Snylter Skrevet onsdag kl 22:14 Skrevet onsdag kl 22:14 1 minute ago, Tussi said: 3mnd arbeidsfritak og 4 mnd etterlønn er jo 7 mnd betalt uten å jobbe, det virker som en god avtale. Jeg ville tatt det Det kommer da helt an på hva slags jobb og kompetanse man har, samt hvor ettertraktet denne kompetansen er i dagens arbeidsmarked.
Tussi Skrevet onsdag kl 22:16 Skrevet onsdag kl 22:16 Snylter skrev (Akkurat nå): Det kommer da helt an på hva slags jobb og kompetanse man har, samt hvor ettertraktet denne kompetansen er i dagens arbeidsmarked. Nå har jo ts sagt at det er et godt arbeidsmarked for hans kompetanse, og at han egentlig ønsker en ny jobb. Da har han god tid til å finne en ny jobb på 7 mnd
nor.jorgen Skrevet onsdag kl 22:46 Skrevet onsdag kl 22:46 Quote Jeg er kvalifisert for mange andre (konkrete) jobber i selskapet Det spiller egentlig ikke noen står rolle siden ledelsen er ute etter å gjøre kutt over hele linjen. Innsparing er målet, ikke å flytte folk rundt. Quote og jeg jobber aktivt med innsparingstiltak verdt mer enn lønna mi i min daglige jobb. En arbeidsgiver har alltid tro at dette vil de klare uten deg :D Quote På grunn av min situasjon ønsker jeg et bedre tilbud for at jeg skal takke ja. Svakt og rart argument. Quote Hvis dere gir meg 7(?) mnd etterlønn innen mandag er jeg villig til å akseptere det. Som nærmeste personalleder ville nok syns at dette var uforskammet, og ville kanskje heller lat være å inkludere deg på de gode sluttpakkene i denne runden. Uansett mitt syn på det, skjønner ikke ut i fra argumentasjonen hvorfor de skulle tilby deg en høyere sluttpakke. Mange ansatte vil nok føle at de er uvurderlige. I praksis i slike saker som hvor "alle" får tilbud på sluttpakker så har ledelsen ofte gjort en avtale med sentrale ansatte om at sluttpakken ikke gjelder dem er gitt de et ekstra tilbud for å bli værende.
nomore Skrevet torsdag kl 07:19 Skrevet torsdag kl 07:19 lifetotheemptiest skrev (17 timer siden): Arbeidsmarkedet er bra for meg. Jeg må bare finne ut hvor jeg vil jobbe og hva jeg vil gjøre. Hva tror dere om følgende tilnærming: Jeg er kvalifisert for mange andre (konkrete) jobber i selskapet og jeg jobber aktivt med innsparingstiltak verdt mer enn lønna mi i min daglige jobb. På grunn av min situasjon ønsker jeg et bedre tilbud for at jeg skal takke ja. Hvis dere gir meg 7(?) mnd etterlønn innen mandag er jeg villig til å akseptere det. Realiteten er at du er ferdig i selskapet uansett. Du vil bort og de vil ha deg bort. Verdien din som du snakker om er kun reell om du blir (og det vil du ikke), og de har tross alt vært tydelige på at de ikke er enig med deg i verdien pr nå. Nedbemanning er gyldig grunn til oppsigelse så lenge den er reell. Så risikoen du løper her er å kun få lønn ut oppsigelsestiden, og møteplikt i oppsigelsestiden med meningsløse oppgaver. Sammenlignet med dette vil åpenbart oppsigelsestid + fire måneder etterlønn og ingen arbeidsplikt etter en måned fremstå som ganske lukrativt - forutsatt at du klarer å få deg ny jobb innen denne perioden. For som @Snylter påpeker er vel dette en avtale hvor du sier opp selv, og da blir du ilagt karantene på dagpenger, og den løper først fra siste dag med sluttpakke. Da er det en dårlig deal om du risikerer å ikke finne deg en ny jobb i denne perioden. 2
panzerwolf Skrevet torsdag kl 08:24 Skrevet torsdag kl 08:24 (endret) nomore skrev (1 time siden): Realiteten er at du er ferdig i selskapet uansett. Du vil bort og de vil ha deg bort. Verdien din som du snakker om er kun reell om du blir (og det vil du ikke), og de har tross alt vært tydelige på at de ikke er enig med deg i verdien pr nå. Nedbemanning er gyldig grunn til oppsigelse så lenge den er reell. Så risikoen du løper her er å kun få lønn ut oppsigelsestiden, og møteplikt i oppsigelsestiden med meningsløse oppgaver. Sammenlignet med dette vil åpenbart oppsigelsestid + fire måneder etterlønn og ingen arbeidsplikt etter en måned fremstå som ganske lukrativt - forutsatt at du klarer å få deg ny jobb innen denne perioden. For som @Snylter påpeker er vel dette en avtale hvor du sier opp selv, og da blir du ilagt karantene på dagpenger, og den løper først fra siste dag med sluttpakke. Da er det en dårlig deal om du risikerer å ikke finne deg en ny jobb i denne perioden. TS - Se særlig de to siste avsnittene der. Det tar uansett tid å finne nye jobb og faktisk lande en arbeidskontrakt. Det er heller ikke sikkert at den nye bedriften vil ha deg med en gang ettersom man stort sett planlegger for at nye arbeidstakere har tre måneders oppsigelsestid. Så fra du søker en ny jobb, er det en risiko for at det uansett går fort 4 måneder. Denne måten å tenke kan være noe å bruke i en forhandling, men ettersom vi snakker amerikanske forhold på toppen, så er europeiske og særlige norske forhold veldig fjernt for dem. Selv har jeg tatt sluttpakke én gang. Da hadde jeg arbeidsfri ut året (3,5 mnd) men beholdt status som ansatt med goder, og fikk 6 mnd etterlønn før årsslutt. Det høres bra ut, og var ikke så galt, men det var bare å hive seg rundt for å tenke på neste steg. Og, pga amerikanske forhold: pass på at etterlønn betyr lønn etter ordinær oppsigelsestid på 3 mnd. Endret torsdag kl 08:26 av panzerwolf
Capitan Fracassa Skrevet torsdag kl 08:42 Skrevet torsdag kl 08:42 lifetotheemptiest skrev (18 timer siden): Arbeidsmarkedet er bra for meg. Jeg må bare finne ut hvor jeg vil jobbe og hva jeg vil gjøre. Hva tror dere om følgende tilnærming: Jeg er kvalifisert for mange andre (konkrete) jobber i selskapet og jeg jobber aktivt med innsparingstiltak verdt mer enn lønna mi i min daglige jobb. På grunn av min situasjon ønsker jeg et bedre tilbud for at jeg skal takke ja. Hvis dere gir meg 7(?) mnd etterlønn innen mandag er jeg villig til å akseptere det. Du kan alltids forsøke, men argumentet ditt er jo egentlig at det ikke lønner seg å sparke deg - og hvis de lytter, vil jo det bety at de er mindre interessert i at du skal slutte, og da blir jo den logiske konklusjonen at de trekker hele tilbudet til deg. ...og det ønsker du jo ikke! 1
lifetotheemptiest Skrevet torsdag kl 09:37 Forfatter Skrevet torsdag kl 09:37 (endret) Må nesten gjøre det helt klart at det er ingen av lederne på produksjons-fasiliteten her i Norge som ønsker at jeg slutter. Alle har prøvd å "redde" meg. Men det er ledere i USA som ikke kjenner til driften her i Norge som har sett min stillingstittel og bestemt at det har de kompetanse til å gjøre i USA. Jeg skal heller ikke forhandle med noen som jobber i selskapet, men innleide HR-konsulenter. Ingen av de jeg skal være i kontakt med i denne prosessen har kjennskap til verken drift eller lønnsomheten til selskapet. Jeg har gjort det helt klart for mine ledere at jeg ønsker å være så samarbeidsvillig som mulig uansett utfall, men at jeg ikke nødvendigvis kommer til å være samarbeidsvillig til innleide HR-ressurser. Dette blir jeg støttet i. Endret torsdag kl 09:45 av lifetotheemptiest
nomore Skrevet torsdag kl 11:08 Skrevet torsdag kl 11:08 lifetotheemptiest skrev (1 time siden): Må nesten gjøre det helt klart at det er ingen av lederne på produksjons-fasiliteten her i Norge som ønsker at jeg slutter. Alle har prøvd å "redde" meg. Men det er ledere i USA som ikke kjenner til driften her i Norge som har sett min stillingstittel og bestemt at det har de kompetanse til å gjøre i USA. Jeg skal heller ikke forhandle med noen som jobber i selskapet, men innleide HR-konsulenter. Ingen av de jeg skal være i kontakt med i denne prosessen har kjennskap til verken drift eller lønnsomheten til selskapet. Jeg har gjort det helt klart for mine ledere at jeg ønsker å være så samarbeidsvillig som mulig uansett utfall, men at jeg ikke nødvendigvis kommer til å være samarbeidsvillig til innleide HR-ressurser. Dette blir jeg støttet i. Men til tross for at de nærmeste lederene dine har prøvd å redde deg så har de ikke lykkes - og da hjelper det egentlig veldig lite hva de mener om jobben du gjør. Og da må du forholde deg til at karrieren der er over. Og risikoen du løper med å prøve å forbedre tilbudet du har fått er at tilbudet trekkes - og du ender opp med "kun" oppsigelsestiden med arbeidsplikt.
Zepticon Skrevet torsdag kl 11:23 Skrevet torsdag kl 11:23 Ikke vær så grådig at du mister hele dealen
Hugo_Hardnuts Skrevet i går, 07:41 Skrevet i går, 07:41 lifetotheemptiest skrev (På 5.11.2025 den 15.03): Arbeidsmarkedet er bra for meg. Jeg må bare finne ut hvor jeg vil jobbe og hva jeg vil gjøre. Hva tror dere om følgende tilnærming: Jeg er kvalifisert for mange andre (konkrete) jobber i selskapet og jeg jobber aktivt med innsparingstiltak verdt mer enn lønna mi i min daglige jobb. På grunn av min situasjon ønsker jeg et bedre tilbud for at jeg skal takke ja. Hvis dere gir meg 7(?) mnd etterlønn innen mandag er jeg villig til å akseptere det. Du kan selvsagt prøve, men det innebærer jo - som flere er inne på - en risiko. Spørsmålet er om du er villig til å ta den risikoen? Jeg ville tenkt at jeg ikke ville gjort det, basert på tilbudet du beskriver og utsiktene til ny jobb, da du er godt sikret økonomisk og får ro til å finne deg noe nytt, med høy sannsynlighet for at du kommer godt ut av det. Alternativet er at du kanskje får skviset ut 1-2 mndr ekstra lønn, som du egentlig trolig ikke trenger, og motivasjonen er først og fremst en opplevelse av rettferd, som ikke de på toppen kommer til å merke noe til uansett. Men du kan også risikere at du må jobbe med meningsløse oppgaver ut oppsigelsestiden, får det travelt med å finne ny jobb, og kanskje også må over på arbeidsledighetstrygd som vil gi deg et relativt stort tap økonomisk.
Snylter Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden At arbeidsgiver gidder å starte en oppsigelsesprosess med drøftingsmøter og full pakke for å slippe en ekstra månedslønn har jeg null tro på. Arbeidsgiver har som regel alt å vinne på at man fremforhandler en sluttpakke og arbeidstaker selv sier opp..
RookieNO Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Mye rare råd her inne... Det første rådet er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt! Det er norsk arbeidsmiljølov (AML)som gjelder i Norge, og så lenge du er fast ansatt så har du noen ufravikelige rettigheter. @Snylter: at du godtar sluttpakke utløser på ingen måte noen karantenetid hos NAV. Hvis det er arbeidsgiver som ønsker å avslutte arbeidsforholdet, så er det ingen karantenetid, uansett. Her er det tydeligvis en oppsigelse kun basert på ønske om å tjene mer penger, bedriften går ikke under hvis endringen ikke gjennomføres. Det er derfor mye strengere krav til saklighet enn om alternativet var å legge ned driften og sparke alle. I hovedsak så er det 2 ting som er viktige her. Det er utvelgelseskretsen (altså HVEM er det som blir berørt) og utvelgelseskriteriene (hvilke kriterier skal ligge til grunn for rangeringen av de ansatte). I utgangspunktet er det ansiennitet som har førstepri (sist inn,først ut), så kommer kompetanse, egnethet og sosiale forhold. Jeg vet at fagforeningene ikke er glad i "egnethet" fordi det betyr i praksis trynefaktor. Krets og kriterier er de 2 tingene advokater angriper ved konflikt. Angående oppsigelsestid: så lenge man ikke er i prøvetid så har man 3 måneders oppsigelsestid. Har man jobbet sammenhengende mer enn 10 år i en bedrift gjelder følgende: Har man passert 50 år så har man 4 måneder, har man passert 55 så har man 5, og har man passert 60 så har man 6 måneders oppsigelsestid. Dette følger av AML. I akkurat denne situasjonen så koker det ned til hvor trygg man er på at man har en god sak. I utgangspunktet så har man bl.a. krav på andre stillinger i konsernet, som man er kvalifisert til innenfor rimelig reisevei. En annen ting er at hvis du ansetter en advokat (eller har tilgang på det gjennom fagforening) så kan du kjøre ganske hardt. Du kan bare nekte å godta noe som helst, og la arbeidsgiver si deg opp. Da vil advokaten ta kontakt med arbeidsgiver og kreve forhandlingsmøte på dine vegne. Det skal gjennomføres innen 2 uker. Advokaten din vil nok sørge for at han ikke har ledig tid før det nærmer seg frist. Etter dette møtet har man 8 uker på seg til å levere et søksmål. En god advokat venter minst 7 uker før det leveres. Behandlingstiden i Oslo tingrett er nå på 5-6 måneder. I denne perioden skal du så i jobb uansett! Vi snakker altså om at man i utgangspunktet kan stå i en jobb i minimum 7-8 måneder, men risikoen man løper er at man taper saken og at det da er opprinnelig oppsigelsestidspunkt som gjelder. Man står da uten jobb dagen etter. Man risikerer også rettskostnader, men er man fagorganisert så dekkes dette av fagforeningen. Arbeidsgiver (rettere sagt HR eller juridisk) er klar over dette og vil nok strekke seg ganske langt mtp etterlønn. Tilbudet ditt virker litt uklart. Du sier etterlønn i 4 måneder og arbeidsfritak i 3. Tussi har tolket det til 7 måneder med lønn, men jeg synes det kun høres ut som det du har krav på, altså 3 måneder + en måned ekstra. Det er et dårlig tilbud. Hvis tilbudet derimot er de lovpålagte 3 månedene + 4 måneder etterlønn så er det relativt bra. Når det kommer til arbeidsplikt og -rett så er det stort sett slik at ingen firmaer ønsker å ha umotiverte ansatte gående i oppsigelsestiden, så det pleier å ordne seg i samtaler.
Snylter Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden @RookieNO Lovfestet oppsigelsestid etter AML er 1 mnd, har man vært ansatt minst 5 år er den 2 og etter 10 år er den 3 mnd Ved alder på minst 50 år og ti års varighet på ansettelsesforholdet er det 4 mnd, etter 55 års alder 5 mnd og etter 60 års alder minst 6 mnd. For å unngå karantene hos NAV må man kunne dokumentere at man ville blitt sagt opp uansett hvis man ikke hadde gått for sluttpakke.
Gjest 3ced7...7df Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kan ikke ts få et tilbud om intern overføring til annen stilling i Norge/utlandet? Er det ikke en vanlig metode for å unngå endringsoppsigelse? Anonymous poster hash: 3ced7...7df
RookieNO Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Snylter skrev (1 time siden): @RookieNO Lovfestet oppsigelsestid etter AML er 1 mnd, har man vært ansatt minst 5 år er den 2 og etter 10 år er den 3 mnd Ved alder på minst 50 år og ti års varighet på ansettelsesforholdet er det 4 mnd, etter 55 års alder 5 mnd og etter 60 års alder minst 6 mnd. For å unngå karantene hos NAV må man kunne dokumentere at man ville blitt sagt opp uansett hvis man ikke hadde gått for sluttpakke. For så vidt riktig angående oppsigelsestid i følge AML, men jeg vil hevde at ingen seriøse arbeidsgivere følger dette. Jeg ville selv aldri tatt jobb i en bedrift hvor man ikke hadde 3 måneder gjensidig oppsigelsestid etter endt prøvetid, men i service og håndverkerbransjen kan det være verre. Så lenge man selv ikke er skyld i oppsigelsen så får du ingen karantene hos NAV. Teksten "Oppsigelsen var ikke begrunnet i forhold ved meg personlig" er en god nok formulering. At arbeidsgiver ønsker omorganisering og tilbyr veldig gode sluttpaker endrer ikke på at det faktisk er arbeidsgiver som initierer oppsigelsen. Man trenger selvfølgelig heller ikke dokumentere at man ville blitt sagt opp uansett hvis man takket nei til sluttpakke. Takker man nei til sluttpakke, så blir man enten faktisk sagt opp, eller man jobber videre, og jobber man videre så trenger man ikke gå til NAV...
Snylter Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 34 minutes ago, RookieNO said: For så vidt riktig angående oppsigelsestid i følge AML, men jeg vil hevde at ingen seriøse arbeidsgivere følger dette. Jeg ville selv aldri tatt jobb i en bedrift hvor man ikke hadde 3 måneder gjensidig oppsigelsestid etter endt prøvetid, men i service og håndverkerbransjen kan det være verre. Så lenge man selv ikke er skyld i oppsigelsen så får du ingen karantene hos NAV. Teksten "Oppsigelsen var ikke begrunnet i forhold ved meg personlig" er en god nok formulering. At arbeidsgiver ønsker omorganisering og tilbyr veldig gode sluttpaker endrer ikke på at det faktisk er arbeidsgiver som initierer oppsigelsen. Man trenger selvfølgelig heller ikke dokumentere at man ville blitt sagt opp uansett hvis man takket nei til sluttpakke. Takker man nei til sluttpakke, så blir man enten faktisk sagt opp, eller man jobber videre, og jobber man videre så trenger man ikke gå til NAV... Det er ikke så uvanlig med mindre enn 3 mnd oppsigelsestid som mange tror. Uansett er lovverket altså slik mens du hevdet at arbeidsmiljøloven sier noe helt annet. NAV opererer med begrepet "rimelig grunn" når det gjelder om man har krav på dagpenger etter å ha sagt opp jobben selv, begrepet er ikke nærmere spesifisert og det er en skjønnsmessig vurdering som ligger til grunn. Derfor bør man være forberedt på å måtte vise til at man ville mistet jobben uavhengig av at man sa opp selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå