Gå til innhold

Nazist er blitt det nye ordet for å dehumanisere noen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Hvilken "venstreside"? Den norske? Dette er en beslutning fra en eller annen skole i Canada.

Det var et eksempel på hvor venstresidens (Canada er jo ganske like oss) retorikk kan føre oss. "Vi kan ikke invitere en yezidi-jente fordi detaljene av det kan føre til islamofobi". Disse stempelene og konsekvenser av den er det trådens tema handler om mener jeg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

s appear to stem from a past controversy over an event with Toronto students featuring the "Last Girl" author.

Murad was scheduled to discuss the book in February 2022 with A Room of Your Own, a literary group for underserved teenage girls that sometimes collaborates with different Canadian school districts to reach students and offer them free books.

News outlets reported in 2021 that a Toronto District School Board (TDSB) superintendent told club founder Tanya Marie Lee that students would not participate in the event because Murad's book could promote Islamophobia -- a move that sparked worldwide outcry.

Lee told AFP on May 14, 2024 that she had notified the TDSB about two events, one with Murad and another with Canadian criminal defense attorney Marie Henein (archived here and here), that were set to take place over Zoom. She said she was told both speakers might create controversy.

"I tried to explain to them that the title meant ISIS -- a terrorist group," Lee said of Murad's book.

TDSB clarified its position in a November 12, 2021 press release (archived here).

Takk for ytterligere 2 artikler som bekrefter mitt poeng?

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Det var et eksempel på hvor venstresidens (Canada er jo ganske like oss) retorikk kan føre oss. "Vi kan ikke invitere en yezidi-jente fordi detaljene av det kan føre til islamofobi". Disse stempelene og konsekvenser av den er det trådens tema handler om mener jeg.

Så neste gang Trump finner på noe idiotisk så skal man bare henvise til at "slik er høyresiden". Uten å ta hensyn til at det overhodet ikke skjedde i Norge og at norsk høyreside har lite med det å gjøre?

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (4 minutter siden):

Så neste gang Trump finner på noe idiotisk så skal man bare henvise til at "slik er høyresiden". Uten å ta hensyn til at det skjedde i et helt annet land og ikke engang fant sted i Norge?

Det gjør dere jo allerede. 

Men islamofobi-begrepet blir jo allerede misbrukt i Europa også. Det vil si, det er vel nettopp dette som var poenget med begrepet. Forhindre Islam fra nødvendig kritikk.

"Nazist og fascist" som trådstarter prater om har jo alle vi på høyresiden fått høre. Uansett om det er snakk om strengere innvandringspolitikk eller at man er imot woke eller hva som helst.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Det gjør dere jo allerede. 

Kun mot noen få amøber som åpenbart støtter jævelen.

Ville aldri f.eks kalt en helt vanlig Høyre-fyr for en Trump-tilhenger.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Skrevet
Just now, DukeNukem3d said:

Takk for ytterligere 2 artikler som bekrefter mitt poeng?

Din påstand var at noe var kansellert, men:

[...]staff reviewed the material and that students attended the planned talk with Murad. 

Ingenting ble kansellert.
Man gikk igjennom materialet før man besluttet å gi det til barna, per standard.

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Den undersøkelsen med 47% var jo helt feil, men at det er flere norske unge menn som er dumme nok til å støtte en slik undermåler enn andre kategorier innen folket stemmer nok dessverre.

Men den norske høyresiden generelt er jo et godt stykke unna et slikt bunn-punkt.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Din påstand var at noe var kansellert, men:

[...]staff reviewed the material and that students attended the planned talk with Murad. 

Ingenting ble kansellert.
Man gikk igjennom materialet før man besluttet å gi det til barna, per standard.

Det er ikke "min påstand", det er hva 4 artikler fra 4 forskjellige kilder sier. 

"News outlets reported in 2021 that a Toronto District School Board (TDSB) superintendent told club founder Tanya Marie Lee that students would not participate in the event because Murad's book could promote Islamophobia -- a move that sparked worldwide outcry.

Lee told AFP on May 14, 2024 that she had notified the TDSB about two events, one with Murad and another with Canadian criminal defense attorney Marie Henein (archived here and here), that were set to take place over Zoom. She said she was told both speakers might create controversy.

"I tried to explain to them that the title meant ISIS -- a terrorist group," Lee said of Murad's book."

Høres ut som en kjent problemstilling gitt.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kjedelige realiteten er at fleste i Norge behandler politikk som fotball. Så dei ville stemt på Trump av tragikomiskt overfladiske grunner, det kan eg absolutt tro på.

Her i Norge trur eg forøvrig han ville sannsynleg vore meir begrenset i kva slags ondskap han kunne drivi på med.

• Liker 5
Skrevet
Just now, DukeNukem3d said:

Det er ikke "min påstand", det er hva 4 artikler fra 4 forskjellige kilder sier. 

4 forskjellige kilder, eller egentlig daily mail to ganger, og NY-post en gang, med elendig troverdighet påstår noe ble kansellert til tross for at ingenting ble kansellert.

Forfatteren selv sier ingen events ble kansellert.

Bok klubben leste boken og kansellerte ingenting:

[...]Following a recent newspaper article with regard to a book club featuring books by prominent Canadian lawyer Marie Henein (Nothing But the Truth) and Nobel Peace Prize Winner Nadia Murad (The Last Girl), we wanted to provide some clarification.

An opinion that did not reflect the position of the Toronto District School Board was shared with the organizer of the book club prior to staff having an opportunity to read the books – something that is routinely done before giving them to students. Staff are currently reading both books and anticipate being able to add them to the list of titles used in the corresponding course(s).

We sincerely apologize to both Ms. Henein and Ms. Murad – both of whom have powerful stories to tell and from whom we believe students would learn a great deal.

..Den eneste kritikken som gjenstår er at noe ble kvalitetskontrollert før man leverte det ut til elever.

• Liker 4
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Kjedelige realiteten er at fleste i Norge behandler politikk som fotball. Så dei ville stemt på Trump av tragikomiskt overfladiske grunner, det kan eg absolutt tro på.

Her i Norge trur eg forøvrig han ville sannsynleg vore meir begrenset i kva slags ondskap han kunne drivi på med.

Det er skremmende at ca 10% av folket ikke skjønner at det dreier seg om en gjennomkorrupt motstander av demokratiet.

• Liker 6
Skrevet (endret)

https://mediabiasfactcheck.com/daily-mail

Alltid når noen sier noe a la "fascisme er et overbrukt ord" (Ja, jeg vet at tråden spesifikt handler om ordet "nazist", men nazisme er en form for fascisme så...), så klarer de ikke å forklare hva fascisme faktisk er. Vel, utenom den samme skrøna om at "nazistene var sosialister, fordi ordet sosialist finnes i ordet nasjonalsosialist og blablabla"

Eller at fascisme kun kan skje når den ser, høres og ter seg nøyaktig ut som nazi-tyskland eller Mussolinis styre. Noe som ikke er riktig.

Derimot, når noen faktisk fordømmer fascisme, så er de som regel flinke til å forklare hva fascisme faktisk går ut på.

https://insight.bibliotech.us/10-tactics-of-fascism

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Anatomy_of_Fascism

https://www.openculture.com/2024/11/umberto-ecos-list-of-the-14-common-features-of-fascism.html

Dessuten, omtrent alle folk jeg har sett som hevder de er mer plaget av mulighetene for at noen der ute muligens blir kalt fascist mer enn at faktisk fascisme eksisterer, har en lei uvane til å assossiere seg med krefter som ønsker å innføre en stat som kan stjele og kontrollere kroppene til befolkningen, bestemme hvem befolkningen kan og ikke kan bli forelska i, hvem de har lov til å gifte seg med, hvem de har lov til å ligge med, om de kan ligge med hverandre før eksteskapet, hvilken gud de kan tro på, om de i det hele tatt kan slippe å tro på en gud, hvordan de kan presentere seg selv, hvordan de har lov til å tenke om seg selv, osv...

Det er nesten som om....nesten som om det er nettopp derfor tanken om at noen kanskje vil bli kalt fascist i en negativ forstand plager dem mer enn det overnevnte. Fordi de vil at det skal gå i oppfyllelse? Men jeg kan ikke fastslå noe.

De er også veldg opptatte av at man konstant må være på vakt for en eller annen hypotetisk kommunist. Jeg lurer på om de er klar over at anti-kommunisme er et av fascismens aller fremste verktøy. Og man trenger overhodet ikke være kommunist for å skjønne det.

Og til tross for at de overhodet ikke vil finne seg i å bli stemplet som fascist, er de mer enn gjerne  ivrige i å gjøre arbeidet for dem, ved å konstant gå etter, svekke omdømmet og solidariteten til de samme folkegruppene fascistene tilfeldigvis hater og ønsker å undertrykke. Og det er alltid en beleilig unnskyldning for det.

"Nei, vi har ingen problemer med kvinner, det er feministene vi ikke liker."

"Nei, vi har ingen problemer med transpersoner, det er transaktivistene i ikke liker"

"Nei, vi har ingen problemer med innvandrere, det er innvandringspolitikken som er problemet"

"Nei, det er ikke svarte vi har problemer med, det er Black Lives Matter vi ikke liker"

Osv.

Men i bunn og grunn slutter det å være en unnskyldning, når mønsteret hele tiden er å angripe de funksjonene (enten det er aktivister, organisasjoner eller lovforslag) som har til mål å beskytte utsatte folkegrupper, mer eller istedenfor de kreftene som ønsker å undertrykke dem. Og det er alltid første ledd; å svekke solidaritet med de som støtter utsatte folkegrupper før man begynner å svekke solidariteten med selve folkegruppene.

Og ofte hender det at en av dem kommer med frasen "disse aktivistene gjør kun en bjørnetjeneste for de gruppene de hevder å kjempe imot".

Nei. DU gjør. Du er den største bjørnetjenesten. Og det tror jeg du vet godt.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 5
Skrevet
6 minutes ago, AtterEnBruker said:

Alltid når noen sier noe a la "fascisme er et overbrukt ord" (Ja, jeg vet at tråden spesifikt handler om ordet "nazist", men nazisme er en form for fascisme så...), så klarer de ikke å forklare hva fascisme faktisk er. 

Smart grep: I stedet for å forholde deg til temaet, at folk kaller andre nazister for å dehumanisere dem, flytter du diskusjonen over på om fascist er et overbrukt ord.

Når noen kaller andre nazister, er poenget å dra fram Hitler-assosiasjonene for å sverte mest mulig. Facist gir ikke samme effekt for dem som bruker nazist som skjellsord, og i tillegg risikerer de å få fascist-stempelet tilbake på seg selv, kanskje med bedre grunn.

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (40 minutter siden):

Smart grep: I stedet for å forholde deg til temaet, at folk kaller andre nazister for å dehumanisere dem, flytter du diskusjonen over på om fascist er et overbrukt ord.

Når noen kaller andre nazister, er poenget å dra fram Hitler-assosiasjonene for å sverte mest mulig. Facist gir ikke samme effekt for dem som bruker nazist som skjellsord, og i tillegg risikerer de å få fascist-stempelet tilbake på seg selv, kanskje med bedre grunn.

Smart grep! I stedet for å arugmetnere mot argumentene som fremsettes som er like gyldige for nazismen som for fascimen, så flytter du diskusjonen over nyansene mellom begrepene fremfor argumentene om hvorfor de er blitt vanlige.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det rareste er at det ikke finnes eneste nazist, fascist eller rasist i hele landet. I hagen til Wara var det riktignok en rasitist.  Men resten er for woke til å innrømme at de er noen av delene.

Ok, det er mulig "Erru musslim"-Fanny er ærlig nok da.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet (endret)
2 hours ago, Zepticon said:

Smart grep! I stedet for å arugmetnere mot argumentene som fremsettes som er like gyldige for nazismen som for fascimen, så flytter du diskusjonen over nyansene mellom begrepene fremfor argumentene om hvorfor de er blitt vanlige.

Her kommer nok et forsøk på å få debatten til å handle om noe annet.

Tråden handler om hvorfor folk bruker ordet nazisme oftere for å dehumanisere enn før. Det er ikke det samme som å om bruke ordet fascisme oftere for å dehumanisere enn før og spesielt ikke "fascisme er et overbrukt ord". AtterEnBruker prøvde som vanlig å få debatten til å handle om noe helt annet sånn at han kunne lage en lang monolog basert på masse stråmenn.

Nei, det er ikke akseptabelt å bytte nazisme med fascisme for å få et enklere argument. Spesielt ikke når jeg ikke er enig i premisset ditt at de begge har blitt vanligere enn før. 

Endret av Camlon
Skrevet
10 hours ago, Folkflesk said:

Hvilken "venstreside"? Den norske? Dette er en beslutning fra et eller annet skolestyre i Canada.

Nå er dette snakk "på pubben", blant folk jeg respekterer og noen jeg ser på som venner men:   

Mange er åpent glade for at Charlie Kirk ble drept og mener det er bra.  Mange håper åpent at Elon Musk skal bli drept.  Ikke fullt så mange, men fler enn ingen mener at jødene bør utryddes fordi de er blitt nazister på grunn av det de har gjort i Gaza.

Det var sorg og skuffelse da Donald Trump ikke ble drept.

Et par jeg kjenner adlyder Steigans minste vink og mener at Ukraina og Zelensky (jøde) er nazister og at Russlands invasjon derfor er rettferdig og bra.   

Mange mener at loven plutselig ikke skal gjelde for ulovlige innvandrere.   Altså:  Folk som bryter loven ved å oppholde seg i landet uten tillatelse skal gå straffefrie.   Ren galskap om du spør meg.   Jeg er ihvertfall ikke for straffefrihet for ulovlige innvandrere til Norge.

En har uttrykt uironisk at vi bør flytte hele eller store deler av befolkningen av Gaza hit og at vi burde kaste ut Ukrainerne.  Da sa jeg at jeg ønsker 0 asylsøkere fra Gaza hit og heller få fler fra Ukraina hit.   Da ble jeg anklaget for rasisme.

Ekstremismen blant den "gode" venstresiden er ikke så uvanlig i min utvidede omgangskrets ihvertfall. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sluttet å kjøpe jule menn fordi nå heter det kake menn , og hvor ble Juletrefesten av.

Venstre siden dreper norsk kultur mens deres propaganda apparat-media kaller alle feiringer som hundre tusener i Polen for nazi marsj.
I England protesterte det over 1 million mot hodeløs innvandring og da var det ekstrem høyre på klistret deres hoder fra norsk media. Mens det var vanlige familie folk folk som protesterte mot AP i England.
Men hva gjør ikke venstre siden for å skaffe seg flere stemmer, jo importerer dem.
Om en ødelegger landet eller et helt kontinent bryr de seg ikke om.

Og Hitler var jo Sosialist eller nasjonal sosialist.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...