PÃ¥inter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) tsetsefluen skrev (10 minutter siden): Det har vi da ikke. Klarer bare ikke å ta imot Jesus Jeg ser dere mener fri vilje er en illusjon, hvilken gener tvinger deg til å kaste bort verdifull tid på et diskusjonsforum? Eller er det en som står med pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å skrive? Eller velger du det selv? Endret 12 timer siden av PÃ¥inter
Capitan Fracassa Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Jeg ser dere mener fri vilje er en illusjon, hvilken gener tvinger deg til å kaste bort verdifull tid på et diskusjonsforum? Hvor i all verden har du det fra at det kun er gener som styrer naturlovene? Hvis du mener fri vilje eksisterer, hva med viljen din mener du kan overstyre naturlovene? 1 1
afterall Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): Da tolker du og tillegger med inngrodde fordommer tenker jeg. Jeg tenkte det kunne være andre grunner, økonomi, parforhold hvor man er uenige om barn, div. Ok. Men jeg mener det. Nr1, fordommer? Hmm, det er vanskelig når du skriver så kort, og ofte bare i ett ord (eksempelvis "fordommer"). Da skjønner jeg ikke hva du vil fram til, noe som øker sjansen for at jeg i større grad må anta, og at det dermed fort leder til misforståelser. Da kommer vi ingen vei. MEN! Du er inne på noe sentralt (selv om du bevisst utelater det ene spørsmålet til deg fra siteringen). Du sier at du mener jeg har fri vilje til å velge å ville ha barn eller ikke. Flott! Kan du forklare hvorfor du mener dette? 3
Subara Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Vi vet selvsagt ikke, helt avhengig av hvilken definisjon av Gud som brukes. Bibelens gud derimot finnes det mange bevis for at ikke finnes, men du har jo selv sagt at det ikke er Bibelens gud du tror på, men din egen noen beslektede variant. Ja, beslektet med kristendommen siden jeg har vokst opp med den og ikke har søkt mot andre religioner. Bibelen kan man jo studere et helt liv, men den falt ikke i smak pga. brennende busker, drap og trusler om helvete bare etter få sider. Kanskje mot ny-åndelighet, men foreløpig liten aktivitet fra meg, så jeg har ikke laget noen merkelapp. Endret 12 timer siden av Subara 2
PÃ¥inter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden afterall skrev (7 minutter siden): …Du sier at du mener jeg har fri vilje til å velge å ville ha barn eller ikke. Flott! Kan du forklare hvorfor du mener dette? PÃ¥inter skrev (35 minutter siden): Det er det nok bare du som kan svare på, men hvis du ikke er ærlig, så kommer vi ikke noen vei videre😉. 👆🏼 Jeg kan ikke fortelle deg hvorfor du ikke har barn, det må nesten du forklare. Men grunnene til å velge som du gjør sier noe om din frie vilje. Bortsett fra ufrivillig barnløshet selvfølgelig.
tsetsefluen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden PÃ¥inter skrev (29 minutter siden): Jeg ser dere mener fri vilje er en illusjon, hvilken gener tvinger deg til å kaste bort verdifull tid på et diskusjonsforum? Eller er det en som står med pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å skrive? Eller velger du det selv? Jeg gjør det fordi jeg synes det er interessant. Altså jeg lar meg gjerne styre av følelser så lenge det ikke går ut over andre 2
PÃ¥inter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden tsetsefluen skrev (2 minutter siden): Jeg gjør det fordi jeg synes det er interessant. Interessant…. Er interessant også en følelse?
tsetsefluen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Interessant…. Er interessant også en følelse? Aner ikke. Er ikke så flink til alt innen ord og hva de betyr. 1
PÃ¥inter Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden tsetsefluen skrev (21 minutter siden): Aner ikke. Er ikke så flink til alt innen ord og hva de betyr. Het i orden👍🏼🙂
afterall Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden PÃ¥inter skrev (56 minutter siden): Jeg kan ikke fortelle deg hvorfor du ikke har barn, det må nesten du forklare. Men grunnene til å velge som du gjør sier noe om din frie vilje. Bortsett fra ufrivillig barnløshet selvfølgelig. Men jeg sier jeg ikke er overbevist om at jeg HAR fri vilje til å velge, men du står fast på sitt om jo, det har jeg. Hvordan begrunner du at jeg kan velge hva jeg ønsker eller ikke? 1
PÃ¥inter Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Som sagt, når du mener du er styrt av følelser, altså tvang, slik jeg ser det, så er du i din fulle rett til å mene det.
afterall Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden PÃ¥inter skrev (11 minutter siden): Som sagt, når du mener du er styrt av følelser, altså tvang, slik jeg ser det, så er du i din fulle rett til å mene det. Hva mener du? Kan du forklare tydeligere? 1
PÃ¥inter Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) afterall skrev (10 minutter siden): Kan du forklare tydeligere? 👇🏼 Valgene dine Endret 11 timer siden av PÃ¥inter
Atib Azzad Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 12 minutes ago, afterall said: Kan du forklare tydeligere? Ser ut som svaret er nei. 4
PÃ¥inter Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden afterall skrev (26 minutter siden): Hvordan begrunner du at jeg kan velge hva jeg ønsker eller ikke Hver dag tar du valg som vitner om din frie vilje.
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden En ting er sikkert med abrahamittisk religion, der er det ingen fri vilje, det er umulig med en allvitende gud. 3
Capitan Fracassa Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden PÃ¥inter skrev (36 minutter siden): Hver dag tar du valg som vitner om din frie vilje. Du gjentar at valgene er med fri vilje, men når du bes om begrunnelse, gjentar du bare påstanden, helt uten begrunnelse eller bevis. Men det er vel egentlig en god måte å svare at du ikke egentlig har noen grunn til å tro det, men bare føler det. 3
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden): Du gjentar at valgene er med fri vilje, men når du bes om begrunnelse, gjentar du bare påstanden, helt uten begrunnelse eller bevis. Det er vel kort å godt en ugyldig påstand. 1
Baranladion Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Jeg er helt uenig i at dette er det samme. Jeg retter takknemmeligheten mot de jeg beviselig har grunn til, og det inkluderer forsåvidt også mine egne evner og innsats. Religiøse takker en hypotetisk gud i stedet for det som beviselig er årsaken. Jeg tror de fleste religiøse, takker gud i tillegg til, og ikke istedenfor faktorer man også har beviselig grunn til å takke. Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Når leger/jordmødre var avgjørende for at fødselen til min første datter gikk bra, er jeg takknemlig for norsk helsevesen generelt og disse personene spesielt. Ikke en gud som det ville være absurd å tro at sørget for akkurat min datter samtidig som hen gir blaffen i millioner av barn i nød. I et slikt tilfelle, tipper jeg de religiøse takker helsevesenet spesifikt, og så takker de gud i tillegg. Hvis man ser for seg samme situasjon, der man ikke får noen hjelp, fordi man sitter fast på en øde øy, så vil nok de religiøse takke sin gud for at det gikk bra, og tenke at det var guds vilje, eller at gud vil ta seg av barnet dersom det døde. Altså en form for trøst. Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Jeg ser den. Jeg har jo ingen kontroll over det faktum at jeg ble født i et så trygt land i en så trygg tid, men det er ingen makter jeg tror har æren for dette. Nei, de "høyere maktene" som har æren for dette er da styresmaktene, foreldrene dine, lærerene dine osv. Forskjellen her er jo at de beviselig har spilt en rolle, mens gud er noe man tror spiller en rolle. Endret 8 timer siden av Baranladion 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (10 timer siden): Kommer de kristne hjem til deg å forteller deg hvordan du skal leve livet ditt Har hatt noen på døra, så ja... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå