugreihet også? Fascisme må av nødvendighet stampes ut om ein skal bevare demokrati, som har blitt gjengående demonstrert. Å konkret definere fascisme kan vera litt vanskeligere, for det er i praksis høgre-ekstremisme tatt til sine logiske konklusjon, men nøyaktig når det går fra å vera berre høgre-ekstremisme til fascisme er eit meir tåkete punkt. I forskjell til f.eks kommunisme kontra sosial-demokrat så er det ikkje ein ekstremt openbar skilnad, men meir ein grad av alvorlighetsgrad som skilje det. Samtidig så oppsto fascisme i stor grad i direkte kontrast til kommunisme. Det var spesielt trusselen om felleseie, egalitærisme og globalisering som var særdeles avskrekkende for eliten. Under kommunisme så ville dei miste makten - spesielt i form av ein aggressiv revolusjon som direkte såg etter å kaste dei i undertrykkelse. På fleste punkter ser me fascisme tar direkte motstand mot alle tre. ...eg må ta litt pause der for å jobbe. 🤣 3 2
leticia Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Fatninja skrev (6 minutter siden): Av ren nyskjerrighet, hva mener du fascisme er da Leticia? Og er fascisme noe en bør tolerere, eller bør det møtes med vold og ugreihet også? Fascisme, kort forklart, så er det slik jeg ser det antidemokratiske krefter. Hvor makt til en autoritær leder, utøvd ved kontroll, makt og vold står i fokus. Hvor individets frihet og egne frie tanker, og kontroll over egen kropp må vike. Som andre har vært inne på kjapt, så finner man også slike krefter i religion. Jeg syns ikke at dette er noe man skal tolerere, men det bør ikke møtes med vold, så sant ikke fascistene starter en krig, da må et land ha lov til å forsvare seg. Jeg er kanskje ikke helt enig med deg heller, i at man bruker visse ord for å dehumanisere. Men ordene brukes gjerne som en "vegg" man setter opp mot de som har helt motsatt mening som en selv, som et tegn på at de andre har så tåpelige meninger at det er helt håpløst å komme dem i møte på noen som helst måte. Å sette disse merkelappene på folk syns jeg ikke er det samme som å dehumanisere dem. Man kan likevel greie å se på mennesket bak, og grunnlaget til hvorfor de har fått sine meninger. At noen ideologier / religioner kan være farlige, når felles tanker blir til (onde) handlinger kan sikkert de fleste enes om. 3
Fatninja Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden 9 minutes ago, leticia said: Fascisme, kort forklart, så er det slik jeg ser det antidemokratiske krefter. Hvor makt til en autoritær leder, utøvd ved kontroll, makt og vold står i fokus. Hvor individets frihet og egne frie tanker, og kontroll over egen kropp må vike. Som andre har vært inne på kjapt, så finner man også slike krefter i religion. Er ikke dette det samme som autoritærisme?
skaftetryne32 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Fatninja skrev (1 minutt siden): Er ikke dette det samme som autoritærisme? Fascisme er jo autoritær, og fascisme er en form for autoritærisme. 5
Bata Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Neptun1 skrev (16 timer siden): Vet ikke hvem eller hva du sikter til. Jeg stempler ingen som dette, som vel gikk frem av min kommentar. Hmmm. Er du sikker? (jeg tror ikke det, sikter til alle dere kloner) Jeg gidder ikke søke engang, men det er irrelevant. Du tenker ikke sjøl, meningene er tildelt sammen med first-price retorikkpakka. Et skrint verktøyskrin, standard issue for alle som føler tilhørighet til den moderne hjernedøde høyresiden man finner på sosiale medier. Hvorfor tillater du deg å være så begrensa på alle områder? Jeg tror genuint mange mennesker som deg har så ekstremt mye mer å tilby seg selv og oss andre enn det mølet der. Intellektuelt og moralsk bankrott bare for å passe inn i en politisk bevegelse kjøpt og betalt av tech-broskis i Silicon Valley. 4
wampster Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Bata skrev (12 minutter siden): Et skrint verktøyskrin, standard issue for alle som føler tilhørighet til den moderne hjernedøde høyresiden man finner på sosiale medier. Hvorfor tillater du deg å være så begrensa på alle områder? Hva med de som føler tilhørighet til den moderne hjernedøde venstresiden man finner på sosiale medier? Hvorfor tillater de seg å være så begrenset på alle områder? 1 2
DukeNukem3d Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Bata skrev (17 timer siden): Det er ikke alle andre ideer. Det er dine ideer di lille nazispire. Fascistapologet. Ha i det minste ryggraden for å stå for det du sier. Slutt å vær så feig og tro at du er som alle oss andre som ikke er i linje med det du og dine definerer som politisk korrekthet. Du er et kvalmende skue. Et skrømt og et skall av et menneske. Ellers går det bra? 3
Bata Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden wampster skrev (24 minutter siden): Hva med de som føler tilhørighet til den moderne hjernedøde venstresiden man finner på sosiale medier? Hvorfor tillater de seg å være så begrenset på alle områder? Hmm, jeg vet du ikke har kapasitet eller vilje til å forstå om jeg går i dybden her, så kan vel si at det er akkurat de samme mekanismene i spill. Sånn rent overfladisk kan du si at høyresidens meningsformende algoritmer i større grad er kjøpt og betalt av tech-fascistene og de faktisk radikale på venstresiden er i større grad drevet frem av sånne grasrot-konspi folk som igjen gjerne henger der russiske bots selger det samme budskapet. (ikke at du forstår forskjellen på radikale på venstresiden og moderate venstresidefolk) Men ser du det ikke selv? Du går rett i den samme verktøypakka og graver frem whataboutisme heller enn å faktisk gå inn i materien og prøve å fortelle meg hvordan jeg tar feil. I tillegg, så går du automatisk ut i fra at fordi jeg ikke innehar de verdiene du har, så må jeg være på venstresiden og helst venstreradikal. Du vet mest sannsynlig ikke hvordan du skal reagere på annet tankegods. Da blir det vanskelig. Det er sånn binært, enten er du med oss ellers er du mot oss. Simple greier for simple mennesker. Hva er vitsen egentlig? Det hele fremstår jo bare som en stor øvelse for deg og dine til å passe inn i den boksen dere har laget for dere sjøl. Dere bryr dere jo helt egentlig ikke om noe annet enn at dere synes det er kjipt å bli kalt nazi. 5
Folkflesk Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) leticia skrev (2 timer siden): Det sagt, så syns jeg ikke venstreekstrem og nasist er de riktige ordene å sette opp mot hverandre. Høyreekstrem og venstreekstrem bør brukes i større grad mot hverandre, og høyreekstrem er et ord som brukes jevnlig på forumet. At nasisme kan være endel av det høyreekstremisme helt klart, men fascisme er nok mer vanlig blant de høyreekstreme enn det nasisme er. Jeg mener det er uproblematisk å kalle denne marsjen for høyreekstrem, ev. dominert av høyreradikale elementer, som dette såkalte Lov og Orden-partiet. Deltakerne kjører jo hele Trump-agendaen, for å si det slik. Hvis Rødt, SV, Palestinakomiteen, Anti-rasistisk senter, osv. hadde hatt en marsj sammen så hadde de også måtte funnet seg i uttrykket venstreekstrem eller ytre venstre. Noe sier meg at de neppe hadde hatt et like stort problem med dette som motsatt side. Endret 12 timer siden av Folkflesk 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå