Gå til innhold

Hvem er den nye Høyre lederen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det vel i praksis avklart hvem som tar over stafettpinnen etter Erna i Høyre. Men hvem er hun egentlig denne Ine Marie Eriksen Søreide?

https://no.wikipedia.org/wiki/Ine_Marie_Eriksen_Søreide

Synes ikke vi får vite noe som helst om personen bak fasaden.

Er hun gift eller skilt? Har hun barn eller ikke? Hva gjør hun på fritiden? Hvilke interesser har hun utenfor politikken? Hva slags forhold har hun til religion? Hvilke personer har vært viktige i hennes liv? Hva slags arbeid har hun gjort utenfor politikken?

Osv osv..

Jeg må ærlig innrømme at jeg vet veldig lite om personen bak fasaden her. Hun fremstår særs privat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hørte med Copilot, fikk flere svar.

image.png.0e5dd82de177d58a82e55b8b67f4d05c.png

Videre fra Copilot:

Sitat

Hun er kjent for sin faglige tyngde, diplomatisk stil og evne til å håndtere komplekse politiske saker. Privatlivet hennes holdes stort sett utenfor offentligheten, men hun har vært åpen om enkelte personlige erfaringer, blant annet farens bortgang og betydningen av familie.

Infoen organisert litt annerledes:

Spoiler

🧭 Politisk og yrkesmessig bakgrunn

• Født: 2. mai 1976 i Lørenskog, Akershus
  • Utdanning: Cand.jur. fra Universitetet i Tromsø (2007), samt kurs ved Forsvarets høgskole
  • Stortinget: Har vært stortingsrepresentant for Høyre siden 2005, først for Oslo og tidligere som vararepresentant for Troms
  • Ministerposter:
    • Forsvarsminister: 2013–2017
    • Utenriksminister: 2017–2021 – Norges første kvinnelige utenriksminister
  • Nåværende rolle: Leder av Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget og nyvalgt partileder for Høyre (2025–2029)

👨‍👩‍👧 Familie og privatliv

• Foreldre: Egil Eriksen (elektriker, død 2003) og Wenche Irene Hansen (sekretær)
  • Ekteskap: Gift med Øystein Eriksen Søreide i 2006, men de er nå skilt
  • Barn: Hun har minst ett barn, men detaljer om barnet holdes privat

🏅 Utmerkelser og verv

• Har mottatt Kong Harald Vs jubileumsmedalje og blitt kåret til Årets europeer
  • Medlem av European Council on Foreign Relations

Hun har vært kjent for å holde privatlivet sitt utenfor offentligheten, og det finnes derfor begrenset informasjon om hennes familie og dagligliv. Likevel er hun anerkjent som en dyktig og målrettet politiker med bred erfaring fra både nasjonal og internasjonal politikk.

NB: Jeg har ikke faktasjekket noe av dette.

Endret av xRun
  • Hjerte 1
Skrevet
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Er det så viktig da? Viktigste for meg er åssen hun takler jobben, hva a gjør i fritiden bryr jeg meg lite om.

Ja,det er viktig å vite om dette f.eks er en ærlig person som vet hva det vil si å arbeide i Norge. Mitt inntrykk er at hun er Høyres svar på Støre. Altså ikke så opptatt av hva som skjer i Norge,men verden. Videre ser jeg ingen arbeidslivseefaring. Mao en person som har utdannelse som politiker...og kun det.

Føler Norge går feil ved med slike personer uten erfaring fra f.eks privat næringsliv

Skrevet

Du søker etter svar på hva hun gjør på fritida, hva slags jobber hun har hatt, fritidsinteresser, religion o.l. for å kunne forhåndsdømme hennes dyktighet i politikken. Klassiker!

• Liker 8
Skrevet
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Du søker etter svar på hva hun gjør på fritida, hva slags jobber hun har hatt, fritidsinteresser, religion o.l. for å kunne forhåndsdømme hennes dyktighet i politikken. Klassiker!

Ingen som dømmer noen. Det handler om å få ett innblikk i mennesket bak. Støre lyver jo titt og ofte og har lav moral selv om man skulle tro ekteskapet hans burde bidra til en noe annen holdning til sannhet. Så ikke lett å plassere noen basert på det rundt heller. 

• Liker 1
Skrevet

Opplever selv at Asheim er mer "kjent" i det offentlige rom, men her må andre gjerne komme med noe mer nyansert kommentar på dette. For meg så er kompetanse viktig, men skal også mikse da inn også offentlig opptreden og om man er kjent nok fra før for å gi en tidlig boost i støtte til ny leder. At man som leder generelt vil bli en mer offentlig person kjøper jeg, men tenker mer på effekten av å bygge opp en ukjent person, vs. kjent person.

Skrevet (endret)

Altså, jeg ligger politisk til venstre for Søreide, men jeg anser henne som det klart beste alternativet Høyre har i dag, i hvert fall til å ta Høyre i en retning som ikke sørger for enda flere velgere til FrP.

At man kanskje ikke vet like mye om ALT hun gjør privat har nok veldig mye å gjøre med at hun ønsker å holde den delen av livet sitt adskilt fra det offentlige.

Vi vet at hun er datter av en elektriker og en sekretær. Noe som tyder på at hun i hvert fall ikke kommer fra noen elite, men heller er oppvokst med at man må gjøre en innsats for å komme noe sted! Om noe så er hun drømmerepresentanten for Arbeiderpartiet.

Hun har tatt juridisk embetseksamen samtidig som hun var (vara)representant på Stortinget, noe som tyder på relativt god struktureringsevne.

Dama har faktisk vært forsvarsminister OG utenriksminister, 2 av de mest profilerte ministerpostene man kan ha (ved siden av finansminister), og har vel aldri vært blandet inn i noen som helst form for kontrovers? Det går ikke an å være bedre politisk rustet til å lede et parti!

De av oss som så debatten angående russisk innblanding i valget, på NRK, så en utgave av en politiker som var balansert og rolig i møte med representanten fra FOR og plukket henne fullstendig fra hverandre på en saklig og profesjonell måte.

At hun har brukt tid på å bestemme seg for om hun skal ta lederansvar er jo absolutt en styrke og ikke en svakhet! Hun viser at hun tar seg god tid til å vurdere betingelsene, og ikke bare kaster seg rundt fordi man får en mulighet.

Jeg har stort sett stemt AP, men jeg tror at vi fremover trenger en liten korreksjon mot høyre for å møte fremtidens utfordringer, uten at vi skal over i FrP land. Jeg tror Søreide, og kanskje Ola Svenneby, er de som skal til for å endre min stemme.

Endret av RookieNO
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
RookieNO skrev (8 minutter siden):

Altså, jeg ligger politisk til venstre for Søreide, men jeg anser henne som det klart beste alternativet Høyre har i dag, i hvert fall til å ta Høyre i en retning som ikke sørger for enda flere velgere til FrP.

At man kanskje ikke vet like mye om ALT hun gjør privat har nok veldig mye å gjøre med at hun ønsker å holde den delen av livet sitt adskilt fra det offentlige.

Vi vet at hun er datter av en elektriker og en sekretær. Noe som tyder på at hun i hvert fall ikke kommer fra noen elite, men heller er oppvokst med at man må gjøre en innsats for å komme noe sted! Om noe så er hun drømmerepresentanten for Arbeiderpartiet.

Hun har tatt juridisk embetseksamen samtidig som hun var (vara)representant på Stortinget, noe som tyder på relativt god struktureringsevne.

Dama har faktisk vært forsvarsminister OG utenriksminister, 2 av de mest profilerte ministerpostene man kan ha (ved siden av finansminister), og har vel aldri vært blandet inn i noen som helst form for kontrovers? Det går ikke an å være bedre politisk rustet til å lede et parti!

De av oss som så debatten angående russisk innblanding i valget, på NRK, så en utgave av en politiker som var balansert og rolig i møte med representanten fra FOR og plukket henne fullstendig fra hverandre på en saklig og profesjonell måte.

At hun har brukt tid på å bestemme seg for om hun skal ta lederansvar er jo absolutt en styrke og ikke en svakhet! Hun viser at hun tar seg god tid til å vurdere betingelsene, og ikke bare kaster seg rundt fordi man får en mulighet.

Jeg har stort sett stemt AP, men jeg tror at vi fremover trenger en liten korreksjon mot høyre for å møte fremtidens utfordringer, uten at vi skal over i FrP land. Jeg tror Søreide, og kanskje Ola Svenneby, er de som skal til for å endre min stemme.

Synes også hun fremstår som en oppavlet Ap politiker. Og dette med at man skal gå direkte fra skole til politikken uten at man har vært ute i arbeidslivet mener jeg er en svakhet. Forøvrig ser jeg etter personer som er ærlige. Dagens politikere har en lei tendens å lyve. Jeg har ikke den kommende høyre lederen på listen over de som lyver slik både Støre og Stoltenberg med flere i Ap har gjort. Så sånn sett er det bra. Men tiden vil vise. Om det finnes noe der ute så har vi fortsatt en presse som vet å lete. Og om noen lurer..jeg bryr meg katta om hennes privatliv og er kun opptatt av om er en ærlig sjel eller ikke. 

Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Ingen som dømmer noen. 

Jo, du gjør nettopp dette. Du har knapt sagt ett ord om hennes tidligere aktiviteter i politikken - kun privat og dine mistanker/spekulasjoner/forventninger.

• Liker 4
Skrevet
trikola skrev (38 minutter siden):

Jo, du gjør nettopp dette. Du har knapt sagt ett ord om hennes tidligere aktiviteter i politikken - kun privat og dine mistanker/spekulasjoner/forventninger.

Javel..jeg vil,sikkert med flere,vite mer om personen. Tror det er viktigere nå enn før fordi vi ser nå at løgn brukes veldig aktivt i politikken. Har aldri sett så mye løgn som under årets valgkamp og ser nå etter ærlige kandidater.

Skrevet

Hun har vært i rikspolitikken i 20 år hvorav 8 år som statsråd i samme parti. Mer enn nok til å bedømmen henne på aktiviteten.

Men for deg er det viktigste at hun fremstår (for deg) som "en oppavlet Ap politiker"?

• Liker 3
Skrevet
trikola skrev (19 minutter siden):

Hun har vært i rikspolitikken i 20 år hvorav 8 år som statsråd i samme parti. Mer enn nok til å bedømmen henne på aktiviteten.

Men for deg er det viktigste at hun fremstår (for deg) som "en oppavlet Ap politiker"?

Med dette mener jeg at hun i likhet med noen av Ap lederene også kun har erfaring fra politikken. Ligner mye på Støre i grunn. Så dette i sum gjorde at jeg omtalte hun som "oppavlet Ap politiker"

Skrevet
obygda skrev (27 minutter siden):

Med dette mener jeg at hun i likhet med noen av Ap lederene også kun har erfaring fra politikken. Ligner mye på Støre i grunn. Så dette i sum gjorde at jeg omtalte hun som "oppavlet Ap politiker"

Det er vel ikke bare Ap som har politikere uten særlig annen arbeidsbakgrunn?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke bare Ap som har politikere uten særlig annen arbeidsbakgrunn?

Av de såkalte styringsdyktige partiene så er jeg opptatt av at dersom man kommer i regjering så må man der ha en ledelse som kjenner arbeidslivet - som vet hvordan det er å stå opp f.eks kl 0500 (som jeg selv) og jobber til 2200 (som meg selv) og som vet at enkelte dager er det heller ikke nok....Mao man må nesten har stått i det og vært ute en vinternatt før og kjent på kroppen hva de vil si å arbeide og ha ansvar. Vi trenger ansvarlige,dyktige ærlige mennesker i politikken - vi har dessverre ikke så mange av disse igjen. Jeg kjenner ikke den nye høyrelederen overhodet. Jeg prøver å danne meg et bilde av personen - for som jeg har nevnt før her - vi trenger nytt blod av folk som er dønn ærlige. 

Skrevet
obygda skrev (8 minutter siden):

Av de såkalte styringsdyktige partiene så er jeg opptatt av at dersom man kommer i regjering så må man der ha en ledelse som kjenner arbeidslivet

Hvorfor knytter du det til Ap når det gjelder alle andre partier også?

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Av de såkalte styringsdyktige partiene så er jeg opptatt av at dersom man kommer i regjering så må man der ha en ledelse som kjenner arbeidslivet - som vet hvordan det er å stå opp f.eks kl 0500 (som jeg selv) og jobber til 2200 (som meg selv) og som vet at enkelte dager er det heller ikke nok....Mao man må nesten har stått i det og vært ute en vinternatt før og kjent på kroppen hva de vil si å arbeide og ha ansvar. Vi trenger ansvarlige,dyktige ærlige mennesker i politikken - vi har dessverre ikke så mange av disse igjen. Jeg kjenner ikke den nye høyrelederen overhodet. Jeg prøver å danne meg et bilde av personen - for som jeg har nevnt før her - vi trenger nytt blod av folk som er dønn ærlige. 

At du har en jobb hvor du ikke rekker over arbeidsoppgavene dine på 15 timer tyder heller på et ledelsesproblem fremfor et politisk problem...

• Hjerte 1
Skrevet

Søreide er på lik linje med Støre en hyperglobalist. Jeg misliker EU, men når en radikal innvandringspolitikk svekker produktiviteten og holder lønnsnivået for mange nede i gjørma, samtidig som dårlig næringspolitikk, i kombinasjon med innvandringspolitikken svekker kronen, blir euroen nesten det eneste alternativet. Med euroen kan ikke politikerne bare øke pengemengden etter eget ønske, og de tvinges til å opptre mer ansvarlig. Norge er allerede så tett integrert gjennom EØS at et EU-medlemskap knapt vil gjøre noen praktisk forskjell. Vi har tross alt allerede mistet kontrollen over naturressursene gjennom EØS avtalen.

(Før EØS kunne Norge gi Statoil automatisk eierandeler i oljeprosjekter. Etter EØS har vi ikke lov å gi norske selskaper særbehandling, og utenlandske aktører må behandles likt. Det samme gjelder i mineral- og kraftsektoren.)

Skrevet
freedomseeker skrev (13 minutter siden):

Søreide er på lik linje med Støre en hyperglobalist. Jeg misliker EU, men når en radikal innvandringspolitikk svekker produktiviteten og holder lønnsnivået for mange nede i gjørma, samtidig som dårlig næringspolitikk, i kombinasjon med innvandringspolitikken svekker kronen, blir euroen nesten det eneste alternativet. Med euroen kan ikke politikerne bare øke pengemengden etter eget ønske, og de tvinges til å opptre mer ansvarlig. Norge er allerede så tett integrert gjennom EØS at et EU-medlemskap knapt vil gjøre noen praktisk forskjell. Vi har tross alt allerede mistet kontrollen over naturressursene gjennom EØS avtalen.

(Før EØS kunne Norge gi Statoil automatisk eierandeler i oljeprosjekter. Etter EØS har vi ikke lov å gi norske selskaper særbehandling, og utenlandske aktører må behandles likt. Det samme gjelder i mineral- og kraftsektoren.)

Støre og Søreide fremstår som veldig like politisk. Med Søreide som leder blir forskjellen mellom Ap og Høyre mindre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...