Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Alarmselskap? Hva er et godt tilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vært i kontakt med alarmselskap og fått et tilbud som foreløpig er det beste jeg har fått.. Jeg bare lurer på er det noe mer jeg bør prøve å forhandle om i denne avtalen?

Vi har gleden av å presentere følgende tilbud til deg:

• Merking av boligen: ”Kameraovervåkning - Alarm med utrykning”
  • Forsikringsgodkjent og TEK17-tilpasset anlegg
  • Alarmsentral/Sikkerhets-Gateway med nødstrømsbatteri og trippel forbindelse (4G, wifi og ethernet)
  • 2 stk bevegelsesdetektorer (IR) med nattsynkamera – tilgang til disse via APP (kamera er valgfritt)
  • 5 stk optiske røykdetektorer med sirene, selvtest hvert minutt (flere kan seriekobles)
  • 3 stk magnetkontakter med sjokkdeteksjon til dører/vinduer (skallsikring/nattalarm)
  • 1 stk betjeningspanel med panikkalarm ved inngangsparti
  • 2 stk nøkkelbrikker (til enkel deaktivering av alarm uten kode)
  • 1 stk nøkkelboks til oppbevaring av nøkler (forutsetter direkte adkomst til egen inngangsdør) 
  • Gratis bruk av Sector Alarm App (iPhone og Android)
  • Temperaturmålere (innebygget i alle røykdetektorer, magnetkontakter og bevegelsesdetektorer)
  • 1 stk ringeklokke med HD- kamera og toveis kommunikasjon

Ferdig montert alarmanlegg: kr 1.290,-
Månedspris: kr 459 pr. måned (vektertjeneste med utrykning)

Alle priser er inkludert mva. og forutsetter betaling via autogiro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at det er kabel mellom sentral som må ha eget simkort ,de kriminelle har begynt og få jammer som stopper signalene mellom de trådløse komponenter . Så med andre ord montere trådløst alarm i dag er ikke og anbefale .

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jobs skrev (39 minutter siden):

Så med andre ord montere trådløst alarm i dag er ikke og anbefale

Dette er blitt standard nå og er tatt med i godkjenningen. Men jeg er absolutt enig! Hadde jeg hatt valget hadde jeg valgt kabel til hver detektor. Slipper problemer med batteridrift også..

vidor skrev (1 time siden):

da alarmen på 120 dB gikk av rundt 03:00

Falskalarmer er fortsatt ikke mulig å unngå, detektorene er for følsomme.. Men en uønsket alarm er noe herk uansett. 

Jeg regner med at TS har lest alt i avtalen om eierskap og andre kostbare overraskelser vi leser om?  😝

Bjerknez skrev (1 time siden):

Dropp hele greia.

Absolutt den rimeligste løsningen hvis du da ikke gjør hele jobben selv! 😊

Skrevet

Min opplevelse av utrykning var mest en vits. De var så trege at om det hadde vært et reelt tyveri hadde kjeltringene kunne rundstjelt hele huset og stukket av. Helt enig at man like godt kan sette opp alarmen selv og basere seg på kamera og avtale med naboene. Hvis ikke kjøper du i stor grad illusjonen av trygghet. Verisure f.eks gir deg ikke engang tilgang til video fra ditt eget hus.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
vidor skrev (14 minutter siden):

Min opplevelse av utrykning var mest en vits. De var så trege at om det hadde vært et reelt tyveri hadde kjeltringene kunne rundstjelt hele huset og stukket av. Helt enig at man like godt kan sette opp alarmen selv og basere seg på kamera og avtale med naboene. Hvis ikke kjøper du i stor grad illusjonen av trygghet. Verisure f.eks gir deg ikke engang tilgang til video fra ditt eget hus.

Det tok Sector alarm 50 minutter å komme til mitt hus når brannalarmen gikk å når dem kom frem hadde dem ikke engang med seg nøkkelen. (Jeg hadde nøkkelavtale forsi vi hadde hund). Dagen etter sa jeg opp avtalen og har ikke betalt for vekterutrykning siden. 

Falsk trygget er det du får. Intet annet. 

Endret av Bjerknez
Skrevet (endret)
Kentyen skrev (22 timer siden):

Hei! Jeg har vært i kontakt med alarmselskap og fått et tilbud som foreløpig er det beste jeg har fått.. Jeg bare lurer på er det noe mer jeg bør prøve å forhandle om i denne avtalen?

Det du bør etterspørre meir info om det som det står lite om, nemmeleg utrykninga.

Kva betyr det at du får vekterteneste med utrykning? Kva er typisk utrykkingstid i ditt område? Og kva er maksimal utrykkingstid om vektaren skulle befinne seg heilt i andre enden av området som patruljeres? Mykje av formålet med ei vektarteneste er sjølvsagt at vektaren kjem fram innan rimeleg tid, at det tek 30 minutt er ikkje heilt uvanleg. Ei også at innan vektaren kjem fram så er alt brannvesen/politi framme på staden fordi naboen har høyrt spetakellet og ringt nødnummeret.

Det andre spørmålet er kva vektaren gjer når vedkommande kjem fram? Ein ting er at ein låser seg inn og ser etter at alt er i orden, men kva om det har vært ein reell alarm? Vil vektaren ta seg av praktiske oppgåver som å spikre igjen vindauget som innbrotstjuven knuste i forsøk på å bryte seg inn? Kva om det er eller har vært brann, sørger vektaren for utlufting etter at brannvesenet har returnert? Passar vektaren på at sikringa er avslått på den kursen det har vært brann? Tenker vekteren på å sjekke at det fortsatt er straum på andre viktige ting i huset, som frysaren og innbruddsalarmen?

Om vektaren berre køyrer fram til huset ditt, ser at tjuvane har knust vinduet og berre ringer deg for å informere at her må du reise heim for å sikre at ikkje verken nye tjuvar eller regn/snø kjem inn i huset ditt, så er det heilt poenglaust om du er f.eks. på 14 dagers ferie og uansett må avbryte ferien din.

Eg ville også spurt meir om brannsikringa. Har vektarselskapet avtale med brannvesenet? Og på kva vilkår? Korleis er rutinene for å varsle brannvesenet? Ringer vektarselskapet så fort alarmen er utløyst? Må både alarmen være utløyst og temperaturen målt til over 60 grader? Eller venter dei alltid til at vektaren har komt fram og sjølv ser flammane før dei ringer brannvesenet for å være heilt sikre på at dei ikkje får gebyr for unødig brannutrykning?

Tilsvarande om du velger å utstyre bustaden med kamera. Har vaktsentralen tilgang til kameraet heile tida? I kva tilfeller får vektaren sjekke kameraet? Blir aktivering av kameraet loggført? Får du som huseigar varsel? Kan alle i husstanden som har appen spionere på kvarandre utan at dei andre i husstaden veit om det? Blir videoen lagra? Kor lenge?
Tek kameraet også opp lyd eller blir er det berre det som er rett foran linsa som blir fanga opp?

Når det gjeld det tekniske så ser det ganske greit ut, alt etter kva behov du har. Det du kanskje særleg bør merke deg for innbruddsalarmen er at når det følger med nøkkelbrikker for deaktivering utan alarm, så er det ein fare for at alarmen enkelt kan blir kopla frå om du slurver. Det er ikkje reint uvanleg at den brikka som ikkje heng på nøkkelhanken heng på ein krok ved sidan av betjeningspanelet for å seie det slik, så det med kodelaus deaktivering er både ein fordel og ein ulempe.

Prisen ser grei ut, her får du mykje utstyr for 1300 kr. Neste spørsmål er om dette er ditt utstyr? Er det slik at du til dømes kjøper deg inn litt og litt og at du eig utstyret sjølv etter f.eks. 1 år? Får du behalde utstyret om du avsluttar avtalen? Eller skal du returnere utstyret? Om du skal returnere utstyret, kan du demontere sjølv eller må du leige inn vekterselskapet til uspesifisert pris for å gjere jobben?

Månedsprisen synes eg personleg er litt høg i forhold til kva du får, men skjønner at delar av prisen sjølvsagt er nedbetaling av det tekniske utstyret som blir montert i bustaden din.

Endret av The Avatar
Skrevet

Mange gode poenger fra @The Avatar!

Men jeg står fortsatt fast ved at å betale for utrykning rett og slett er tull og totalt bortkastet. 

Det viktigste du bør tenke på er forebygging. Altså å hindre tyvene og velge ditt hus. Man kan ikke gardere seg, men utvendige kameraer som synes godt på eiendommen som står på 24/7 er en god ting. 

Jeg har allerede fersket to tyver med kameraene mine og den ene av dem ble gjenkjent av politiet. 

Jeg har også hatt Sector alarm. Alarmen gikk rett som det var og det var en feil hver gang. To av gangene kunne vært reelle og jeg ba dem rykke ut da brannalarm hadde gått og bikkja var hjemme alene. Det tok dem 47 minutter å rykke ut. Å når vekter ankom hadde han ikke med seg nøkkel.... 

Bare scam alt sammen. Bruk pengene på utstyr selv og sett opp. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg synes det er rart at alarmselskapene satser på og ha alt av sensorer etc. inne i huset og ikke et eneste kamera på utsiden. Hvorfor ikke satse på og ta tyvene FØR dem bryter opp døra eller knuser et vindu? Evt. få med hvilken bil dem kjører, skiltnummer etc. 

Neida... Dem skal ha alt av sensorer inne. Når innbruddet først er et faktum så er du mest trolig ikke hjemme uansett og tyvene er borte lenge før vekterne setter kursen mot ditt hus. 

Skulle ønske at andre så hvor bortkastet dette egentlig er. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår bare ikke logikken til disse alarmselskapene når dem nevner at alarm gir økt trygghet. 

La oss si jeg er som folk flest og ikke har noe av spesiell verdi utover hva folk flest har. Smart TV, Laptoper, nettbrett etc. inne i huset. Altså produkter som de aller fleste har som dem ikke oppsøker nettopp DEG for å få tak i. Du bor i et vanlig "grått" hus langs en gate og tyvene kan velge og vrake. 

For småfangst som dette vil dem neppe risikere å bli sett eller bryte seg inn mens du er hjemme. Så dem venter til du har dratt. 

Når du drar hjemmefra så slår du selvsagt på den fantastiske alarmen som skal sikre deg og dine. Etter 30 minutter får du telefon fra alarmselskapet at alarmen er gått og at dem sender en patrulje. 

Litt avhengig av hvor du bor så må du regne med MINST 20 minutter uttrykningstid, men innbruddstyvene er for lengst fordunset når vekteren dukker opp. Ja, for dem sender aldri to vektere. 

Så da er inbruddet et faktum, vekteren står og klør seg i hodet, stanser alarmen og ringer deg for å fortelle at du har et knust vindu som du forøvrig uansett må fikse selv. Dem ringer trolig heller ikke politiet og hvis dem gjør det så dukker neppe politiet opp med en gang. Det blir en formell greie hvor du må anmelde og deretter tar det noen dager før du får brev i posten med at saken er henlagt. 

Det finnes ingen god video av tyvene da du ikke har kamera på utsiden som filmer dem på vei inn eller evt. hvilken bil dem kjører etc. Kun et grøtete bilde i beste fall fra en av kameraene inne i huset som du som regel kun får ett av i grunnpakken. 

Så hva sitter man igjen med dagen etterpå etter å ha summert seg litt og klargjort tankene?

Fakturaen for den månedlige vektertjenesten detter ned i postkassen pålydende 500 kroner og så kan du spørre deg hva i alle dager det egentlig er du betaler for.... Hva gjorde egentlig vekteren? Hadda vekteren faktisk fanget tyven i det hele tatt om han på mirakuløst vis kom frem og tok han på fersken? Neppe. En vekter hadde nok ikke giddet og løpt etter en innbrudstyv.

------------

Så kan vi snu litt på det. La oss si du ikke hadde alarm, men kameraer plassert strategisk rundt på eiendommen. Du drar hjemmefra og etter kort tid får du varsel på telefon om at det er bevegelse på et av kameraene og tar en rask titt og ser feks. en bil i oppkjørselen og noen som går rundt på eiendommen din. Du ringer politiet og sier at du har et potensielt pågående inbrudd og du har alt på kamera. 

Politiet vil trolig rykke ut på slikt da det er pågående og dem vet dem har video av hendelsen. Kanskje ikke første prioritet, men jeg vil tro dem kommer kjapt. 

Sjansen er mye større for at tyvene blir tatt på fersken eller rett etterpå eller i løpet av uken da man har videofilm. Men kameraer plassert ute er også mer forebyggende enn alarm inne i huset. 

Forskjellen er at 4-5 kameraer koster deg kanskje 3-4.000 kroner. 2.000 kroner mindre enn det det årlige utrykningen koster deg. Så du sparer 2.000 kroner det første året, og 6.000 kroner det andre året. Etter ti år har du spart over 60.000 kroner. 

Skaff deg gjerne alarm i huset, men dropp det abonnementet med utrykning. Du betaler kanskje 500 kroner for et par dørsensorer og vindussensorer som gir deg varsel rett på telefonen hvs dem blir aktiverte og setter i gang en sirene du har kjøpt på Ebay. 

-----------

Så til dere der ute som skal ha alarm. Kjøp gjerne det, men dropp å betale for vekterutrykningen. Men det er nettopp dette dem vil selge inn og du får trolig ikke kjøpt kun alarmsystemet uten å betale ut av nesa for noen sensorer.

Skrevet

Hadde Verisure, bytta til Homley gikk 4 måneder så ringte Verisure og ga tilbud på 199kr i måneden men så mange komponenter jeg ønsket.

betalte 489 før jeg bytta til homely 

Skrevet
On 11/5/2025 at 5:16 PM, Bjerknez said:

Å betale et alarmseskap for utrykning er bare tull. 

Sett opp kameraer og alarmsystem selv. Det sparer du mange kroner på. 

Ikke så lett hvis man er bortreist uten nettilgang 

Skrevet

@Bjerknez Eg er heilt einig. Hadde vekterselskapet forplikta seg til å ta jobben med å få sikra huset enten ved å spikre igjen det knuste vinduet eller etablere kontinuerleg vakthold fram til huset er sikra så hadde det kunne ha noko for seg. Det er mogleg at enkelte vektersleskap tilbyr slik praktisk bistand etter eit innbrudd, men det blir i alle fall ikkje annonsert som ein teneste.

Litt spydig sagt så betalar ein eigentleg 500 kr i måneden for å ha lov til å ha eit klistmerke på døra med logoen til eit kjent vaktselskap, noko som i seg sjølv ikkje nødvendigvis er positivt då profesjonelle tjuvar kan bruke denne informasjonen mot deg. Informasjon om kva vaktselskap du bruker gir også informasjon om kvar nærmaste vaktsentral ligg, og er ein skikkelig uspekulert så utløyser tjuvane innbruddsalarmen i to nabohus 30 min unna det eigentlege målet for å være sikker på at alt av vektere og eventuelt politi bli sendt dit og dermed tek det enda lengre tid før det kjem vekter til staden.

Eg kan sjå verdien av ein innbruddsalarm om du har hus på andre sida av landet der du ikkje har nokon som kan hjelpe deg ved innbrudd/brann, men berre om du får meir hjelp av vaktselskapet enn at dei køyrer fram og registerer at "ja her har det vært innbrudd" før dei setter seg i bilen og køyrer derifrå.
Eg kan også sjå ein viss verdi om du har ei einsleg hytte langt oppe på fjellet som du berre besøker to gongar i året, for då kan det også være greit at ein vekter har sjekka for deg om det faktisk var innbrot eller berre teknisk feil før du tilbringer ein heil dag for å reise til hytta. Men begge dette er ganske spesielle tilfeller.

Det mest effektive "gratis" alternativet er å kjøpe dine eigne dør og vindusensorar, og kople dei mot ei utvendig sirene. Då vil både skurkane bli skremt vekk før dei går inn i huset på grunn av all lyden, og du er i praksis sikra at minst ein av naboane ringer politiet, om ikkje anna for å anmelde deg for å plage nabolaget med høg alarmlyd.

Skrevet
paatur skrev (22 timer siden):

Ikke så lett hvis man er bortreist uten nettilgang 

Hvor er man i dag hvis man ikke har tilgang til nett? I en jordhytte i Afrika? Eller et bomberom? 

2G/3G/4G/5G/Wifi dekning er det vel stort sett over alt?

Men uansett om du har nettilgang eller ikke så vil du bli utsatt for inbrudd og tyveri. Men sjansen er mindre hvis du har kameraer utenfor huset. 

Uansett så blir det som regel en forsikringssak og du får tilbake verdien av det som er stjålet. Dem dekker også det som er ødelagt. Har du ting som er av høy afeksjonsverdi så må du jo sørge for selv og skjule/sikre dette hvis penger ikke kan erstatte det. 

Uansett så spiller det liten trille hva du gjør. En vekter vil uansett aldri fakke noen tyv. 

Skrevet
Bjerknez skrev (På 5.11.2025 den 17.16):

Sett opp kameraer og alarmsystem selv. Det sparer du mange kroner på. 

Hei. Kan du gi noen ledetråder til hvordan man best mulig kan få til dette?

Skrevet
Zepticon skrev (5 minutter siden):

Hei. Kan du gi noen ledetråder til hvordan man best mulig kan få til dette?

Det er vel ganske straight forward det egentlig. 

Kjøp enten trådløse (batteridrevne) hvis du ikke har tilgang til strøm der kameraet skal være eller strekk kabel. Sørg for god Wifi dekning der kameraene skal være. 

Så kjøper du kameraer og skrur dem opp og kobler dem til appen og justerer dem inn. 

Litt usikker på hvilke spesifikke ledetråder du trenger, men spør så skal jeg svare :) 

Skrevet
Bjerknez skrev (49 minutter siden):

Det er vel ganske straight forward det egentlig. 

Kjøp enten trådløse (batteridrevne) hvis du ikke har tilgang til strøm der kameraet skal være eller strekk kabel. Sørg for god Wifi dekning der kameraene skal være. 

Så kjøper du kameraer og skrur dem opp og kobler dem til appen og justerer dem inn. 

Litt usikker på hvilke spesifikke ledetråder du trenger, men spør så skal jeg svare :) 

Ahh, jeg tenkte kansje det var litt mer omfattende opplegg med selvhosting, ikke appbasert :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...