Gå til innhold

Pris på fiber til bedrift ++

LD93

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen kloke hoder som kan være behjelpelig her?

Vi betaler i dag 3500kr til global connect for en 1000/1000 linje hver mnd.
Det er den billigste avtalen vi kan få sier de som innebærer support ( noe vi "må" ha etter bransjekrav) 

Har ringt til telenor tidligere, de sier de ikke kan levere fiber til oss.

Global connect sier de er eneste som kan levere til oss.

Jeg trodde fiberlinjene skulle åpnes for alle aktører?
Blir jo et fryktelig monopol de kan holde på med virker det som.  Prisen vår har gått fra 1450kr mnd til 3500 på under 3 år.

Utleier (Thon ) sier at de ikke gjør videre utbedringer for byggene vi leier i, men vedkommende jeg kommer i kontakt med virker noe usikker på hva dette er også..så jeg er noe usikker hva som er rett.
Første svaret hans var i denne saken : Jeg tror ikke vi har fiber i disse byggene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I områder der flere leverandører har fremført fiber bruker pris være lavere.

Første periode, gjerne 3 år inkluderer også installasjon i månedsprisen.

Det kan være stor variasjon i responstid for feilretting. Har meldt feil kl 1930 og mottatt melding om utført retting kl 0300 på linjer som har høy responstid.

1Gbit til 3500 eks mva er gjerne en lavere pris enn hva jeg ofte har sett. Men, det finnes gjerne lavere priser, der det er flere tilbydere tilgjengelig og rettetid er på dagtid.

Leverandørene leier gjerne fiber av hverandre, men prisene blir ikke nødvendigvis billigere enn å gå direkte til eieren av fiberkabelen. Her er det sikkert også variasjoner, spesielt for de som kjøper stort antall linjer og dermed oppnår rabatter.

Endret av toralfb
Skrevet

Det meste gjelder kun for private, og de kan mest sannsynlig levere til en mye billigere pris om du bestiller som privat. 

Jeg har raskere nett hjemme, til en lavere pris enn firmaet i samme bygg. 

Skrevet (endret)
LD93 skrev (På 12.11.2025 den 13.27):

Vi betaler i dag 3500kr til global connect for en 1000/1000 linje hver mnd.

Hva er inkl i SLA-en dere har? Er det kun internett eller får dere levert noe lokalnettverksutstyr/-support også eller er det utleier som ordner med dette? Det hørtes egentlig ganske rimelig ut.

Endret av Nimrad
Skrevet

Gode nyheter da at GlobalConnect er kjøpt opp av selveste Telenor. Du kan nok se langt etter lavere priser hvertfall, mer grisk selskap kan vanskelig finnes. 

Skrevet
toralfb skrev (På 12.11.2025 den 14.03):

1Gbit til 3500 eks mva er gjerne en lavere pris enn hva jeg ofte har sett. Men, det finnes gjerne lavere priser, der det er flere tilbydere tilgjengelig og rettetid er på dagtid.

Gamlingen har gigabit til sin bedrift for 1339kr mnd via altibox. Ingen konkurrenter.

Skrevet
kremt skrev (6 timer siden):

Gode nyheter da at GlobalConnect er kjøpt opp av selveste Telenor. Du kan nok se langt etter lavere priser hvertfall, mer grisk selskap kan vanskelig finnes. 

Telenor har signert en avtale om å kjøpe GlobalConnects norske forbrukervirksomhet, som omfatter ca. 140.000 fiberkunder, tilhørende infrastruktur og ansatte. Saken er til vurdering hos Konkurransetilsynet.

Fiber til bedrift (som denne tråden omhandler) fortsetter som før.

https://globalconnect.no/telenor-kjoper-globalconnects-privatkundesatsing-i-norge/

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Gamlingen har gigabit til sin bedrift for 1339kr mnd via altibox. Ingen konkurrenter.

Det er en svært god pris. Prisene kan varierer mye ulike steder, bare for å få fotfeste i et område.

Endret av toralfb
Skrevet
Nimrad skrev (På 18.11.2025 den 9.50):

Hva er inkl i SLA-en dere har? Er det kun internett eller får dere levert noe lokalnettverksutstyr/-support også eller er det utleier som ordner med dette? Det hørtes egentlig ganske rimelig ut.

Usikker på hvilke garantier de stiller med totalt.. De har nå 99% oppetid garanti som jeg vet om.

De tar også betalt grovt for et modem de har stående her, 449kr i mnd også koster det nytt 2500kr. 
For brannmur sikkerhet betaler vi også 199kr mnd. 

Så tror vi rett å slett betaler for alle tjenester utenom, og de 3500 kun er for linja og "oppetid" garanti.

Skrevet (endret)

Jeg har fått både Altibox og Telia til å legge fiber inn i huset mitt. Når de skjønner ståa, så får jeg ca. halvpris på internett linja.

Fiberlinje burde vært likestilt med påkobling til vann og kloakk. infrastruktur dekket av kommunale avgifter med konkurrerende tilbyder av tjeneste oppå

Endret av bzzlink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...