Gå til innhold

Skyte blink på ekorn. For rekreasjonens skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 minutes ago, Femtekolonne said:

https://jegeravisen.no/jeger-domt-etter-a-ha-skutt-ettersokshund/  Dere med børse spiser nå mye rart også.. Jeg er ikke i mot jakt, men hvordan det har blitt en folkesport.

Skal vi la det være et gode for de velbemidlede mener du? Det er på mange måter mye av jakten allerede. Skal man gjøre noe med jakt i Norge bør det heller være å gjøre det mer tilgjengelig for folk med en helt normal økonomi som ikke har arvet en stor skogseiendom.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neptun1 skrev (10 timer siden):

Det er dessverre altfor mange skyteglade som går under begrepet "jeger".
Har ikke noe i mot dem som går på jakt med en sunn innstilling, men dessverre gjelder dette langt fra alle.

Det er personer jeg personlig kjenner som ikke kan se dyr i naturen uten å tenke "hvor er rifla mi".
De greier simpelthen ikke se et dyr uten et ønske om å skyte det - for sin egen tilfredsstillelse dvs for sport.
Dessverre kan jeg si dette sammenfaller med personlighetsforstyrrelser som narsissisme eller psykopati.
Ekstremt opptatte av å fremheve seg selv for ros - og ikke minst manglende empati er kjennetegn.
Og med sin selvtillit tror de at de er kjempesmarte. Det er de ikke.

Skal signere og støtte Noah med et fast pengebeløp.

Herregud… Løp og gi fast pengebeløp til Noah du. Skyting er moro! Skal tenke på deg neste gang jeg skyter et dyr 🤣

• Liker 1
Skrevet

Å skyte ekorn slår meg som en sær ting å gjøre. Vi har noen ekorn som svinser rundt utenfor kjøkkenvinduet her. Det kunne ikke falt meg inn å drepe dem, da skulle jeg vært bra sulten. Hvor mye mat er det i en sånn, omtrent som en grillpølse?

Syns vi kan ha såpass respekt for naturen at vi ikke dreper for sport og underholdning.

• Liker 4
Skrevet
Iterion skrev (28 minutter siden):

Skyting er moro!

Om man faktisk skal benytte kjøtt eller pels bør det være innafor å jakte på dyr som holder en sunn bestand, men såvidt jeg forsto av et eller annet nyhetsinnslag i går vet vi lite om ekornbestanden(?).

Samtidig må vi selvfølgelig opprettholde en sunn bestand av rovdyr istedenfor å jukse oss til en overbestand av klovdyr.

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (12 timer siden):

i følge min kjære bestefar så var ekorn veldig godt kjøtt.

Har forstått det sånn, at ekorn og rotte opprinnelig er samme art, og at de skilte lag ved at noen valgte å holde seg oppi trærne.

Skrevet
Sovna skrev (13 timer siden):

Ekorn-jakten er i gang med regjeringen sin velsignelse. Går jeg meg en tur i skog og så er det en velsignet ekorn-plaffer med fyllesjuke i nærheten. Hva faen..? Ikke noe rekreasjon for meg i alle fall, kun risiko for eget liv. Jeg har ingen glede av å skyte ekorn. Jeg har faktisk null forståelse for de som er ihuga fan av dette.

Det finnes oppdrett av løver, geparder etc, hvor høyt betalende kunder kan få gleden av å drepe de. Dyrene står nærmest stille, de har ikke et tilstrekkelig jakt og frykt for menneske modus siden de er alet opp i fangenskap. Wow, jeg kjenner jeg blir så jævlig imponert over disse folka med Rambo-egenskaper.

Jeg har signert via Noah for motstand mot lystmordere i vår fauna.

Takk for informasjonen vedrørende dette. Var ikke klar over at man gjorde slikt mot ekorn. Syns det er grotesk oppførsel. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (13 timer siden):

Jeg får litt sånn psyko-vibber av folk som dreper smådyr for gøy

Tror til og med det er godt nok dokumentert innen psykologiens vitenskap.

Skrevet (endret)
Tussi skrev (9 timer siden):

Denne siste saken her ble de nektet i 1 år, hva er det liksom???

https://www.nrk.no/innlandet/ulvejegere-domt-etter-jakt-pa-ulv-i-valer-_-far-ikke-jakte-pa-ett-ar-1.16760866

Det å I det hele tatt ha slike ulvehatere til å gjennomføre jakt er absurd, det har vært eksempler på ulvejegere som sier de ønsker ulven skal lide, som jeg har sett skjermbilde av i dyreverngrupper på fb

Ein skal ikkje tru på alt som ein les i ekkokammer på Facebook eller andre sosiale medier. Når folk vel f.eks. Facebook framfor seriøse media for å oppdatere seg bidreg dette til fordumminga av samfunnet.

Endret av torbjornen
Skrevet
Atib Azzad skrev (8 timer siden):

Hvordan?

Fyrst seier du at mennesket er både kjøt- og planteetarar frå naturen si side (som er rett). Deretter seier du på ein måte det motsette.

Skrevet
5 minutes ago, torbjornen said:

Fyrst seier du at mennesket er både kjøt- og planteetarar frå naturen si side (som er rett). Deretter seier du på ein måte det motsette.

Ja, jeg peker på at mennesket er omnivor, ikke carnivor, for å peke på at mennesket ikke livnære seg på kjøtt (slik en carnivor må), mennesker kan livnære seg på planter og kjøtt, evt. bare kjøtt, evt. bare planter.

Hvis det var hva du reagerte på, jeg er usikker på om jeg klargjør riktig del av posten.

• Liker 1
Skrevet
Snylter skrev (4 timer siden):

Fangsten av rev er også del av et forskningsprosjekt som har pågått i svært mange år, vi er pålagt å levere inn revene for pelsing og får ikke beholde annet enn pelsen selv.

Også så mye flotte fangstmetoder av rovjakten på reven da gitt. Øverst på pallen kommer vel reve-saksa. Et koselig produkt. Der må reven gnage av seg sine egne ben for å komme løs. Og det gjør de. Og dermed dør de..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
The Avatar skrev (8 timer siden):

Eg klarer ikkje å sjå korleis ekorn som for det fyrste ikkje like utbreidd over heile landet, og for det andre et relativt sjeldan å sjå nært bebyggelse, er å rekne som så tallrik at det er fri jakt i heile landet, medan måsen som er å sjå overalt langs kysten er totalfreda. Måsen er i tillegg langt på veg eit skadedyr og irritasjonsmoment, og eit dyr som absolutt ikkje burde hatt sitt habitat i byar der dei livnærer seg på søppel og matrestar, dei får vi ikkje ein gong lov til å flytte reira til. 

Fiskemåsen (og sikkert også andre måseartar) er vel ein trua art i sitt rette element. Dette er vanlegvis fredelege dyr, og er i tillegg nyttedyr som tek mus og rotter dersom dei kjem til med det. Dei kan vere hissige når dei får ut ungane, men dette varer berre eit par dagar til dei har fått ungane med seg ned i fjøra.

For meg, som bur i landlege omgjevnader ved ein liten fjord har lyden av måsen alltid vore synonymt med lyden av sommar. Hadde det vore meg hadde eg heller jakta på kråka for å beskytte den lokale måsebestanden. Men det er vel neppe lov heller.

• Liker 1
Skrevet
Snylter skrev (8 timer siden):

Det er dyr i helt ulik stilling, mange av måkeartene har Norge som et svært viktig område for yngling mens ekorn lever i ca hele europa og Asia..

Hvorvidt et dyr er truet av utryddning eller ikke avhenger av internasjonale forhold mer enn nasjonale.

Det er eit godt poeng. Mange av trekkfuglane våre er utryddingstrua på grunn av jakt f.eks. i sør-Europa.

Skrevet
torbjornen skrev (2 minutter siden):

For meg, som bur i landlege omgjevnader ved ein liten fjord har lyden av måsen alltid vore synonymt med lyden av sommar.

Da passer kanskje ikke denne sangen for deg.

• Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (8 timer siden):

Akkurat den er noe rar, enig i det. Men ulv blir skadeskutt i langt større grad enn  andre dyr, de blir skutt på lang avstand, og ikke minst, de blir skutt av folk som "vil utnytte muligjeten" som jeg leste i en reportasje fra NJFF. 

Man setter ikke ulvejæhatere til human ulvejakt, på samme måte som man ikke setter Norgesdemokratene til å ha ansvar på Trandum. 

Fordi man vet at begge parter ikke vil vise hensyn

Jeg lurer på hvor mange som skyter ulv ulovlig som er med i den lovlige ulvejakta? Jeg forøvrig ikke kalle det jakt når spesifikke individer på forhånd valgt ut til å dø, og de sperres inne før de blir drept

Sadistar bør sjølvsagt ikkje drive jakt. Men det er fullt mogeleg å vere imot at bestanden av rovdyr skal vekse, og samstundes drive human jakt og å ha medfølelse for dyr.

Det er elles naturleg at bønder, reineigarar og andre dyreeigarar gjer det ein kan for å beskytte dyra sine mot liding, noko som ein også er pliktig til. Dette skaper av og til vanskelege dilemma:

https://www.nrk.no/sapmi/xl/bonder-og-reineiere-har-mistet-tilliten-til-norsk-rovviltforvaltning-1.17452780

Om ein les artikkelen ser ein at det er gode grunnar til å ikkje støtte aktivistane i NOAH eller andre dyrevernorganisasjonar.

Skrevet (endret)
Sovna skrev (7 timer siden):

Deg om det. Og du klarer sikkert også å avfinne deg med at 99% av damene på Tinder styrer unna deg, interessene og holdningene dine. Meg med.

Det skjer ofte at sauer på beite(uten noe som helst oppsyn fra eier), noe som er det mest vanlige og lovlige her til lands, faller i groper og kommer seg ikke opp igjen. De kan med dette også ha landet med bena i været slik at buken er tilgjengelig. For hvem? For rovfugler selvsagt. Denne ynkelige sjelen av en oppdrett sau har ingen fysiologi på linje med en villsau så denne er dødsdømt. Hakkes ihjel av rovfugler mest trolig.

Dette er tema sauehold/dyrehold selvsagt.

Men likevel. Til deg som er så til de grader skyteglad/drapsglag blir jeg virkelig usikker. Ville du plaffet ned fuglene, sauen eller alt som er?

Det har vel også hendt at hjort eller andre ville dyr greier f.eks. å ramle utfor og/eller skade seg sjølv i naturen, utan at det i seg sjølv er noko argument for at hjorten bør utryddast.

At mange også skadar seg ved å henge fast i skrot eller menneskeskapte hindringar er ei anna- og trist sak.

Endret av torbjornen
Skrevet
Atib Azzad skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg peker på at mennesket er omnivor, ikke carnivor, for å peke på at mennesket ikke livnære seg på kjøtt (slik en carnivor må), mennesker kan livnære seg på planter og kjøtt, evt. bare kjøtt, evt. bare planter.

Hvis det var hva du reagerte på, jeg er usikker på om jeg klargjør riktig del av posten.

Det var det eg kommenterte ja. 🙂

Skrevet
torbjornen skrev (56 minutter siden):

Det har vel også hendt at hjort eller andre ville dyr greier f.eks. å ramle utfor og/eller skade seg sjølv i naturen, utan at det i seg sjølv er noko argument for at hjorten bør utryddast.

Nå var vel heller ikke poenget mitt med den kommentaren at sau burde utryddes.. Burde ikke nevnt dyret sau i det hele tatt opp i dette når jeg tenker meg om, det skapte tydeligvis forvirring.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bare for å ha sagt det en gang for alle. Årsaken til hele tråden er at jeg egentlig ikke har noe særlig sansen for skyteglade folk. Samma faen om de har lisens eller ikke..

That´s it. Natta..!!

Endret av Sovna
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...